دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان درد کبد و توصیه های مهم برای پیشگیری از درد کبد

  • بهجت فلاح
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

به طور معمول درد کبد به شکل های مختلفی بروز می کند. بسیاری از افراد این درد را به صورت خفیف و ضرباندار در قسمت راست شکم خود احساس می کنند. گاهی این درد آن چنان شدید است که نفس فرد را بند می آورد. علت درد کبد می تواند به خاطر یک بیماری جدی باشد. به همین خاطر تشخیص و درمان آن به منظور پیشگیری از بیماری های کبد ضروری به نظر می رسد. در واقع اگر کبد نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، ممکن است جان بیمار در معرض خطر قرار بگیرد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با راه های درمان کبد بیشتر آشنا شویم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کبد جزو بزرگ ترین اندام های بدن محسوب می شود. این عضو در بخش بالایی حفره شکمی و در قسمت راست بدن قرار دارد و می تواند از قفسه سینه محافظت کند. اگر کبد از کار بیفتد می تواند مشکلات زیادی برای فرد به وجود آورد. سبک نادرست زندگی و عادات غذایی غلط باعث چربی کبد فرد می شوند. به یاد داشته باشید بیماری کبد چرب با ناراحتی شکمی همراه است. پس از آن فرد ممکن است درگیر خونریزی داخلی و تهوع شدید شود. یکی از بهترین روش های درمان درد کبد، طب سنتی است. این روش درمانی به شما کمک می کند تا سریع تر بهبود پیدا کنید. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با راه های درمان درد کبد و علائم این درد بیشتر آشنا شویم.

درد کبد چیست؟

چنانچه کبد نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، می تواند منجر به بروز آسیب های جدی و خطرناک شود. یکی از بزرگ ترین مشکلات در این زمینه، درد کبد است که انواع مختلفی دارد. اغلب افراد این درد را به صورت کسل کننده و ضرباندار در بالای شکم خود احساس می کنند. با این حال منشأ درد می تواند مختلف باشد. از مهم ترین دلایل درد کبد می توان به سندروم ری، هپاتیت، هموکوماتوز، سیروز کبدی و سرطان کبد اشاره کرد. جالب است بدانید بیماری های کبد از جمله بیماری های غیر معمول به شمار نمی روند. طبق آمارهای مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، دست کم در حدود ۳۰ میلیون نفر از بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا به بیماری های کبدی مبتلا هستند.

مهم ترین راه های درمان درد کبد

درد کبد چه نشانه هایی دارد؟

به طور معمول درد کبد دردی مبهم است و فرد مبتلا خیلی دیر متوجه بیماری خود می شود. اما زمانی که این بیماری بروز می کند، درد آن شدت می یابد. این درد معمولا با درد شکم یا کلیه و قسمت شانه راست اشتباه گرفته می شود و حتی ممکن است به صورت کمر درد ظاهر شود. برخی بیماری های کبدی می توانند منجر به درد کبد شوند. این بیماری ها به کبد صدمه زده و حتی می توانند باعث از کار افتادن کبد شوند. از شایع ترین بیماری های کبدی می توان به التهاب یا آسیب به کبد اشاره کرد که در نهایت عملکرد این عضو را تحت تأثیر قرار می دهند. درد کبد علامت نوعی بیماری کبدی است؛ بنابراین بهتر است آن را جدی بگیرید.

علائم بیماری های کبدی تا زمانی که با صدمات کبدی شدید همراه نباشند، ظاهر نمی شوند. به همین خاطر به محض احساس درد در کبد و دیگر علائم آن باید بدانید که احتمال دارد به اختلال کبدی مبتلا شده باشید. چنانچه یکی از علائم زیر را دارید، هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:

  • ادرار تیره موجب می شود درد کبد در فرد تشدید شود.
  • فرد امکان دارد بی اشتهایی را تجربه کند.
  • یکی از نشانه های درد کبد زرد شدن پوست است.
  • از علائم درد کبد می توان به یبوست مزمن اشاره کرد.
  • استفراغ و تهوع جزو نشانه های درد کبد است.
  • درد کبد با کبود شدن سریع پوست همراه است.

راه های درمان درد کبد چیست؟

  •  آرون گروپس

اصلی ترین دلایل ایجاد درد کبد

عوامل مختلفی باعث ایجاد بیماری های کبدی و در نهایت درد کبد می شوند. از مهم ترین دلایل ایجاد درد کبد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هپاتیت

هپاتیت به علت عفونت های ویروسی ایجاد می شود. اگر فردی بیش از اندازه الکل مصرف کند، به هپاتیت مبتلا می شود. برخی داروها نیز می توانند موجب ایجاد هپاتیت شوند. پنج ویروس اصلی A، B ،C، D و E  برای بیماری هپاتیت وجود دارد که در بین تمام ویروس های هپاتیت، نوع A، B و C بیشتر از سایرین شایع هستند. به یاد داشته باشید هپاتیت نوع A و  E بیشتر از راه آب های آلوده و غذا خوردن، باعث درگیری فرد می شوند.

کبد چرب

کبد چرب به علت تجمع چربی ها در سلول های کبدی ایجاد می شود. چنانچه فرد رژیم غذایی درستی نداشته باشد، درگیر این بیماری خواهد شد. اگر به صورت کلی به این موضوع نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که دو نوع کبد چرب وجود دارد: کبد چرب غیر الکلی و کبد چرب الکلی. به طور معمول اگر فردی درگیر چاقی، سوء تغذیه و دیابت شود، بیشتر از سایر افراد به این بیماری مبتلا می شود. کبد چرب الکلی زمانی ایجاد می شود که فرد الکل مصرف می کند.

کلستاز

کلستاز نوعی بیماری است که در آن جریان صفرا می تواند در کبد کند پیش برود یا به طور کامل قطع شود. به بیان دیگر صفرا می تواند در کبد انباشته شود. پس از آن صفرا به جای اینکه بتواند وارد سیستم گوارشی شود، جذب بدن می شود. این موضوع می تواند موجب تسریع حرکت بیلی روبین شود. از نشانه های کلستاز می توان به خارش کل بدن، ادرار تیره رنگ، زردی چهره و مدفوع رنگ روشن اشاره کرد.

هموکروماتوز

هموکروماتوز هنگامی ایجاد می شود که مقدار آهن در بدن افزایش یابد. این موضوع باعث آسیب به کبد می شود. به طور کلی هموکروماتوز سیروز کبدی را تشدید می کند.

درد کبد چگونه درمان می شود؟

سندروم ری

سندروم ری نوعی بیماری نادر است که باعث ورم شدید در کبد و مغز می شود. این بیماری نادر در کودکان و نوجوانانی که درگیر عفونت ویروسی هستند، بیش از سایر افراد اتفاق می افتد. گاهی عفونت ویروسی می تواند خود را به شکل آبله مرغان و آنفولانزا نشان دهد. از نشانه های این بیماری می توان به تشنج اشاره کرد. کودکانی که درگیر عفونت های ویروسی و آنفولانزا هستند به هیچ عنوان نباید آسپرین مصرف کنند.

لخته خون در قسمتی از ورید کبد

این مشکل به علت انسداد وریدی که خون را از معده، طحال، روده و پانکراس به کبد وارد می کند، ایجاد می شود. به همین دلیل طحال بزرگ می شود و به ورید کبد فشار وارد می شود. در نهایت ممکن است رگ ها خونریزی کنند.

مسدود شدن شریان کبدی

مسدود شدن شریان کبدی می تواند به دلیل تصلب شریان یا واسکولیت ایجاد شود. علاوه بر این می تواند ناشی از یک لخته خون باشد که شناور است و از بخش دیگری از بدن حرکت می کند و در قسمت هایی از عروق کبدی قرار می گیرد. نشانه های این بیماری با زردی صورت، استفراغ، حالت تهوع و تب همراه است.

آبسه یا ورم کبد

آبسه کبد به علت کیست چرکی ایجاد می شود. به دنبال این بیماری فرد به عفونت باکتریایی مبتلا می شود. به طور معمول آبسه ها با التهاب و ورم همراه هستند. در نتیجه فرد درد شدیدی در قسمت هایی از شکم خود تجربه می کند. جالب است بدانید آبسه های کبدی گاهی اوقات کشنده هستند، بنابراین بهتر است هرچه سریع تر درمان شوند.

بیماری ویلسون

بیماری ویلسون یک بیماری نادر به شمار می رود. این نوع بیماری در ۱ نفر از هر ۱۵ هزار نفر رخ می دهد. به همین خاطر امکان دارد کمتر به این بیماری مبتلا شوید. علت مبتلا شدن به این بیماری تجمع مس در کبد است. این بیماری درمانی ندارد و به طور کامل سلامتی فرد را نشانه می گیرد.

درمان درد کبد و پیشگیری از آن

نگاهی به راه های تشخیص درد کبد

از آن جایی که عوامل زیادی در ایجاد درد کبد نقش دارند، تشخیص بیماری های کبدی مثل تشخیص کبد چرب اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. ابتدا پزشک معاینات بدنی را انجام می دهد و سابقه بیماری های فرد را بررسی می کند. سپس نسبت به انجام یکی از آزمایش های زیر اقدام می کند:

  • آزمایش بافت کبد که شامل نمونه برداری از بافت کبد و بررسی آن در آزمایشگاه می باشد.
  • آزمایش خون به منظور ارزیابی عملکرد کبد، شناسایی بیماری های ژنتیکی یا مشکلات خاص کبدی
  • آزمایشات تصویربرداری مانند ام آر آی، سی تی اسکن و سونوگرافی با هدف ارزیابی آسیب کبدی

مصرف داروهای مناسب برای درمان درد کبد

چنانچه درد کبد را تجربه می کنید، امکان دارد وسوسه شوید که از یک مسکن بدون نسخه مثل قرص استامینوفن استفاده کنید. اما به هیچ وجه این کار را نکنید. زیرا کار کبد فیلتر کردن سموم است و مصرف استامینوفن می تواند سیستم را سردرگم کرده و به کبد شما آسیب برساند. اگر مشکل کبد شما جدی است، مصرف مسکن ها می توانند درد شما را به مراتب بدتر کنند. پس از تشخیص این درد توسط پزشک، احتمالا پزشک به منظور مدیریت بیماری و کاهش درد نسبت به تجویز داروهایی اقدام می کند. داروهای ضد ویروسی هپاتیت B به منظور معالجه بیماری مزمن آدفوویر (هپسرا) و لامیوودین (اپیویر) تجویز می گردد.

گاهی اوقات وارد شدن آسیب به کبد در اثر مصرف استامینوفن، هپاتیت، سرطان، الکل و دیگر سموم جبران ناپذیر است. در چنین مواردی پزشک پیوند کبد را بهترین گزینه درمانی برای رفع این مشکل می داند.

درمان درد کبد به کمک دارو

روش هایی برای حفظ سلامت کبد و پیشگیری از بیماری های کبدی

استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای درمان درد کبد

  • در ابتدا لازم است آب زیادی میل کنید. تلاش کنید هر ساعت مقدار کمی آب بنوشید.
  • بهتر است مصرف نمک، شکر، کربوهیدارت و چربی های اشباع شده را به حداقل برسانید.
  • استفاده از چای سبز موجب می شود ذخیره چربی در کبد شما کاهش یابد. علاوه بر این درد کبد شما بهبود خواهد یافت.
  • آفتابگردان مقدار زیادی ویتامین E دارد. این ویتامین یک نوع آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می تواند از آسیب هایی که به کبد وارد می شود، جلوگیری کند.
  • لبنیات مقدار زیادی پروتئین دارد و تا حد زیادی می تواند آسیب هایی که به کبد وارد می شود را به حداقل برساند.
  • ماهی های چرب مثل تونا، سالمون، قزل آلا و سالمون اسیدهای چرب زیادی دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند درد کبد را کاهش دهند.
  • انواع مختلف سبزیجات نظیر کلم و اسفناج می توانند به درمان کبد چرب بسیار کمک کنند. علاوه بر این با مصرف سبزیجات وزن شما کاهش می یابد.
  • قهوه می تواند سطح آنزیم های غیر طبیعی بدن را تا حد زیادی کاهش دهد.

تغییر سبک زندگی

  • نباید از قرص هایی که هورمون های مردانه را مختل می کند، استفاده کنید.
  • استفاده از سیگار را به حداقل برسانید. سیگار می تواند سیروز کبدی را افزایش دهد.
  • نوشیدن مشروبات الکلی را کنار بگذارید.
  • در مصرف استامینوفن زیاده روی نکنید، زیرا مصرف بیش از حد این نوع دارو می تواند به کبد آسیب برساند.
  • از مصرف مکمل های گیاهی بدون تجویز پزشک خودداری کنید.
  • به طور مرتب دست های خود را با مایع دست شویی بشویید.
  • غذاهای آلوده می تواند به کبد شما آسیب وارد کند.
  • حشره کش ها، سموم و مواد شوینده می توانند به کبد شما آسیب فراوانی وارد کنند. به همین خاطر باید در مصرف این نوع مواد دقت کنید.
  • از رفتارهای پرخطر مانند رابطه جنسی حفاظت نشده و سرنگ های مشترک پرهیز کنید.
  • در صورت امکان واکسن هپاتیت تزریق کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *