دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رژیم غذایی بدون روغن و تکنیک های کاهش روغن در برنامه غذایی

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما را با رژیم غذایی بدون روغن آشنا می کنیم تا بتوانید برای سلامت خود بیش تر از این رژیم غذایی کمک بگیرید.

رژیم غذایی بدون روغن یکی از مهم ترین رژیم هایی می باشد که می توانید در زندگی خود از آن استفاده کنید و بیش تر این رژیم برای افرادی است که اضافه وزن دارند و یا دچار مشکلات شدید کبدی شده اند از این رو باید سعی کنند غذا ها را با چربی کم تر و حتی صفر میل کنند تا بتوانند سلامت خود را بدست آورند.

 رژیم غذایی سالم

اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی بدون روغن

حدودا بیش از ۹۰ درصد از پخت و پز ها با استفاده از روغن صورت می گیرد از این رو بهتر است اطلاعاتی در این مورد داشته باشید تا بتوانید میزان کلسترول غذا ها را کاهش دهید زیرا کلسترول بد که در روغن ها وجود دارد می تواند تاثیرات بسیار بد و منفی زیادی را بر روی سلامت قلبی و عروقی داشته باشد.

افرادی که بیماری های کبدی دارند و یا دچار بیماری های قلبی و عروقی شده اند باید غذا ها را با میزان کلسترول بسیار کم تری مورد استفاده قرار دهند و میزان استفاده از روغن ها را به حداقل برسانند. باید بدانید که بسیاری از روغن ها تجزیه ناپذیر می باشند و دفع آن ها بسیار سخت خواهد بود بنابراین هر چقدر کم تر از این روغن ها استفاده کنید امکان سالم ماندن شما افزایش خواهد یافت.

روش های کاهش روغن در رژیم غذایی

حذف کردن روغن در غذا ها امکان پذیر نمی باشد با این حال برای این که بتوانید این فاکتور را به حداقل برسانید نیاز است تا یک سری نکاتی را بدانید تا بتوانید غذا های خود را بدین صورت تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

  • برای تهیه غذا ها نیازی نمی باشد که حتما با استفاده از روغن سبزی ها را سرخ دهید و همین که آن ها را تفت دهید کافی می باشد.
  • به جای سرخ کردن می توانید از روش های جایگزین انتخاب کنید و از تنوری کردن و گریل کردن نیز استفاده کنید.
  • بخار پز کردن غذا ها نیز راهی برای کاهش میزان استفاده از روغن می باشد.
  • سعی کنید برای تفت دادن غذا ها از ظرف های چدن استفاده کنید تا با حداقل ترین میزان روغن بتوانید غذا ها را تفت دهید.

غذا های سالم و بدون روغن

  •  آرون گروپس
  • استفاده کردن از فر و یا تابه های دو طرفه نیز می تواند کمک بسیار زیادی در مصرف حداقل روغن داشته باشد.
  • یکی دیگر از روش هایی که شما با استفاده از آن ها می توانید میزان استفاده از روغن ها را به حداقل برسانید استفاده کردن از آب و نمک می باشد. در واقع کافی است تا کمی قبل از سرخ کردن غذا ها آن ها را درون آب و نمک قرار دهید تا میزان روغن کم تری برای پخته شدنشان استفاده شود.
  • اگر می خواهید غذای شما دارای رطوبت باشد نیاز است تا از لیمو به جای روغن استفاده کنید و با این کار می توانید از مصرف بیش از حد روغن نیز بکاهید.
  • در این رژیم غذایی اگر می خواهید گوشت های شما ترد تر باشند کافی است تا با استفاده از یک فرچه مقداری روغن روی آن ها بزنید و سپس آن ها را در ظرف های چدنی و یا گرانیتی و همچنین در فر سرخ کنید.
  • می توانید از ظرف های مخصوص روغن در این زمینه استفاده کنید که در بازار هستند و شما با استفاده از آن ها می توانید میزان استفاده از روغن را به شدت کاهش داده و همچنین در رژیم غذایی بدون روغن موفق تر عمل کنید.
  • برای این که کوکو ها و کباب های شما بهتر سرخ شوند به جای استفاده از یک زرده تخم مرغ کافی است تا از دو عدد سفیده تخم مرغ استفاده کنید تا روغن کم تری برای این کار نیاز باشد.

آشنایی با غذا های رژیمی و بدون روغن

رژیم غذایی بدون روغن در ابتدا کمی سخت می باشد و می تواند فرد را از خوراک بیندازد با این حال نیاز است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و با غذا هایی که تقریبا بدون روغن تهیه می شوند نیز آشنا شوید تا بتوانید تنوع غذایی را در این رژیم غذایی رعایت نمایید.

سیب زمینی آب پز همراه با تخم مرغ

این خوراک دارای کالری بسیار بالایی می باشد و برای سرماخوردگی های شما بسیار مفید خواهد بود و شما می توانید با کمی نمک و فلفل این غذای بسیار خوشمزه را میل نمایید و تا مدت بسیار زیادی سیر بمانید.

انواع سوپ ها

سوپ ها نیز دارای مواد سرخ کردنی بسیار کمی می باشند و می توانید با عصاره گوشت و مرغ همراه با سبزیجات و پیاز انواعی از سوپ ها را تهیه کرده و میل کنید. در واقع سوپ نیز انرژی بسیار بالایی دارد و می تواند نیاز به انرژی را در روز برای شما تامین نماید.

کباب

جوجه کباب که یکی از مواد غذایی اصلی در این رژیم می باشد را می توانید بدون روغن و یا تنها با مقدار بسیار کمی روغن مورد استفاده قرار دهید و برای مزه دار کردنش کافی است از مقداری ماست، زعفران و ادویه نیز استفاده کنید.

رژیم با روغن کم

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی پر فیبر و رژیم غذایی برای فشار خون نیز بدست آورید و آگاهی خود را در این زمینه ها تا حدود زیادی افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *