دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

انواع ماساژ در بارداری و فواید آن ها

  • سعیده ستاری
  • ۵ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

انواع ماساژ در بارداری دارای مزایا و فواید شگفت انگیزی می باشد که در این مطلب برای شما بیان کردیم. برای قسمت های مختلف بدن مادر باردار ماساژ وجود دارد که درد ها را تسکین می دهد امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

ماساژ حاملگی نوعی ماساژ درمانی می باشد که به صورت خاص برای نوزادان باردار در دوران حاملگی طراحی شده است که به آن ماساژ پیش از تولد نیز می گویند. این ماساژ امکان دارد به تسکین بعضی از درد ها و انقباضات دوران حاملگی کمک کند. ما در این مطلب در مورد انواع ماساژ در بارداری صحبت می کنیم.

معرفی انواع ماساژ در بارداری

تاثیر انواع ماساژ در بارداری

در حالی که هر بارداری منحصر به فرد می باشد، تغییرات در بدن زمان رشد کودک اغلب موجب ناراحتی می شود. ماساژ در بارداری قادر است به کاهش بعضی از این نشانه ها برای مادران آینده کمک کند.

کاهش درد

همان گونه که شکم به سمت بیرون ر‌شد می کند، باعث تغییر وضعیت بدن می شود تا مرکز ثقل روی باسن را دوباره تنظیم کند. برای بعضی اشخاص، فشار روی مفاصل و عضلات منجر به درد کمر، گردن، لگن، شانه یا عصب سیاتیک می شود. ماساژ درمانی حرفه ای پیش از تولد قادر است باعث تسکین این درد ها شود. مطالعات نشان می دهد که این ماساژ برای درد پا و کمر در دوران حاملگی تاثیرگذار باشد.

خواب بهتر

مشکل در خوابیدن در کلیه مراحل بارداری به علت ناراحتی فیزیکی و همچنین استرس و اضطراب شایع است. ماساژ بارداری امکان دارد به بهبود کیفیت خواب و بی خوابی در دوران حاملگی کمک کند.

کاهش تورم

مقداری تورم یا باد کردن نیز در دوران حاملگی نرمال می باشد. مجمع مایع زیاد در پاها، مچ پاها و ساق پاها ظاهر می شود. چون رحم در حال رشد به وریدهای پا فشار وارد می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

معرفی انواع ماساژ در حاملگی

آرامش و کاهش استرس

ماساژ پیش از تولد همچنین برای برای تقویت خلق و خو و بهبود سلامت کلی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت مثال در یک مطالعه استرس و عملکرد سیستم ایمنی زنان حامله را اندازه‌گیری نمود خانمهایی که یکسری ماساژ پیش از تولد دریافت کردند کاهش قابل توجهی در سطح هورمون استرس و بالا بردن عملکرد ایمنی نشان دادند. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که ماساژ پیش از تولد قادر است احساس افسردگی و اضطراب را کم کند. هم ماساژ حاملگی حرفه‌ای و هم ماساژ از طرف شریک زندگی این توانایی را دارد که در کاهش افسردگی و اضطراب و حتی زایمان راحت تاثیرگذار باشد. یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ نشان داد که میان ماساژ پیش از تولد و کاهش افسردگی و همچنین وزن بالاتر زمان تولد نوزاد ارتباط وجود دارد.

عالی ترین روغن ماساژ

به عنوان یک مادر امکان دارد درباره بارداری خود و نحوه مبارزه با استرس های سخت به ویژه از راه ماساژ های دوران حاملگی استرس داشته باشید. خبر خوب این است که این روغن های ماساژ به خوبی به مادران در دوران بارداری کمک بسزایی می کنند.

۱. روغن زنجبیل

زنجبیل روغن مناسب برای این نوع ماساژ با طبعی گرم و تند می باشد عنوان یک مسکن و یک ضد التهاب طبیعی به درستی عمل می‌کند می‌توانید از آن برای تسکین درد و گرفتگی در دوران حاملگی استفاده کنید زمانی که به درستی استفاده شود متوجه این موضوع می شوید که یکی از تاثیرگذارترین روغن های ماساژ در دوران حاملگی است.

بیان انواع ماساژ در بارداری

۲. روغن اسطوخودوس

این روغن به عنوان بهترین روغن خواب آور یکی از عالی ترین روغن هایی می باشد که قادر هستید برای ماساژ پیش از تولد استفاده کنید. اسطوخودوس در قیاس با دیگر روغن ها اضطراب را کم میکند آرامبخش است و در تسکین درد بسیار تاثیرگذار است. این روغن که به عنوان یک روغن متعادل کننده و همه کاره شناخته می‌شود یکی از روغن های ماساژ بارداری است که ارزش امتحان کردن در دوران حاملگی را دارد.

۳. روغن آفتاب گردان

برخلاف دیگر روغن ها، روغن آفتابگردان سبک، غیر چرب و از اسید لینولئیک و اسید استئاریک غنی می باشد که از اساسی ترین اجزای پوست سالم هستند. از آنجایی که سریعا مجذوب پوست می شوند، احتمالاً روغن مناسبی برای ماساژ پیش تولد باشد. این روغن دارای مزایای گوناگونی و خاص تقویت کننده سلامتی می باشد و همچنان به عنوان یکی از عالی ترین روغن ها برای ماساژ دوران بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم انجام ماساژ

تحقیقات اندکی خطرات انواع ماساژ در بارداری را مورد بررسی قرار داده اند اطلاعات کمین درباره خطرات این ماساژ برای خانم های دارای حاملگی خطرناک و مسائل مرتبط به بارداری مثل پره اکلامپسی، فشار خون بالا، خونریزی یا دیابت بارداری وجود دارد.

بیان انواع ماساژ در حاملگی

  • به دنبال یک ماساژ درمانگر معتبر باشید آموزش های زیادی در زمینه ماساژ بارداری دارد این ماساژ درمانگر ماهر و با تجربه این را می‌داند که بدن حامله شما را در چه حالتی قرار دهد ( به عنوان مثال دراز کشیدن به پهلو فشار اضافی را که در حالت خوابیده به پشت شما وارد می کند کم می‌کند) استفاده از کدام تکنیک ها خطر ندارد.
  • یک ماساژ درمانگر واجد شرایط از شما می‌خواهد که فرم تاریخچه پزشکی و برخی مواقع مجوز ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود را پر کنید. شما باید اطلاعاتی درباره شرایط سلامتی، آلرژی ها، داروها، سابقه خانوادگی و بارداری خود ارائه دهید. حتما با ماساژ درمانگر تماس حاصل فرمایید و در صورتی که در طی درمان احساس ناراحتی کردید به او اطلاع دهید.
  • ایمنی روغن های پایه ( که اکثرا در ماساژ رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد) در دروان حاملگی مشخص نمی باشد و این نگرانی وجود دارد که بعضی از ماساژورها امکان دارد از نواحی اضافی مثل نقاط فشار در مچ پا، پا و ساکروم (استخوان مثلثی بزرگ در پایه ستون فقرات) خودداری کنند، اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این نقاط فشار می توانند موجب زایمان زودرس شوند جود ندارد.

شیوه آموزش ماساژ در حاملگی

حال ما در ادامه این مطلب انواع ماساژ در بارداری را به شما توضیح می دهیم.

فواید انواع ماساژ در بارداری

۱. جلوگیری از به وجود آوردن خطوط کشش پوستی

یکی از انواع ماساژ در بارداری برای جلوگیری از ایجاد خطوط کشش پوستی می باشد. پیش از هر چیز، کرم جلوگیری از ترک های پوستی و روغن جلوگیری از ترک های پوستی برای جلوگیری از ترک های پوستی پیشنهاد می شود. ترک های پوستی خطوط قرمز رنگی می باشند که زمانی به وجود می آیند که پوست قادر نیست به شکم، سینه، پایین تنه، بازوها و غیره بچسبد و به سرعت رشد میکند و ترک هایی را به وجود می آورد که درم پشت اپیدرم پاره می شود. در نتیجه به یک خط سفید مبدل می شود و کمتر به چشم می آید. ولی بعد از اتمام، پاک کردن آن سخت می باشد. این ماساژ را از ماه چهارم تا سه ماه پس از دوران بارداری، هر روز صبح و بعد از حمام انجام دهید. برای مناطقی که احتمال ترک پوستی زیاد می باشد، کرم یا روغن بگیرید و با وجودی که به آرامی آن را ماساژ می دهید، آن را بمالید. پایین تنه و بازوها را با نوازش از پایین به بالا اعمال کنید.
  1. کرم یا روغن را به دستان خود بمالید.
  2. از پایین به بالا ماساژ دهید.
  3. از سمت ناف به سمت بیرون (پهلوها) به آرامی چندین بار با حرکات دایره ای این کار را تکرار کنید.

قفسه سینه:

حال ماساژ قفسه سینه را برای مادران باردار به شما یاد می دهیم

  1. دور نوک سینه یک دایره بکشید
  2. از زیر سینه با بالا و از روی سینه به پایین به آرامی حرکت کنید.
  3. از داخل سینه به بیرون و از بیرون به درون سینه به آرامی ماساژ دهید.

توضیح در مورد انواع ماساژ در حاملگی

۲. ماساژ حاملگی برای کمردرد

حال یکی از انواع ماساژ در بارداری برای تسکین کمر درد می باشد که در ادامه برای شما توضیح می دهیم.

  1.  شخص باردار بر روی زمین به پهلو دراز بکشد (حتما بالشت زیر سر او باشد)
  2. با یک دست به آرامی پهلوی او را نگه داید.
  3. با دست دیگر، انگشت سبابه و شست را در دو طرف ستون فقرات با فاصله دوبند انگشت قرار دهید.
  4. از سوی دنده ها رو به پایین به سمت کمر به آرامی حرکت کنید.
  5. این حرکت را چندین بار انجام دهید.

حال که این مطلب خاتمه یافت برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه کودک و والدین بر لینک های ماساژ در  دوران بارداری و تاثیر حرف زدن با جنین کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *