دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نگاهی به تاثیر صبحانه در لاغری، خوردن صبحانه باعث لاغری می شود یا چاقی؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۷ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

همانطور که می دانید صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز محسوب می شود. در این مطلب قصد داریم به تاثیر صبحانه در لاغری و چاقی بپردازیم. مصرف این وعده غذایی برای کاستن وزن به عنوان یک استراتژی مهم جهت لاغری توصیه شده است.

اهمیت دادن به وعده غذایی صبحانه یک استراتژی مهم در جهت تعادل وزن شناخته شده است. همانطور که می دانید مصرف صبحانه به عنوان مهمترین وعده غذایی روز با فواید بسیاری همراه است. همچنین قصد داریم در ادامه به تاثیر صبحانه در لاغری و چاقی افراد بپردازیم. با ما همراه باشید.

تاثیر صبحانه در لاغری و چاقی افراد

همانطور که می دانید صبحانه مهمترین وعده غذایی روز شناخته می شود. مصرف این وعده غذایی به برای کاستن وزن به عنوان یک استراتژی مهم جهت لاغری توصیه شده است. پژوهش های زیادی درباره پیامدهای نخوردن صبحانه صورت گرفته است و در برخی از این تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که بین صبحانه و افزایش وزن ارتباط وجود دارد.

در حالی که پژوهش های دیگری نشان می دهد کنارگذاشتن صبحانه می تواند به کاهش وزن منجر گردد. از گذشته بر روی مصرف صبحانه تاکید بسیاری شده است. خواب سبب کند شدن سوخت و ساز بدن می شود و هیچ چیز همانند صبحانه نمی تواند سرعت بدن را به آن بازگرداند.

دقت کنید همان اندازه که مصرف صبحانه اهمیت دارد سالم بودن این وعده غذایی نیز حائز اهمیت می باشد. از این رو سعی کنید برای وعده صبحانه مواد غذایی سالم و مقوی نظیر غلات کامل، محصولات لبنی طبیعی همچون ماست و تخم مرغ و میوه اختصاص دهید.

قابل ذکر است مصرف غلات فراوری شده غنی از قند موجب شده قند خون شدیدا افزایش پیدا کند و بعد از مدت کوتاهی افت فشار ایجاد شود. در این حالت خیلی سریع احساس گرسنگی ایجاد می شود. برای جلوگیری از این حالت باید غذایی مصرف شود که سریعا قند خون را بالا نبرده و هضم طولانی نداشته باشد تا هم قند خون متعادل مانده و هم مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در این راستا برخی بر این باورند که با مصرف صبحانه می توان وزن را کاهش یا افزایش داد. ولی چاقی را تنها می توان با رژیم های غذایی و ورزش تقلیل داد مصرف صبحانه به خاطر افزایش سطح انرژی و تمرکز روزانه مهم است. در ادامه به تاثیر صبحانه در لاغری و چاقی می پردازیم. البته قبل از آن با فواید مصرف صبحانه نیز آشنا می شوید.

فواید مصرف صبحانه

در این بخش به فواید مصرف صبحانه که از نظر علمی نیز ثابت شده است، اشاره می کنیم:

  • خوردن صبحانه سبب افزایش سطح گلوکز در خون می گردد. این فرایند سبب بهبود عملکرد مغز شده و میزان تمرکز و یادگیری را تا حدود زیادی بالا می برد.
  • با مصرف صبحانه و دریافت انرژی لازم در طول روز خوش اخلاق تر بوده و حالت کسل و بی حوصلگی را تجربه نمی کنید.
  • مصرف صبحانه میل به ریزه خواری در میان وعده های اصلی را کاهش داده و از این نظر متوجه تاثیر صبحانه در لاغری و رسیدن به وزن متعادل می شوید.
  • مصرف صبحانه در طولانی مدت نیز تاثیر خود را بروز می دهد. بهترین تاثیر آن در لاغری پیشگیری از فشار خون بالا در سن میانسالی و پیری می باشد.

  • خوردن صبحانه می تواند به جلوگیری از بیماری های قندی نظیر دیابت کمک کند.
  • با مصرف صبحانه بدنی مقاوم تر و ایمن تر در مقابل انواع باکتری و ویروس ایجاد می شود که این موضوع به علت بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می باشد.
  • خوردن صبحانه می تواند موجب کاهش ناراحتی های قلبی در سنین مختلف گردد.
  • مصرف صبحانه، سبب تنظیم هورمون های زنانه می گردد.
  • خوردن صبحانه سبب بهبود عملکرد سیستم گوارش و پیشگیری از بروز زخم معده و مشکلات روده برای دفع مواد زاید می گردد.

تاثیر صبحانه برای کاهش وزن

آیا وعده صبحانه بر روی لاغری و کاهش وزن تاثیر دارد؟ بعضی مطالعات پاسخ مثبتی به این سوال دارند. پژوهشگران دریافته اند به طور میانگین افرادی که صبحانه مصرف می کنند لاغرتر از افرادی هستند که این وعده را کنار گذاشته اند. علت این موضوع آن است که مصرف غذاهای پروتئین دار و فیبری در وعده صبحانه سبب کنترل اشتهای فرد در طول روز می شود.

اگر از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنید این تصور اشتباه است که با کنار گذاشتن وعده غذایی صبحانه، کاهش کالری روی می دهد. مطالعات نشان می دهد اکثر افرادی که وزن خود را کاهش داده و لاغر می شوند هر روز صبحانه مصرف می کنند. از سوی دیگر باید دقت کنید که چه غذا، چه زمان و چه میزان مواد غذایی مصرف می شود.

در حقیقت افرادی که صبحانه زیادی میل می کنند در طول روز غذای بیشتری مصرف می کنند. خوردن صبحانه بر کنترل بخش های مختلف بدن تا تعادل سطح انرژی گلوکز موثر است. خوردن صبحانه همچنین می تواند بر روی کاهش وزن و لاغری تاثیر داشته باشد از طریق موارد زیر:

کاهش اشتها

گفتنی است مصرف صبحانه ای با پروتئین بسیار می تواند اشتهای مصرف غذا در اواخر صبح را کاهش دهد. این اشتهای مصرف ممکن است سبب پرهیز از غذای ناسالم شده زیرا غذاهای کم کالری، غذاهای فست فودی می باشند. این غذا قطعا غنی از قند و نشاسته بوده که بعد از مصرف آن ها مجددا احساس گرسنگی ایجاد می شود.

تقسیم بندی خوردن مواد غذایی در وعده های مختلف

مصرف صبحانه و وعده های غذایی کم در طی روز می تواند روشی هوشمند برای کاهش وزن تلقی شود. همچنین می تواند روش موثری در جهت حفظ وزن بعد از رسیدن به هدف باشد. توصیه می شود کل مصرف روزانه غذا را به سه وعده و دو میان وعده در روز تقسیم بندی نمایید.

احساس سیری طولانی تر

مصرف صبحانه سالم حاوی پروتئین، مواد غذایی فاقد چربی و غلات سبوس دارد در رژیم غذایی کمک می کند در طی روز حس سیری و راحتی بیشتری داشته باشید. هضم پروتئین و فیبر به حفظ قند خون ثابت کمک کرده همچنین موجب می شود مدت طولانی تری طول کشیده تا احساس گرسنگی ایجاد شود.

حفظ سطح گلوکز

در پژوهشی بر روی ۱۰ فرد جوان در ۶ روز متوالی که صبحانه مصرف کردند، تاثیر خوردن این وعده غذایی بر متابولیسم انرژی و کنترل قند خون بررسی شد. این پژوهش نشان داد افرادی که صبحانه سالم در وعده غذایی خود نداشته باشند پاسخ گلیسمی آن ها افزایش پیدا می کند که این موضوع سبب افزایش وزن و چاقی می شود.

تقویت عملکرد ورزشی

مصرف صبحانه ممکن است سبب بهبود عملکرد در طول تمرینات صبح یا اوایل بعداز ظهر گردد. دریافت انرژی کافی پیش از تمرین های ورزشی ممکن است کمک کرده تا در طول روز فعالیت بیشتری داشته و کالری سوزانده شده را ارتقا بخشید.

حذف صبحانه چه تاثیری بر بدن دارد؟

در برخی افراد عدم مصرف صبحانه می تواند سودمند باشد. به عبارت دیگر این موضوع کمک کرده تا کالری خود را برای روز بعد ذخیره نماید. شبیه مدلی از روزه داری تناوبی. در نهایت این موضوع می تواند به معنی مصرف کالری کمتر در طول روز بوده که به کاهش وزن منجر می شود.

در مطالعات صورت گرفته نشان داده شد که افرادی که صبحانه مصرف می کنند در کل کالری بیشتری استفاده می کنند. برخی از متخصصان کاهش وزن عقیده دارند که خوردن صبحانه سبب کند شدن متابولیسم بدن می گردد. برخی نیز عقیده دارند حذف صبحانه به طور موثری به بدن کمک می کند تا کالری متابولیزه شده و از پرخوری در اواخر روز جلوگیری شود

اما در پایان هیچ تفاوتی در میزان متابولیسم بین افرادی که صبحانه مصرف می کنند و افرادی که آن را حذف کرده بودند مشاهده شند. در حقیقت یکی از نگرانی های اصلی حذف وعده غذایی صبحانه این است که می تواند سبب کمبود مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن گردد.

در سال ۲۰۱۴ مطالعه ای تاثیر صبحانه بر کودکان و نوجوانان کانادایی را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد افرادی که صبحانه مصرف نکرده اند از نظر ویتامین دی، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین آ و روی کمبود دارند. میزان ناکافی از این مواد مغذی سبب بی خوابی، افسردگی و ابتلا به عفونت می گردد.

از این رو در پاسخ به این سوال که حذف یا مصرف صبحانه سبب لاغری می شود باید گفت این موضوع به سبک زندگی و عادات غذایی شما بستگی دارد. به طور کلی مصرف صبحانه کمک می کند تا ذخیره انرژی و مواد مغذی بدن شما تامین گردد همچنین:

  • به کنترل وزن کمک می کند.
  • انرژی بدن را تامین می کند.
  • ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند.
  • خطر بیماری ها را کاهش می دهد.
  • قدرت مغزی را افزایش می دهد.
  • کمک می کند تا وعده های غذایی سالم و بهتری مصرف کنید.

چند صبحانه رژیمی برای لاغری و چربی سوزی

صبحانه سالم شامل انواع غلات سبوس دار، ماست و پنیر کم چرب، شیر کم چرب، میوه و سبزیجات تازه و کربوهیدرات هایی نظیر آجیل و حبوبات است. مصرف صبحانه های چربی سوز به کاهش وزن و لاغری کمک می کند. از جمله خوراکی هایی سالم که برای کاهش وزن گزینه مناسبی هستند عبارت است از:

  • نان تست به همراه تخم مرغ و آواکادو
  • پنکیک سیب
  • مخلوط تخم مرغ و سبزی ها
  • مخلوط توت و کره بادام زمینی
  • اسموتی ها
  • ساندویچ بیکن، تخم مرغ و پنیر

یک کاسه سالاد گزینه مناسبی برای چربی سوزی است. چرا که سبزیجات سرشار از آب بوده و هیدراته ماندن در چربی سوزی موثر است. می توانید برای چاشنی سالاد از سس ماست، روغن زیتون، سرکه بالزامیک یا آب لیمو استفاده کنید. مصرف آواکادو در وعده صبحانه نیز به چربی سوزی بیشتر بسیار کمک می کند.

زیرا سرشار از چربی های غیر اشباع بوده که می تواند انرژی روز شما را تامین کند. گفتنی است افرادی که روز خود را با تخم مرغ آغاز می کنند هم کالری کمتری در طول روز مصرف می کنند و هم چربی بدن به طور قابل توجهی از بین می رود. اسموتی نیز به علت پروتئین زیاد بهترین روش برای شروع متابولیسم محسوب می شود.

اسموتی های پروتئینی مملو از آجیل و دانه این کار را انجام می دهند. لوبیای پخته نیز به عنوان یک صبحانه سالم به کاهش چربی بدن کمک شایانی می کند.

سخن پایانی

در این مطلب به تاثیر و اهمیت صبحانه در لاغری پرداختیم. اگر مایلید برای کاهش وزن کالری را بکاهید و صبحانه اهمیت زیادی ندارد از این رو حذف این وعده ممکن است در این راستا موثر باشد. با این وجود مصرف یک میان وعده سالم و غنی از پروتئین احتمالا بیشتر به سیری شما تا وعده ناهار کمک می کند.

دقت کنید اگر برای لاغری و کاهش وزن صبحانه مصرف می کنید، بایستی اندازه آن کنترل شده و میزان کالری این وعده غذایی کنترل شود. ولی اگر برای کاهش وزن صبحانه را کنار می گذارید نمی توانید در وعده ناهار و شام پرخوری نمایید. به طور کلی برای کاهش وزن میزان کل کالری مصرفی شما در طی روز اهمیت زیادی دارد نه این که وعده غذایی که در آن کالری را مصرف می کنید.

در پایان از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاس گزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با بهترین صبحانه برای لاغری و صبحانه های پروتئنی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *