دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت قارچ در منزل و نکاتی که برای پرورش قارچ باید بدانید

  • مهلا بستگان
  • ۸ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

کاشت قارچ در منزل همانند کشت دیگر سبزیجات و صیفی جات نیازمند فراهم آوردن شرایط و بستر مناسب برای نتیجه گیری بهتر می باشد. از این رو در این مطلب به ارائه مهمترین نکات برای کاشتن قارچ می پردازیم.

در سال های اخیر تقاضا برای مصرف قارچ خوراکی افزایش یافته است و قارچ از جمله محصولاتی می باشد که برای پرورش نیازمند شرایط خاصی می باشد، که از جمله این شرایط می توان به کود گیاهی، کمپوست و بذر اشاره نمود. در ادامه این مطلب فرایند کاشت قارچ را بیاموزید.

اغلب ما کم و بیش با خواص قارچ و فواید آن آشنایی داریم و به خاطر طعم و مزه خوبی که دارد از آن در طبخ غذاهای مختلف استفاده می نماییم، البته برخی قارچ ها مثل قارچ دکمه ایی و صدفی خوراکی و برخی دیگر چون قارچ گانودرما خاصیت دارویی دارد. از این رو و به دلیل استفاده زیاد از این خوراکی پر خاصیت افرادی زیادی به فکر کاشت قارچ در منزل افتاده اند. اگر شما نیز چنین قصدی دارید تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید.

آفات قارچ

زمان و مکان مناسب برای کاشت قارچ :

زمان مناسب برای کاشت قارچ در خانه بین ماه‌های مهر تا آذر می باشد اما اگر امکانات تهویه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محیط محل پرورش و کشت وجود داشته باشد می‌توان قارچ را در ماه‌های دیگر سال هم کشت و پرورش داد. کشت قارچ شرایط مخصوص به خود را دارد و می‌توان قارچ را در محیطی تاریک پرورید و به جز نور مستقیم آفتاب ، هر مقدار نوری را تحمل می‌کند.
و در مورد مکان مناسب برای کشت قارچ، شما به یک سالن نیاز دارید که بسته به میزان تولید قارچ اندازه آن متفاوت است. اما به طور میانگین برای پرورش پنج تن قارچ به یک سالن چهل متری نیاز است. در پرورش قارچ، عایق‌کاری سالن برای جلوگیری از اتلاف گرما و سرما، قفسه‌بندی و آماده‌سازی و نصب تجهیزات باید انجام شود. علاوه بر این تهویه در محیط کشت باید بطور یکنواخت باشد و نباید روی سطح کشت را بیش از حد نیاز هوا داد و تهویه باید در تمام نقاط اطاق بطور یکسان پخش شود. در هنگام تولید قارچ، محیط اطاق احتیاج به رطوبت کافی نیز دارد و متوسط بهترین درجه رطوبت برای کاشت قارچ بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است. باید تهویه هوا به خوبی انجام گیرد، درجه هوای محیط پرورش قارچ نیز باید بین ۱۰ تا ۱۵ درجه نگهداری شود. همچنین محل پرورش باید کاملا تمیز، قابل شستشو و بدون وجود درز یا محلی برای پرورش باکتری‌ها، حشرات و قارچ‌های مضر باشد.
زمان و مکان مناسب برای کاشت قارچ

آماده سازی کمپوست یا کود گیاهی:

مهمترین و اولین اصلی که برای پرورش و کشت قارچ باید با آن آشنا شد بستری است که قارچ روی آن رشد کرده و از آن تغذیه می‌کند که به آن کمپوست گفته می‌ گویند. به طور کلی به کودهای گیاهی کمپوست می‌گویند. کمپوست‌ سازی به ظاهر فرآیند آسانی می آید اما برای بدست آوردن کمپوستی مرغوب با بازده بالا نیاز به دستگاه‌های پیشرفته، آزمایشگاه‌های مجهز و از همه مهم‌تر تجربه و تخصص بالایی می‌باشد و تمام این موارد احتیاج به سرمایه‌گذاری زیادی دارند و به همین خاطر اکثر تولید کنندگان قارچ، کمپوست مورد نیاز، مصرفی خود را به صورت آماده و بذر زده شده از شرکت‌های معتبر خریداری می‌ نمایند.

هر آنچه لازم است از کاشت تا برداشت قارچ بدانید

بذر قارچ:

بذر قارچ، بذری متفاوت با بقیه گیاهان است. در حقیقت چیزی که به آن بذر قارچ می گویند دانه‌های گندم پخته شده هستند. قارچ وقتی به بلوغ می‌رسد پره‌های پشت کلاهکش باز شده و از بین پره‌ها گردی در هوا پخش می‌شود. این پره ها را با نام هاگ یا اسپور که با چشم عادی قابل دیدن نمی باشد، می شناسند. این اسپورها برای زنده ماندن احتیاج به غذا دارند به همین علت گندم‌ها را می‌پزند که نرم شوند تا اسپور قارچ بتواند از آن‌ها تغذیه کند و استفاده دیگری هم که پختن گندم دارد این است که به اصطلاح گندم عقیم شده و دیگر جوانه نمی‌زند و به این صورت تمام مواد غذایی آن برای اسپورها باقی می‌ماند و صرف رشد جوانه گندم نمی‌شود.

  •  آرون گروپس

برداشت قارچ

برداشت قارچ:

بعد از آن که رشد قارچ به حد کافی رسید و تاج آن شکل کامل خود را پیدا کرد باید قارچ‌های رسیده را برداشت کرد.  در برداشت محصول باید به این نکته توجه شود که قارچ‌هایی که ترک برداشته و چتر آن باز شده باشد ارزش بازاریابی را از دست می دهند. همچنین این قارچ ها وزنشان کاهش یافته و  قارچ‌هایی که زودتر از موعد چیده شوند وزن آن‌ها سبک و از قارچ‌های درجه دو محسوب شده و ارزش غذایی کمتری دارند. در هنگام جمع‌آوری محصول نباید از سبدهای بزرگ برای برداشت استفاده کرد. چون فشار قارچ ها روی هم در سبد باعث می شود که قارچ‌های زیر خراش بردارند و سیاه شوند. جهت برداشت محصول قارچ باید کلاهک را در دست گرفته و یک پیچ به آن داده تا پایه آن از زمین جدا شود و فورا ساقه کثیف و آلوده را با چاقوی تیز قطع کنید و قارچ تمیز را داخل سبد قرار دهید. و بهتر است که جمع‌آوری با دستکش انجام شود. برداشت قارچ هر پانزده روز یکبار انجام می‌ شود و این برنامه به مدت دو تا سه ماه طول می کشد.

بذر قارچ و آنچه که باید بدانید

آفات و مشکلات قارچ:

پرورش قارچ در منزل با مشکلاتی هم رو به‌ رو می باشد. به طور مثال امکان دارد تمامی بستر کشت دچار بیماری مایکوگن و یا تار عنکبوتی شود و محصول را کلا نابود کند.

بستر مناسب برای کاشت قارچ

خطرات احتمالی موجود در پرورش قارچ

توجه داشته باشید که محل پرورش قارچ ها در منزل باید از اتاق های زندگی شما فاصله داشته باشد؛ برای این منظور می توانید از فضای انباری یا محیط پشت بام یا اتاقکی که با فضای زندگی شما فاصله دارد، استفاده کنید، زیرا در محیط کشت قارچ به دلیل وجود باکتری ها، قارچ ها، نماتودها و حشرات مجود د رآنجا به هنگام پرورش قارچ باید حتما این محیط از فضای زندگی شما فاصله داشته باشد.

همچنین برای ظاهر شدن کلاهک های قارچ، دما باید بین ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد باشد و رطوبت لازم برای پرورش قارچ ها نیز باید چیزی نزدیک به ۸۵ درصد نیاز است، برای به وجود آوردن چنین شرایطی می توانید از دو دستگاه بخور خانگی سرد و گرم در فضایی در مساحت ۴۰ متر مربع استفاده کنید، توجه داشته باشید که در صورت عدم کنترل دما و رطوبت امکان از بین رفتن محصول زیاد است.

کاشتن قارچ

بازار فروش قارچ

قارچ یکی از مواد غذایی بسیار مفید و پر مصرف است، از این رو دارای بازار فروش خوبی می باشد؛ در تهیه انواع مواد غذایی آماده و کنسروی، سس ها، فرآورده های کالباس و سوسیس و خوراکی های مختلف دیگر از قارچ های خوراکی استفاده می شود. بنابراین از بابت فروش این محصولات نگرانی چندانی نخواهید داشت.

در رابطه با پرورش قارچ و دیگر محصولات کشاورزی مانند آن، وجود یک خریدار دائمی از اهمیت زیادی برخوردار است و معمولا تولید کنندگان عمده با خریداران عمده در ارتباط می باشند و به منظور فروش محصولاتشان باید از قبل هماهنگی های لازم د راین زمینه را انجام داده باشند. در کشور ما مصرف قارچ دکمه ای بیشترین بازار فروش را دارد، البته در چند سال اخیر با آگاهی مردم از خواص قارچ گانودرما، مصرف این نوع قارچ نیز روز به روز افزایش یافته و در رتبه دوم فروش قرار گرفته است.

پرورش قارچ

برآورد و تخمین هزینه کاشت قارچ بسته به کیفیت و بازاریابی محصول دارد و به طور دقیق نمی توان هزینه فروش آن را اعلام کرد. با این حال کاشتن قارچ می تواند منبع درآمد خوبی باشد. حال برای آشنایی با دیگر کشت و کار در منزل به بخش پرورش گل و گیاه مجله آرگا مراجعه نمایید و از دیگر مطالب منتشر شده ما دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *