دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی راین v5 و نگاهی به ویژگی ها و قابلیت های فنی این خودرو

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

خودرو راین v5 یا ویتا v5 یکی از محصولات اقتصادی شرکت فاو چین می باشد که راهی کشورمان شده تا با خودروهایی همچون پژو پارس، تند ۹۰ و پژو ۴۰۵ به رقابت بپردازد. اگر مایلید تا با مشخصات این خودرو آشنا شوید این مطلب به بررسی راین v5 می پردازد.

در سال ۱۳۹۴ شرکت کرمان موتور خودرو راین v5 را به بازار کشور روانه کرد. این خودرو نخستین محصول کوچک شهری شرکت فاو چین است و آن چنان که باید نتوانست مشتریان ایرانی را به سوی خود جلب کرده و محبوب شود. در ادامه به بررسی راین v5 می پردازیم.

معرفی و بررسی راین v5

راین v5 و به بیان بهتر ویتا v5 یکی از محصولات اقتصادی شرکت فاو چین است که همانند بیشتر خودروهای مشابه به بازارهای بزرگ اروپا و امریکای شمالی راه نیافته و علاوه بر چین در مناطقی همچون مصر، روسیه، امریکای جنوبی و  افریقا عرضه شده است.

در سال ۱۳۹۴ شرکت کرمان موتور راین v5 را به بازار کشورمان راهی نمود. این خودرو با هدف رقابت با خودروهایی همچون پژو پارس، پژو ۴۰۵ و تندر ۹۰ به بازار ارائه شد. قابل ذکر است راین v5 در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط شرکت فاو به عنوان سدان بسیار اقتصادی راهی بازارهای آسیایی و امریکای جنوبی شد.

شرکت خودرو سازان راین زیر مجموعه کرمان موتور که قبل از این مونتاژ محصولات شرکت کره ای هیوندا مانند ورنا و آوانته را بر عهده داشت. بعد از قطع همکاری با این برند کره ای، گریت وال چینی را به عنوان جایگزین هیوندای انتخاب کرد. ماحصل این تلاش ارائه خودرو ولکس c30 در ایران شد که به علت قیمت گذاری نامناسب جایگاه خوبی پیدا نکرد.

در ادامه شرکت راین تصمیم به عرضه سدان اقتصادی دیگری گرفت از این رو فاو ویتا v5  را مدنظر قرار داد و در حال حاضر این خودرو با اسم راین ولا v5 در بازار ایران عرضه می شود. البته راین v5 موفق نشد آن طور که باید مشتریان ایران را به خود جلب نموده و محبوبیت بالایی پیدا کند.

  •  آرون گروپس

فقدان تبلیغات مناسب، ظاهر نه چندان جذاب و قیمت گذاری تقریبا ناصحیح از علل عدم موفقیت راین v5 در بازار کشور محسوب می شود. به هر روی اگر مایلید تا از مشخصات این خودرو اطلاعات کاملی به دست آورید در ادامه به بررسی راین v5  می پردازیم. ضمنا گفتنی است که راین v5  در بازار ایران علاوه بر محصولات ذکر شده با خودروهایی از جمله برلیانس H230، دنا، پژو ۲۰۶ اس دی، آریو گیربکس دستی، سمند، و بی وای دی F3 رقابت داشته باشد.

طراحی ظاهری

بررسی ها نشان می دهد راین v5  از خودروهای هم سطح خود در بازار مانند رانا و تندر ال ۹۰ ضعیف تر بوده و ظاهری قدیمی دارد. راین v5  خودروی کوچک و جمع و جور شهری می باشد که جهت مصارف کاربردی و به عنوان ماشین اقتصادی عرضه شده است از این رو زیبایی خاصی در آن دیده نمی شود.

در بخش جلویی خودرو محصولات فولکس واگن و خودروهای شرکت کره ای تداعی می شود. در این قسمت ۵ چراغ و جلو پنجره باریکی دیده می شود. ولی موضوعی که سبب نمای بد خودرو شده قسمت زیرین سپر جلو است که به منظور ورود هوا تعبیه شده ولی خیلی باریک بوده و جذاب به نظر نمی رسد.

باید گفت در همان نگاه اول شاخصه اقتصادی بودن خودرو راین v5  در ذهن تداعی می گردد. ظاهری تقریبا قدیمی که چندان متناسب و زیبا طراحی نشده و احتمالا نمای روبرو هماهنگ ترین نمای بدنه راین v5  تلقی شود که آن هم خالی از اشکال نیست. چهره این خودرو اگرچه المان طراحی ویژه ای ندارد ولی در قیاس با زوایای کناری و عقب خودرو هماهنگ تر دیده می شود.

چراغ های جلو دارای طراحی ساده ای هستند و جلوه زیبایی ایجاد نمی کنند. چینش اجزای داخلی چراغ ها هم معمولی به نظر می رسد. جلوپنحره با ساده ترین حالت ممکن شبیه به ذوزنقه طراحی شده و نماد کرمان موتور هم در وسط آن جایگزین نشان فاو شده و از هر دو سمت آن، سه نوار کرومی در زمینه مشکی رنگ تا اضلاع کناری و نزدیک چراغ ها ادامه دارند.

در ضمن قطعه پلاستیکی مشکی رنگی سراسر ناحیه تحتانی سپر را فرا گرفته است. در بخش میانی ناحیه سیاه رنگ، دریچه هوای تقریبا بزرگی تعبیه شده که هوای لازم سیستم خنک کننده را فراهم می کند. در دو انتهای کناری آن هم مه شکن های جلو به شکل چهار ضلعی و خیلی ساده طراحی شده اند.

خطوط حجم دهنده خاصی در این نما دیده نمی شود و تنها دو خط کم عمق روی درب کاپوت تا دو گوشه بالایی جلو پنجره ای رسم شده است. در مجموع چهره راین v5  ساده بوده حرفی برای گفتن ندارد ولی نسبت به تندر ۹۰ و پژو ۴۰۵ زیباتر به نظر می رسد.

در بررسی نمای جانبی v5  شباهت هایی با تندر ۹۰ مشاهده می شود ولی به طور کلی این بخش زیباتر دیده می شود. البته استفاده از لاستیک های کوچک به همراه سیستم فنربندی برجسته موجب ایجاد فضای خالی غیر منطقی شده است. این موضوع تا اندازه ای از جذابیت این نما کاسته است.

در این نما اثری از مدرنیته دیده نمی شود و احتمالا با تیبا قابل مقایسه باشد. فریم پنجره های طراحی ساده ای داشته و در عقب قوسی خیلی ناهماهنگ پیدا کرده است. اطراف گلگیرها کمی برجسته شده و خط حجمی از بالای چراغ عقب و در امتداد ضلع پایین فریم پنجره ها تا گوشه چراغ جلو ادامه یافته است.

روی درب نیز زه استفاده شده که تیبا و پراید را تداعی می کند. آنتن کوسه ای نصب شده در عقب سقف خودرو را می توان مدرن ترین ویژگی نمای جانبی راین v5  تلقی کرد. در مجموع نمای کناری جذابیت خاصی ارائه نمی دهد.

نمای عقب خودرو راین v5  دقیقا شبیه دیگر خودروهای چینی بوده به این معنا که استفاده از چراغ های نامناسب، سپر عقب با ارتفاع بسیار و استفاده از نوشته های زیاد نمای غیر جذابی را در پشت خودرو به وجود آورده است. در این نما ارتفاع صندوق عقب اندکی بلند بوده و فرم چراغ های پشت با طراحی دو تکه، زیبایی خاصی ندارند.

روی سپر عقب دو عدد چراغ شب نما به شکل باریک و کشیده ای تعبیه شده اند. در مجموع با توجه به بررسی ها طراحی ظاهری راین v5 حرف خاصی برای گفتن نداشته و در زاویه های مختلف نوعی ناهماهنگی در طراحی و بدنه خودرو مشاهده می شود. البته ممکن است نسبت به تندر ۹۰ کمی زیبا جلوه نماید.

طراحی داخلی

طراحی داخلی راین v5  همانند طراحی بیرونی جذابیت خاصی ندارد و بررسی ها نشان می دهد در قسمت میانی، داشبورد توسط دریچه های هوای مستطیل شکل احاطه شده و سیستم صوتی نیز ظاهری قدیمی دارد که تداعی کننده داشبوردهای پراید است و در پایین آن کلیدهای مربوط به سیستم تهویه قرار دارد.

غربیلک فرمان از نمای سه شاخه بهره می برد که خیلی قدیمی است ولی بخش پشت فرمان و آمپر اندکی نمای بهتر و زیباتری پیدا کرده است. تریم داخلی خودرو مشکی بوده و توسط یک سری نوار نقره ای از بخش درب خودرو تا داشبورد و فرمان دربرگرفته شده است.

متریال استفاده شده در داشبورد و کابین خودرو جنس سخت و بدون کیفیتی دارند. فرم صندلی ها نیز جالب نبوده و راحتی زیادی ارائه نمی دهند. صندلی های ردیف عقب فرم نیمکتی داشته و به اندازه صندلی های عقب خودرو تندر ۹۰ راحتی ارائه می دهند. همچنین در فضای خالی بین دو صندلی جلو، کنسول تعبیه نشده و به جای آن یک حفره به عنوان جالیوانی تعبیه شده است.

در نسخه اتومات راین v5  صندلی ها به روکش چرمی مجهز هستند ولی در مدل دستی روکش پارچه ای دیده می شود. گفتنی است افراد قد بلند در صندلی های عقب فضای سر و پای مناسبی نخواهند داشت که این موضوع برای آن ها آزاردهنده می شود. در مجموع فضای داخلی راین v5  کیفیت خیلی ضعیفی داشته ولی در مقایسه با تندر ۹۰ و پژو ۴۰۵ جالب تر به نظر می رسد.

شایان ذکر است صندوق عقب راین v5  ظرفیتی حدود ۴۲۰ لیتر دارد که برای خانواده ایرانی کافی به نظر می رسد و نسبت به رقبا فضای زیادی ارائه نمی دهد.

پیشرانه

بررسی ها حاکی از آن است پیشرانه راین v5  توسط شرکت تویوتا طراحی شده و در گروه پیشرانه های ۴ سیلندر خطی قرار دارد. حجم موتور ۱۴۹۷ سی سی بوده و در هر ۶ هزار دور در دقیقه ۹۷ اسب بخار قدرت تولید می کند. گیربکس های به کار رفته در این خودرو اتومات بوده و در دور موتور ۴۴۰۰ معادل ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور ارائه می شود.

این محصول اقتصادی شتاب نسبتا خوبی(حدود یازده ثانیه) ارائه می دهد و قدرت موتور بالایی هم دارد. علت این موضوع وزن پایین راین v5 ( در نسخه با گیریکس دستی ۹۹۵ کیلوگرم و در نسخه اتومات ۱۰۱۰ کیلوگرم) می باشد. حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

میزان مصرف سوخت خودرو به طور میانگین ۶.۱-۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد و باک آن ۴۵ لیتر گنجایش دارد. سیستم تعلیق راین v5 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب مستقل است که می تواند هندلینگ خوبی را برای خودرو ارائه دهد.

امکانات رفاهی و تجهیزات

از آنجا که این خودرو اقتصادی طراحی شده است از این رو نمی توان از راین v5  انتظار تجهیزات و امکانات رفاهی بسیاری داشت. حتی می توان گفت کیفیت ابزار به کار رفته در آن در حد متوسط به پایین است. به طور کلی نمی توان از خودروی سواری معمولی انتظار قابلیت های گسترده و متنوعی داشت.

این خودرو در قسمت ترمز و پایداری از سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیرو بهره می برد و برای تامین امنیت سرنشینان خودرو تنها دو عدد کیسه هوا در نظر گرفته شده است. همچنین بررسی ها نشان داد خودرو راین v5  تنها دو ستاره از ۵ ستاره موسسه چینی سی ای پی را در تست ایمنی دریافت کرده است.

از این رو باید گفت راین v5 از نظر ایمنی کیفیت چندانی ارائه نمی دهد. در کنار این موارد وجود فرمان برقی خودرو سبب می شود قدرت کمتری نسبت به فرمان هیدرولیک استفاده شود و میزان مصرف سوخت نیز کمی کاهش یابد. در ضمن سیستم تهویه مطبوع دستی نیز از امکانات به کار رفته در این خودرو می باشد.

به طور کلی همه امکانات و قابلیت هایی که در یک خودرو معمولی مورد انتظار است در راین v5  مشاهده می شود. در ادامه به برخی از این امکانات فهرست وار اشاره می شود.

  • برخورداری از چراغ مه شکن جلو و عقب
  • بهره‌مندی از آینه‌های جانبی مجهز به راهنما
  • مجهز به شیشه بالابرهای برقی در قسمت جلو و عقب
  • استفاده از تزییناتی نظیر قطعات کرومی در بدنه، آیینه‌های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه
  • برخورداری درهای خودرو از قفل میکرو سوییچ

  • بهره‌مندی از رینگ اسپورت آلومینیومی ۱۴ اینچ از نوع ۱۸۵/۶۵R14
  • برخورداری صندلی راننده و سرنشین جلوی خودرو از قابلیت تنظیم دستی در چهار جهت مختلف
  • وجود سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو
  • برخورداری از سنسور دنده عقب
  • وجود قفل کودک برای درهای عقب خودرو
  • مجهز به سیستم ایموبیلایزر
  • برخورداری از سامانه کنترل باد لاستیک‌ها یا TPMS
  • وجود کلید تاشو و قفل مرکزی با کنترل از راه دور
  • مجهز بودن غربیلک فرمان خودرو به قابلیت تنظیم ارتفاع
  • بهره‌مندی از روکش صندلی چرم
  • سیستم ضد سرقت
  • استفاده از سنسور های کمکی دنده عقب برای راحت پارک کردن خودرو
  • استفاده از ترمز ای بی اس

  • برخورداری از سیستم هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی
  • مجهز بودن شیشه عقب به قابلیت گرم‌کن
  • بهره‌مندی کمربندهای ایمنی جلو از سیستم پیش کشنده و قابلیت تنظیم ارتفاع
  • وجود قطعات تزیینی در دور بدنه خودرو
  • برخورداری از چراغ مطالعه جلو
  • قرار گیری ترمز های دیسکی در جلو و ترمز های کاسه ای در عقب خودرو
  • دارای دو کیسه هوا در بخش جلوی خودرو برای راننده و سر نشینان
  • اتصالات ISOFIX برای کمربندهای ایمنی مخصوص صندلی کودک
  • قابلیت سیستم ترمز ضد قفل ای بی اس برای چرخ های جلو

مزایا و معایب خودرو

به طور کلی با توجه به بررسی راین v5 می توان گفت با خودرویی کاملا معمولی روبرو هستیم. اگر قصد خرید این خودرو را دارید پیشنهاد می شود مشخصات خودروهای رقیب و هم قیمت آن نیز بررسی شود چرا که ممکن است با این قیمت خودرو بهتری خریداری نمایید.

از جمله مزایای راین v5 می توان به مصرف سوخت اقتصادی، پیشرانه مناسب ، استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم و برخورداری از فرمان برقی اشاره کرد و طراحی بیرونی و داخلی ساده، کیفیت کم متریال استفاده شده در خودرو، خدمات پس از فروش نامناسب، بازار دست دوم ضعیف، کم یاب بودن قطعات خودرو و ایمنی بدنه پایین جزو معایب خودرو محسوب می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *