دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه ها و علائم کبد ناسالم که نشان می دهد کبد شما دچار بیماری است

  • افسانه شمشیری
  • ۳ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از مهمترین ارگانهای حیاتی بدن کبد است که اگر بیمار شود، سموم بدن از بین نمی روند. هپاتیت، سیروز کبدی، کیست و همچنین سرطان کبد (به دلیل مصرف الکل) تنها تعدادی از بیماری های مختلف کبدی هستند. در ادامه همراه ما باشید تا با مهمترین علائم کبد ناسالم و بیمار آشنا شوید.

مهمترین عضو داخلی بدن، کبد می باشد که ۵۰۰ نوع فرآیند را انجام می دهد ولی بزرگترین وظیفه آن، سم زدایی بدن و فیلتر کردن خون است. همچنین این اندام حیاتی مهم در دستگاه هاضمه و فرآیند گوارش نیز نقش بسیار مهمی بر عهده دارد و مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کند. در این مطلب به مهم ترین علائم کبد ناسالم می پردازیم تا به موقع بتوان بیماری کبد را شناسایی کرده و آن را نجات داد.

آشنایی با علائم کبد ناسالم

بیماری کبدی به بافت و عملکرد کبد آسیب می رساند و در تماس با ویروس ها آسیب پذیر می شود. کبد به خاطر مواد غذایی ناسالم و پرچرب، مواد مخدر، نوشیدن افراطی مشروبات الکلی و مصرف زیاد داروهای مسکن دچار بیماری می شود. ویروس های هپاتیت های A ، B، C باعث ناراحتی ها و بیماری های کبدی می شوند.

علائم بیماری های کبدی

مهم ترین نشانه های کبد سمی و ناسالم

فرد مبتلا به بیماری کبد چرب به دلیل مصرف الکل، چاقی و افزایش وزن زیاد، بالا بودن کلسترول و دیابت نوع دوم، به این نارسایی دچار می شود. بنابراین به علایم کبد ناسالم که در زیر آورده شده است دقت کنید تا اگر مواردی را داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا درمان به موقع صورت بگیرد و از خطر زخم شدن کبد، سرطان کبد و در نتیجه نیاز به عمل پیوند کبد پیش گیری شود.

داشتن زردی :

یکی از مهم ترین علایم کبد ناسالم, زرد شدن پوست، ناخن و سفیدی چشم ها می باشد. که این بدین معنی است که بیماری کبدی پیشرفت کرده که به زخم یا سیروز کبدی منجر می شود.

علائم کبد ناسالم

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کاهش اشتها :

بیمارانی که کبد ناسالم دارند، دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند. هورمون لپتین بعد از خوردن غذا در بدن ترشح می شود تا فرد احساس سیری کند. این هورمون در فردی که کبد سمی و ناسالم دارد مخصوصا در بیماری کبد چرب، بیشتر تولید می شود و شخص کم اشتها شده و به تدریج وزن از دست می دهد.

کاهش انرژی و سردرگمی :

 کاهش انرژی، خستگی و ضعف از دیگر نشانه های کبد ناسالم است که این ضعف و خستگی با کاهش اشتها و حالت تهوع و اسهال همراه است. پزشکان و محققان بر این باورند سمومی که از طریق کبد از بین نمی روند در بدن انباشته می شوند و فرد دچار مشکلاتی مثل مختل شدن تمرکز، خواب و حافظه می شود. و این علائم حاکی از آن است که بیماری کبدی در حال پیشرفت است.

نشانه های کبد ناسالم

کلسترول بالا و فشار خون :

کلسترول بالا و فشار خون از علائم کبد ناسالم است. به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا هر دو مورد بررسی شوند. اگر افزایش چشمگیری مشاهده شد، بهتر است آزمایش خون برای تشخیص بیماری کبدی داده شود. گفتنی است در بیمارانی که سیروز کبدی دارند خون زود لخته می شود.

حساسیت های پوستی :

پوست شخصی که کبد ناسالم دارد خارش داشته و در سطح پوست نیز رگ های پوستی به دلیل التهاب و تورم از زیر پوست، مشخص می شوند. همچنین ممکن است پوست قرمز رنگ و گلگون شود. در بیماران دیابتی، اگر پوست تیره یا برنزه شود، نشان دهنده این است که فرد دچار نارسایی کبدی می باشد.

تورم در پاها و شکم :

یکی دیگر از علائم کبد ناسالم تورم پاها و شکم است. این نشانه ها بسیار خطرناک هستند و فرد باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کند. در کبد ناسالم مایعی تولید می شود که کبد نمی تواند آن را تجزیه کند. به همین دلیل تورم ایجاد می شود و به دلیل فشاری که به بافت های اطراف پا یا شکم وارد می کند، دردناک می باشد. تورم شکم در افرادی که چاق هستند و تجمع چربی در شکم آن ها بالا است، مشخص نمی شود و در نتیجه ممکن است پزشک متوجه کبد سمی و ناسالم شخص نشود.

علائم نارسایی کبدی

حالت تهوع :

اگرچه داشتن حالت تهوع لزوما به معنای ناسالم بودن کبد نمی باشد و این حالت بنا به دلایل مختلفی مانند مسومیت غذایی یا بارداری نیز رخ می دهد اما در صورت تجربه مکرر حالت تهوع باید آن را جدی گرفت زیرا، امکان دارد به دلیل سرطان کبد یا سیروز باشد.

علایم اختلال در عملکرد کبد

تیره بودن ادرار :

رنگ ادرار نقش مهمی در تشخیص کبد ناسالم ایفا می کند زیرا، تیره بودن رنگ ادرار در بعضی موارد علایم هپاتیت حاد می باشد بنابراین، در صورتی که به مدت چند روز ادرارتان تیره بود حتما به پزشک مراجعه نمایید.

خون دماغ شدن :

نباید خیلی ساده با این موضوع برخورد کنید برخی موارد مانند فین کردن بیش از حدو خشکی هوا امکان دارد فرد خون دماغ شدن را تجربه کند اما در صورت بروز این مشکل به صورت مکرر ممکن است فرد دجار مشکلی در کبد باشد.

نشانه های مشکل در کبد

بوی بد دهان :

در صورتی که جهت رفع بوی بد دهان روش های مختلفی را امتحان کردید اما به نتیجه نرسیدید امکان دارد بوی بد دهان به دلیل مشکل در کبد تان باشد زیرا، بروز اختلال در عملکرد کبد منجر به تجمع مواد زائد در خون و بوی بد دهان خواهد شد.

اسهال :

این مشکل گوارشی که اکثر افراد بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد اکثر افرائ آن را تجربه می کنند اما در صورتی که فرد دچار اسهال مزمن شود احتمال اینکه کبد و یا روده بزرگ در شرایط مطلوب قرار ندارد وجود دارد از این رو، به منظور تشخیص دقیق حتما به پزشک مراجعه نمایید.

آشنایی با علائم کبد ناسالم

بروز لکه های قرم بر روی پوست :

ایجاد لکه های قرمز بر روی پوست به طور معمول به دلیل نیش حشرات، آسیب دیدگی ها و ضربه ها می باشد اما بروز لکه های قرمز بدون هیچ دلیلی امکان دارد اشاره به بروز مشکل در کبد داشته باشد.

نکات پایانی

  • آزمایش خون و سونوگرافی راهی برای تشخیص علائم کبد ناسالم و علایم کبد چرب غیر الکلی و استئاتوهپاتیت غیر الکلی ( جمع شدن چربی در کبد که منجر به التهاب کبد می شود) می باشند.
  • درمان قطعی برای بیماری های کبدی وجود ندارد. اما با تشخیص زود هنگام درمان، قطعی است. همچنین فرد می تواند با کاهش دادن وزن، کنترل چربی خون، دیابت و به طور کلی پرهیز از مواردی که پزشک توصیه می کند، از پیشرفت بیماری کبدی خود جلوگیری کند.
  • در طب سنتی نیز گیاهانی هستند که می توان با کمک آن ها از دچار شدن کبد به بیماری پیشگیری و یا حتی بیماری های کبدی را نیز درمان کرد. درمان کبد چرب تا حدودی با طب سنتی و داروهای گیاهی امکان پذیر است.
  • غیر از مواردی که در قسمت قبل گفته شد، عوامل دیگری مثل بد غذایی، سوء تغذیه، مصرف داروهای کورتون دار مانند پردنیزولون، داروهای ضد تشنج مثل اسیدوالپروئیک و مصرف بیش از حد مسکن ها و هورمون ها، بعضی از داروها مثل اسیدوالپروئیک، تتراسیکلین و آمیودارون نیز منجر به پیدایش علایم کبد ناسالم و در نتیجه بیماری های کبدی می شوند.

درمان کبد چرب و ناسالم

  • ورزش کردن و حفظ وزن مناسب بدن در سالم ماندن کبد بسیار مهم است. در رژیم غذایی خود از چربی های اشباع شده، مواد غذایی پرچرب مثل لبنیات پرچرب، روغن حیوانی و کره مصرف نکنید به جای آن از روغن های مایع گیاهی که چربی های غیر اشباع دارند استفاده کنید. در هر وعده غذایی از حداقل روغن برای پخت آن استفاده شود. (برای مشاهده رژیم غذایی کبد چرب کلیک کنید)
  • مصرف انواع شیرینی و شکلات, تنقلات، انواع سس، کله پاچه، جگر و قلوه برای کسانی که علایم کبد ناسالم و سمی را دارند، نیز ممنوع است. مصرف انواع میوه ها و سبزی ها را افزایش دهید. برای چاشنی سالاد از آبلیموی تازه و روغن گیاهی اصل مثل روغن زیتون و یا کنجد استفاده کنید. همچنین مصرف انواع گوشت سفید نسبت به گوشت قرمز نیز بهتر است.

در صورت تمایل جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه علایم بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *