دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کباب لقمه ای و نکاتی کلیدی در تهیه آن

  • زهرا قشقایی
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

کباب لقمه ای یکی از غذاهای متنوع ایرانی است، که در بین رده های سنی طرفداران زیادی دارد. در این مطلب طرز تهیه کباب لقمه ای و نکات کلیدی در تهیه آن را گردآوری و برای شما همراهان گرامی قرار داده ایم.

کباب لقمه ای از انواع غذاهایی است که با مواد غذایی مختلفی تهیه می شود، کباب لقمه ای از لذیذترین غذاهای ایرانی است که در طرز تهیه آن از گوشت چرخ کرده، سبزی معطر، آرد سوخاری و ادویه استفاده می شود.

درست کردن کباب لقمه ای

کباب کوبیده خانگی، ته چین کباب تابه ای و کباب قفقازی از کباب های سنتی ایرانی خوشمزه و خوش پختی هستند که  می توانید به راحتی آن ها را در منزل تهیه نمایید.

مواد لازم :

  • پیاز : ۲ عدد
  • نمک : به میزان لازم
  • فلفل : به میزان لازم
  • آرد سوخاری : ۲ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده : ۱ کیلو گرم
  • زعفران دم کرده : ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کباب لقمه ای

ابتدا پیاز را پوست بگیرید، نرم رنده کرده و آب آن را بگیرید، در ظرفی گوشت چرخ کرده را بریزید و نمک، فلفل و پیاز را به آن اضافه نمایید، خوب ورز دهید تا مواد حالت چسبندگی پیدا کند. (در صورت تمایل می توانید سبزی معطر را خرد کرده و به آرامی به مواد اضافه نمایید)

درست کردن کباب لقمه ای

سپس آرد سوخاری و زعفران دم کرده را درون ظرفی ریخته و با هم مخلوط نمایید.

طرز تهیه کباب لقمه ای

  •  آرون گروپس

درست کردن کباب لقمه ای

در مرحله بعد زعفران را به مواد اضافه و در حد مخلوط شدن هم بزنید. به مدت ۱۵ دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا حالت منسجم به خود گیرد.

پخت کباب لقمه ای

سیخ های چوبی را درون آب قرار دهید، تا زمانی که روی شعله قرار می دهید حرارت باعث سوختن سیخ های چوبی نشود. ظرف گوشت را از فریزر بیرون آورید.

طرز تهیه کباب لقمه ای

در مرحله بعد مقداری از مایه گوشت را بردارید و کمی با دست فشار دهید تا رطوبت آن گرفته شود، آنرا شکل دهید و به سیخ بکشید.

درست کردن کباب لقمه ای

بعد از اینکه تمام مواد را به سیخ کشیدید، درون تابه کمی روغن بریزید و کباب لقمه ها را داخل تابه بچینید، و حرارت را کم کرده تا کباب ها خوب مغز پخت شوند، و بعد از اینکه یک طرف آن سرخ شد طرف دیگر آن را برگردانید، کباب لقمه ای را درون ظرف بچینید و به وسیله گوجه فرنگی و جعفری تزیین کنید. کباب لقمه ای خوشمزه را که تهیه کرده اید می توانید در کنار برنج یا با نان تازه سرو نمایید.

طرز تهیه کباب لقمه ای

نکات کلیدی پخت کباب لقمه ای

  1. مهمترین نکته هنگام تهیه کباب کوبیده، آب پیاز است که حتما باید کاملا گرفته و فقط پیاز رنده شده به گوشت اضافه شود.
  2. هرگز در طرز تهیه کباب لقمه ای از آرد یا جوش شیرین استفاده نکنید، زیرا اگر تمام نکته ها را در تهیه مایه گوشت به کار ببرید، دیگر استفاده از مواد یاد شده، آن هم برای راحت تر به سیخ کشیدن کباب، لزومی ندارد.
  3. بعد از مخلوط کردن تمام مواد با هم بهتر است که چند ساعت گوشت در فریزر بماند تا منسجم و خودش را بگیرد.
  4. سیخ های چوبی را از قبل در آب ولرم خیس کنید زیرا  چوب ها وقتی مرطوب شوند در زمان کباب کردن نمی سوزند.

درست کردن کباب لقمه ای

دستور تهیه کباب لقمه ای ساده

کباب لقمه ای از جمله غذا های خانگی خوشمزه می باشد که فوق العاده در بین ایرانیان محبوب است، این نوع کباب را همانند کباب ماهیتابه ای در منزل درست می کنند، اما امروزه به خاطر محبوبیتی که پیدا کرده است در رستوران ها نیز طبخ می شود.

روش تهیه کباب لقمه ای

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده/ ۲۵۰ گرم
  • پیاز درشت/ یک عدد
  • تخم مرغ/ یک عدد
  • جعفری/ یک قاشق غذا خوری
  • آرد سوخاری/ ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل سیاه/ به مقدار کافی
  • زیره و روغن/ به مقدار کافی

روش تهیه کباب لقمه ای

در ابتدا باید پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید، سپس گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، آرد سوخاری، جعفری و نمک و فلفل سیاه را به آن بیفزایید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.

برای چسبندگی بیشتر مایه کباب و انسجام بهتر، آن را حدود چند دقیقه با دست ورز دهید، سپس روی کاسه را با سلفون بپوشانید و آن را حدوداً ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا گوشت به خوبی استراحت کند.

سپس، تابه ای مناسب را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن درون آن بریزید، اکنون گوشت ها را به شکل لوله ای در دستانتان فرم دهید و در روغن سرخ کنید، بعد از اینکه یک طرف کباب طلایی رنگ و سرخ شد، می توانید آن را به طرف دیگر برگردانید تا سمت دیگر کباب نیز پخته شود.

 در آخرین مرحله از طرز تهیه کباب لقمه ای و بعد از اینکه همه کباب ها را سرخ کردید، می توانید آنها را روی دستمال حوله ای بگذارید تا روغن اضافی شان گرفته شود، اکنون کباب های آماده شده را به همراه نان، پیاز و جعفری خرد شده و سس دلخواه تان برای شام یا نهار سرو کنید و لذت ببرید.

دستور تهیه کباب لقمه ای

در این مطلب طریقه درست کردن کباب لقمه ای خوشمزه که یک نوع غذای ایرانی اصیل است را برای شما همراهان گرامی قرار دادیم، آن را تهیه و از خوردن آن لذت ببرید. لازم به ذکر است که این کباب خوش طعم را می توانید با نصف مواد ذکر شده هم تهیه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *