دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

فواید بخور سرد و نکاتی که درباره بخور سرد باید بدانید

  • مهلا بستگان
  • ۱ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

از خواص و فواید بخور سرد می توان به ایجاد رطوبت کافی در هوا، بهبود سرماخوردگی و خشکی سینوس‌ها اشاره کرد و به اشخاصی که مبتلا به آسم و سینوزیت هستند می توان برای درمان بخور سرد را توصیه نمود.

در فصل سرما مردم رو به سوی بخور برای رفع علایم بیماری های پاییزی و زمستانی می آورند و از بخور های گرم استفاده می کنند و نمی دانند که فواید بخور سرد از نوع گرم آن بیشتر می باشد و راحتی تنفس را مرطوب نگه می دارد.

آشنایی با فواید بخور سرد

شاید تا به حال با بخور سرد آشنایی نداشته اید و از مزیت هایی بخور سرد بی اطلاع بوده اید، پس همراه ما به مطالعه مزایای بخور سرد در ادامه این مقاله بپردازید:

  • کاهش سرایت بیماری: افزایش رطوبت هوا تا ۴۳ درصد یا بیشتر، به طور قابل توجهی توانایی ویروس‌های موجود در هوا را که باعث سرایت سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود را کم می کند.

هر آنچه لازم است از فواید بخور سرد بدانید

  • بهتر شدن سرفه: از فواید بخور سرد می توان به بهبود سرفه ناشی از آنفولانزا یا سرما خوردگی اشاره کرد، یکی از راه‌های بهبود و درمان سرفه کودکان قرار دادن دستگاه بخور سرد در محل استراحت کودک یا نوزاد می باشد.
  • پوستی لطیف و با طراوت: هوای سرد و خشک، موجب از بین رفتن رطوبت پوست می شود و همچنین باعث تسریع روند پیری پوست می‌ گردد. بخور سرد می‌تواند از این اثرات مخرب جلوگیری نماید و پوست شما را با طراوت و روشن نگاه دارد.

فایده های دستگاه بخور سرد

  • برطرف کردن خشکی سینوس: هوای زمستانی سبب خشکی سینوس ها می گردد و مقاومت بدن را در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها کاهش می دهد و خوب است بدانید که از فواید بخور سرد این می باشد که در هنگام خواب باعث می‌شود با بینی و گلوی به مراتب نرم‌تر و راحت‌تر بخوابید و بیدار شوید.
  • سرعت بخشیدن به روند بهبود سرماخوردگی: وقتی دچار علایم سرماخوردگی و علایم آنفولانزا و سینوزیت می‌شوید، مرطوب نگه داشتن مجراهای بینی و گلو، روند بهبودی شما را سرعت می بخشد. همچنین علایمی مثل سرفه و عطسه ناشی از این بیماری ها را نیز کم می کند.

توصیه های استفاده از دستگاه بخور سرد

  • پیشگیری از تشدید بیماری خروسک: بیمارانی که به التهاب حاد مجاری تنفسی فوقانی مبتلا هستند، همانند وقتی که کودکی دچار بیماری خروسک می شود، می‌توان از بخور سرد استفاده کرد تا از شدت پیدا کرذن بیماری جلوگیری نمود.
  • رفع گرفتگی صدا در صبح: استفاده از بخور سرد در صبح هنگام به برطرف نمودن گرفتگی صدا کمک می کند چرا که علت این امر ورود هوای خشک به تارهای صوتی شماست و بخور در این زمینه بسیار موثر است.

بخور سرد و فواید آن

  •  آرون گروپس
  • کمک به بیماران آسمی: بهبود علایم بیماری هایی چون آسم، آلرژی و سینوزیت از فایده های استفاده از بخور سرد می باشد.
  • داشتن گیاهان سالم در منزل: گیاهان توکسین را از هوا می‌گیرند اما آنها در هوای خشک زمستان آسیب پذیر تر هستند. خاک آنها خشک‌تر از حالت عادی می باشد و برگ‌های گیاهان پژمرده و مریض به نظر می‌رسند. استفاده از دستگاه بخور سرد در منزل نه تنها به سلامت و زیبایی شما کمک می کند بلکه در داشتن گیاهان خانگی سالم تر نیز موثر است.
  • کاهش استرس: بخور سرد سبب ایجاد طراوت و کاهش استرس در اشخاص می شود.
  • حفظ وسایل چوبی: رطوبت ناشی از بخور سرد، از ایجاد شکاف و ترک در وسایل چوبی، درها و گچ بری ها به علت خشکی هوا جلوگیری می کند، از این رو رطوبت مناسبی که در اثر بخور سرد ایجاد شده است برای پیشگیری از ترک خوردن گچ دیوار و حتی رویه مبلمان بسیار مؤثر می باشد.
  • تاثیر بخور سرد و یون منفی در گلها، گیاهان و حیوانات خانگی : از آنجا که رطوبت کم موجب خشک شدن خاک گیاهان، ترک خوردن و نیز پژمرده شدن برگ گلها و گیاهان می شود، بنابراین استفاده از دستگاه بخور سرد می تواند این مشکل را حل کند و موجب شادابی و سرزندگی گیاهان شود، ضمن اینکه یون منفی با پاکسازی هوا باعث ایجاد محیطی سالم برای گیاهان و حیوانات خواهد شد.

فواید دستگاه بخور سرد

توصیه های مهم در رابطه با استفاده از دستگاه بخور:

از آنجا که در بخور سرد قطرات آب در هوا پراکنده می‌ گردند قارچ‌ها و باکتری‌ها هم به همراه آب در فضای اتاق، انتشار می یابد باید مخزن بخور سرد هر روز با آب و صابون شسته شود. در بخور سرد مواد معدنی موجود در آب، در هوا پراکنده می‌شوند بهتر است مخزن آنها با آب جوشیده سرد شده پر گردد. توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از بخورها به ویژه بخور گرم برای بیماران دارای آسم آلرژیک یا آلرژی بینی سبب رشد قارچ و تشدید آلرژی در آنها می گردد. به غیر از مزیت های بخور سرد خوب است بدانید که انواع بخورها جنبه درمانی دارند و نباید بدون تجویز پزشک و به صورت مداوم توسط افراد در منزل استفاده شوند، چرا که می‌تواند مشکلاتی مانند رشد قارچ را ایجاد کنند.

واص بخور سرد در درمان بیماری ها

روش نگهداری از دستگاه بخور

دستگاه بخور یکبار مصرف نمی باشد، از این رو برای استفاده از آن در سالهای طولانی، نگهداری از آن دارای اهمیت زیادی می باشد.

به منظور جلوگیری از رشد باکتری، قارچ و میکروب حتما باید روزی یکبار آب مخزن را عوض کنید و حداقل هفته ای دو بار همه اجزای دستگاه را با آب و مواد پاک کننده شست و شو دهید.

به هیچ عنوان از مواد دیگری برای پر کردن مخزن آب دستگاه استفاده نکنید.

به منظور پاک کردن دستگاه از هر نوع قارچ، کپک و باکتری لازم است، موارد زیر را رعایت کنید :

فایده بخور سرد

  • آب داخل مخزن را هر روز خالی کرده و بعد از خشک کردن، مجددا مقداری آب درون آن بریزید.
  • هر سه روز یکبار باید دستگاه را از برق جدا کرده و املاح و جرم آب را پاک کنید.
  • در صورتی که دستگاه فیلتر داشته باشد، می توانید هر چند وقت یکبار فیلتر آن را عوض کنید.
  • اگر می خواهید مدتی دستگاه را کنار بگذارید و استفاده نکنید، باید آب آن را خالی کرده و دستگاه را تمیز کنید.
  • بهتر است دستگاه های جدیدتر را جایگزین مدلهای قدیمی آن کنید.

نکاتی مهم درباره استفاده از دستگاه بخور

در صورت وجود سالمند یا کودک در منزل، از قرار دادن دستگاه بخور در دسترس آنها خودداری کنید.

در صورت استفاده از دستگاه بخور برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی، همچنین بیماران قلبی و تنفسی لازم است قبل از خریدن دستگاه حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید، زیرا میزان رطوبت هوا برای این قبیل افراد باید دقیق و محاسبه شده باشد.

مزایای بخور سرد

استفاده بیش از اندازه از هیچ ماده و وسیله ای در این جهان توصیه نمی شود و باید در مصرف هر وسیله ای حد اعتدال رعایت شود تا از ایجاد عوارض بعد آن پیشگیری نمود. سالم و سلامت باشید. در پایان امیدواریم این مطلب از درمان خانگی و طب سنتی درباره فواید بخور سرد برایتان مفید واقع شده باشد و از مطالب ذکر شده در این بخش بهره لازم را برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *