دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

انگور سیاه و این همه خاصیت؟!!

  • مهلا بستگان
  • ۴ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

انگور یکی از میوه های بهشتی است که انواع مختلفی دارد و انگور سیاه یک نوع انگور شیرین و لذیذ می باشد که فواید بی شماری دارد و ما در این مقاله به بیان خواص انگور سیاه پرداخته ایم.

در خواص انگور سیاه آمده است که سرشار از ویتامین های آ، ب، و ث، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر و پتاسیم می باشد. درختی که انگور روی آن می روید را تاک یا مو نیز می نامند.

ما در مقالات گذشته درباره انواع خواص مویز و خواص سرکه انگور،  خواص شیره انگور و خواص کشمش بحث کرده ایم، در این مطلب به معرفی خواص انگور سیاه و مزیت های دارویی و درمانی آن می پردازیم.

معرفی خواص انگور سیاه

آشنایی با خواص انگور سیاه

انگور سیاه یکی از میوه های قدیمی شناخته شده توسط بشر می باشد که بیشتر از ۶۰۰ سال از کشت آن می گذرد، انگور سیاه علاوه بر طعم و مزه دلچسب دارای آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری می باشد که باعث شده نسبت به دیگر انگورها از ارزش غذایی بالاتری برخوردار شود. این نوع انگور خواص بسیاری برای سلامت بدن، از کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی گرفته تا پیشگیری از سرطان را به دنبال دارد.

بعضی خواص انگور سیاه

همانطور که گفته شد انگور سیاه یکی از انواع انگورها می باشد که دارای پوستی سیاه رنگ است و از این لحاظ دارای خاصیت های بسیاری می باشد. انگورها از لحاظ فنی در دسته توت ها قرار می گیرند و به شکل خوشه ای رشد می نمایند. انگورهای سیاه هم از نوع دانه دار و هم بی دانه می باشند، انگورهای سیاه دانه دار نسبت به نوع بی دانه آن کوچک تر می باشند. علاوه بر نوع تازه انگور سیاه، خشک شده آن نیز بسیار مغذی و خوشمزه می باشد. انگور سیاه بیشتر در هندوستان پرورش داده می شود و می توانید از شهریور ماه تا اوایل آذر ماه از این میوه خوشمزه مصرف نمایید.

  •  آرون گروپس

خاصیت های انگور سیاه در سلامت

ارزش غذایی انگور سیاه

انگور سیاه میوه ای سرشار از مواد مغذی می باشد و بهترین هدیه برای بدن است. این میوه دارای ویتامین های بسیاری مثل ویتامین K، A، C و آنتی اکسیدان ها می باشد که فوائد بسیاری برای سلامت بدن و پوست به دنبال دارد. مصرف این میوه به شکل تازه در فصل برداشت و به شکل خشک شده بسیار مفید می باشد. ارزش غذایی در ۴۹ گرم انگور سیاه شامل موارد زیر می شود:

  • ۷۳ کیلوکالری انرژی
  • ۰/۷ گرم چربی کل
  • ۱۶ گرم کربوهیدرات ها
  • ۰/۷ فیبر غذایی
  • ۱۵/۳ گرم قند
  • ۰/۷ گرم پروتئین
  • ۱۷درصد نیاز روزانه ویتامین C
  • ۱ درصد نیاز روزانه ویتامین A
  • ۱۳ میلی گرم کلسیم
  • ۰/۲ میلی گرم آهن

 انگور سیاه و خواص آن

مقدار مناسب مصرف روزانه انگور سیاه

انگور سیاه بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد که اغلب نمی توانند در برابر خوردن آن مقاومت نمایند و بدون اینکه متوجه باشند مقدار زیادی از آن را بخورند، مقدار پیشنهادی مصرف انگور سیاه در روز حدود ۱/۵ تا ۲ فنجان می باشد، چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ دانه انگور. درست است که مصرف انگور خطرناک نمی باشد ولی مصرف زیاد آن امکان دارد باعث ایجاد حس سنگینی در فرد شود. در ادامه با خواص مختلف انگور سیاه آشنا خواهیم شد.

بررسی برخی خاصیت های انگور سیاه

انگور سیاه و مفید بودن آن برای دیابت

میزان بسیار کمی از انگور سیاه می تواند قند خون را کنترل نماید. انگور سیاه دارای رسوراترول می باشد که این ماده در انگور وظیفه حفظ تعادل سطح انسولین را عهده می باشد. علاوه بر این با افزایش مناسب جریان خون به متعادل نمودن سطح فشار خون نیز کمک می نماید.

شناسایی خواص انگور سیاه

کمک به عملکرد بهتر مغز

با توجه به تحقیقات انجام شدهف نتایج بسیار خوبی در مورد تاثیر انگور سیاه بر روی حافظه و تمرکز و حافظه کلامی وجود دارد. این خاصیت در بین دیگر خواص انگور سیاه بسیار پر اهمیت می باشد و می توان گفت مصرف انگور سیاه باعث پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر و حتی درمان آن ها خواهد شد.

پیشگیری کننده از سرطان

با مصرف مستمر انگور سیاه می توانید تا حد زیادی از بروز انواع مختلف سرطان مانند سرطان سینه، سرطان دستگاه گوارشی، ریه، پروستات و لوزالمعده پیشگیری نمود.

بررسی خواص انگور سیاه

کاهش دهنده وزن

برای داشتن وزنی متعادل و کمک به کاهش وزن به روشی طبیعی و حذف چربی ها می توانید از انگور سیاه مصرف نمایید. انگور سیاه به دلیل وجود برخی آنتی اکسیدان ها باعث می شود تا سموم از بدن خارج شوند و از جمع شدن چربی در بدن پیشگیری شود. در نهایت این موضوع باعث کاهش وزن خواهد شد. از این رو برخی از متخصصین و پزشکان تغذیه انگور سیاه را برای کاهش وزن به بیماران پیشنهاد می دهند.

تقویت بینایی و دید بهتر

انگور سیاه دارای خواص بسیاری می باشد، که یکی از آنها داشتن دید بهتر و تقویت بینایی می باشد. انگور سیاه به دلیل وجود لوتئین و رآگزانتین تاثیر زیادی در حفظ بینایی و سلامت چشم ها داشته و کمک زیادی به این موضوع می نماید.

بعضی از خاصیت های انگور سیاه

سلامت قلب

وجود فیتوکمیکال هایی در انگور سیاه باعث می شود تا عضله های قلب از هر نوع آسیبی در امان بمانند. بعلاوه مصرف انگور سیاه باعث می شود تا کلسترول بد کاهش یابد و در نهایت از قلب در مقابل بیماری ها و حمله های مختلف حفاظت خواهد کرد.

کنترل کننده التهاب

انگور سیاه دارای خاصیت ضد التهابی می باشد. از این رو برای درمان عفونت های داخلی یا خارجی می توانید انگور یا آب آن را در زمان صبحانه بخورید تا از انتشار میکروب ها و باکتری ها پیشگیری شود. انگورهای سیاه علاوه بر ضد التهاب بودن دارای خواص ضد باکتریایی نیز می باشند.

خواص مهم انگور سیاه

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص انگور سیاه می توان به تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. در حال حاضر که در جهان بیماری های بسیاری به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن وجود دارد، مصرف انگور سیاه می تواند تا حد زیادی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. مصرف انگور سیاه به همراه یک لیوان شیر می تواند بهترین روش برای آغاز روز باشد.

درمان کننده یبوست

برای درمان یبوست و همچنین پیشگیری از آن بهترین راه حل مصرف انگور سیاه می باشد. انگور سیاه باعث درمان و مانع ار بروز یبوست خواهد شد. همانطور که گفته شد انگور سیاه سم زدایی کننده می باشد از این رو باعث تمیز شدن روده ها نیز خواهد شد.

خاصیت های مفید و مهم انگور سیاه

سم زدایی کننده بدن

همواره سموم مختلفی به راه های مختلف وارد بدن می می شوند و بر روی هم انباشته شده و مشکلات متعددی ایجاد می نمایند. برای سم زدایی بدن روش های مختلفی وجود دارد، یکی از این روش ها خوردن مقداری انگور سیاه می باشد. انگور سیاه باعث خارج شدن سموم از بدن خواهد شد.

برخی خاصیت های انگور سیاه

تقویت کننده استخوان

با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی انگور سیاه مشخص شده است که این میوه می تواند باعث تقویت استخوان ها شود. این موضوع به خاطر وجود کلسیم در این میوه است. کلسیم باعث سفت و محکم شده و تقویت استخوان ها می شود.

بهبود سوء هاضمه و گاز معده

همان گونه که اشاره شد، انگور سیاه روشی مناسب برای سم زدایی بدن می باشد، از این رو برای پاکسازی معده مفید است. وجود آنتی اکسیدان ها در این مبوه باعث درمان سوء هاضمه شده و گازهای معده را درمان می نماید.

خاصیت ها و فوائد انگور سیاه

پایین آورنده سطح کلسترول

انگور سیاه دارای خواص مفید دیگری مانند پایین آوردن سطح کلسترول می باشد. وجود فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها در این میوه باعث می شود تا سطح کلسترول در بدن متعادل شود و در صورت بالا بودن آن را پایین بیاورد.

مراقبت کننده از کلیه ها

برای تقویت کلیه ها و اطمینان از اینکه کلیه ها به درستی کار می کنند می توانید از انگور سیاه در برنامه غذایی خود مصرف نمایید. خاصیت سم زدایی کنندگی این میوه باعث می شود تا کلیه از مواد سمی پاکسازی شود و به درستی کار کند.

خاصیت هایی برای انگور سیاه

افزایش دهنده انرژی بدن

مصرف انگور سیاه باعث می شود تا از بروز حس خستگی ممانعت شود، وجود انتی اکسیدات ها در انگور سیاه باعث افزایش انرژی در بدن می شود و باعث هضم بهتر و داشتن بدنی سالم خواهد شد. وجود انگور سیاه در برناه غذایی روزان می تواند بسیار مفید تر از آنچه که فکر می کنید باشد.

انواع خاصیت های انگور سیاه

کنترل کننده آسم

با توجه به مواد مغذی موجود در انگور سیاه مصرف منظم این میوه می تواند باعث کنترل بیماری آسم شود.

انگور سیاه و خاصیت ضد پیری

انگور سیاه علاوه بر خواص مختلف برای سلامت بدن خاصیت هایی برای سلامت پوست نیز به همراه دارد. مزایای مختلف انگور سیاه در تقویت پوست شناخته شده است. آنتی اکسیدان های موجود در انگور سیاه باعث می شود تا خطوط ریز و چروک های ریز روی پوست بهبود یافته و از ایجاد آن پیشگیری شود. مصرف انگور سیاه همچنین سبب بهبود و افزایش گردش خون در پوست شده و خاصیت ارتجاعی آن را افزایش خواهد داد. وجود ویتامین E در انگور سیاه باعث حفظ رطوبت پوست شده و باعث تغذیه مناسب پوست خواهد شد.

بررسی خواص انگور سیاه

محافظت کننده از پوست

همانطور که اشاره شد انگور سیاه دارای ویتامین C می باشد. این ویتامین باعث بازسازی سلول ها در بدن خواهد شد. همچنین مانند یک ضد آفتاب طبیعی برای پوست عمل می کند. باعث می شود تا پوست در براب اشعه های مضر UVA و UVB خورشید محافظت شود. علاوه بر این مقدار آسیب سلول های پوستی را کاهش خواهد داد. مصرف روزانه انگور سیاه می تواند بسیار مفید برای پوست و حفاظت از آن باشد.

خاصیت های انگور سیاه

کنترل کننده آکنه

انگور همواه برای پوست ما مفید می باشد، از این رو برای درمان آکنه باید از آن استفاده نمایید. وجود آنتی اکسیدان های بسیار در این میوه باعث می شود تا پوست صورت از میکروب های که در طول روز روی آن می نشیند پاک شود. می توانید از این میوه به شکل ماسک روی پوست استفاده کرده یا آن را میل نمایید.

داشتن موهایی سالم و بلند

همانطور که گفته شد در انگور سیاه ویتامین C و آنتی اکسیدان ها وجود دارند. این مواد علاوه بر مفید بودن برای پوست برای موها نیز می توانند مفید واقع شوند. انگور سیاه با بهبود گردش خون در پوست سر فولیکول های مو را تقویت می کند و باعث بیشتر شدن رشد موها و سلامت آن ها می شود. همچنین مصرقف این انگور مشکلات مختلفی مثل خارش، خشکی مو و … را درمان می کند و ساقه موها را نرم خواهد کرد.

خاصیت های مختلف انگور سیاه

اثرات جانبی مصرف انگور سیاه

انگور سیاه علاوه بر خواص بسیاری که دارد ممکن است در برخی از افراد به دلیل مصرف بیش از حد عوارضی را ایجاد نماید. البته مصرف انکر سیاه در حالت طبیعی بدون مشکل است، اما در دوره بارداری بهتر است در مصرف آن افراط نشود. در ادامه با برخی از عوارض جانبی مصرف امگور سیاه بیش از اندازه آشنا خواهیم شد:

ناراحتی معده، اسهال، سردرد، نفخ، باد گلو، گاز معده، درد شکم، حالت تهوع، کند شدن سرعت لخته شده خون

آشنایی با فواید شگفت انگیز انگور سیاه

ما در این مطلب از مجله آرگا فواید انگور سیاه را برای دوست داران این میوه و افرادی که از خوردن این میوه بهشتی و پر خاصیت سر باز می زدند، جمع آوری کرده ایم و امید داریم که این مقاله مثمر ثمر واقع شده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *