دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

با رژیم کتوژنیک، تجربه موفقی در کاهش وزن داشته باشید

  • مهلا بستگان
  • ۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

رژیم کتوژنیک برخلاف رژیم های لاغری بی پایه و اساسی که بعد از مدتی ناپدید می شوند نزدیک به نه دهه است که پابرجاست و از آن بسته به هدف افراد، سن، وزن و قد آنها برای کاهش وزن استفاده می شود.

برخلاف سایر رژیم های لاغری که برای کاهش وزن شخص مجبور به تحمل گرسنگی فراوان و خوردن غذاهای محدود می باشد در رژیم کتوژنیک منبع سوخت بدن که از آن برای تامین انرژی روزانه استفاده می شود از گلوکز به چربی ها تغییر می کند و مواد غذایی پرچرب جایگزین کربوهیدرات ها می گردند.

ما در بخش رژیم غذایی نشریه آرگا از رژیم های لاغری فراوانی با مضامین، رژیم لاغری خیار، رژیم گیاه خواری، رژیم تک خوری هفت روزه، رژیم لاغری یک ماهه و دیگر رژیم های لاغری برای شما خوبان نوشته ایم تا راه حل های مناسب برای کاهش وزن را پیش رویتان بگذاریم.

بایدها و نبایدهای خوردنی در رژیم کتوژنیک:

مصرف غذاهای مجاز در این رژیم:

چربی های سالم همانند روغن زیتون، روغن نارگیل، کره طبیعی، آجیل و دانه های روغنی.

سبزیجات غیر نشاسته ای همانند کلم بروکلی، مارچوبه، خیار، کدو، کیل و انواع کلم ها.

پروتئین های بدون کربوهیدرات همانند گوشت قرمز ارگانیک، تخم مرغ رسمی، آب قلم، دل و جگر گوسفند.

رژیم کاهش وزن کتوژنیک

  •  آرون گروپس

نکات قابل ذکر در رژیم لاغری Ketogenic :

نسبت دقیق مواد مغذی توصیه شده در این رژیم بسته به هدف افراد، قد، وزن  سن، وضعیت فعلی سلامت و سطح فعالیت بدنی متغیر است.

در رژیم کتو محدود کردن مصرف کربوهیدرات های خالص به ۲۰ الی ۳۰ گرم در روز می رسد.

در شکل سخت گیرانه رژیم لاغری کتو چربی ها معمولا حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد کل کالری روزانه، پروتئین حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد و کربوهیدرات حدود ۵ درصد است.

پروتئین دریافتی روزانه باید بین ۱ تا ۱/۵ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن ایده آل نه وزن فعلی بدن شما باشد.

بایدها و نبایدهای رژیم کتوژنیک

مصرف آب به اندازه کافی در رژیم کتو یک نکته مهم و ضروری می باشد. هیدراته ماندن بدن مانع بروز خستگی و ضعف و مشکلات هضم می شود. همچنین از بروز اشتهای کاذب پیشگیری می کند و به بدن شما در فرآیند سم زدایی نیز کمک می نماید.

رژیم کاهش وزن کتو در دو حالت سخت گیرانه و متعادل می تواند اجرا گردد، در رژیم لاغری کتو اصلاح شده برای بانوان ترکیبی از مواد غذایی موجود در رژیم غذایی آلکالاین و رژیم کاهش وزن کتو استفاده می شود که نتایج آن در کاهش وزن بسیار بی نظیر است.

راهنمای رژیم غذایی کتوژنیک

چربی های سالم برای استفاده در این رژیم:

چربی های اشباع مفید همانند کره، خامه، روغن نارگیل، گوشت قرمز، اسیدهای چرب امگا۳، روغن زیتون، فندق، تخم کتان، گردو و روغن آووکادو.

پروتئین های مجاز برای مصرف در این رژیم:

در رژیم لاغری کتوژنیک از این پروتئین ها حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد برای رفع گرسنگی می توان استفاده کرد: گوشت گاو، گوشت بز، دل و جگر گوسفند، گوشت بوقلمون و اردک، تخم مرغ و سفیده تخم مرغ، ماهی تن و ماهی سالمون و آنچووی.

سبزیجات غیر نشاسته ای مورد استفاده در این رژیم:

سبزیجات برگ سبز همانند برگ چغندر، آروگولا، آندیو، کاهو، اسفناج، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم بنفش و سفید، کرفس، خیار، کدو، ریحان و شاهی، قارچ و انواع جوانه ها.

رژیم لاغری کتوژنیک

میان وعده ها:

آب قلم خانگی و تخم مرغ آبپز.

چاشنی ها:

از ادویه هایی مانند زردچوبه، زنجبیل، دارچین و سرکه سیب و خردل می توان در رژیم کتوژنیک استفاده نمود.

نوشیدنی های مجاز در این رژیم:

آب قلیایی و قهوه و چای بدون مواد شیرین کننده.

اصول رژیم کتوژنیک

لیست غذاهایی که در این رژیم منع مصرف دارند:

انواع قند، انواع غلات و غذاهای فرآوری شده را در این رژیم به هیچ عنوان استفاده نکنید.

دانستنی های مهم از رژیم کتوژنیک

فواید برنامه تغذیه ای کتوژنیک

این رژیم نیز مانند هر رژیم دیگر با فواید و عوراضی همراه است که از جمله مزایای استفاده از این رژیم غذایی، موجب کاهش وزن، احساس گرسنگی کمتر، بهبود عملکرد هورمون ها و در نتیجه آن بهبود وضعیت پوست می شود، همچنین به سوزاندن چربی بیشتر، حفاظت از بافت عضلانی و تمرکز و هوشیاری ذهن کمک می کند. در زیر با برخی از این موارد بیشتر آشنا می شوید :
رژیم Ketogenic

کمک به کاهش وزن

رژیم Ketogenic ؛ روشی موثر برای کاهش وزن و از بین بردن چاقی می باشد. تحقیقات انجام گرفته بر روی این رژیم نشان می دهد، افرادی که از روش کتو استفاده می کنند، حدود ۲.۲ برابر بیشتر از افرادی که رژیم کم کالری و کم چرب استفاده کرده اند، کاهش وزن دارند و حتی مقدار چربی خون و کلسترول بد آنها نیز درمان شده است، همچنین این قبیل افراد حدود ۳ برابر بیشتر از افراد دیگر که رژیم دیابت داشتند، کاهش وزن خواهند داشت. به طور کلی رژیم Ketogenic می تواند از طریق کاهش گرسنگی، احساس سیری بیشتر و کاهش التهاب، افزایش سوخت و ساز و کاهش هوس غذایی به کم کردن وزن کمک نماید.

پیشگیری از بیماری قلبی

این رژیم با تاثیرگذاری روی عوامل خطرناکی همچون چربی خون، کلسترول بد، قند خون و فشار خون (سندرم متابولیک) از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری کرده و یا این بیماری را بهبود می بخشد.

جلوگیری از پیشرفت سرطان

یکی از ویژگی های سلول های سرطانی، تغذیه کربوهیدرات و یا قند خون به منظور تکثیر و رشد می باشد و از آنجا که در رژیم کتو به دلیل مصرف کم کربوهیدارت ها، میزان قند خون کاهش پیدا می کند، در نتیجه با عدم تغذیه سلولهای سرطانی، احتمال پیشرفت و گسترش تومور ها نیز به حداقل می رسد.

رژیم کتو

بهبود اختلالات عصبی

از این رژیم برای اولین بار به منظور درمان صرع به خصوص در کودکانی که مبتلا به صرع غیر قابل کنترل با دارو  بودند، مورد استفاده قرار گرفت. همچنین رژیم کتو می تواند از پیشرفت بیماری پارکینسون و آلزایمر جلوگیری کند، تصور می شود که کتون هایی که بدن به جای گلوکز می سوزاند، موجب محافظت از سلولهای مغز می شوند.

اگرچه رژیم کتوژنیک یک رژیم لاغری بی خطر است اما بهتر است استفاده از هر گونه رژیم لاغری و چاقی تحت نظر متخصص و یا کارشناس تغذیه صورت بگیرد تا موجب مشکل در سلامت شخص نگردد.ممنون که همراه مجله آرگا هستید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *