دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلیل پژمرده شدن داوودی چیست؟ و در چه شرایطی گل داوودی رشد بهتری دارد؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

گل داوودی یا گل طلا یکی از متنوع ترین گیاهان جهان محسوب می شود که عمر طولانی و گلدهی آن مستلزم رعایت نکاتی در نگهداری این گل زیبا است. در این مطلب به دلیل پژمرده شدن داوودی می پردازیم.

گل داوودی یکی از گیاهان زیبا با تنوع رنگی بسیار می باشد که تکثیر انبوه و عمر طولانی آن را به گیاهی تبدیل نموده که با کاشتنش تا چندین نسل، هر ساله رشد کرده و گلدهی دارد. اما اگر مراقبت درستی از آن صورت نگیرد با مشکلاتی از جمله پژمردگی روبرو می شود. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی دلیل پژمرده شدن داوودی بپردازیم.

دلیل پژمرده شدن داوودی یا گل طلا

اسم گل داوودی از یونان باستان برگرفته شده و به معنی گل طلا می باشد. این گل یکی از متنوع ترین گیاهان دنیا محسوب می شود و بومی آسیای شرفی و بخش هایی از شمال شرق اروپا است. اکثر گونه های داوودی به شرق آسیا تعلق داشته و مرکز آن چین است.

            

تکثیر انبوه و عمر طولانی گل داوودی سبب شده با کاشت این گیاه تا نسل ها هر ساله شاهد رشد و گل دهی آن باشیم. البته این عمر طولانی و گلدهی مستلزم رعایت نکاتی در نگهداری از گل داوودی می باشد. در این راستا اگر مراقبت درستی صورت نگیرد شاهد مشکلاتی از جمله پژمردگی گیاه خواهید بود.

از این رو در ادامه مطلب قصد داریم دلیل پژمرده شدن گل داوودی را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین شما را با شرایط مورد نیاز برای رشد گیاه آشنا نماییم.

گل داوودی و پژمردگی

گل داوودی یکی از گیاهان زیبایی است که هم در فضای آپارتمان و هم فضای بیرون قابل کشت و نگهداری می باشد. موطن اصلی این گل چین و ژاپن می باشد. گونه های این گل به ۲۰۰ عدد می رسد که دارای شرایط نگهداری تقریبا یکسانی هستند. گل داوودی از خانواده کاسنی می باشد.

  •  آرون گروپس

اگر گل داوودی در شرایط گلخانه نگهداری شود، در تمام طول سال شاهد گلدهی آن خواهید بود. این گل زیبا به دو صورت تک گل و خوشه ای رویش دارد که این دو حالت نیز دارای شرایط نگهداری مشابهی هستند. حال چه این گیاه را در بیرون یا در محیط آپارتمان نگهداری کنیم در معرض پژمردگی قرار خواهد داشت.

برخی با تامین شرایط مورد نیاز رشد گیاه مانند آب، نور، کود و دما باز هم شاهد پژمرده شدن گیاه آپارتمانی خود می شوند، از این رو باید دلیل پژمردگی آن را جستجو نمایند. در ادامه ابتدا با مفهوم پژمردگی و سپس دلیل پژمرده شدن گل داوودی آشنا می شوید.

مفهوم پژمردگی

برای این که دلیل پژمردگی گیاهی را بدانید اول باید دانست ساختار گیاه به چه صورت است. گیاهان موجوداتی زنده بوده که برای تامین مواد مغذی به ساختار ریشه و در دسترس بودن آب نیاز دارند. داخل اندام گیاه لوله هایی برای انتقال آب از ریشه به برگ ها وجود دارد.

آب انتقال یافته به برگ ها توسط پدیده ای به اسم مویینگی در کنار هم تجمع یافته و حالتی به اسم آماسیدگی را ایجاد می کنند. این آماسیدگی کمک می کند برگ ها و ساقه های گیاه سفت، محکم و استوار باقی بمانند. بعد از مدتی از انباشت آب، از طریق روزنه ها تبخیر می شود.

قابل ذکر است ۹۵ درصد آب وارد شده به برگ ها تبخیر می گردد. اگر هر بخش از این فرایند با مشکل روبرو شود به طور مثال ریشه ها قادر به جذب آب نباشند یا لوله های انتقال دهنده با مشکل روبرو شوند پدیده آماسیدگی مختل می شود و گیاه قادر نخواهد بود استوار باقی مانده و برگ ها و ساقه ها در نهایت پژمرده و بی حال می شوند.

به بیان ساده پژمردگی در گیاه بر اثر از بین رفتن تعادل بین آب دریافتی و آب تبخیر شده روی می دهد.

دلایل پژمردگی گل داوودی

در این بخش به بررسی دلیل پژمرده شدن گل داوودی می پردازیم. که شامل موارد زیر است:

۱. کم آبی

شایع ترین دلیل پژمرده شدن گل داوودی، کم آبی است. این موضوع سبب خشک شدن خاک و به دنبال آن کاهش آب مورد نیاز برای ریشه های گیاه می باشد. سیستم آب همچنان در گیاه جریان داشته و تبخیر می شود ولی ریشه ها نمی توانند آب جدیدی جذب کنند واین موضوع سبب کاهش آماسیدگی شده در نتیجه داوودی پژمرده می شود.

تشخیص کم آبی گیاه ساده بوده و اگر برای مدتی به گیاه آب داده نشود خاک پای گیاه خیلی خشک شده از این رو احتمالا با مشکل کم آبی روبرو می شود و شاهد برگ با لبه های قهوه ای خواهید بود. برای رفع این مشکل میزان آبیاری را بیشتر نمایید.

۲. آبیاری بیش از حد

این حالت دقیقا خلاف حالت قبلی است. آبیاری بیش از حد نیز دلیل پژمرده شدن گل داوودی می شود. به عبارتی وقتی گیاه تحت آبیاری بیش از حد قرار می گیرد این موضوع با زرد شدن و تورم برخی اندام ها نمایان می شود. منظور از آبیاری بیش از حد یعنی خیس بودن بیش از اندازه خاک و عدم عبور هوا در خاک می باشد.

این مسئله سبب رشد باکتری و قارچ های مضر در اطراف ریشه و در نهایت مرگ ریشه می گردد. در این شرایط با آنکه آب بسیاری در اختیار گیاه قرار داد ولی مرگ ریشه منجر به عدم توانایی گیاه در جذب آب مورد نیازش می شود. به این ترتیب اگر شاهد برگ های زرد ،متورم شدن ساقه گیاه و قهوه ای و سیاه شدن ریشه گیاه در اثر پوسیدگی ریشه شدید این احتمال وجود دارد که آبیاری بیش از اندازه صورت گرفته و مرگ گیاه حتمی است.

اگر در مراحل ابتدایی متوجه این علائم شوید می توانید با زهکشی خاک و کاهش آبیاری تا حدودی این آسیب را برطرف نمایید.

۳. تغییرات دمایی

هنگامی که داوودی در دمایی قرار بگیرد که قادر به تحمل آن نباشد، این تغییر دمایی می تواند دلیل پژمردگی گیاه شود. بیشتر گیاهان گرمسیری بین ۱۵-۳۲ درجه سانتی گراد را می پسندند و در شرایطی بیرون از این محدوده دمایی با آسیب برگ ، ساقه و حتی ریشه روبرو می شوند. پژمردگی گیاه بر اثر تغییر دما در دو حالت روی می دهد:

اولی دمای بیش از حد سبب آسیب مستقیم به بافت گیاه می شود ولی ممکن است با تبخیر زیاد آب، داوودی پژمرده شود. در این حالت گیاه به آب بیشتری نیاز پیدا می کند ولی ریشه ها قادر به تامین آب نبوده و تعادل به هم می خورد. اگر گیاه تحت نور مستقیم خورشید، نزدیک به وسایل گرمایشی یا در اتاقی گرم نگهداری شود با این مشکل روبرو می شود.

دمای بیش از حد با مشکلاتی از جمله سوختن برگ ها، پیچ خوردگی برگ، ریزش برگ و لبه های قهوه ای یا زرد در برگ داوودی خود را نمایان می کند. برای حل این مشکل گیاه باید در محیطی خنک تر قرار گرفته و اطمینان یابید که آب کافی در اختیار آن قرار می گیرد.

حالت دوم قرار گرفتن داوودی در سرمای بیش از حد می باشد. اگر گیاه در محیطی واقع که دمای هوا خیلی سرد باشد سبب آسیب رسیدن به برگ، ساقه و ریشه های گیاه می شود. این موضوع سبب شده ریشه قادر به جذب آب نبوده و گیاه پژمرده شود.

۴. آفات و بیماری ها

آفات و بیماری ها نیز می توانند دلیل پژمرده شدن گل داوودی و هر گیاه آپارتمانی گردند. چرا که گیاه را منبع تغذیه خود قرار می دهند و سبب تضعیف و پژمرده شدن آن می شوند. حشراتی همچون کنه، شپشک و شته ها مقصر اصلی این مشکل در گیاه هستید.

در صورتی که تعداد آفات کم باشد مشکل بزرگی نخواهد بود ولی با افزایش جمعیت آن ها سبب از دست رفتن آب در گیاه داوودی شده و باعث پژمرده شدن گیاه می شوند. برای رفع این آفات ماهی یک مرتبه گیاه را بررسی و در صورت لزوم از آفت کش استفاده شود. بیماری نیز با تاثیر بر سلامت و عملکرد ریشه و تاثیر بر جریان عبور آب و مواد مغذی بر پژمردگی گیاه تاثیر می گذارد.

به طور مثال در نوعی بیماری به اسم فیوزاریوم در مدت ۲۴ ساعت برگ گیاه پژمرده و سیاه می شود. برای رفع این مشکل باید سریعا برگ های بیمار هرس شود و از قارچ کش های صنعتی استفاده شود. معمولا بیماری های گیاهی در اثر مراقبت نادرست، مرطوب ماندن بیش از حد و عدم تهویه مناسب روی می دهند.

برای جلوگیری از این حالت به مواردی مانند آبیاری کافی، زهکشی صحیح و استفاده از گلدان مناسب گیاه دقت داشته باشید.

۵. کاهش رطوبت

گل داوودی از گیاهان رطوبت پسند است و در صورت کاهش رطوبت پژمرده می شود. به این ترتیب هنگام نگهداری از گل مورد نظر حتما میزان رطوبت آن را در حد کافی نگه دارید تا مشکلی برای گل داوودی ایجاد نشود.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گل داودی

حال که با دلایل پژمرده شدن گل داوودی آشنا شدید بهتر است از شرایط مورد نیاز برای رشد و نگهداری این گیاه نیز اطلاع داشته تا مراقبت درستی از آن داشته باشید.

آبیاری

گل داوودی از گیاهانی است که به آبیاری زیاد و نه بیش از حد برای رشد بهتر نیاز دارد. در فصل تابستان و روزهای گرم، می توانید هر روز صبح گل خود را آبیاری نمایید تا همواره آب مورد نیاز گیاه در دسترسش قرار داشته باشد. با سرد شدن هوا نیز میزان آبیاری باید کاهش یافته و در فصل زمستان هر دو الی سه روز یک مرتبه آبیاری کافی است.

دقت کنید از آنجا که گل داوودی برای رشد بهتر به آبیاری زیاد نیاز دارد بنابراین همواره خاک گیاه اندکی مرطوب باشد. لازم به ذکر است غوطه ور شدن گیاه در آب سبب پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گل داوودی می شود.

نور

گل داوودی برای رشد بهتر به نور بسیار نیاز دارد و اگر نور مناسب این گیاه تامین شود شاهد رشد سریع آن خواهید بود. به طور میانگین گل داوودی باید در طول روز ۶-۷ ساعت نور خورشید را دریافت کنید. البته لازم نیست گیاه در معرض نور مستقیم خورشید واقع شود چرا که سبب سوختن برگ های آن می شود.

از این رو نور ملایم می تواند به رشد مناسب گیاه کمک کند. ولی نگهداری داوودی در محیط های با نور کم از گلدهی گیاه کاسته و سبب بسته شدن غنچه های درحال رشد می گردد.

دقت کنید هر محیطی که بیشترین نور مستقیم خورشید را دریافت می کند، برای کاشت یا نگهداری داوودی مناسب ارزیابی می شود. نور زیاد هم سبب افزایش تعداد گل ها و خوش حالت شدن گلبرگ ها می شود و هم موجب رشد بهتر و انعطاف پذیری ساقه های گیاه می شود.

اگر در محیط آپارتمان گل داوودی را نگهداری می کنید، حتما در طول روز در محیط باز و تحت نور خورشید قرار دهید. به طور کلی این گل بیشتر مناسب فضای باز می باشد.

غبار پاشی

برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه در شب های گرم و خشک تابستان، حتما غبار پاشی با آب ولرم صورت گیرد. ضمنا این کار گرد و غبار روی گل را از بین برده و به تنفس و فتوسنتز بهتر داوودی کمک می کند. همچنین منجر به دفع آفات و حشرات مضر می شود.

رطوبت

همانطور که پیشتر ذکر شد گل داوودی برای رشد بهتر به تامین رطوبت و آبیاری کافی نیاز دارد. می توان با غبار پاشی یا ساخت جزیره رطوبت مورد نیاز گل داوودی را فراهم نمود.

خاک

گل داوودی برای رشد به خاک خاصی نیاز نداشته و می توان از خاک های آماده برای آن استفاده کرد. در ضمن ترکیب خاک های شن، ماسه، رس، لوم و کود دامی برای این گیاه مناسب است. دقت کنید خاک پای گیاه حتما زهکشی مناسب داشته تا آب اضافی ناشی از آبیاری خارج شود.

گفتنی است این گل در خاک اسیدی رشد بهتری دارد و خاک قلیایی سبب زرد شدن برگ ها و از بین رفتن گیاه می شود.

هرس

قابل ذکر است گل داوودی به هرس منظم نیاز دارد. برای هرس شاخه هایی که بیش از حد رشد کرده را جدا و به عنوان قلمه استفاده کنید. جداسازی گل و شاخه های خشک از گیاه به بهبود رشد آن کمک شایانی می کند.

گلدهی

معمولا گل داوودی در فصل پاییز و زمستان به گل نشسته و کود دهی(محلول و غیر محلول) می تواند بر گلدهی آن موثر باشد. البته کود دامی پوسیده نیز می تواند سبب افزایش رشد گیاه شود. دقت کنید همه گونه های گل داوودی در زمستان گلدهی ندارند و برخی در فصول بهار و تابستان به گل می نشینند.

در صورت تمایل برای دانستن دلیل پژمرده شدن گل ارکیده و دلیل پژمرده شدن گل یشم روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *