دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تقویت عضلات چشم با تمرینات خانگی موثر

  • بهجت فلاح
  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

همان طور که بدن انسان به ورزش نیاز دارد، چشم ها نیز نیازمند تمرینات ورزشی هستند تا فرد با تقویت عضلات آن، میدان دید بیشتری پیدا کرده و کمتر درگیر ضعف بینایی شود. با وجود این که کار کردن با کامپیوتر باعث خستگی چشم ها می شود، اما با افزایش سن بینایی فرد تحت تأثیر قرار گرفته و قدرت انطباق او کاهش پیدا می کند. بر همین اساس می توان گفت افزایش قدرت عضلات تشکیل دهنده چشم برای تقویت بینایی بسیار اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم با تمریناتی برای تقویت عضلات چشم آشنا شویم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

همان طور که می دانید چشم ها یکی از حساس ترین عضوهای بدن هستند که در طول روز فشار زیادی به آن ها وارد می شود. استفاده زیاد از تلفن همراه و کار با سیستم، همگی می توانند بینایی فرد را تحت تأثیر قرار دهند. از آن جایی که امکان کنار گذاشتن این قبیل فعالیت ها وجود ندارد، تنها راه حفاظت از چشم ها و تقویت آن ها، انجام تمرینات تقویت عضلات چشم است. در واقع یکی از کارهایی که می توان برای تقویت ماهیچه های چشم انجام داد، تمرینات روزانه چشمی است که در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می شوند و در نهایت بینایی فرد را بهبود می بخشند.

با این حال بهتر است بدانید که این تمرینات تنها می توانند به تقویت عضلات چشم کمک کنند و به هیچ عنوان درمانی قطعی برای ضعف بینایی و ضعف عضلات چشم محسوب نمی شوند. این ورزش ها به نوعی جنبه کمک درمانی دارند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به تمرین هایی برای تقویت عضلات چشم بپردازیم.

انجام تمرینات تقویت عضلات چشم در چه مواردی مؤثر واقع می شوند؟

بهتر است بدانید انجام برخی تمرینات برای تقویت عضلات چشم قادر به اصلاح نارسایی دید، کوته بینی و پلک زدن زیاد نمی باشند. بلکه این تمرینات تنها می توانند در موارد زیر کارساز واقع شوند:

  • افرادی که تنبلی چشم دارند.
  • افرادی که درگیر انحراف چشم هستند.
  • افرادی که دچار دو بینی می شوند.
  • افرادی که تمرکز پایینی دارند و عضلات چشم آن ها ضعیف است.
  • افرادی که جراحی چشم انجام داده اند.

تمرینات تقویت عضلات چشم

انجام تمرینات چشم چطور می تواند دید افراد را بهبود ببخشد؟

مطالعات مختلف نشان داده است که استفاده از تکنولوژی مدرن باعث ایجاد فشار چشم می شود. اکثر ما ساعت های متمادی در روز از تلفن همراه، رایانه و تلویزیون استفاده می کنیم. به همین خاطر هرروز درگیر مشکلات دید شده و ناچار به استفاده از عینک و لنزهای تماسی می باشیم. با این حال شما می توانید کاهش دید خود را بهبود بخشیده و به کاهش فشار چشم خود کمک کنید. با انجام تمرینات چشمی ذکر شده در ادامه می توانید عضلات چشم سالم تری داشته باشید و فشار وارد شده بر چشم خود را کاهش دهید.

تمرینات تقویت چشم دقیقا مانند تمرینات دست و پا هستند. هرچه عضلات چشم قوی تر شوند، استقامت و بنیه فرد نیز بیشتر می شود. به همین خاطر احتمال آسیب های چشمی را در آینده به میزان زیادی کاهش می دهد.

  •  آرون گروپس

۱. ورزش دادن مردمک چشم

این ورزش با هدف تقویت ماهیچه های چشمی انجام می شود و به بهبود ظاهر و شکل چشم ها کمک می کند. اگر این روش به طور منظم و روزانه انجام شود، با تأثیرات شگفت انگیزی همراه است و به خوبی می توانید شاهد تغییرات و نتایج این روش باشید. به منظور انجام این حرکات کافی است حالت نشسته یا ایستاده داشته باشید. شانه های خود را راحت نگه داشته و گردن را صاف کنید. اکنون چند ثانیه به روبرو خیره شوید. سپس آرام چشم ها را به سمت راست بچرخانید و بدون این که گردن خود را تکان دهید، به سقف نگاه کنید. سپس نگاه خود را به پایین بیندازید و سمت چپ را نگاه کنید. در پایان می توانید به زمین نگاه کنید.

تمرینات مخصوص تقویت عضلات چشم

۲. خیره شدن به جسم خارجی

بسیاری از پزشکان انجام این ورزش را به منظور تقویت ماهیچه های چشمی بیماران خود توصیه می کنند که با تأثیرات شگفت انگیزی نیز همراه است. برای انجام این حرکت ابتدا کافی است بر روی یک صندلی بنشینید و شانه های خود را آزاد نگه دارید. سپس گردن تان را صاف کرده و به روبرو نگاه کنید. اکنون یک مداد یا خودکار را با دست راست خود مماس بینی قرار دهید و با هر دو چشم خود به آن خیره شوید. پس از انجام این حرکت، هر دو دست خود را باز کرده و به حالت اول خود باز گردید. توصیه می شود این کار را تا ۲ دقیقه تکرار کنید.

۳. پلک زدن

یکی دیگر از روش هایی که باعث رفع خستگی و خشکی چشم در اثر خیره شدن زیاد به مانیتور می شود، پلک زدن می باشد. چرا که همه ما ممکن است به خاطر مشغله کاری یادمان برود به مقدار کافی پلک بزنیم. برای جبران این کار می توانیم از این تمرین کمک بگیریم. کافی است بر روی یک صندلی به حالت خیلی راحت بنشینید و گردن خود را صاف نگه دارید. سپس به یک دیوار خالی نگاه کنید و چشم های خود را به مدت ۳۰ ثانیه ببندید. اکنون چشم هایتان را باز کنید و این تمرین را به مدت ۲ دقیقه تا ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

۴. فشار آوردن به پلک

اگر به هر دلیلی دچار تنش و استرس هستید و از فشار چشمی رنج می برید، می توانید با انجام این تمرین خیلی راحت آن را کنترل کنید. برای انجام این ورزش ابتدا باید یک جای آرام و خلوت پیدا کنید. سپس چشم های خود را ببندید. حالا یکی از انگشتان خود را روی هر کدام از پلک هایتان قرار دهید و به آرامی به مدت ۱۰ ثانیه فشار دهید. ۲ ثانیه منتظر بمانید و دوباره این کار را تکرار کنید. برای این که از این تمرین نتیجه خوبی بگیرید، بهتر است تا ۱ دقیقه آن را ادامه دهید.

۵. مالش پلک ها به سمت پایین

این تمرین یکی از بهترین تمرین ها برای رفع خستگی چشم است؛ به طوری که بعد از انجام آن خستگی چشم هایتان به طور کامل از بین می رود. بهتر است بدانید اگر لنز داخل چشم هایتان است، بدون نیاز به خارج کردن آن ها، می توانید این تمرین را انجام دهید. برای انجام این تمرین ابتدا باید کف دست های خود را گرم کنید. با مالش دو دست خود به یکدیگر می توانید باعث گرم کردن آن ها شوید. حالا چشم هایتان را به آرامی ببندید و خیلی آرام کف دست های خود را بر روی پلک هایتان قرار دهید. به گونه ای که گرمای دستان خود را بر روی چشم تان احساس کنید. توجه کنید که نباید دست های خود را بر روی پلک ها فشار دهید. کافی است ۳ دقیقه دستان شما بر روی پلک هایتان باشد.

تمرین های چشمی برای رفع خستگی

۶. ماساژ چشم برای رفع خستگی و خشکی چشم

اگر از خشکی چشم رنج می برید و یا چشمان شما خیلی زود دچار خستگی می شوند، پیشنهاد می کنیم این ورزش چشمی را انجام دهید. زیرا روش بسیار مؤثری است و در کوتاه مدت می تواند وضعیت چشم شما را بهبود ببخشد. برای انجام این ورزش باید صاف بنشینید و شانه های خود را آزاد کنید. سرتان را کمی به سمت عقب برده و چشم هایتان را ببندید. سپس انگشت وسط و اشاره خود را رو چشم هایتان بگذارید. اکنون با انگشتان دست راست خلاف جهت عقربه های ساعت و با انگشتان دست چپ موافق عقربه های ساعت چشمان خود را ماساژ دهید. این کار را ۵ بار به همین ترتیب انجام دهید و سپس جهت حرکت دست خود را تغییر دهید. این مراحل را ۵ مرتبه تکرار کرده و تا ۲ دقیقه ادامه دهید.

۷. تقویت تمرکز چشمی

بسیاری از افراد تمرکز دیداری یا قوه فوکوس خییلی ضعیفی دارند و نمی توانند بر روی یک نقطه متمرکز شوند. تمرینی که در ادامه به آن اشاره می کنیم برای تقویت قوه فوکوس یا تمرکز به کار می رود. در فاصله یک و نیم متری از پنجره بنشینید؛ به طوری که شانه هایتان آزاد بوده و گردنتان کاملا صاف باشد. دست راستتان را به طرف جلو دراز کنید و انگشت شست خود را رو به بالا نگه دارید. به مدت یک تا دو ثانیه روی نوک انگشت خود تمرکز کنید. اکنون بدون آن که دست خود را تکان دهید، ۲ ثانیه به پنجره خیره شوید. بعد از آن سوژه ای را در بیرون از پنجره انتخاب کنید و مجددا ۲ ثانیه بر روی آن متمرکز شوید. سپس مجددا به نوک انگشتتان نگاه کنید و تا ۱۰ بار پشت سر هم این کار را تکرار کنید.

اهمیت تمرینات چشمی در تقویت عضلات چشم

۸. بالا و پایین نگاه کردن چشم

یکی از تمرین های چشمی که باعث رفع خستگی چشم می شود، چرخاندن چشم به سمت بالا و پایین است. برای انجام این ورزش می توانید در حالت نشسته یا خوابیده قرار بگیرید و نگاه شما به طرف جلو باشد. سپس به سرعت و پشت سر هم مردمک چشم هایتان را به طرف بالا و پایین بچرخانید. بهتر است این کار را تا ۱۰ بار و هر بار به مدت ۱ دقیقه بدون هیچ وقفه ای انجام دهید. البته قبل از تکرار آن بهتر است به مدت ۵ ثانیه استراحت کنید و سپس مرحله بعدی را تکرار کنید. شما می توانید این ورزش را با چشم های بسته نیز انجام دهید.

۹. انقباض چشمی

جالب است بدانید ماهیچه های چشم نیز همانند ماهیچه های دیگر اعضای بدن نیاز به انقباض دارند. برای انقباض چشمی می توانید تمرین های زیر را انجام دهید:

بر روی یک صندلی بنشینید. گردن خود را صاف کرده و به روبرو خیره شوید. سپس بدون آن که جهت گردن خود را تغییر دهید، چشم هایتان را ابتدا به بالا و سپس به پایین بچرخانید. پس از نگاه کردن به بالا و پایین در صورتی که هنوز گردنتان صاف است، چشمانتان را به سمت راست بچرخانید. سپس به روبرو نگاه کرده و بعد از آن به سمت چپ نگاه کنید. سعی کنید این تمرین را تا ۱۰ بار و به مدت ۳ دقیقه انجام دهید.

۱۰. تسکین دهنده درد چشم

یکی از سخت ترین و آزاردهنده ترین مشکلات چشم به درد چشمی مربوط است که معمولا به خاطر سرماخوردگی یا انجام کار طولانی به آن مبتلا می شویم. به منظور آرام شدن و تسکین درد چشم می توانیم از تمرین های ورزش چشمی استفاده کنیم تا خیلی زود درد چشم خود را کاهش دهیم.

برای انجام این تمرین کافی است روی یک صندلی بنشینید و گردن خود را صاف و ثابت نگه دارید. سپس انگشت های خود را به یکدیگر بچسبانید و دست های خود را همانند کاسه گود کرده و روی چشم هایتان قرار دهید. به طوری که کل صورت شما توسط دستانتان پوشیده شود. سپس نفس عمیق بکشید تا گرمای دم و بازدم خود را حس کنید. می توانید این تمرین را به مدت ۲ دقیقه و یا به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید.

تمرین هایی برای تقویت ماهیچه های چشم

دیگر روش های تسکین خستگی چشم

چرت زدن

خوابیدن یا چرت کوتاه یکی از راه های مؤثر برای آرامش و جوانسازی چشم ها می باشد. در حقیقت چرت زدن می تواند بهره وری شما را بهبود بخشیده و عملکرد مغزتان را افزایش دهد. به همین خاطر لازم است به چشم های خود استراحت دهید. توصیه می شود قبل از خواب و بعد از بیدار شدن از نگاه کردن به تلفن همراه یا لپ تاپ خودداری کنید. آن ها را دور نگه دارید و چشمان خود را ببندید. سپس آرام که شدید به خواب بروید. انجام این کارها به بهبود عملکرد چشم هایتان کمک خواهد کرد. بهتر است از روش های تقویت چشم با تغذیه نیز غافل نشوید و با رعایت بهداشت، سلامت چشم خود را تضمین کنید.

کمپرس سرد و گرم

یک کاسه آب سرد و یک کاسه آب گرم تهیه کنید. یک پارچه یا دستمال را در هر کدام از کاسه ها آغشته کرده و کمی فشار دهید. ابتدا کمپرس آب گرم را بر روی چشم ها و ابروهای خود بگذارید. سعی کنید به مدت ۵ ثانیه گرمای حاصل از آن را کاملا احساس کنید. سپس به مدت ۵ ثانیه از کمپرس آب سرد استفاده کنید. حداقل این کار را تا ۵ بار تکرار کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *