دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص شیره انگور و فواید درمانی و مضرات آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

شیره انگور یکی از شیره های شناخته شده محسوب می شود که از قدیم در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. یکی از مهمترین خواص شیره انگور رفع ضعف عمومی بدن است. این ماده غذایی فواید زیادی برای زنان دارد.

انگور یکی از میوه های شناخته شده می باشد که فرآورده های زیادی از آن استخراج می شود. شیره انگور یکی از فرآورده های انگور است که از آب انگور به دست می آید و بسیار شیرین است. این ماده غذایی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. در این مطلب با تمامی مزایا و فواید شیره انگور آشنا می شویم، بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از خواص شیره انگور اطلاعی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با فواید آن بر سلامت بدن به خوبی آشنا شوید.

مهمترین مزایا و موثرترین خواص شیره انگور

خواص شیره انگور

میزان مواد مغذی موجود در شیره انگور, تا حدودی با انگور تازه برابر است از این رو این ماده غذایی یکی از پرکالری ترین مواد غذایی محسوب می شود و مصرف مقدار اندک آن انرژی از دست رفته را جبران می کند. شیره انگور غنی از ویتامین های A, B, C است و آهن، منیزیم، فسفر و مقداری کلسیم مواد معدنی موجود در این ماده غذایی می باشند. با وجود همه ی این مواد مغذی, شیره انگور یکی از مقوی ترین و سالم ترین مواد غذایی به شمار می آید. با این حال مصرف شیره انگور برای تمام افراد توصیه نمی شود و ممکن است مصرف آن برای برخی از افراد مضر باشد. در ادامه برخی از فواید شیره انگور و معایب آن شرح داده می شود.

فواید شیره انگور برای کودکان و نوجوانان

از آن جایی که کودکان و نوجوانان برای رشد نیاز به مواد مغذی بیشتری دارند, مصرف شیره انگور برای آن ها می تواند علاوه بر تامین کالری, برخی مواد مورد نیاز بدن آن ها برای رشد را فراهم کند. به همین دلیل به والدین توصیه می شود از شیره انگور در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان خود استفاده کنند.

ضعف عمومی بدن و درمان آن با شیره انگور

سطح کالری شیره انگور بسیار بالا است و از این رو مصرف این ماده غذایی برای افرادی که دچار ضعف عمومی هستند, بسیار مفید است. همچنین افرادی که در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده اند یا افرادی که بسیار لاغرند, جهت بهبود ضعف خود می توانند از شیره انگور استفاده کنند.

فواید شیره انگور برای بدن

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

 فواید شیره انگور در درمان بیماری ها

مهمترین خاصیت شیره انگور, انرژی زا بودن آن می باشد. به دلیل وجود آنتی اکسیدان های ضروری در شیره انگور, این ماده غذایی در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. از جمله بیماری های قابل درمان با شیره انگور یرقان یا زردی, ضعف اعصاب, کک مک, دردهای روماتیسم و امراض شریانی و وریدی است که مصرف شیره انگور تقش به سزایی در درمان این بیماری ها ایفا می کند.

خاصیت شیره انگور برای روده و معده

یکی از موثرترین خواص شیره انگور, خاصیت پاک کنندگی آن است. به طوری که مصرف آن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیر مفید بدن می شود و در نتیجه پاک کننده بقایای غذاها در روده و معده است. به علاوه این ماده غذایی ضد نفخ است و به خون سازی کمک می کند.

مهمترین مزایای شیره انگور برای پوست

وجود ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای پوست در شیره انگور باعث شده است یکی از خواص شیره انگور, حفظ سلامتی پوست باشد. از این شیره می توان به طور مستقیم بر روی پوست های دچار لک استفاده کرد. به علاوه مصرف آن بر روی پوست موجب سفت شدن پوست می شود در نتیجه از پیری پوست جلوگیری می کند. به همین دلیل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از عصاره انگور استفاده می شود.

کم خونی و شیره انگور

اطبای سنتی بر این باورند که مصرف مرتب شیره انگور به همراه غذا ، آب میوه و یا به همراه میان وعده های غذایی باعث کاهش تنش های عصبی و در نتیجه درمان کم خونی و حفظ سلامت شخص می شود. به علاوه مصرف شیره انگور درد سینه و سرفه های مزمن را تسکین می دهد.

فواید بی نظیر شیره انگور

فواید شیره انگور در طول بارداری

یکی از اقدامات درمانی به منظور رفع خونریزی در اوایل بارداری, مصرف شیره انگور می باشد. در واقع مواد مغذی موجود در این شیره, تاثیرات مثبتی بر دستگاه تناسلی زنان و به خصوص عملکرد تخمدان ها دارد.

سلامت استخوان ها

از دیگر خواص بی نظیر شیره انگور کمک به محکم شدن استخوان ها می باشد زیرا، دارای مقادیر فراوانی کلسیم است همچنین استفاده از شیره انگور سبب بهبود سلامت دندان ها می شود از این رو، مصرف این ماده مغذی سبب محافظت از بدن در مقابل بروز بیماری های استخوانی به ویژه در دوران بعد از یائسگی خواهد شد و سبب جلوگیری از پوکی استخوان در افراد می شود.

خاصیت شگفت انگیز شیره انگور

افزایش تمایل جنسی

استفاده از شیره انگور کمک زیادی به تولید هورمون های جنسی سالم می کند و با افزایش تمایل جنسی باعث محافظت از سلامت جنسی در افراد می شود.

بهبود درد دوران قاعدگی

بسیاری از خانم ها به دلیل کمبود آهن دچار درد در دوران قاعدگی خواهند شد که با کمک شیره انگور می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، این ماده مفید و مغذی دارای آهن است و سبب جلوگیری از درد دوران قاعدگی می شود همچنین، وجود منیزیم و کلسیم در شیره انگور سبب جلوگیری از بروز لخته های خونی می شود از این رو، کمک زیادی به بهبود گرفتگی های دوران قاعدگی می کند و سبب محافظت از ماهیچه های رحم خواهد شد.

فواید باورنکردنی شیره انگور

افزایش غلظت شیر مادر

آن دسته از خانم هایی که در دوران شیردهی به سر می برند و دارای شیر رقیقی هستند می توانند به منظور غلیظ کردن شیر خود از شیره انگور استفاده کنند بنابراین، علاوه بر استفاده از دیگر درمان ها می توانید از این ماده نیز کمک بگیرید.

مفید برای ورزشکاران

مصرف شیره انگور برای ورزشکاران نیز بسیار مفید است زیرا، ترکیب ارده و شیره انگور سبب افزایش حجم عضلات بدن خواهد شد از این رو، برای آن دسته از افرادی که فعالیت بدنی انجام می دهند و یا ورزشکار هستند بسیار مفید است.

بررسی خواص شیره انگور

آرامش اعصاب

وجود منیزیم در شیره انگور آن را به یک ماده عالی و مفید جهت آرامش اعصاب تبدیل کرده است زیرا، مصرف آن باعث متعادل کردن حجم کلسیم در رگ های عصبی و خونی می شود.

درمان التهاب حلق

به دلیل اینکه شیره انگور دارای خاصیت نرم کنندگی و ضد التهابی دارد برای افرادی که در فصل زمستان دچار التهاب حلق می شود و سرفه می کنند بسیار مناسب است بنابراین، به منظور بهبود التهاب حلق از غرغره شیره انگور با آب کمک بگیرید تا شاهد رفع سرفه هایتان باشید.

بررسی ویژگی شیره انگور مناسب

۱. نیازی به نگهداری شیره انگور داخل یخچال نمی باشد و اگر شیره انگور بیرون از یخچال کپک بزند و یا ترش شود به این معنا است که شیره انگور خوبی نیست و آبکی می باشد.

۲. شیره های رقیق دارای قند کمتر، رطوبت و آب بالاتر می باشند، شیره هایی که از غلظت مناسبی برخوردار هستند مقوی بوده و دارای مواد مغذی بیشتری هستند.

۳. شیره انگوری مرغوبی می باشد که رنگ شفافی دارد و خاک آلود نیست.

۴. شیره انگوری که تهیه شده از انگور های مرغوب و شیرین باشد دارای کیفیت بالای است به همین دلیل در زمان خرید حتما از مکان های معتبر آن را خریداری نمایید.

آشنایی با انواع شیره انگور

شیره انگور دارای سه نوع مختلف می باشد که عبارتند از :

شیره انگور ملایر : این نوع شیره انگور سفت و به رنگ قهوه ای روشن می باشد.

شیره انگور همدان : این نوع شیره شیرین تر، شل تر و پر رنگ تر از شیره ملایر می باشد.

شیره انگور اردبیل : پررنگ تر و شل تر از شیره همدان است.

آشنایی با خواص شیره انگور

نحوه تهیه سرکه شیره

به منظور تهیه سرکه شیره ابتدا به میزان یک دهم شیره انگور که دارید به آن سرکه انگور خانگی بیفزایید و اجازه دهید به مدت دو تا سه دقیقه بجوشد تا به خوبی با هم ترکیب شوند سپس در هر بار مصرف تقریبا یک تا دو قاشق غذا خوری از ترکیب به دست آمده را به یک لیوان آب بیفزایید و بعد از اینکه به خوبی آن را حل کردید بنوشید.

مضرات شیره انگور

خواص شیره انگور

از آن جایی که شیره انگور طبیعت گرم و تر دارد, مصرف بیش از حد آن توسط افراد دارای طبیعت گرم باعث سوزاندن خون, بالا بردن حرارت بدن, سردرد و جوش زدن در صورت و بدنشان می شود. به همین دلیل به افراد گرم مزاج توصیه می شود شیره انگور را محدود استفاده کنند. با وجود انرژی و کالری موجود در شیره انگور, مصرف آن به افراد کم تحرک که ورزش منظم ندارند, توصیه نمی شود چرا که سبب چاقی و اضافه وزن خواهد شد. به علاوه از شیره انگور حاوی قند زیادی است و از این رو مصرف آن برای افراد دیابتی مضر است.

از آن جایی که موثرترین خواص شیره انگور مربوط به کالری آن می شود, برای فصل زمستان که بدن به کالری بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شود امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و از مصرف شیره انگور غافل نشوید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *