دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هیدروسل یا ورم بیضه در کودکان و نحوه درمان آن

  • ساناز براتی
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

ورم بیضه در کودکان یکی از مشکلات شایع در پسر بچه ها می باشد که چندان جای نگرانی ندارد و به مرور زمان تقریبا تا سن یک سالگی درمان خواهد شد.

ورم بیضه یکی از بیمارهای ناحیه تناسلی در آقایان است، این مشکل می تواند در برخی اوقات بر روی کل بیضه تاثیر گذار باشد. ورم بیضه در کودکان نیز می تواند اتفاق بیفتد که در اصطلاح به آن هیدروسل می گویند. این بیماری می تواند نگران کننده به نظر برسد ولی در اغلب موارد خوش خیم بوده و با مراجعه سریع به پزشک قابل درمان خواهد بود.

بررسی ورم بیضه در کودکان

هیدروسل به کیسه پر از مایع دور بیضه ها گفته می شود که باعث ورم کیسه ی بیضه می گردد. بروز مشکل هیدروسل در نوزادان پسر بسیار شایع می باشد و اغلب بدون درمان خاصی در طی سال های اولیه زندگی از بین خواهد رفت. اما در مورد پسران بزرگ تر و مردان بالغ، ورم بیضه می تواند به خاطر التهاب یا صدمه به کیسه بیشه به وجود آید.

ورم بیضه در کودکان و شناسایی آن

مشکل هیدروکس اغلب اوقات دردناک یا مضر نمی باشد و امکان دارد نیازی به درمان برای آن وجود نداشته باشد. با این وجود، در صورتی که در نوزاد خود ورم بیضه را مشاهده کردید، با مراجعه به یک متخصص اطفال می توانید علت اصلی بروز این مشکل را بیابید. در این مطلب می خواهیم به بررسی ورم بیضه در کودکان و علائم و دلایل بروز این مشکل آشنا شویم.

ورم بیضه و تشخیص آن در اطفال

انواع مختلف هیدروسل بیضه

هیدروسل یا همان ورم بیضه در دو نوع تقسیم بندی می گردد که شامل موارد زیر هستند.

هیدروسل غیر مرتبط یا ساده

در این مورد، کیسه درون کیسه بیضه بسته می گردد، ولی بدون فرد مایع اضافه را قبل از تولد جذب نمی کند. این شکل از هیدروکس اغلب زمانی که کودک به سن یک سالگی برسد به شکل خود به خود برطرف می شود و بدن در نهایت آن مایع را جذب خواهد کرد. بروز ورم بیضه در پسر بچه ها بسیار شایع می باشد به این شکل که از هر ۱۰ پسر متولد شده یک نوزاد به هیدروکسل مبتلا می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مشکل ورم بیضه در بچه ها

هیدروکسل مرتبط

در این شکل از ورم بیضه، کیسه ای که از شکم به داخل بیضه می رود به شکل کامل بسته نمی شود و یک مجرای کوچک در آن باقی خواهد ماند. از این رو مایعات از شکم به داخل کیسه بیضه سرازیر خواهند شد. این نوع از هیدروکسل شبیه به فتق می باشد، ولی در یک فتق مجرای کیسه بزرگ است و روده نیز می تواند به همراه مایعات به داخل کیسه پایین آید. مانند یم فتق نوع در ارتباط با این بیماری نیاز به جراحی دارد.

بهبود ورم بیضه در کودکان

علائم و دلایل بروز هیدروکسل در کودکان

همانطور که گفته شد یک نوزاد پسر می تواند مایع اضافه ای را در یک کیسه، در اطراف یک یا هر دو بیضه خود داشته باشد که به آن هیدروکسل گفته می شود. هیدروکسل یا ورم بیضه اغلب در سال اول زندگی برطرف خواهد شد. ورم بیضه تنها نشانه مشکل می باشد. ورم بیضه تناسلی در کودکان به چند علت شایع می باشد. نوزادان با مایعات اضافی در بدن متولد می شوند. این مایع در قسمت های مخصوصی از بدن جمع می شود، می تواند باعث چشم های پف کرده بشود و در دستگاه تناسلی دختران باعث لبه های متورم واژن می شود و همچنین در پسرها باعث ورم بیضه می گردد.

مشکل ورم بیضه در اطفال

همچنین دوز اضافه هورمون هایی که نوزاد قبل از متولد شدن از مادر دریافت می نماید نیز می تواند باعث تورم اندام تناسلی شود. نوزادان مایعات اضافه را در طول چند روز اول زندگی خود دفع می نمایند که به شکل معمول باعث از دست دادن درصدی از وزن تولدشان منجر خواهد شد.

بیماری ورم بیضه در بچه ها

وضعیت مورد نظر به شکل کیسه ای کوچک و نرم دارای مایع در کیسه بیضه می باشد ک هبا ایستادن کودک بزرگتر و در صورت خوابیدن او کوچک تر خواهد شد، نور از آن عبور می کند و اغلب دردی ندارد. ورم بیضه در کودکان با معاینه به راحتی تشخیص داده می شود و با انجام سونوگرافی می توان به تشخیص بهتر آن کمک کرد. علائم مختلف ورم بیضه در کودکان به نوع هیدروکسل نیز بستگی دارد.

علائم هیدروکسل مرتبط

با کمی دقت می توانید تغییر اندازه کیسه بیضه در کودک را در طول یک روز دید. این موضوع به خاطر پر شدن کیسه از مایع یا بازگشت مایع به داخل شکم است. علائم بروز این مشکل می تواند به شکل های زیر باشد:

  • تورم کیسه بیضه می تواند در یک طرف و یا هر دو طرف کیسه بیضه ظاهر شود.
  • تورم ممکن است در زمان گریه کردن یا فعالیت نوزاد بیشتر شود.
  • ورم بیضه می تواند در زمان استراحت یا آرام بودن کمتر شود.
  • در بیشتر موارد، هیدروسل های مرتبط باعث بروز درد نخواهند شد.

علائم ورم بیضه در بچه ها

علائم هیدروسل غیر مرتبط

از علائم هیدروسل غیر مرتبط می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ورم در طول روز ثابت باقی خواهد ماند.
  • ورم خیلی آهسته و در طول زمان کاهش خواهد یافت.
  • هیدروکسل غیر مرتبط اغلب قبل از اولین سال تولد کودک از بین خواهد رفت.

بررسی ورم بیضه در بچه ها

عوامل خطر بیماری هیدروسل

همانطور که گفته شد در اغلب موارد ورم بیضه در کودکان در زمان تولد دیده می شود. حدود ۵ درصد از بچه های تازه متولد شده پسر مشکل ورم بیضه را دارند. نوزادانی که زودتر از زمان موعد متولد می شوند، ریسک بالاتری برای داشتن هیدروکسل دارا هستند. عوامل خطرآفرین برای رشد هیدروسل پس از تولد شامل موارد زیر می شوند:

  • جراحت و یا التهاب مثانه
  • عفونت، به ویژه عفونت مقاربتی STI

ورم بیضه در اطفال چیست؟

مشکلات و عوارض بیماری ورم بیضه

مشکل ورم بیضه یا همان هیدروسل اغلب خطری به دنبال ندارد و بر روی باروری در آینده تاثیری ندارد. ولی ممکن است با یک یک مشکل حاد تنفسی در ارتباط باشد که می تواند باعث مشکلات جدی گردد به ویژه:

  • عفونت و یا تومور و یا اینکه می تواند تولید یا عملکرد اسپرم را کم کند.
  • فتق مغبنی، گره روده که در دیواره شکمی به دام می افتد می تواند باعث مشکلات تهدید آمیز زندگی گردد.

درمان ورم بیضه در کودکان

هیدروسل یا ورم بیضه و ناباروی

باید بگوییم که مشکل ورم بیضه در کودکان و بزرگسالان یا همان مایع اطراف بیضه خود به خود عاملی برای ناباروری نمی باشد، اما با توجه به گفته کارشناسان در این مورد، اگر این مشکل با عوامل زمینه ای مانند عفونت یا توده همراه باشد می تواند تولید یا عملکرد اسپرم ها را دچار مشکل کند.

زمان و موارد مراجعه به متخصص

در صورتی که در کودک خود تورم بیضه را مشاهده نمودید باید در اسرع وقت با پزشک خود مشورت نمایید. باید مطمئن شوید که ورم بیضه علت مهمی که نیاز به درمان باشد را نداشته باشد. به عنوان نمونه هیدروکسل می تواند با یک نقطه ضعیف در عضله های دیواره شکم در ارتباط باشد که می گذارد یک حلقه از روده به کیسه بیضه وارد شود که به آن فتق مغبنی گفته می شود که در برخی موارد خطرناک می باشد. بعلاوه اگر پزشک شما را مطمئن کند که مشکلی نیست ولی بعد از یک سال ورم مشکل ناپدید نشود یا بیشتر شود، باید مجددا به پزشک مراجعه شود، زیرا در برخی موارد امکان دارد نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.

در صورتی که کودک به شکل ناگهانی بعد از ضربه ای که بیضه وارد شده باشد، دچار درد دید و ناگهانی یا ورم ناگهانی کیسه بیضه شود، به خصوص در عرض چند ساعت بعد از ضربه، باید فورا به پزشک مراجعه شود. ممکن است این علائم در برخی موارد مانند انسداد جریان خون در یک بیضه پیچ خورده یا همان تورشن بیضه اتفاق بیفتد. پیچ خوردگی بیضه باید طی چند ساعت اولیه شروع درمان گردد تا بیضه حفظ شود، از این رو کاملا جنبه اورژانسی دارد.

تشخیص بیماری

روش معمول برای تشخیص ورم بیضه در کودک معاینه پزشک می باشد. پزشک با لمس اندام های حسی می تواند بهتر شخیص دهد. در صورتی که مشکل هیدروکسل باشد، پزشک به دلیل کیسه پر از مایع نمی تواند بیضه را لمس کند. همچنین در روش دیگر نور پشت بیضه ها روشن می شود، در صورتی که مایع اطراف بیضه وجود داشته باشد، نور منتقل شده و کیسه بیضه با نور پخش شده روشن می شود.

با این حال اگر ورم بیضه ها به خاطر سرطان باشد، نوری منتقل نمی شود.

ورم بیضه در کودکان و بزرگسالان

درمانی هیدروسل یا ورم بیضه

  • در حالت کلی هیدروسل به تنهایی نیاز به درمان ندارد، در کودکان امکان دارد تا یک سال دوام داشته باشد اما در آخر بهبود و درمان می یابد.
  • جراحی برای این مشکل وقتی توصیه می شود که هیدروسل تا بعد ار ۱۲ تا ۲۴ ماهگی کودک ادامه یابد.
  • در افراد بزرگسال، این مشکل معمولا با گذشت شش ماه بهبود می یابد که در مردان مسن بیشتر است.
  • اگر بهبودی در تورم ایجاد نشود، جراحی توصیه نمی گردد.
  • جراحی در مواردی نیاز می باشد که به فتق منجر گردد. جراحی با بی حسی انجام می گردد و بیمار در عرض چند ساعت مرخص خواهد شد.
  • خطر بزرگی در ارتباط با جراحی وجود نخواهد داشت.

ورم بیضه در بچه ها چیست؟

جراحی هیدروسل بیضه در کودکان

پزشک هیدروکسل مرتبط را مثل یک فتق درمان می نماید. این جراحی را با نام هیدروسلکتومی می شناسند. اگر کودک به جراحی نیاز داشته باشد، به کودک داروهایی می دهند تا بخوابد(بیهوشی عمومی) تا در حین جراحی دردی را نداشته باشد.

برای اینکار جراح کودک برش بسیار کوچکی را در چین خوردگی پا و قسمت پایینی شکم به وجود می آورد، بعد مایع اضافه را خارج می نماید و کیسه را بخیه خواهد زد. در نهایت جراح برس روی پوست را بخیه زده و کار را تمام می کند. جراحی در کودکان مثل جراحی فتق در بزرگسالان نیست و بر عکس آن نیاز جایگذاری مش یا تور پلاستیکی نیست.

درمان ورم بیضه در اطفال

تنها چیزی که کودک به آن نیازمند است، بخیه زدن کیسه است. جراحی در حدود ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید و کودک بعد از یک ساعت یا بیشتر در ریکاوری خواهد ماند. در بیشتر موارد کودک در همان روز اول جراحی می تواند مرخص شود و به خانه بازگردد.

ورم بیضه در کودکان چیست؟

مراقبت های بعد از عمل

بعد از درمان ورم بیضه در کودک به روش جراحی برای تسکین درد در کودک و ایجاد حس راحتی در او، داروی مسکن تجویز می شود. برش ایجاد شده باید تا زمان التیام خشک و تمیز نگهداری شود. پزشک روش های مراقبت از ناحیه جراحی شده را به خانواده او آموزش می دهد و در مورد محدود سازی فعالیت های او به شکل موقت توصیه هایی را خواهد داشت.

پس از مطالعه این مطلب، برای آشنایی با عفونت آلت تناسلی نوزاد پسر و عفونت ادراری در کودکان می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *