دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جلوگیری از آلزایمر با تمرینات ساده اما موثر

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

آلزایمر یکی از مشکلاتی است که افراد بزرگسل با بالاتر رفتن سن دچار آن می شوند به مرور زمان در انجام کارهای روزمره نیر فراموش کار می گردند. به این منظور و برای جلوگیری از آلزایمر راهکارهایی ارائه می شود که به شما در این زمینه کمک می کند.

بیماری آلزایمر از بیماری های عصبی است که در دسته پیش رونده ها قرار می گیرد یعنی این بیماری  با گذر زمان شدت پیدا می کند و در صورتی که پیشگیری نشود و نکات مراقبتی آن رعایت نشود فرد به کلی در انجام کارها دچار مشکل می شود و حتی برای غذا خوردن نیز نمی تواند به تنهایی عمل کند. متخصصان و پژوهشگرانی که در این زمینه تحقیقاتی انجام داده اند برای جلوگیری از آلزایمر راهکارهایی را پیشنهاد کرده اند که بسیار تاثیرگذار است. جلوگیری از آلزایمر

 جلوگیری از آلزایمر و علت های آن:

بیماری آلزایمر به دلایل مختلفی در افراد مبتلا به وجود می آید که وراثت یکی از مهم ترین این عوامل است و افرادی که خویشاوندان آنها دچار عارضه فراموشی هستند بیشتر از سایرین در معرض آلزایمر قرار می گیرند و به همین دلیل باید از راهکارهای جلوگیری از فراموشی استفاده کنند.

قبل از اینکه به سراغ استفاده از راهکارهای پیشگیری از آلزایمر بروید در ابتدا باید علت بروز این مشکل و علائم آن را بدانید. نشانه ها و علائم بروز آلزایمر در افراد به چند دسته بندی کلی تقسیم می شود:

  • فراموش کار شدن و کم شدن حافظه به یادسپاری
  • فراموش کردن انجام کارهای روزمره
  • عدم تسلط زبانی
  • پریشانی به لحاظ مکانی و زمانی
  • عدم شناخت افراد در محیط های شلوغ
  • ازد دست دادن تفکر انتزاعی
  • گم کردن اشیا و فراموش کردن مکان آنها
  • ساکت شدن و گوشه گیری
  • از دست دادن خلاقیت

علت های آلزایمر

تکنیک های پیشگیری:

تمرین هایی که برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر پیشنهاد می شود شامل مجموعه ای از تمرینات فکری، ورزشی و حتی رژیم فذایی است که در این زمینه بسیار موثر هستند. تقویت نیمکره راست موجب می شود تا شما دارای حافظه ای قوی تر باشید.

این دسته از تمرین ها مغز شما را با چالش رو به رو می کنند و آن را از حالت راکد خارج کرده در این صورت است که مغز شما فعال خواهد شد و به خوبی عمل می کند.

خواندن وارونه کلمات:

سعی کنید چند کلمه یا جمله را به طور وارونه و برعکس بخوانید این کار باعث می شود تا مغز شما فعالیت بیشتری داشته باشد. و نوعی تمرین ساده و جالب برای پیشگیری از آلزایمر است این تمرین از نوع تمرینات فکری پیشنهاد شده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حفظ کردن شعر:

شعر از راهکارهای ساده و آسان دیگری است که می توانید از آن استفاده کنید نیازی نیست تا برای انجام این  کار شعرهای طولانی را انتخاب کنید بکله در ابتدا می تواند از چند بیت کوتاه و ساده شروع کنید تا انگیزه بیشتری برای ادامه کار داشته باشید.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

حل کردن جدول:

برای اینکه ذهن خلاق داشته باشیم چه کارهایی انجام دهیم؟  جدول های مختلف حل کنید این کار موجب می شود تا شما ذهن خود را تمرین دهید و خود را از خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر دور کنید.

کارهای جدید انجام دهید:

یکی دیگر از تکنیک هایی که می توانید برای این کار انجام دهید این کار است کارهای خلاقانه انجام دهید حتی می توانید رد راهکاری ساده تر مسیرهای جدیدی را برای رفت و آمد انتخاب کنید تا ذهن شما از حالت یکنواختی خارج شود و با محیط های جدید آشنا شود.

راه رفتن به عقب:

راه رفتن به جهت عقب نیازمند تمرکز است و تمرکز کردن موجب افزایش ذهن و جلوگیری از آلزایمر می گردد در مکان هایی که دارای امنیت است مسیر رفت و آمد خود را به شکل برعکس و به جهت عقب را بروید حتی می توانید این کار را به عنوان نوعی تفریح با دوستان خود انجام دهید.

نقاشی:

کارهای هنری چون ارتباط قوی با قوه تخیل و خلاقیت شما دارند می توانند نوعی تمرین مناسب برای تقویت ذهن باشند. از اشیا مختلف اطراف خود نقاشی بکشید و یا می توانید از ایده های ذهنی برای طراحی خود استفاده کنید همچنین رنگ آمیزی نیز می تواند روش مناسب دیگری برای این کار باشد.

پیشگیری از آلزایمر

استفاده نکردن از ماشین حساب:

با وجود پیشرفت های تکنولوژی و وجود موبایل افراد در جامعه کنونی کمتر حساب های روزانه را به شکل دستی انجام می دهند و حتی کمتر شماره تلفنی را حفظ می کنند و همین امر به مرور زمان موجب می شود تا ذهن شما در حالتی یکنواخت باقی بماند و در حقیقت به خواب فرو می رود.

تعریف کردن خاطرات:

خاطرات خود را با جزییات تکرار و تعریف کنید افرادی که خاطرات خود را مرور می کنند دارای حافظه ای بلند مدت و قوی هستند همچنین قدرت به یاد سپاری بالایی دارند.

معاشرت با دیگران:

طبق مطالعاتی که در شیکاگو در یک مرکز بیماری آلزایمر صورت پذیرفته است پرهیز از تنهایی موجب جوان ماندن مغز می شود. طی این تحقیق با زیر نظر گرفتن زندگی اجتماعی برخی از سالمندان در مدت ۱۲ سال نشان داده شد سالمندانی که در این مدت بیشتر وقت خود را با دیگران بودند به عنوان مثال در باشگاه کتاب خوانی عضویت داشتند و فعالیت می کردند و یا به خانواده های یکدیگر سر می زند نشانه های زوال شناختی آن ها ۷۰% کم تر از سالمندانی بود که بیشتر وقت خود را به تنهایی سپری می کردند و تعاملات چندانی نداشتند.

مصرف سبزیجات:

مصرف سبزیجات و میوه ها بهترین راهکار برای حفظ سلامت بدن می باشند. مصرف سبزیجاتی که در ترکیبات خود ویتامین B و فولات دارند علاوه بر تقویت مغز به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نیز کمک می کنند. خوردن مواد غذایی دیگری همچون زردچوبه و قهوه و … که مقادیر مناسبی از مواد مغذی را دارا هستند می توانند نقش موثری در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر داشته باشند.

پیشگیری از آلزایمر با سبزیجات

کار با دستگاه های موسیقی:

بر اساس تحقیقی که صورت گرفته است ساخت آهنگ می تواند عمر مغز سازنده آهنگ را افزایش دهد. نتیجه این تحقیق نشان می دهد کسانی که با یکی از دستگاه های موسیقی در ارتباط هستند و کار می کنند مغز آنان در مقایسه با دیگر افراد فعالیت های بهتری دارند و معمولا عملکرد ذهنی خوبی دارند.

مصرف ماهی:

ماهی مطابق با یک تحقیق صورت گرفته در مرکز رادیولوژیک متعلق به آمریکای جنوبی به عنوان غذای مغز معرفی شده است. بر اساس این تحقیق افرادی که در طول یک هفته حداقل یک بار ماهی پخته شده و کباب شده میل می کنند، محافظت ماده خاکستری موجود در اطراف بخش های کلیدی مغزشان بهتر است. ماهی سرخ کرده چنین خاصیتی را ندارد.

سیگار نکشیدن:

نکشیدن سیگار و ترک آن نیز یکی دیگر از روش های بیشگیری از ابتلا به آلزایمر می باشد همچنین در این افراد میزان ابتلا به زوال عقل در میانسالی نیز کاهش می یابد.

راهکارهای دیگر

  • بستن ساعت به دست راست
  • گرفتن چنگال با دست برعکس
  • استفاده از رنگ های جدید در لباس
  • صحبت با افراد قدیمی
  • ورزش کردن
  • داشتن تغذیه مناسب و دارای مواد مغذی برای ذهن
  • شمارش اعداد

پیشگیری از آلزایمر با ورزش

برای آشنایی با دیگر مطالب مفید ما در رابطه با روانشناسی نیز می توانید بر روی لینک همین قسمت کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *