دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بالا بردن امنیت گوشی با این ترفندهای ساده

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

برای همه گوشی های هوشمند یک سری نکات وجود دارد که از طریق آن ها می توانید نسبت به بالا بردن امنیت گوشی و جلوگیری از هک آن اقدام نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

بالا بردن امنیت گوشی یکی از دغدغه های کاربران برای جلوگیری از هک اطلاعات شخصی و اسناد و مدارک کاری آن ها می باشد. با ادامه این مطلب همراه آرگا باشید تا با روش های متعددی در این زمینه آشنا شوید.

روش های بالا بردن امنیت گوشی

برای اکثر افراد امنیت گوشی همراه به اندازه امنیت منزل اهمیت دارد. زیرا بسیاری از اطلاعات شخصی و اسناد و مدارک مهم کاری را در آن ذخیره دارند. خوشبختانه برای بالا بردن امنیت گوشی ترفندهای بسیاری وجود دارد تا از هک آن جلوگیری کند. به این ترتیب اگر نگران هک گوشی همراه هستید و دوست ندارید کسی به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند با ادامه مطلب همراه ما باشید.

قصد داریم شما را با روش های متعدد بالا بردن امنیت گوشی آشنا نماییم. امروزه اکثر افراد بیشتر اطلاعات خود را در گوشی ذخیره می کنند. از ایمیل و یادداشت های خصوصی تا عکس و فیلم از لحظات خاطره انگیز زندگی. با این وجود احتمالا تایم کافی برای اطمینان از اپ های نصب شده روی گوشی اختصاص نمی دهید.

همانطور که باید امنیت گوشی خود را حفظ نمایید باید روش هایی برای بالا بردن امنیت آن را نیز دانسته و رعایت کنید. وقتی صحبت از اطلاعات ذخیره در گوشی می شود برای حفظ حریم خصوصی باید چندین روش مختلف را در نظر بگیرید. باید بدانید که هک گوشی برای برخی هکرها ساده بوده و به راحتی می توانند به هر آنچه که در گوشی شما وجود دارد دسترسی پیدا کنند.

امروزه اکثر افراد امور بانکی مانند کارت به کارت، پرداخت قبوض و … را با گوشی همراه انجام می دهند. از این رو اگر امنیت گوشی فراهم نباشد هکرها می توانند به راحتی از اطلاعات محرمانه کاربران سوءاستفاده کنند. این موضوع و مواردی این چنین سبب شد تا در ادامه شما را با روش هایی برای بالا بردن امنیت گوشی و جلوگیری از هک آن آشنا نماییم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۱. قفل گوشی با استفاده از الگو، سنسور اثر انگشت و ..

اولین کار برای بالا بردن امنیت گوشی این است که آن را با روش های مختلف الگو، پین، اثر انگشت، تشخیص چهره یا رمز قفل کنید. به ویژه در مورد سرقت یا گم شدن گوشی برای حفاظت بیشتر می توانید گوشی را با گذرواژه های قوی ایمن نمایید. ضمنا استفاده از برنامه احراز هویت دو مرحله ای هم امنیت گوشی را ارتقا می بخشد.

به این ترتیب نخستین بخشی که باید بررسی شود اصول اولیه امنیت گوشی همراه می باشد. تقریبا تمام کاربران گوشی همراه با این اصول اولیه که شامل استفاده از پین، رمز، الگو و … می باشد آشنایی دارند. این کار در وهله نخست می تواند از دسترسی افراد به گوشی شما جلوگیری نماید.

در ضمن می توانید از اپ های مدیریت رمز عبور نیز بهره گرفته و این نرم افزارها برای مدیریت چندین رمز عبور ساخته شده اند.

۲. فعال سازی بروز رسانی خودکار گوشی

گفتنی است برای رفع نقص یا اشکال امنیتی در سیستم عامل گوشی بهتر است بروز رسانی خودکار اندروید را فعال نمایید. این گزینه در تنظیمات برنامه ها قرار دارد. به روز رسانی سیستم را بیابید که با توجه به برند گوشی ممکن است در پوشه های مختلف قرار داشته باشد.

همچنین می توانید به منوی حریم خصوصی در تنظیمات برنامه های گوشی رفته و دسترسی به اپلیکیشن های خود را محدود نمایید. اشتراک گذاری لوکیشن، دسترسی به تصاویر و داده های چندین برنامه را خاموش کنید.

۳. دانلود اپلیکیشن ها از منابع معتبر

وورد بدافزار به گوشی امنیت آن را به خطر می اندازد. از این رو توصیه می شود که برنامه ها و اپلیکیشن های مدنظر را از فروشگاه های معتبر مانند گوگل پلی دانلود نمایید. برخی از این فروشگاه های معتبر دارای سیستم ضد بدافزاری هستند و پیش از دانلود برنامه ها را بررسی می کنند.

ضمنا توصیه می شود برای حفظ امنیت گوشی پیش از بارگیری برنامه، توضیحات و بررسی آن ها را از نزدیک مشاهده کنید.

۴. قفل برنامه و اپلیکیشن ها

شما برای ورود به گوشی اندرویدی خود پین الگو یا رمز انتخاب می کنید تا از دسترسی دیگران محافظت شود. ولی برخی مواقع این کار کافی نبوده و نیاز است قفل های اضافی برای برنامه های موجود در گوشی خود تعیین کنید. مثلا قصد دارید گوشی را برای نشان دادن عکس های خانوادگی به دوستتان بدهید یا برای بازی در اختیار کودک خود قرار دهید.

با انتخاب قفل برای برنامه های مورد نظرتان دسترسی به آن ها را محدود می کنید و امنیت بیشتری ایجاد می شود. برخلاف آی او اس اپل گوگل این امکان را برای کاربران فراهم تا جهت دسترسی به سایر برنامه ها اجازه بگیرند. به این معنی که با کمک رمز عبور می توان برنامه های شخصی را قفل و دسترسی آن را محدود کرد.

البته برای قفل برنامه های مدنظر به نرم افزار امنیت گوشی نیاز است. در گوگل پلی نرم افزاری های زیادی وجود دارند و مانند دیگر دانلودهایی که انجام می دهید بایستی مراقب آنچه جستجو می کنید باشید. اگر برنامه ای تبلیغات زیاد دارد و فاقد حریم خصوصی مشخصی باشد یا از سوی توسعه دهنده معتبری ارائه نگردد، بایستی از نصب آن خودداری کنید.

برنامه norton app lock گزینه خیلی خوبی برای شروع با یک برنامه می باشد. اسم این برنامه از نام یک محافظ معتبر ریشه گرفته و رمز عبور مشابهی برای امین سازی برنامه ها یا گروه های مختلف فراهم می نماید.

۵. مخفی کردن اعلان های مهم

البته این کار تصمیم خوبی برای اکثر افراد نیست ولی موضوعی آزاردهنده تر از این نیست که کسی با نگاه به گوشی شما بتواند متن کامل پیام های خصوصی شما را مشاهده نماید. اگر دوست ندارید با این اتفاق روبرو شوید کافی است به تنظیمات گوشی رفته و هشدارها را بررسی کنید.

در این تب گزینه اعلان ها را غیر فعال نمایید. این کار به معنی آن است که وقتی گوشی اندرویدی تان قفل است، محتوای پیام شما دیده نخواهد شد. گفتنی است این قابلیت از قبل در گوشی آیفون قرار داشته است.

۶. قفل یا پاک کردن اطلاعات گوشی از راه دور

ترفند موثر دیگر برای بالا بردن امنیت گوشی یادگیری نحوه قفل یا پاک کردن اطلاعات گوشی از راه دور می باشد. این روش به ویژه در مواقعی که گوشی به سرقت می رود یا گم می شود سریعا به کمک شما می آید. زیرا با قفل یا پاک کردن اطلاعات از راه دور دسترسی به اطلاعات خود را محدود می کنید.

۷. نصب برنامه های امنیتی روی گوشی

در صورتی که در گوشی همراه خود تصاویر شخصی و اطلاعات مهمی دارید برای افزایش امنیت گوشی بهتر است برنامه های امنیتی را نصب کنید. این روش برای امنیت بیشتر اندروید و آی او اس می باشد. از این رو با در نظر گرفتن سیستم عامل گوشی همراه برنامه های امنیتی مناسب را دانلود و نصب نمایید.

۸. بررسی نرم افزارهای جاسوسی و ویروس های گوشی

نرم افزارهای جاسوسی در گوشی های هوشمند به عنوان برنامه ای در پس زمینه نشان داده شده و تمام کارهایی که فرد انجام می دهد را نظارت می کند. به این ترتیب نرم افزار مذکور می تواند به شکل نامرئی ابزاری جهت کنترل اجباری و سوء استفاده از فناوری باشد.

اگر شخص دیگری نرم افزار جاسوسی را در گوشی اندرویدی نصب کرده باشد نشانه های آشکاری وجود دارد. از جمله زود داغ کردن گوشی و سریع شارژ خالی کردن آن. برای شناسایی این نرم افزارهای مخرب، برنامه های آنتی ویروس ایجاد شده اند که می توانند برنامه های مخرب را شناسایی و نشان دهند.

به این ترتیب آنتی ویروس ها مهمترین برنامه های امنیت گوشی محسوب می شوند و دستگاه شما را از لحاظ برنامه های مضر و مخرب بررسی می کنند.

۹. حذف برنامه های قدیمی و آپدیت برنامه های نصب شده

در گوشی همه کاربران تعدادی برنامه هست که تنها یک بار بعد از نصب استفاده شده و دیگر مورد استفاده واقع نمی شود. با کمی وقت گذاشتن و جستجو برنامه هایی این چنینی که قدیمی بوده و به آن نیاز ندارید را حذف کنید زیرا فرصت خوبی برای حمله هکرها به گوشی می باشند.

در ضمن توصیه می شود تمام برنامه های نصب شده گوشی را مرتب آپدیت کنید. زیرا در این آپدیت ها بسیاری از ضعف های امنیتی برطرف می گردد. ای روش هم امنیت گوشی را ارتقا می بخشد و هم قابلیت های بیشتری به برنامه ها اضافه می کند. گفتنی است بیشتر کاربران هنگام دانلود برنامه های گوناگون، ترجیح می دهند نسخه رایگان آن را دریافت کنند.

ولی به خاطر داشته باشید این موضوع برای امنیت گوشی یک نوع تهدید به حساب می آید زیرا برخی برنامه های رایگان دارای تبلیغات درون برنامه ای هستند که ممکن است حاوی بدافزار باشند. در نتیجه امنیت گوشی را تهدید و به آن آسیب می رسانند. بهتر است برای کاهش ریسک هک گوشی توسط برنامه های مخرب نسخه پولی آن تهیه شود.

۱۰. بکاپ گرفتن از اطلاعات گوشی

شایان ذکر است برای جلوگیری از هر مشکل احتمالی گوشی بهتر است از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه یا بکاپ بگیرید. خوشبختانه این کار در اندروید و آی او اس ساده است. در صورت سرقت یا گم شدن گوشی نگران از دست رفتن اطلاعات خود نخواهید بود. ضمنا برای جلوگیری از هک گوشی می توان اطلاعات را از راه دور پاک کرد. به این ترتیب برای افزایش امنیت گوشی حتما از اطلاعات خود بکاپ بگیرید.

۱۱. تعیین پسورد برای اطلاعات مهم

هر چند پین و الگو مانع دسترسی افراد به فایل اطلاعات شما خواهد شد ولی به طور فنی امنیت داده های ذخیره شده در گوشی اندرویدی را کاملا حفظ نمی کند. برای این کار توصیه می شود روی درایور گوشی تان رمز عبور قرار دهید. تعیین پسورد تضمین می کند که سایر افراد برای حذف فایل ها به گوشی تان دسترسی پیدا نمی کنند مگر این که پسورد را داشته باشند.

بر اساس ادعای گوگل، رمزگذاری قابل خواندن نبوده حتی اگر شخص دیگری بخواهد به اطلاعات دسترسی یابد. تنظیمات برنامه اندروید امکان رمزگذاری گوشی اندروید را برای شما فراهم می آورد که به راحتی در بخش امنیت شبکه یا جستجوی رمزگذاری قابل انجام می باشد.

برای این کار کافی است پین کد گوشی را وارد یا بسازید و اطمینان یابید که فعال باشد. تعیین پسورد برای اطلاعات به زمان بیشتری نیاز دارد. از این رو هنگامی که وقت آزاد بیشتری دارید آن را انجام دهید.

۱۲.  آپدیت گوشی

یکی از مواردی که برای بالا بردن امنیت گوشی می تواند در اولویت باشد نصب آپدیت های عرضه شده برای دستگاه می باشد که اصولی ترین روش جهت ارتقای امنیت گوشی هوشمند محسوب می شود. دلیل اصلی این راه آن است که گاهی ممکن است در نسخه اندروید یا آی او اس که در حال استفاده از آن هستید برخی باگ های مختلف از جمله باگ امنیتی وجود داشته باشد و در نسخه آپدیت ارسالی برای گوشی تان این باگ ها رفع شده باشد.

به این ترتیب دیگر افراد سوء استفاده کننده نمی تواند به هک گوشی شما توسط حفره های امنیتی گوشی اقدام کنند.

نکاتی برای جلوگیری از هک گوشی

حال که با روش های بالا بردن امنیت گوشی آشنا شدید در ادامه به نکاتی جهت جلوگیری از هک گوشی نیز اشاره می شود که بسیار موثر می باشند از جمله:

  • برای رمز عبور گوشی همراه از کدهای مشخص و ساده مانند تاریخ تولد، شماره شناسنامه یا …. استفاده نکنید. در بهترین حالت برای ارتقای امنیت گوشی و جلوگیری از هک آن رمزهای پیچیده و غیر قابل حدس زدن هکرها تعیین کنید.
  • به هیچ وجه اطلاعات پین و کارت اعتباری خود را در گوشی همراه تان ذخیره نکنید. و در صورت اجبار برای این کار از برنامه های محافظت شده استفاده نمایید.
  • افراد سارق می توانند از طریق بلوتوث گوشی اطلاعات آن را هک کنند. از این رو توصیه می شود در صورت عدم استفاده از بلوتوث آن را همواره خاموش نگه دارید. ضمنا برای امنیت بیشتر گوشی از شبکه های بلوتوث محافظت شده استفاده نمایید.
  • در جلسات مهم کاری و مواردی این چنینی حتی برای چند لحظه هم گوشی خود را بدون مراقبت رها نکنید.

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاسگزاریم و امیدوارم نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل جهت آشنایی با روش های بیشتری برای  افزایش امنیت گوشی اندروید و نحوه بکاپ گرفتن روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *