دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی پرش پلک با چند راه حل آسان

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

پرش پلک نوعی اسپاسم مکرر و غیر ارادی عضلات پلک می باشد که اغلب پلک بالایی را درگیر می کند ولی ممکن است در هر دو پلک بالا و پایین نیز روی دهد. در این مطلب قصد داریم شما را با درمان خانگی پرش پلک آشنا نماییم.

پرش پلک ممکن است بدون هیچ علتی روی دهد و وضعیت آزاردهنده ای است. عواملی مانند خستگی، کم خوابی، استرس، و مصرف کافئین زیاد می توانند در بروز و تشدید پرش چشم دخیل باشند. اگر به دنبال درمان خانگی پرش پلک هستید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

روش های درمان خانگی پرش پلک

پرش پلک می تواند بدون هیچ علتی ایجاد گردد. کم خوابی، خستگی، مصرف کافئین، استرس و عوامل بسیاری دیگر می توانند پرش پلک را تشدید یا ایجاد نمایند. پرش پلک ناخوشایند بوده و ممکن است برای هر فردی در زندگی روی دهد. اگر شما نیز با این موضوع روبرو شده و به دنبال درمان آن هستید می توانید روش های خانگی را امتحان کنید.

پرش پلک از خفیف تا شدید متغیر است. تیک چشمی معمولا در تایم کوتاهی رفع می شود ولی ممکن است بعد از چند ساعت، چند روز یا بیشتر دوباره تکرار شود. به طور کلی پرش پلک یک حرکت غیر ارادی چشمی بوده و ممکن است چند دقیقه ای طول بکشد.

پرش پلک چشم

پرش پلک در حقیقت اسپاسم مکرر و غیر ارادی عضلات پلک می باشد که غالبا در پلک بالایی روی می دهد ولی می تواند در هر دو پلک نیز ایجاد شود. برای بیشتر افراد این اسپاسم ها خیلی خفیف هستند و به شکل یک کشش ملایم در پلک حس می شوند. در برخی نیز اسپاسم به اندازه ای قوی است که موجب بسته شدن کامل دو پلک می گردد به این حالت بلفارواسپاسم یا پلک زدن غیرارادی اطلاق می شود.

اسپاسم ها به طور معمول هر چند ثانیه در مدت یک یا دو دقیقه روی می دهند. دقت کنید دوره پرش پلک قابل پیش بینی نبوده و ممکن است چند روز پیاپی یا حتی چند هفته و چند ماه آن را تجربه کنید. این پرش ها بی ضرر و بی درد هستند ولی ممکن است برای فرد آزاردهنده باشند.

  •  آرون گروپس

پرش یا تیک عصبی چشم نوعی اسپاسم و گرفتگی غیر قابل کنترل ماهیچه های پلک چشم می باشد که در اکثر اوقات تنها چند دقیقه طول می کشد ولی برخی اوقات تا روزها و حتی بیشتر نیز تجربه می شود. هنگامیکه فرد به پرش چشم دچار می شود تصور می کند اطرافیان متوجه این موضوع شده اند در حالی که این مشکل در اکثر موارد توسط دیگران قابل مشاهده نبوده و در پزشکی به این مشکل مایوکیمیا اطلاق می شود.

علت پرش چشم

اکثر گرفتگی های عضلانی پلک یا همان بلفارواسپاسم، بدون نیاز به درمان بعد از مدتی بهبود می یابند. در موارد نادر گرفتگی پلک ها ممکن است نشانه اولیه هشدار یک اختلال حرکتی مزمن باشد. به ویژه اگر اسپاسم با دیگر پرش های صورت یا حرکات غیر قابل کنترل همراه گردد.

اسپاسم پلک ممکن است بدون علت معینی روی دهد. از آنجا که این مشکل به ندرت نشانگر یک مشکل جدی است معمولا علل آن مورد بررسی قرار نمی گیرد. پژوهش هایی مبنی بر ارثی بودن این مشکل انجام شده ولی به نظر نمی رسد ارتباط ژنتیکی وجود داشته باشد.

گرفتگی پلک ها ممکن است بدون علت قابل شناسایی روی دهد ولی برخی از علل زیر ممکن است باعث بروز و تشدید آن شوند:

    • کمبود خواب
    • خستگی
    • عوارض جانبی دارو
    • پرکاری فیزیکی
    • مصرف الکل
    • استفاده از تنباکو
    • مصرف کافئین زیاد
    • التهاب پلک
    • ورم ملتحمه
    • چشم خشک
    • تحریک کننده های محیطی نظیر باد،نور خورشید یا آلودگی هوا
    • حساسیت به نور
    • سیگار

همانطور که اشاره شد پرش پلک به ندرت عوارض بیماری جدی است. اسپاسم پلک ها می تواند نشانه یک اختلال جدی مغز و اعصاب نیز باشد. هنگامی که پرش پلک از این وضعیت جدی تر است تقریبا همواره با نشانه های دیگر همراه می شود. اختلال مغزی و عصبی که سبب پرش پلک می شود عبارت است از فلج بل یا فلج صورت که سبب شده یک سمت چهره به سمت پایین حرکت کند.

تشخیص و درمان پرش پلک چشم

برای تشخیص و درمان پرش پلک در صورتی که تداوم یافته و آزاردهنده شد به پزشک مراجعه کنید. این مشکل به ندرت به اقدامات اورژانسی نیاز پیدا کند. با این وجود اسپاسم مزمن همانطور که اشاره شد ممکن است نشانگر یک اختلال جدی مغز باشد. در صورتی که با اسپاسم مزمن پلک موارد زیر را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • افتادگی پلک بالایی
  • قرمزی، متورم شدن و ترشحات غیر عادی چشم
  • تداوم پرش پلک برای چند هفته
  • بسته شدن کامل چشم با هر بار پرش پلک
  • تاثیر پرش پلک بر سایر قسمت های صورت

برای تشخیص این عارضه اصلی ترین کار پیدا کردن علت آن است. به این ترتیب همه سوابق پرش پلک را یادداشت نموده و دکتر را در جریان قرار دهید. اگر دائما دچار پرش پلک می شوید، مشخصات آن را ثبت کنید. میزان مصرف کافئین، تبناکو، میزان استرس و تایمی که به خواب می روید را یادداشت نمایید.

در صورتی که متوجه شده کم خوابی عامل پرش پلک شما است نیم ساعت زودتر بخوابید. با این کار میزان کشش و اسپاسم ماهیچه های پلک کاهش می یابد. همچنین می توانید از روش های خانگی برای درمان پرش پلک کمک بگیرید از جمله:

استراحت و خواب کافی

به طور کلی پرش پلک با چند روز یا چند هفته استراحت و خواب کافی، کاهش استرس و کاستن مصرف کافئین کاسته می شود. اگر این حالت بهبود نیافت عامل ایجاد کننده آن را درمان کنید. همانطور که اشاره شد علل مختلفی سبب بروز این حالت می شود.

با توجه به این که یک علت اصلی پرش پلک چشم نبود خواب کافی و خستگی جسمانی بخصوص خستگی چشم ها اعلام شده است. توصیه می شود برای بهبود این وضعیت در شبانه روز حتما ۸ ساعت خواب کافی و استراحت به چشم را در نظر داشته باشید.

قطره چشمی

مرطوب نگه داشتن سطح چشم توسط قطره های چشمی یا اشک مصنوعی می توانید خشکی چشم را کاهش داده و تا حدودی پرش پلک را بهبود بخشید.

کمپرس گرم

کمپرس گرم عضلات چشم را تسکین بخشیده و حرکات ناخواسته پلک را متوقف می کند. به این ترتیب کیسه آب  گرم  یا دستمالی را در آب گرم فرو و بعد از فشردن روی چشم ها قرار داده تا هنگامی که گرمای آن از بین می رود. این کار را ۴-۵ بار در روز تکرار کنید.

بخار

بخار از راهکار های خانگی دیگر در درمان پرش پلک چشم محسوب می شود. بخار حرکت عصبی را می کاهد و همه آلودگی ها را از منافذ پوست اطراف چشم دور می کند. به این ترتیب چند قطره اکالیپتوس را در آب جوش به مدت ده دقیقه به طور منظم بخور دهید.

آبرسانی

اسپری آب گرم می تواند به بهبود پرش پلک ها کمک کند. همچنین مژه ها را با آب گرم شستشو داده تا تسکین یابد.

مصرف موز

یکی از شایع ترین دلایل شل شدن پلک چشم، کمبود پتاسیم می باشد. مصرف موز به طور منظم میزان زیادی پتاسیم به بدن تزریق کرده که به بهبود پرش چشم کمک می کند.

گلاب

گلاب نوعی لوسیون چشمی محسوب می شود. این پاک کننده بی ضرر به عنوان راهکار اصلی تحریک پلک آلوده استفاده می شود. همچنین به عنوان قطره چشمی برای تمیز کردن، تغذیه و تسکین ماهیچه های چشمی نیز موثر است. به این ترتیب پدی را به گلاب آغشته و چشم ها را با آن شستشو دهید. این روش خانگی نیز به درمان پرش پلک چشم کمک می کند.

کلسیم و منیزیم

کلسیم یکی از عناصر مهم برای سلامت سیستم عصبی محسوب می شود. برای توقف پرش چشم مواد غذایی کلسیم دار نظیر شیر، ماست، پنیر میل کنید و از عنصر منیزیم نیز غافل نشوید زیرا به حفظ عضلات و عملکرد عضلانی نرمال کمک می نماید. از این رو می تواند درمانی موثر برای درمان پلک چشم باشد. به این ترتیب مواد غذایی غنی از منیزیم استفاده کنید.

ماساژ چشم

ماساژ اطراف چشم به کمک انگشت اشاره در نهایت سبب افزایش گردش خون و تقویت عضلات چشمی می شود. این روند را حداقل برای سی ثانیه چند بار در طی روز تکرار کنید.

برش های خیار

یکی از بهترین روش های خانگی برای درمان پرش پلک چشم و تسکین عضلات این ناحیه استفاده از خیار است. زیرا خیار خواص ضد التهابی داشته و به طور طبیعی سبب ریلکس شدن عضلات چشمی می شود. به این ترتیب چند برش خیار خنک را روی ناحیه مدنظر قرار داده تا به دمای اتاق برسد.

چشمک زدن سریع

این کار هم کمک می کند آلودگی های چشم از بین برود و هم عضلات چشم نیز تسکین یابند. از این رو به مدت بیست ثانیه سریع چشمک بزنید بعد استراحت کوچکی نموده و دوباره این کار را تکرار کنید.

استفاده از سیب زمینی

تاثیر خنک کنندگی سیب زمینی، به تسکین ماهیچه های چشم کمک می کند. از این رو یک سیب زمینی کوچک را به برش های نازک تقسیم کرده و این برش ها را روی چشم قرار دهید. با این روش خانگی عالی می توانید پرش پلک چشم را درمان کنید.

پلک زدن سخت

یک روش عالی خانگی برای درمان پرش پلک، پلک زدن سخت است. به این صورت که چشم ها را بسته بعد آن ها را بیشتر از حد معمول باز کنید. این روش سبب افزایش رطوبت چشم ها شده و تکرار این کار تا موقعی که اشک تولید شود راهکاری است که می توان به پرش پلک چشم کمک کند.

تمرین تنفس

تمرینات ده دقیقه ای روزانه قبل از خواب و پس از بیداری می توانند به کاهش سطح استرس کمک کرده تا مشکل پرش پلک نیز برطرف شود.

بستن نیمه پلک ها

بسته شدن پلک تا نیمه می تواند درمان فوری پرش پلک را سبب شود. سعی کنید برای حداقل سی ثانیه این کار را انجام دهید. این کار کمک کرده ماهیچه های چشم قوی و هیدراته شده تا مشکل چشمی برطرف شود.

از دیگر توصیه های خانگی برای درمان پرش چشم عبارت است از:

  • نوشیدن ۸ لیوان آب در روز
  • استفاده از عینک آنتی رفلکس برای کاهش فشار اگر تایم زیادی مقابل کامپیوتر هستید.
  • استراحت به چشم ها اگر با کامپیوتر یا گوشی زیاد کار می کنید.
  • شستن چشم ها در فواصل منظم
  • مصرف مواد غذایی همچون غلات، موز، بادام، لوبیا سبز، زرده تخم مرغ، کباب گوشت قرمز،لوبیا سبز

  • مرطوب کردن چشم با قطره چشمی
  • عدم مصرف چای و قهوه زیاد
  • به طور مداوم چشم را با دست تمیز نکنید.
  • استفاده از یک لیوان شیر هویج، شیر عسل، شیرخرما

در صورت تمایل برای آشنایی با روش های تقویت عضلات چشم با تمرینات خانگی و  درمان خانگی ورم پلک  روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *