دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دلایل سرگیجه و روش های درمان آن

  • مهلا بستگان
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۶
  • ۰

چرخش دورانی سر یکی از اشکال سرگیجه است که عوامل متعددی را شامل می شود. در این مقاله بخش سلامت مجله آرگا دلایل سرگیجه و راه های درمان آن را مورد بررسی قرار می دهیم

سیاهی رفتن چشم و گیج رفتن سر با سرگیجه فرق می کند. سرگیجه به حالتی می گویند که فرد احساس می کند محیط اطرافش در دوران است یا در محیط ساکن خود شخص دارد می چرخد. با دلایل سرگیجه را در ادامه با همراه باشید.

دلایل سرگیجه چیست؟

یکی از دلایل سرگیجه کنده شدن کریستال های گوش داخلی می باشد که سبب می شود شخص برای چند لحظه دچار سرگیجه شدید شود که با بی حرکت ماندن برطرف می شود. این کریستالها ممکن است خود به خود یا در اثر ضربه به سر کنده شده باشند و در گوش داخلی به حرکت درآمده باشند که خود این ذرات در حین شناور بودن به محل اصلی خود برگشته و موجب برطرف شدن سرگیجه می شوند. به این حالت از سرگیجه, سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم می گویند که فرد مبتلا برای عدم این اتفاق می بایست از انجام حرکات فیزیکی شدید خودداری کند.

دلایل سرگیجه چیست و چگونه درمان می شود؟

یکی دیگر از علت های سرگیجه ممکن است به خاطر ملتهب بودن گوش داخلی باشد که لابیرنتیت نام دارد. این نوع سرگیجه به طور معمول یکدفعه ای شروع می شود و امکان دارد در کاهش شنوایی موثر باشد. مهمترین علت سرگیجه در این حالت، عفونت ویروسی گوش داخلی است. افزایش فشار مایع گوش داخلی سبب بروز بیماری منییر می شود که سه علامت دارد: حمله سرگیجه, کم شنوایی و وزوز گوش. کسانی که دارای بیماری منییر می باشند بطور ناگهانی دچار سرگیجه می شوند و بعد از چند روز تمام این علائم برطرف می شود و پس گذشت چند وقفت دوباره این علائم برمی گردند.

دلایل سرگیجه و درمان آن

یکی دیگر از دلایل سرگیجه می تواند یک تومور بافت عصبی به نام نورنیوم آکوستیک باشد که گاها سبب وزوز گوش و کم شنوایی هم می شود. از دیگر علل ایجاد سرگیجه می توان به کاهش جریان خون به قاعده جمجمه اشاره کرد. خونریزی در مخچه با سرگیجه, سردرد, مشکل در راه رفتن, مشکل در نگاه کردن به یک سمت همراه است. علامت اولیه بیماری ام اس نیز سرگیجه هایی است که یکدفعه و ناگهانی شروع می شوند.

  •  آرون گروپس

راهکارهای درمان سرگیجه

آسیب دیدگی گردن, ضربه خوردن به سر و مصرف مواد الکلی نیز از دلایل دچار شدن شخص به سرگیجه می تواند باشد. دیابت نیز با تصلب شرائین و کم کردن جریان خون مغز شده و باعث سرگیجه می شود. میگرن وستیبولار که بیشتر از یک سرد است باعث ایجاد سرگیجه می شود. از دلایل سرگیجه هایی که باعث حالت غش در افراد می شود و گاهی اوقات با تهوع همراه است, دو عامل مهم کاهش فشار خون و برون دهی ناکافی خون از قلب می باشد. گاهی اختلالات اضطرابی, کم خونی, قند خون پایین, گرما و کم آبی می تواند از دلایل سرگیجه باشد. در سن بالای 65 سال و افرادی که داروی خاصی برای بیماری خاصی مصرف می کنند سرگیجه خطرناک است. اگر هریک از علائم زیر را به همراه سرگیجه داشتید به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالای 38/3 درجه داشتید
  • سرتان دچار صدمه بسیار شدید شده بود
  • احساس سردری که برایتان ناشناس باشد
  • سفت شدن عضلات گردن
  • تاری دید در چشم
  • نشنیدن ناگهانی و یکدفعه ای
  • دچار مشکل شدن در گفتگو و تکلم
  • ضعف دست و پا
  • عدم هوشیاری
  • به سختی حرکت کردن یا دچار سقوط شدن
  • داشتن در در قفسه سینه و تپش های کند و تند قلب

دانستن دلایل سرگیجه و راه حل های درمان آن

زمانی که دچار سرگیجه هستید چون احتمال دارد تعادل خود را از دست بدهید و سقوط کنید یکدفعه ای حرکت نکنید و یا بنشینید یا دراز بکشید. از رانندگی و کار با ماشین آلات سنگین جدا خودداری کنید. از مصرف الکل, کافئین و تنباکو هم بپرهیزید. برای رفع و درمان سرگیجه اغلب داروهای آنتی هیستامین مانند سیناریزین و دیمن هیدرینات و فنوتیازین ها مثل تی اتیلیت پرازین استفاده می شد. خوب است بدانید که این داروها با تاثیر بر هسته های دهلیزی ای که در مغز وجود دارد و باعث کاهش  عملکردهای هسته های دهلیزی که مهمترین عامل در از بین بردن و بهتر شدن سرگیجه خصوصا در حال حرکت می شوند را به تعویق می اندازند و متوقف می کنند. تمریناتی مثل حرکت دادن چشمها به همه جهات, حرکت دادن گردن در جهت موافق و مخالف عقربه های ساعت, تنفس عمیق که سیستم عصبی را آرام کند, مدیتیشن و یوگا, همچنین استفاده از آبلیمو, زنجبیل, روغن نعناع, بادام و تخم کدو, ریحان, آب کرفس, مکمل آهن, چای بابونه, توت فرنگی, شیر بادام و گشنیز می تواند در بهبود سرگیجه موثر باشد.

دلایل سرگیجه را بشناسد

ما در این مقاله سعی بر این داشتیم تا با معرفی بعضی دلایل بروز سرگیجه به شما در شناخت و بهبود این مشکل یاری برسانیم. امید است که مثمر ثمر واقع شده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *