دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کوفته شیرازی (آش کوفته) بسیار خوشمزه و محبوب

  • شیما عنایتی
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب به یکی از غذاهای محلی خوشمزه مخصوص شیراز با عنوان کوفته شیرازی که به کوفته سبزی شیرازی یا آش کوفته معروف می باشد، می پردازیم. با وجود سبزی های معطری چون ترخون و ریحان طعم متمایزی از سایر کوفته ها داراست. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

کوفته شیرازی یا در واقع کوفته سبزی شیرازی یکی از غذاهای محلی شیراز می باشد که به آش کوفته نیز معروف می باشد. سبزی های معطری چون شوید، تره، جعفری، ترخون و ریحان در طرز تهیه کوفته شیرازی استفاده می شود.

کوفته سبزی شیرازی یا آش کوفته

طرز تهیه کوفته شیرازی

در این کوفته به سبک شیرازی ها به جز تره، جعفری و شوید که در کوفته های معمولی چون کوفته برنجی و کوفته قلقلی استفاده می گردد، از سبزهایی چون ریحان و ترخون نیز استفاده می شود و کوفته های گرد، درون آشی از برنج و سبزی پخته می گردند. در پخت کوفته شیرازی می توانید از نخود یا لپه استفاده نمایید.

مواد لازم:

  • برنج نیم دانه: یک و نیم پیمانه
  • نخود ریز یا لپه: یک پیمانه
  • گوشت چرخ کرده: نیم کیلو
  • پیاز: یک عدد بزرگ
  • سبزی های معطر( تره، جعفری، شوید، ترخون، ریحان): ۳۰۰ گرم
  • کشمش و گردو: به مقدار کافی
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه کوفته شیرازی:

طرز تهیه کوفته شیرازی

برنج و نخود ها را از شب قبل در آب بگذارید تا خیس بخورند. ابتدا نخود ها را بگذارید تا بپزند. سپس آبکش نموده، همچنین برنج خیس خورده را نیز آبکش کنید تا آب آن ها به خوبی کشیده شود. در این فاصله در قابلمه ای که می خواهید کوفته ها را در آن بچینید. نصف پیاز را خرد نموده با کمی روغن تفت دهید تا کاملا سرخ و طلایی گردند. مقداری زردچوبه نیر اضافه نمایید. سپس دو سوم پیمانه برنج را به همراه مقداری از سبزی های معطر مخلوط که خرد نموده اید با دو یا سه پیمانه آب در قابلمه بریزید و بگذارید تا روی حرارت متوسط پخته شوند.

طرز تهیه کوفته سبزی شیراز

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در این مرحله گوشت، نخود و برنج باقیمانده را مخلوط نموده ورز دهید. یا مواد را داخل غذا ساز ریخته به خوبی میکس نماید. سپس نمک و فلفل و زردچوبه به اندازه کافی اضافه نمایید و مواد را ورز داده تا طعم و مزه آن یکدست گردد. حالا برای وسط کوفته ها، درون ماهیتابه ای نصف دیگر پیاز را ریز نموده با روغن تفت دهید کمی که طلایی شد گردوی خردشده و کشمش ها را اضافه نموده تفت دهید ( همین که کشمش ها باد کردند دیگر تفت ندهید زیرا کشمش ها خشک می گردند).

کوفته سبزی شیرازی

اکنون مواد را  به صورت گرد در آورده وسط آن را گردو و کشمش و پیاز را بگذارید و سطح آن را گرد و صاف نمایید، کوفته ها را داخل آش برنج و سبزی که در حال جوش است قرار دهید. درب قابلمه را باز بگذارید تا کوفته ها خودشان را بگیرند.( نمک و فلفل آش را اندازه نمایید). به مدت یک ساعت بگذارید تا آش جا بیفتد و کوفته ها پخته شوند. سپس همراه با نان سرو نمایید.

نکاتی مهم در تهیه کوفته شیرازی لذیذ

این غذا را می توان هم به عنوان اش سرو کرد و هم کوفته، به طوری که در شیراز به نام  آش کوفته سبزی معروف می باشد و بستگی به آن دارد که سس کوفته را چقدر غلیظ یا رقیق کرده باشید.

سبزی های معطر که مهمترین آنها ترخون می باشد مقش مهمی در تهیه این غذای خوشمزه دارند.

در صورت استفاده از کشمش برای کوفته شیرازی می توانید از کشمش بدون دانه نیز استفاده کنید.

در طرز تهیه کوفته شیرازی ، لازم نیست حتما برنج را از قبل بپزید. همچنین گوشت را باید به خوبی ورز دهید تا حالت چسبندگی داشته باشد.

نحوه تهیه کوفته شیرازی

نکاتی برای جلوگیری از وار رفتن کوفته

به منظور جلوگیری از وار رفتن کوفته لازم است به دستور پخت این غذا، یک یا دو قاشق غذا خوری آرد نخودچی یا آرد گندم بیفزایید یا اینکه می تواند آن را به مواد داخل کوفته اضافه کنید.

برای جلوگیری از شل شدن کوفته بهتر است پیاز را با رنده درشت خرد کنید تا آب زیاد نداشته باشید، همچنین می توانید آب آن را بگیرید یا اینکه مقدار آرد نخودچی افزوده به کوفته را زیادتر کنید.

از دلایل دیگر وا رفتن کوفته، گوشت آن می باشد، زیرا گوشت هر چقدر چرب تر باشد، احتمال اینکه کوفته شل شده و وا برود, زیاد است، حال در صورت چرب بودن زیاد گوشت می توانید به کوفته یک عدد تخم مرغ بیفزایید.

بعد از مخلوط کردن همه مواد کوفته نیز باید خمیر آن را خوب ورز داده و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه این کار را ادامه دهید.

بعد از اینکه مواد را خوب ورز داده و کوفته ها را آماده کردید، حدوداً یک ساعت آنها را داخل فریزر بگذارید که این کار هر چقدر بیشتر طول بکشد؛ مثلا به مدت یک شبانه روز تاثیر زیادی در جلوگیری از وار فتن کوفته ها دارد.

روش تهیه کوفته شیرازی

امیدواریم از طرز تهیه کوفته شیرازی استفاده لازم را برده باشید. و این کوفته خوشمزه تبدیل به یک وعده غذایی کامل و محبوب در برنامه غذایی ماهانه شما باشد. برای آشنایی با طرز تهیه انواع کوفته کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *