دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سرفه کودکان را چگونه درمان کنیم؟

  • مرضیه نیکزاد
  • ۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

سرفه ممکن است به علت آلودگی هوا و یا وجود ویروس در بدن باشد که موجب ایجاد سوزش در گلو می گردد. در این مطلب ما قصد داریم تا شما عزیزان را با روش های درمان سرفه کودکان آشنا کنیم.

ایجاد سرفه در بدن امری طبیعی می باشد که به دلایل مختلفی رخ می دهد. سرفه کردن کودکان موجب تحریک دستگاه تنفسی و تحریک دیافراگم می گردد. هنگام سرفه کردن ترشحات زیادی خارج می شوند که موجب باز شدن راه تنفس و این امر موجب راحت تر نفس کشیدن کودکان می شود. در این مقاله ما قصد داریم تا شما مخاطبان عزیز را با روش های بهبود سرفه کودکان آشنا کنیم.

سرفه در بدن ممکن است که گاهی خفیف و گاهی اوقات شدید باشد اما علت های مختلفی دارد که والدین در هنگام سرفه کودک خود بسته به نوع سرفه باید راه های درمانی را برای آن پیدا کنند تا نگرانی های خود را کاهش دهند. یکی از علت های سرفه در کودک شما، سرماخوردگی کودکان می باشد. در ادامه با روش های درمانی سرفه کودکان و علل ایجاد آن در خدمت شما عزیزان می باشیم.

عوامل سرفه در کودکان

 علل سرفه و روش های درمان سرفه کودکان

ممکن است سرفه به علت یک عفونت تنفسی به مدت چند روز اتفاق بیفتد. اگر سرفه در کودکان مدت زمان زیادی طول بکشد و به بیش از دو یا سه هفته برسد باید به پزشک مراجعه شود و دلیل آن بررسی شود. یکی از علل سرفه در کودکان بیماری آسم می باشد که وجود التهاب در راه های هوایی کودک موجب ایجاد سرفه می شود. گاهی اوقات عفونت سینوس ها در کودک باعث ایجاد سرفه می شود. آلرژی فصلی نیز موجب ایجاد سرفه مزمن در کودکان می شود. در واقع عفونت های سیستم تنفسی هر کدام به نوعی موجب ایجاد سرفه در کودک می شود. در ادامه با روش های درمان سرفه کودکان آشنا می شویم.علل سرفه در کودکان

مراجعه نمودن به پزشک

علت سرفه در کودکان و بزرگسالان باید مورد بررسی قرار گیرد از این رو مهم ترین راه کار مراجعه به پزشک می باشد. بعضی از والدین بدون آن که از علت سرفه آگاهی داشته باشند خوددرمانی در کودکان خود را آغاز می کنند که این رایج ترین اشتباه می باشد زیرا بدون مشورت پزشک نباید حتی از استامینوفن نیز استفاده کرد. بنابراین قبل از هر اقدامی بهتر است که به پزشک مراجعه نمایید تا علت آن را مورد بررسی قرار دهد.

روش های درمان سرفه در کودکان

استفاده  از بخور آب گرم برای بهبود سرفه در کودکان

هوای خشک موجب ایجاد سرفه می شود بنابراین استفاده از بخور آب گرم به بهبودی سرفه های خشک کودکان کمک بسیاری می کند. استفاده از بخور فواید بسیاری دارد و باعث برطرف شدن گرفتگی بینی نوزاد و کودک و بازشدن راه تنفسی می شود. در هنگام استفاده از بخور حوله را مستقیم روی پوست کودک خود قرار ندهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تسکین سرفه کودکان با عسل

استفاده از این ماده غذایی مفید به بهبود سرفه کودکان کمک می کند. ۱ قاشق مرباخوری عسل را در نصف فنجان شیر حل کنید و روزانه دو بار از آن استفاده نمایید. عسل موجب بازگشت انرژی از دست رفته در کودک می شود. همچنین موجب ضدعفونی شدن راه های تنفسی شده و به بهبودی سرفه کمک می کند.

درمان سرفه کودک با عسل

حذف کردن آلرژن ها

مواد شیمیایی که در خوشبوکننده های هوا و ضدعفونی کننده های خانگی وجود دارند مخاط گلو را تشدید کرده و باعث سوزش چشم و گلو شده و سرفه را بدتر می کنند. هر گونه موادی که باعث ایجاد آلرژی در کودک می شود را باید حذف کنید تا از این طریق به بهبود سرفه کودکان کمک کنید.

استفاده از حمام گرم و مرطوب

بهتر است کودک خود را به حمام برده و آب گرم را باز کنید و حدود ۲۰ دقیقه او را در آن فضای مرطوب نگهداری نمایید. پس از آن کودک خود را که به هوای مرطوب برای تنفس نیاز دارد به فضای بیرون از خانه ببرید و تا جایی که می توانید او را به صورت ایستاده و یا قائم نگه دارید تا به تنفس بهتر او کمک کنید.

مصرف مایعات برای کاهش سرفه

استفاده از مایعات برای تسکین انواع سرفه کودک بسیار مفید می باشد. چای و شیر گرم از انواع مایعات مفید می باشد. مصرف غذاهای آبکی مانند سوپ مرغ و آش در درمان بیماری های سینه درد و سرماخوردگی و سرفه می تواند راه حل مناسبی باشد. آنتی اکسیدان موجود در هویج و گشنیز که اغلب در انواع سوپ از آن ها استفاده می شود می توانند به درمان سریع سرفه در کودک کمک کنند.

روش درمان سرفه کودکان

استراحت کردن سرفه کودک را بهبود می بخشد

استراحت می تواند راه بسیار خوبی برای بهبود هرچه بهتر انواع سرفه که ناشی از سرماخوردگی و سیاه سرفه و خروسک است باشد. استراحت در زمان بیماری موجب بهبودی کودک بیمار شده و از انتقال ویروس به سایر کودکان نیز جلوگیری می شود.

علل و راه های درمان سرفه در کودک

مصرف انواع آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها موجب کشته شدن انواع باکتری می شوند و موجب بهبودی عفونت های سینوسی می شود. برای کاهش بیماری و التیام درد و التهاب ناشی از سرفه داروهای آنتی بیوتیک موثر می باشند.

علل سرفه در کودک

درمان با خوردن شلغم و ویتامین گروه B

شلغم گیاهی ضد باکتری و میکروب کش می باشد که در بهبود بیماری آسم و انواع سرفه موثر می باشد. اگر کودکان شما از خوردن شلغم لذت نمی برند بهتر است که آن را رنده کرده و به سوپ اضافه نمایید. کمبود ویتامین در بدن کودکان موجب ایجاد سرفه و عفونت می گردد که بهتر است از سبزی و میوه های تازه استفاده نمایید.

روش های درمان سرفه کودکان

بهبود سرفه با رطوبت

خشکی می تواند از جمله علل مهم سرفه و بسیاری از بیماری های دیگر باشد، از این رو رفع این مشکل در بهبود سرفه موثر است؛ استفاده از شیر مادر برای کودکان و نیز آب ولرم، آب نارگیل و سوپ برای بزرگتر ها به مرطوب کردن مجرای تنفسی کمک کرده و در نتیجه به بهبود سرفه منجر می شود.

همچنین مصرف غذا های گرم و آبکی همچون سوپ مرغ، سوپ های ساده و انواع آش برای افرادی که دچار سرماخوردگی، درد قفسه سینه و سرفه هستند، بسیار مفید است.

روغن های گیاهی برای تسکین سرفه

استفاده از برخی روغن های گیاهی برای باز شدن مجاری تنفسی و کاهش سرفه بسیار موثر می باشند، البته به این نکته دقت داشته باشید که کودکتان باید به منظور استفاده از این روغن ها به اندازه کافی بزرگ شده باشد و قبل از استفاده از روغن حتما آن را بر روی پوست وی تست کنید، در صورت عدم آلرژی می توانید از این روغن ها برای بهبود سرفه کودک بهره ببرید.

بهبود سرفه کودکان

روغن اسطوخودوس و روغن نارگیل از جمله روغن های مفید برای این منظور هستند که با ترکیب این دو روغن با چای آویشن و ماساژ آن بر روی سینه می توانید به تسکین سرفه کودک کمک کنید.

فضای آرامش بخش

استرس در بروز بسیاری از بیماری ها  و تشدید آنها تاثیرگذار است، بنابراین در صورتی که کودکتان دچار سرفه است، می توانید با ایجاد آرامش در کودک و نیز سرگرم کردن و پرت کردن حواسش به خواندن کتاب یا بازی، میزان استرس وی را کاهش دهید، زیرا استرس می تواند موجب تشدید سرفه شود، بنابراین از این طریق سرفه وی را بهبود ببخشید.

ماساژ

ماساژ همواره احساس بهتری را در فرد ایجاد می کند، بنابراین از طریق ماساژ درمانی می توان به بهبود هر نوع سرفه ای اعم از خشک یا مرطوب کمک کرد و آن را تسکین بخشید.

از این رو برای ماساژ می توایند از روغن خردل گرم  و سیر استفاده کنید، البته باید روغن و سیر را با هم گرم کنید تا نتیجه بهتری داشته باشد، همچنین کف دست و پاهای کودک را برای یک خواب راحت ماساژ دهید.

تسکین سرفه کودکان

در این مقاله با روش های درمان سرفه کودکان آشنا شدید امیدواریم که با استفاده از این روش ها به درمان بیماری و بهبودی هرچه سریع تر کودک خود کمک کنید. در صورت تمایل برای آشنایی با بهترین روش ها برای سلامتی فرزند دلبند خود به بخش کودک و والدین مراجعه نمایید. موفق باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *