دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی در چند مرحله ساده

  • ندا خوشرو
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی در منزل در ۱۱ مرحله ساده به همراه نکاتی برای ساخت بهتر این دستگاه را مشاهده خواهید کرد که امیدواریم با کمک این دستگاه بتوانید جوجه هایی سالم را در منزل پرورش دهید.

دستگاه جوجه کشی از انواع دستگاه های شبیه سازی شده است که برای پرندگان تخمگذار ساخته می شود و با کمک این دستگاه می توان تخم های نطفه دار را گرم نگه داشت و رطوبت مناسب را برای آن ها ایجاد کرد. ساختن این دستگاه در منزل به راحتی امکان پذیر است و شما می توانید با آماده کردن وسایل اولیه این دستگاه را به آسانی در منزل تهیه کنید.

ساخت این دستگاه در منزل برای کودکان و نوجوانی که تمایل دارند پرورش جوجه را در منزل تجربه کنند می تواند ایده مناسبی باشد اگر شما به دنبال تجربه ای حرفه ای و کسب در آمد بیشتر از این طریق هستید بهتر است برای صرفه جویی در وقت و هزینه از دستگاه های صنعتی استفاده کنید.

آموزش ساخت دستگاه برای جوجه کشی با ساده ترین روش

ساخت دستگاه جوجه کشی در منزل به صورت مرحله به مرحله

برای ساخت دستگاه جوجه کشی بهتر است ابتدا وسایل لازم را آماده کنید سپس با توجه به ترفندهایی که در این آموزش گفته می شود این دستگاه خانگی را برای پرورش جوجه ها در منزل بسازید.

آموزش درست کردن دستگاه جوجه کشی در منزل

وسایل لازم

  • سرپیچ متصل به سیم
  • یخدان یونولیتی درب دار
  • نوار چسب
  • لامپ ۲۵ وات
  • توری فلزی مناسب و یا توری مرغی
  • رطوبت سنج و دماسنج دیجیتال
  • اسفنج
  • ظرف آب مناسب برای قرار دادن داخل یخدان

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی

۱. یخدان یونولیتی مناسبی را انتخاب کنید و روی بدنه یخدان سوراخی به اندازه ای که سرپیچ از آن عبور کند ایجاد نمایید. با کمک نوار چسب سرپیچ را از درون و خارج سوراخ ایجاد شده به بدنه یخدان متصل کنید توجه داشته باشید که این مرحله را باید با دقت انجام دهید تا بر اثر تماس لامپ با بدنه یخدان یونولیتی آتش سوزی ایجاد نشود سپس لامپ ۲۵ واتی را به سرپیچ متصل نمایید. می توانید به جای یخدان یونولیتی از یک جعبه مقوایی استفاده کنید ولی بهتر است در صورت امکان یخدان یونولیتی را در ساخت دستگاه جوجه کشی به کار ببرید زیرا این دستگاه عایق است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مراحل تهیه دستگاه جوجه کشی در خانه
۲. در این مرحله با کمک توری مرغی اطراف لامپ را به خوبی بپوشانید تا از تماس جوجه ها بعد از تولد با لامپ ۲۵ واتی جلوگیری شود. در صورت تمایل می توانید از توری که در کف جعبه است برای جلوگیری از جمع شدن فضولات پرندگان استفاده کنید.

دستگاه جوجه کشی خانگی
۳. در این مرحله باید دماسنج و رطوبت سنج را درون جعبه و در جایی که در کنار تخم مرغ ها است قرار دهید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی در خانه
۴. برای تامین رطوبت کافی برای جوجه کشی ظرف آبی را درون جعبه قرار دهید همچنین می توانید درون ظرف آب از اسفنجی استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز درون جعبه را کنترل کنید.

مراحل ساختن دستگاه جوجه کشی
۵. در این مرحله از تهیه دستگاه جوجه کشی خانگی روی درب یخدان باید برشی ایجاد کنید و بعد از ایجاد کردن برش با کمک شیشه قاب عکس و یا یک طلق پلاستکی محلی را که برش زده اید بپوشانید و اطراف محل پوشانده شده را کمک نوار چسب محکم کنید همچنین می توانید لولایی را روی درب یخدان ایجاد کنید تا باز و بسته کردن درب دستگاه به راحتی امکان پذیر باشد. برای گردش جریان هوا درون جعبه می توانید سوراخ های کوچکی را در دو طرف جعبه ایجاد کنید و سوراخی کوچک را روی درب بالایی آن در نظر بگیرید.

آموزش مرحله به مرحله ساخت دستگاه جوجه کشی
۶. قبل از اینکه تخم مرغ های نطفه دار درون دستگاه جوجه کشی قرار دهید بایستی دستگاه را به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر از این مدت زمان روشن کنید تا رطوبت و دمای مورد نیاز را تست کنید. توجه داشته باشید که در طول مدت زمان جوجه کشی درجه حرارت این دستگاه باید روی دمای ۳۷.۵ درجه سانتی گراد به طور ثابت باشد و همچنین رطوبت دستگاه باستی برای ۱۸ روز اول بین ۵۵ تا ۶۵ درصد تنظیم شود همچنین برای چهار روز آخر رطوبت باید بین ۶۵ تا ۷۵ درصد تنظیم شود. برای کنترل رطوبت دستگاه می توانید آبی که توسط اسفنج جذب شده است را خارج کنید همچنین برای افزایش رطوبت دستگاه می توانید مقداری آب درون ظرفی که در دستگاه قرار دارد بریزید.

روش ساختن دستگاه جوجه کشی در خانه
۷. توجه داشته باشید که تهیه تخم نطفه دار مهم می باشد و شما می توانید این نوع تخم مرغ ها را از بازارهای محلی اطراف خود و یا از افرادی که به آن ها اعتماد کافی دارید تهیه کنید سپس تخم مرغ ها را به صورتی که در شکل زیر می بینید درون دستگاه جوجه کشی بچینید.

آموزش مرحله به مرحله ساخت دستگاه برای جوجه کشی
۸. برای اینکه تخم مرغ به جوجه تبدیل شود به ۲۱ روز زمان نیازمند هستید و این مسئله مهم است که شما بدانید در چه زمانی چه تعداد تخم مرغ را درون دستگاه قرار داده اید. همچنین برای نتیجه گیری بهتر باید میزان رطوبت و دما را در هر روز ثبت کنید تا در صورت مشاهده هر گونه تغییرات برای رفع آن ها سریع اقدام کنید.

ترفندهایی برای ساختن دستگاه جوجه کشی

۹. تخم مرغ ها را باید هر روز و در فاصله زمانی منظم بچرخانید و این کار را باید تا روز ۱۸ جوجه کشی ادامه دهید. برای اینکه تخم مرغ ها را بدرستی بچرخانید می توانید در یک طرف تخم مرغ علامت O و در طرف دیگر آن علامت X را به عنوان نشانه گذاری قرار دهید و در هر مرحله ۱/۴ تا نیم دور از تخم مرغ ها را بچرخانید.


۱۰. برای نوربینی تخم مرغ ها می توانید دستگاه کندلری را تهیه کنید سپس با کمک یک چراغ قوه و در فضای تاریکی درون تخم مرغ ها را به صورت تک تک نگاه کنید سپس بعد از بررسی تخم مرغ ها آن هایی که نطفه دار نیستند و یا دارای تفاوت هایی با سایر تخم مرغ ها هستند را از درون دستگاه جوجه کشی خارج کنید. اگر برای مشاهده تخم مرغ از چراغ قوه استفاده می کنید باید لنز چراغ قهوه آنقدر کوچک باشد که با قرار دادن چراغ قوه روی تخم مرغ نور از اطراف تخم مرغ مشاهده نشود. برای ساختن کندلر خانگی می توانید چراغ رومیزی را درون یک جعبه مقوایی با ابعادی مناسب قرار دهید سپس روی سطح جعبه را سوراخ کنید و تخم مرغ را روی سوراخ ایجاد شده قرار دهید و درون آن را مشاهده کنید. برای مشاهده درون تخم مرغ آن را به آرامی بچرخانید تا از ایجاد شدن نطفه درون تخم مرغ مطمئن شوید. جنینی که زنده است مانند نطفه ای دیده می شود که دارای رگ های خونی است و این رگ های خونی به اطراف نیز احاطه شده اند. جنینی که مرده است شبیه به یک حلقه و یا رگه هایی از خون دیده می شود همچنین تخم مرغی که فاقد نطفه است شفاف می باشد و نور از آن به راحتی عبور می کند.

نگاه کردن نطفه درون تخم مرغ
۱۱. در روز ۲۱ جوجه ها به تخم مرغ ضربه می زنند و پس از شنیدن این صدا ممکن است تا ۱۲ ساعت بعد جوجه ها به طور کامل از تخم مرغ خارج شوند.

   روش ساختن دستگاه جوجه کشی

توجه داشته باشید که در زمان خارج شدن جوجه ها از تخم مرغ نباید به آن ها کمک کنید و اجازه دهید تا جوجه خودش از تخم مرغ به طور کامل خارج شود. در این مطلب با طرز ساخت دستگاه جوجه کشی آشنا شدید که امیدواریم با کمک نکات گفته شده بتوانید دستگاه جوجه کشی بدون نقصی را در منزل بسازید. در ادامه برخی از مزایای استفاده از جوجه کشی مصنوعی را شرح می دهیم.

جوجه کشی مصنوعی چه مزایایی دارد؟

یکی از بهترین مزایای جوجه کشی مصنوعی نسبت به جوجه کشی طبیعی، بهره برداری مطمئن و بسیار بیشتر است. به طوری که در روش طبیعی دو تا سه تخم بدون تضمین تبدیل شدن تخم ها به جوجه خواهید داشت اما در روش مصنوعی شما می توانید تعداد بسیار بیشتری تخم مرغ را به طور همزمان به جوجه تبدیل کنید. همچنین در جوجه کشی طبیعی محدود به فصول خاصی از سال هستید در حالی که با دستگاه جوجه کشی خانگی به راحتی در هر زمانی از سال می توانید اقدام به جوجه کشی در منزلتان کنید. همچنین به علت نیاز نداشتن به پرنده مادر هزینه های شما در جوجه کشی به طور چشم گیری کاهش می یابد. به این نکته نیز توجه نمایید که با استفاده از انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی شما تسلط بسیار بیشتری بر روی شرایط محیطی تخم ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب دارید.

نکاتی مهم در زمینه ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی

ساخت ماشین جوجه کشی  به طور کلی می تواند کار آسانی باشد اما تنظیم درست دما و رطوبت داخل آن در طول مدت ۲۱ روز زمان جوجه کشی از مرغ ممکن است کمی سخت باشد، در زیر به نکات مختلفی درباره ساختن این دستگاه اشاره کرده ایم که امیدواریم مفید واقع شود.

از آنجا که دستگاه جوجه کشی ساده ای که در منزل ساخته اید، کارکرد یک دستگاه جوجه کشی کارخانه ای را ندارد، بنابراین باید میزان انتظار خود از این دستگاه را کاهش دهید.

آموزش دستگاه جوجه کشی

جوجه های مرغ در صورتی که دمای داخلی دستگاه به خوبی تنظیم شده باشد، از مقاومت خوبی برخوردارند. دمای مناسب برای مدلی که ساخته ایم می تواند بین ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی گراد باشد.

با ایجاد سوراخ هایی بر روی دستگاه می توانید به راحتی دما را تنظیم کنید،؛ مثلا با پوشاندن و یا بستن سوراخ ها دمای دستگاه کم و زیاد خواهد شد.

همچنین با خریدن یک ترموستات یا دیمر فرایند دما را اتوماتیک کنید، این دستگاه با خاموش و روشن کردن اتومات لامپ می تواند دما را تنظیم کند.

تخم ها را باید به گونه ای قرار دهید که خیلی به لامپ نزدیک نباشد و در حرارت مستقیم با لامپ از بین نرود.

در سه روز آخر جوجه کشی که دوران هچر نیز نامیده می شود، لازم است که در حدود ۵ تا ۱۰ درصد رطوبت دستگاه افزایش پیدا کند، برای این منظور می توانید مقدار بیشتری آب به ظرف آب بیفزایید.

ساختن دستگاه جوجه کشی

حتما به این نکته توجه داشته باشید که تخم های نطفه دار برای تبدیل شدن به جوجه باید روزی چند بار چرخانده شوند، زیرا در غیر این صورت جنین به دیواره تخم می چسبد، برای این منظور بهتر است روزانه ۴ بار تخم ها را مقداری بچرخانید. در هنگام شب نیز قبل از خوابیدن، چرخاندن یکبار تخم ها می تواند کافی باشد. به طور کلی اتوماتیک نبودن دستگاه جوجه کشی دلیل اصلی پایین آمدن راندمان دستگاه های خانگی بوده و انجام این کار را سخت تر می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *