دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی علل و روش های درمان پیچ خوردگی بیضه

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

یکی از مشکلات اورژانسی و بسیار دردناک در بین مردان، پیچ خوردگی بیضه می باشد. در این مطلب در درمان پیچ خوردگی بیضه ارائه می شود.

پیچ خوردگی بیضه یک وضعیت غیر معمول بوده که از هر ۴ هزار نفر زیر ۲۵ سال تنها یک نفر به آن مبتلا می شود. در ادامه به علل و درمان پیچ خوردگی بیضه می پردازیم.

علل و درمان پیچ خوردگی بیضه

یکی از مشکلات اورژانسی بسیار دردناک بین مردان، پیچ خوردگی بیضه می باشد. بیضه درون کیسه بیضه قرار دارد و طناب اسپرماتیک خون را به بیضه ها می رساند. با پیچ خوردگی این طناب، جریان خون در بیضه تحت تاثیر قرار می گرد و بافت های آن شروع به از بین رفتن می کنند.

انجمن اورولوژی امریکا بیان داشته که این وضعیت غیر معمول بوده و از هر ۴ هزار نفر زیر ۲۵ سال تنها یک نفر به آن مبتلا می شود. ضمنا این مشکل بیشتر در سنین نوجوانی دیده می شود. بر اساس پژوهش ها افراد بین ۱۲- ۱۸ سال حدود ۶۵ درصد به مشکل پیچ خوردگی بیضه روبرو می شوند. با این حال ممکن است نوزادان و افراد مسن نیز تحت تاثیر آن قرار گیرند.

علل پیچ خوردگی بیضه

بیشتر افرادی که پیچ خوردگی بیضه دارند با فاکتورهای خطر زیادی برای ابتلا به این عارضه متولد می شوند. هر چند ممکن است از آن اطلاع نداشته باشند. به طور معمول، به این علت که بافت اطراف این عضو قوی و حمایت کننده هستند بیضه نمی تواند آزادانه درون کیسه بیضه حرکت نماید.

افرادی که دچار پیچ خوردگی بیضه می شوند گاهی مواقع بافت همبند ضعیف تری در کیسه بیضه دارند. در مواردی ممکن است به علت یک ویژگی مادرزادی به اسم بدشکلی بلکلپر این عارضه ایجاد شود. اگر فرد دارای این ناهنجاری باشد بیضه می تواند آزادانه در کیسه بیضه حرکت کند این عامل خطر پیچ خوردگی طناب اسپرماتیک بیضه را بالا می برد.

  •  آرون گروپس

این تغییر شکل تا ۹۰ درصد موارد سبب پیچ خوردگی بیضه می شود. ممکن است این عارضه در خانواده ها تا چندین نسل را تحت تاثیر قرار دهد. عوامل موثر در افزایش خطر آن شناخته شده نبوده هر چند ممکن است بدشکی بلکلپر در بروز آن نقش داشته باشد.

 اطلاع از این که سایر اعضای خانواده به این عارضه مبتلا بوده اند یا نه می تواند به فرد کمک کند در صورت دیدن علائم سریعا درخواست درمان اضطراری نماید. با این وجود تمام افرادی که دچار این عارضه می شوند استعداد ژنتیکی برای آن را ندارند. بر اساس مطالعه ای تقریبا ۱۰ درصد افرادی که دچار پیچ خوردگی بیضه می شوند سابقه خانوادگی این عارضه را دارند.

این وضعیت می تواند در هر زمانی حتی پیش از تولد بروز کند. همچنین ممکن است هنگام خواب یا در حال فعالیت بدنی اتفاق بیفتد. در مواردی می تواند بعد از آسیب به کشاله ران، مثل آسیب های ورزشی روی دهد. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، می توان برای ورزش های تماسی کاپ محافظتی استفاده کنید.

یک علت دیگر بروز این عارضه رشد سریع بیضه ها در دوران بلوغ گزارش شده است.

علائم پیچ خوردگی بیضه ها

درد و تورم کیسه بیضه از علائم اصلی این عارضه می باشد. شروع درد ممکن است کاملا ناگهانی بوده ضمنا درد می تواند شدید باشد. تورم ممکن است در یک طرف یا کل کیسه بیضه ایجاد شود. ممکن است علائم زیر نیز تجربه شود:

  • سرگیجه
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • توده در کیسه بیضه

البته بیماری های دیگری مانند اپیدیمیت ممکن است سبب درد شدید بیضه ها شود. به طور کلی باید این علائم جدی گرفته شده و به دنبال درمان اورژانسی آن بود. پیچ خوردگی بیضه معمولا تنها در یک بیضه روی می دهد و نوع دو طرفه زمانی است که هر دو بیضه همزمان تحت تاثیر قرار گیرند که البته خیلی نادر است.

معالجه عارضه پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه یک اورژانس پزشکی بوده ولی بیشتر افراد تردید دارند که آسیب خود را بیان کنند تا سریعا درمان آن صورت گیرد. درد شدید بیضه نباید نادیده گرفته شود. برخی ممکن است پیچش متناوب را تجربه نمایند. این موضوع سبب پیچ خوردگی و باز شدن بیضه می گردد. از آن جا که احتمال عود این عارضه هست این مهم بوده که حتما درمان شود حتی اگر درد شدید شده بعد فروکش کند.

ترمیم جراحی معمولا برای درمان این عارضه نیاز است. جراحی در سریع ترین زمان ممکن برای بازگرداندن خون به بیضه ها صورت می گیرد. اگر جریان خون بیشتر از ۶ ساعت قطع گردد بافت بیضه از بین می رود. و باید برداشته شود. دتورشن با بیهوشی عمومی انجام می شود و در طی عمل فرد بیهوش است.

در صورت تمایل برای آشنایی با درمان خانگی درد بیضه و ورم بیضه در کودکان روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *