دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

با روش های از بین بردن آبسه دندان آشنا شوید

  • شیما عنایتی
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب، به طور کلی به شرح آبسه و سپس به روش های از بین بردن و پیشگیری از آبسه دندان می پردازیم. آبسه بدلیل عفونی بودن نباید نادیده گرفته شود زیرا منجر به بیماریهای خطرناک دیگر می گردد. در ادامه با شرح بیشتری از آبسه دندان و درمان آن همراه با باشید.

آبسه دندان به معنی عفونت دندان می باشد. که معمولا در قسمت ریشه دندان، لثه ورم نموده و ملتهب می گردد. و معمولا هنگام فشار دادن لثه در ناحیه مورد نظر، درد احساس می شود. آبسه دندان اغلب به دو صورت بروز می کند. یا در فضای میان لثه و دندان به دلیل وجود باکتری هایی که از باقیمانده مواد غذایی ایجاد شده اند و یا در قسمت ریشه دندان پوسیده، سبب التهاب لثه می گردد. در ادامه درباره آبسه دندان و راه های از بین بردن آبسه دندان بیشتر بدانید.

راه های از بین بردن آبسه دندان

آبسه دندان و روش درمان آن

آبسه یعنی تجمع چرک در یک مجموعه که دندان، مغز دندان( پالپ دندان)، مجموعه داخل پالپ ( اطاقک عصب دندان) و سپس کانال ریشه و اطراف ریشه در این مجموعه درگیر شده و به صورت التهاب و درد در لثه و ریشه که دندان را به استخوان فک متصل می سازد، بروز می کند.

آبسه دندان و لثه چیستآبسه دندان

دو راه ساده برای پیشگیری از آبسه، رعایت بهداشت دهان و دندان است که با استفاده از مسواک زدن روزانه و نخ دندان می توان به آن دست یافت. راه دیگر اینست که برای دندان های آسیب دیده ( لق شده، شکسته شده) و پوسیده خود بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نموده تا با پر کردن یا عصب کشی و … از بروز آبسه های دندانی جلوگیری به عمل آید.

درمان آبسه دندان و لثه

  •  آرون گروپس

البته یکی از عوامل مهم بروز آبسه دندان یا همان عفونت دندانی، ضعف سیستم ایمنی بدن می باشد که علل آن می تواند مصرف داروهای مربوط به پس از پیوند کلیه یا پیوند کبد یا بیماری هایی چون ایدز باشد. همچنین مصرف سیگار و الکل سبب ضعف سیستم ایمنی هم از نوع سلولی و هم از نوع خونی می گردد که باعث بروز پوسیدگی و عفونت در دندان ها و لثه می شود. همچنین بیماران دیابتی جدای از بحث ضعف ایمنی ، مستعد آبسه لثه، اطرف دندان و نوک ریشه می باشند به طوریکه عفونت های اطراف دهان را به عنوان عارضه ششم دیابت برشمرده اند. و اما چاقی هم می تواند با بر هم زدن تعادل سیستم ایمنی بدن، فرد را مستعد عفونت سازد.

درمان آبسه دندان

علایم آبسه:

  • قرمزی و ورم لثه
  • بوی بد در حین نفس کشیدن
  • ورم در ناحیه بالا و پایین آرواره
  • ناراحتی، ناخوشی و یا بدحالی
  • احساس دندان درد در هنگام جویدن غذا
  • تب

راه های درمان آبسه دندان

توجه کنید اگر آبسه دندان را نادیده بگیرید ممکن است عفونت به ناحیه اطراف حلق سرایت نموده باعث مشکلات تنفسی گردد. یا عفونت وارد مغز گردیده، سبب بیماری مننژیت شود. اگر در عمل بلعیدن غذا و تنفس دچار مشکل شده اید یا سردرد های شدید و تب به سراغ شما آمده است ممکن است آبسه دندان خود را نادیده گرفته باشید. در اینصورت بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید.

روش های طب سنتی برای درمان آبسه دندان

درمان آبسه دندان در طب سنتی

برای از بین بردن عفونت در زمان آبسه، خوردن خودسرانه آنتی بیوتیک ها توصیه نمی گردد. زیرا این کار سبب پنهان شدن علائم یا مقاوم شدن میکروب ها می گردد. معمولا خوردن قرص های آنتی بیوتیک پس از حذف عامل عفونت که معمولا با بریدگی در محل آبسه یا عصب کشی و حتی خروج دندان، توسط پزشک انجام می شود، تجویز می گردد. در این میان درمان آبسه دندان با روش های طب سنتی سبب کاهش درد و ناراحتی و از بین بردن کم و بیش عفونت ها می گردد. در هر حال مراجعه به پزشک در صورت بروز آبسه ضروری می باشد. با این حال چند روش درمان سنتی آبسه که بسیار موثر می باشند را در زیر مشاهده نمایید:

  • شستشوی دهان با آب ولرم و نمک
  • شستشوی دهان با مخلوط عصاره گل رز و آب تازه لیمو ترش ( این مخلوط را چند دقیقه در دهان نگه دارید)
  • غرغره کردن آب تازه لیمو ترش و آب ولرم برای کاهش التهاب و و بوی بد دهان
  • روزانه یک حبه سیر خرد شده را با یک لیوان آب یا عسل میل نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *