دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راه و رسم قلمه زدن گل گندمی و شناخت شرایط رشد این گیاه

  • بهجت فلاح
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

گل گندمی یا گیاه عنکبوتی یکی از گیاهان آپارتمانی پر طرفدار است و گزینه ای عالی برای تصفیه هوا به شمار می رود. این گیاه به آسانی رشد کرده و گیاهچه های کوچکی از انتهای ساقه های خود تولید می کند. هرکدام از این گیاهچه ها را می توان به تنهایی پرورش داد. برگ های گل گندمی به رنگ سبز ساده یا سبز با خطوطی کرم است که به آن ابلق می گویند. قلمه زدن گل گندمی به راحتی در منزل انجام می شود و حتی تکثیر آن برای افراد مبتدی نیز امکان پذیر است. در این مقاله قصد داریم با روش های تکثیر و قلمه زدن گل گندمی آشنا شویم. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

گل گندمی یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم و سریع الرشد بوده که برگ هایی دراز و باریک دارد. برگ های این گیاه معمولا به رنگ سبز ساده یا سبز با خطوطی کرم است که به آن ابلق می گویند. این گیاه از جمله گیاهان بسیار محبوب بوده که از دیرباز در خانه ها نگهداری می شود. گل گندمی از گیاهان آپارتمانی مفید است که می تواند هوا را تصفیه کند. رشد این گیاه به سرعت اتفاق می افتد و در انتهای آن گیاهچه های کوچکی رشد می کند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با روش های تکثیر و قلمه زدن گل گندمی آشنا کنیم.

مشخصات گیاهی کامل گل گندمی

گل گندمی گیاهی است که در زیان فارسی به نام سبزگیا شناخته می شود. نام انگلیسی این گل، گیاه عنکبوتی بوده و به خاطر فرم قرار گرفتن برگ ها روی هم و نداشتن ساقه به این نام معروف شده است. این گیاه متعلق به آفریقای جنوبی و از خانواده لیلیاسه یا سوسنی ها است. گل گندمی دارای برگ های سبز یا سبز با خطوط کرم رنگ است. طول برگ های این گیاه در حدود ۳۰ سانتی متر است. برگ ها بلند و باریک هستند و در میان هریک از آن ها نوار سفید رنگی به چشم می خورد. در بعضی گونه ها برگ ها سفید بوده و قسمت میانی آن سبز است.

در حال حاضر ۶۰ گونه مختلف از این گیاه وجود دارد. جالب است بدانید این گیاه فاقد ساقه بوده و برگ های آن به طور مستقیم از ساقه کوتاه آن رشد می کنند. ریشه های این گیاه دوکی شکل و به رنگ سفید می باشد. توصیه می شود گیاه گندمی را نزدیک به پنجره نگهداری کنید. در غیر این صورت برگ های آن به دلیل دور بودن از نور طویل شده و زیبایی گیاه را تحت تأثیر قرار می دهد.

یکی از نکات جالب درباره گل گندمی، رشد دوباره گیاه در صورت از دست دادن برگ ها و سرما زدن آن ها است. اگر برگ های گیاه شما در معرض نور خورشید سوخته و یا شکسته و از بین رفته است، اصلا نگران نباشید. کافی است برگ های آن را جدا کرده و گیاه را در مکانی گرم و نزدیک به نور خورشید قرار دهید تا شاهد جوانه زدن آن باشید. فراموش نکنید که ریشه گیاه باید سلامت باشد، در غیر این صورت دیگر امیدی به رشد آن نیست.

آموزش قلمه زدن گل گندمی در خاک

شرایط نگهداری گیاه گندمی

نگهداری از گل گندمی بسیار راحت است. این گیاه به شکل ابلق و سبز در گلخانه ها نگهداری می شود. به همین خاطر با توجه به سلیقه خود می توانید یکی از انواع آن را انتخاب کنید. گیاه گندمی گیاهی گرمسیری است و بهتر است در قسمت گرم منزل نگهداری شود. از سوی دیگر آب محیط مناسبی برای نگهداری از این گیاه نیست. زیرا گیاه برای رشد و زنده ماندن به خاک مناسب نیاز دارد. به همین خاطر اگر به دنبال قلمه زدن گل گندمی هستید، بهتر است ابتدا آن را در آب ریشه دار کرده و سپس در خاک بکارید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بهتر است بدانید اگر گل گندمی در محیط خوب و شرایط مناسبی نگهداری شود، در تابستان گل های زیبا و ظریفی می دهد. گل های این گیاه به شکل ستاره و بسیار کوچک هستند. هم چنین گلبرگ های آن سفید رنگ بوده و دارای پرچمی زرد رنگ هستند. این گل ها در ساقه ای منتهی به گیاهچه پرورش می یابند. گل گندمی گیاهی سمی نیست و می توانید در هر قسمت از منزل از آن نگهداری کنید. با این حال همه برگ های آن خوراکی نبوده و در صورت بلعیده شدن می تواند باعث ایجاد مشکل در دستگاه گوارش شود.

چنانچه برگ های گیاه به رنگ زرد یا قهوه ای مایل شد، آن ها را جدا کرده تا برگ های جدید رشد کند. در صورتی که میزان خرابی بسیار بالا بود، از جدا کردن همزمان همه آن ها خودداری کنید. سعی کنید هر بار ۲۰ درصد برگ ها را جدا کنید تا گیاه شوکه نشود.

کاشت گل گندمی در گلدان

شرایط اکولوژیک رشد گیاه گندمی

نور مناسب

گل گندمی نیاز به مکانی روشن و نور غیر مستقیم دارد تا بهترین عملکرد را داشته باشد. گندمی دارای دو نوع ابلق و سبز است که از نظر آبیاری شبیه به یکدیگر می باشند. اما از نظر دریافت نور با یکدیگر تفاوت دارند.

گونه های ابلق این گیاه به نور بیشتری نیاز دارند. به همین خاطر بهترین مکان نگهداری آن ها با فاصله کم از پنجره می باشد. هم چنین می توانید در حیاط نزدیک به گیاهان دیگر از آن مراقبت کنید. گونه سبز این گیاه از گیاهان آپارتمانی سایه دوست است و می توان در بخش کم نور خانه از آن نگهداری کرد. به همین خاطر بهترین گزینه برای منازل کم نور و پشت پنجره شمالی است.

میزان آبیاری

گل گندمی همانند سایر گیاهان به آبیاری مرتب، به موقع و منظم نیاز دارد. این گیاه قادر به تحمل خشکی زیاد نیست و برگ هایش با پژمرده شدن به این موضوع واکنش نشان می دهند. فراموش نکنید که آبیاری بیش از حد ریشه های گیاه را از بین می برد. بنابراین بهترین راه اندازه گیری میزان آب مورد نیاز برای گیاه، توجه به خشکی و رطوبت گلدان است. هنگامی که سطح گلدان شما خشک شد، بهترین زمان برای آبیاری می باشد.

خاک مناسب

توصیه می شود از خاک سبک برای کاشت این گیاه استفاده کنید. البته می توانید مقداری خاک باغچه ضدعفونی شده را با خاک مورد نظر ترکیب کنید. به طور کلی بهترین خاک برای گل گندمی استفاده از خاک کمپوست می باشد.

دمای مورد نیاز

بهترین دما برای گیاه گندمی دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه است. البته این گیاه در مقابل انواع دما مقاوم است و حتی تا نزدیکی دمای صفر درجه را نیز تحمل می کند. با این حال به دلیل ذات گرمسیری اش بهتر است در محیطی گرم نگهداری شود.

رطوبت لازم

رطوبت یکی از موارد مهمی است که به رشد سریع تر و بهتر گیاه کمک می کند. شما می توانید به کمک غبار پاشی روزانه در صبح به حفظ رطوبت گل گندمی کمک کنید. کافی است آبپاش را با فاصله از گیاه نگه داشته و اسپری نمایید. توصیه می شود از انجام این کار مقابل نور خورشید اجتناب کنید.

تغذیه

اگر به دنبال سلامتی و رشد سریع گیاه خود می باشید، بهتر است آن را تغذیه کنید. از آن جایی که مواد مغذی موجود در خاک بعد از مدتی از بین می روند، بهتر است با استفاده از کودهای تقویتی، مواد معدنی مورد نیاز گیاه را تأمین کنید.

کوددهی

بهترین زمان برای کوددهی گیاه، فصل بهار و تابستان است. در این خصوص می توانید از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. برای این منظور کافی است هر دو هفته یک بار با توجه به مقدار توصیه شده این کار را انجام دهید.

آموزش کاشت گل گندمی

روش های تکثیر و قلمه زدن گل گندمی

تکثیر و قلمه زدن گل گندمی از طریق بذر و گیاهچه ها در خاک و آب انجام می شود. البته تفاوتی میان ریشه دار کردن گیاهچه ها در خاک و آب با یکدیگر وجود ندارد. فراموش نکنید که قلمه زدن گل گندمی از طریق بذر نیازمند زمان بیشتری می باشد.

قلمه زنی و تکثیر گل گندمی از طریق بذر

به خاطر داشته باشید قلمه زدن گل گندمی از طریق بذر یکی از زمان برترین و سخت ترین روش های تکثیر و پرورش گل گندمی است. به منظور تکثیر و قلمه زدن گل گندمی از طریق بذر کافی است بذرها را در فصل پاییز جمع آوری کرده و تا بهار سال آینده نگهداری کنید. هنگام بهار بذرها را داخل گلدانی با خاک مناسب قرار دهید و روی آن را با خاک بپوشانید. سپس کیسه ای پلاستیکی بر روی گلدان قرار دهید و با ایجاد چند سوراخ بر روی آن، به حفظ رطوبت اطراف گلدان کمک کنید. تا زمانی که بذرها جوانه بزنند، خاک گلدان را مرطوب نگه دارید. بهتر است دمای محل نگهداری گلدان بین ۱۸ تا ۲۲ درجه باشد. پس از ۶ تا ۸ هفته بذرها جوانه زده و شما چند گیاه جدید خواهید داشت.

قلمه زنی و تکثیر گل گندمی از طریق گیاهچه ها

زمان گل دهی گل گندمی فصل تابستان است. با این حال اگر گیاه بارور نشود، گیاهچه ها رشد خود را شروع می کنند. در صورتی که گل ها بارور شوند، به جای گیاهچه دانه تولید خواهند کرد. گیاهچه ها گزینه خوبی برای تکثیر گل گندمی هستند. برای این منظور می توانید از نسخه های کوچک گل گندمی که بر روی گیاه مادر رشد می کنند، استفاده کنید. هر گیاهچه که تکثیر می کنید، قابلیت تبدیل به یک گیاه گندمی کامل را دارد. معمولا گیاهچه ها به صورت بی ریشه و ریشه دار هستند.  البته گیاهچه های بدون ریشه را نیز می توانید با قرار دادن در آب و گذاشتن آن ها در مجاورت خاک ریشه دار کنید.

در ادامه به ریشه دار کردن گیاهچه ها اشاره خواهیم کرد.

روش اول: قرار دادن گیاهچه ها در مجاورت خاک

  1. اگر گیاهچه گندمی را در مجاورت خاک قرار دهید، شروع به ریشه زایی می کند. برای این کار می توانید گلدانی به قطر ۹ سانتی متر انتخاب کنید. مقداری ماسه و کمپوست در گلدان بریزید. هر گیاهچه را در گلدانی جدید قرار دهید و مقداری از آن را داخل خاک فرو کنید. هم چنین می توانید به منظور رشد سریع گیاهچه ها به قاعده آن ها مقداری هورمون ریشه زایی بزنید.
  2. اکنون می توانید گیاهچه را به کمک سنجاق در خاک نگهداری کنید.
  3. ۲ تا ۳ هفته منتظر بمانید تا گیاهچه ها ریشه دهند. فراموش نکنید که گیاه در این مدت به آبیاری مداوم نیاز دارد. البته غرقاب شدن خاک گیاه می تواند منجر به توقف رشد گیاه و پوسیدگی ریشه ها شود.
  4. حالا می توانید گیاهچه گندمی را به کمک قیچی از گیاه مادر جدا کرده و در گلدان جدید نگهداری کنید.

تکثیر گل گندمی با روش های ساده

روش دوم: قرار دادن گیاهچه ها در آب

  1. گیاهچه ها را در نهایت دقت و ظرافت از گیاه مادر جدا کنید.
  2. گیاهچه هایی که هنوز ریشه نداده اند را می توانید در ظرف آبی نگهداری کنید تا ریشه دهند. ظرف باید تا جایی آب داشته باشد که ریشه ها را کامل بپوشاند. ظرف آب باید در مکانی با نور غیر مستقیم قرار بگیرد تا زمانی که گیاهچه ها ریشه دهند.
  3. گیاهچه های ریشه زده را در گلدانی جداگانه بکارید. برای این منظور می توانید از خاک پرلیت یا پایه بیت استفاده کنید. البته خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد.
  4. خاک را آبیاری کنید و اجازه دهید آب از سوراخ گلدان خارج شود. آب اضافی را دور بریزید تا گیاهچه ها داخل آب نمانند. زیرا ماندن در آب، ریشه ها را پوسیده می کند.
  5. با مرطوب نگه داشتن خاک گلدان به رشد گیاهچه ها کمک کنید. در حقیقت گیاهچه های گندمی برای رشد خود به رطوبت نیاز دارند تا ریشه های خود را در خاک مستحکم کنند.

قلمه زدن گل گندمی در آب

نکته مهم

گیاهچه هایی که در خاک ریشه داده اند، در مقایسه با آن هایی که در آب ریشه می دهند، سریع تر با شرایط سازگار می شوند. گیاهچه هایی که در آب ریشه می دهند، ممکن است بعد چند روز کاشتن در خاک پژمرده شده و رشد آن ها کند شود. البته این اتفاق کاملا طبیعی است و بعد از سازگاری گیاه با شرایط و مکان جدید رشد گل گندمی دوباره شروع می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *