دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آناتومی بدن موش و آشنایی با اجزا و عملکرد اعضای بدن موش ها

  • شقایق ایران دوست
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

اگر علاقه مند به آشنایی با حیوانات و بدن آن ها می باشید می توانید در این مطلب اطلاعاتی در مورد آناتومی بدن موش پیدا کنید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

آشنای با حیوانات اندکی سخت می باشد زیرا برای این که بتوانید با بدن ان ها آشنا شوید نیاز به کالبد شکافی دارید. در ادامه مراحل کالبد شکافی برای آشنایی با آناتومی بدن موش را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار می دهیم و شما می توانید اطلاعات بسیار خوبی را در این زمینه کسب کنید.

    آناتومی بدن موش

آشنایی با آناتومی بدن موش

برای اینم که بتوانید با آناتومی بدن این جاندار آشنا شوید نیاز است تا در آزمایشگاه آن را تشریح نمایید. در واقع کالبد شکافی به محققان کمک خواهد کرد تا بتوانند تصویری درست و واضح از بدن این جاندار را فراهم نمایند. در طبقه بندی موش صحرایی در دسته حیوانات، رده Chordata، زیر رده Vertebrata ، طبقه پستانداران، مرتبه رودنتیا، خانواده Muridae، جنس Rattus و گونه Norvegicus قرار می گیرد.

در نر داشته باشید که کالبد شکافی یکی از روش های تشریح و آشنایی با آناتومی بدن می باشد از این رو باید این کار ها را در آزمایشگاه انجام دهید در غیر این صورت امکان دارد بیماری های حیوانات به شما نیز انتقال داده شود.

آناتومی خارجی بدن موش

بدن موش در بخش خارجی به شش بخش تقسیم بندی می شود. اولین بخش مرتبط با ناحیه جمجمه و سر، دومین بخش مرتبط با ناحیه گردن، سومین بخش مرتبط با ناحیه سینه و پاهای جلویی این جاندار می باشد، چهارمین ناحیه قفسه سینه بوده، پنجمین ناحیه شکم و ششمین ناحیه لگن می باشد و در این بخش پا های عقبی به آن متصل خواهد شد. جالب است بدانید که برخلاف تمامی بدن موش ها که با مو های خاصی پوشیده شده اند می توانید ببینید که دم موش ها هیچ مویی ندارد.

دستگاه تنفسی در بدن موش

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بررسی آناتومی سیستم تنفسی

همانطور که می دانید دستگاه تنفسی هر جانداری مسئول تبادل گاز ها در بنش می باشند. موش ها برای این که بتوانند تنفس کنند نیاز دارند تا اکسیژن را گرفته و دی اکسید کربن را دریافت نمایند. زمانی که در حال کالبد شکافی موش هستید و وقتی که پوست رویی را برش می زنید با استخوان ها رو به رو خواهید شد. بعد از این که استخوان ها را برداشتید می توانید اعضای درونی دستگاه تنفسی این جاندار را مشاهده کتید. نای، دهانه نای، اپی گلوت و تار های صوتی به راحتی در این بخش دیده خواهند شد.

دیافراگم همانطور که در انسان ها وجود دارد در موش ها نیز وجود دارد و دقیقا در بالای کبد می توانید آن ها را مشاهده نمایید. باید بدانید گه این ماهیچه مسئولیت بسیار خوبی را بر گردن دارد و مسئول جذب هوا به  داخل حفره قفسه سینه  می باشد.

سیستم گردش خون

باید بدانید که ساختار کلی بدن موش ها شاهت بسیار زیادی به بدن انسان ها دارد و گردش خون ریوی همانطور که در انسان ها هست در موش ها نیز وجود دارد. در واقع در این مدل از گردش خون خون از سمت ریه ها برای اکسیژن رسانی به قلب استفاده خواهد کرد و گردش خون منظم خون اکسیژن دار را بعد از خروج از قلب به داخل بدن منتقل می کند.

اگر قلب موش ها را با استفاده از تیغ جراحی به دو قسمت تقسیم کنید می توانید بطن ها و دهلیز ها را در آن مشاهده نمایید. سپتوم بخشی از قلب می باشد که جدا کننده بطن ها می باشد.

دستگاه گوارش

کبد یکی از اندام های بسیار بزرگ در بدن موش می باشد و بیش تر فضای شکمی موش را در خود جای خواهد داد. کبد در بدن موجودات بسیار اهمیت دارد و یکی از مهم ترین اهمیت های آن تولید صفرا می باشد. باید بدانید که موش ها صفرا ندارند.

معده این جاندار در سمت راست می باشد و در بخش انتهایی کبد قرار گرفته است. در موش ها طحال نیز وجود دارد و همرنگ با کبد می باشد و به انحنا بزرگ معده متصل می شود. لوزالمعده در این بخش از بدن موش ها نقش تلید آنزیم های گوارشی را دارد.

موش ها دارای روده کوچک پیچ خورده ای می باشند و که شامل سه بخش اصلی اثنی عشر، ایلئوم و ژژونوم می باشد. کیسه ای که با استفاده از آن روده کوچک و بزرگ با یک دیگر در تماس می باشند را سکوم می نامند.

روده بزرگ در این جاندار سبز رنگ می باشد و از روده باریک امتداد یافته ست و به مقعد جاندار منتهی می شود. باید بدانید که روده بزرگ دارای مرحله نهایی هضم و جذب آب می باشد و شامل انواع باکتری های هضم خواهد بود.

راست روده در این جاندار در بخش انتهایی روده برگ می باشد و بین کولون نزولی و مقعد قرار خواهد گرفت و مدفوع را قبل از خارج شدن در خود ذخیره می کند.

دستگاه گوارش موش ها

سیستم ادراری

باید بدانید که در موش ها سیستم ادراری و دفعی با سیستم تناسلی آن ها ارتباط دارند و این ارتباط از نظر ساختاری می باشد. در سیستم ادراری  می توانید کلیه های موش ها را مشاهده نمایید که ساختار بزرگ لوبیایی شکلی دارند و در اطراف ستون فقرات قرار دارند.

غدد فوق کلیوی نیز زردرنگ می باشند و در چربی بالای کلیه ها قرار گرفته اند. این غدد در زمان استرس آدرنالین ترشح می کنند و شرایط استرس زا را برای بدن شرح می دهند.

اندام تولید مثلی در موش ها

باید بدانید که در موش ها دو مدل اندام تولید مثلی نر و ماده وجود دارد.در ادامه هر دو دستگاه تولید مثلی ا با جزئیات برای شما عزیزان بررسی می کنیم.

اندام تولید مثلی نر

اندام های تولید مثلی نر بیضه ها می باشند که در کیسه بیضه قرار گرفته اند. در سطح این کیسه ها یک لوله پیچ خورده به نام اپیدیدیم وجود دارد و سلول های حاوی اسپرم در ان ها ذخیره می شود. اندامی در این میان وجود دارد به نام واز دفرنس که اسپرم ها را به مجرای ادراری منتقل خواهد کرد و اسپرم ها از سمت آلت تناسلی از بدن آن ها خارج می شود.

یک سری از غدد بر آمده در سمت راست و چپ مثانه قرار داند که وزیکول ها اسپرم می باشند و غده زیر مثانه پروستات می باشد و تا حدودی در اطراف آلت تناسلی پیچیده شده اند. در واقع این بخش ها تشکیل دهنده مواد تولید اسپرم می باشند.

جنین موش

اندام های تولید مثلی ماده

یک لوله خاکستری رنگ از بخش پشتی به مثانه موش ها ماده متصل می شود و واژن است. این بخش به دو شاخه رحم تقسیم بندی خواهد شد و به سمت کلیه ها می رود. داشتن رحمن های دو طرفه در بسیاری از حیوانات شایع می باشد و می تواند جنین های متعددی را در خود جای بدهند. این نوع رحم برخلاف رحم انسانی می باشد که تنها جایگاه یک جنین می باشد.

در بخش بالایی رحم این جانداران غدد های برآمده ای وجود دارد که نام آن ها تخمدان می باشد و از این تخمدان ها از طریق لوله های تخمدان به شاخه های رحمی متصل می شوند. لوله های تخمدان بسیار نازک می باشند و یافتن آن ها بدون تشریح کردن کاری بسیار دشوار خواهد بود.

حال که با آناتومی بدن موش آشنا شدید در ادامه می توانید اطلاعاتی در مورد آناتومی بدن عقرب و آناتومی بدن سگ نیز بدست آورید و دانش خود را در زمینه حیوانات افزایش دهید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده شود. .

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *