دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر دوستان ناباب بر رفتار و آینده افراد

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

اثرات منفی دوستان ناباب بر زندگی اجتماعی و آینده افراد بسیار است. از این رو بایستی این ارتباط سریعتر به پایان برسد. در این مطلب با تاثیر دوستان ناباب بر رفتار و آینده افراد آشنا می شوید.

دوستان خوب و صالح سبب بهبود سلامتی و شادی زندگی می شوند و حتی عمر را طولانی تر می کنند. ولی دوستان ناباب سمی و استرس زا بوده و بر جنبه های مختلفی از زندگی اثر سو می گذارد. اگر مایلید تا با تاثیر دوستان ناباب بر رفتار و آینده افراد آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

تاثیر دوستان ناباب در زندگی

در طول زندگی حفظ دوستی های مثبت به بهبود سلامتی و شادی منجر شده و حتی باعث افزایش عمر انسان می شود. با این حال تمام دوستی ها سودمند نبوده و برخی سمی و استرس زا می گردند. یک دوست ناباب می تواند بر جنبه های مختلفی از زندگی شخص تاثیر گذاشته و منجر به خستگی های ذهنی و عاطفی شود.

آسیب های اجتماعی وسیعی از جمله گرایش به مواد مخدر، ترک مسئولیت های کاری و زندگی از نتایج دوستان ناباب و نااهل است. به این ترتیب تا جایی که می توانید آگاهی خود را افزایش داده و مطالعات بسیار داشته باشید. برای رسیدن به اهداف متعالی تلاش مستمر نیاز است.

به همراه این موارد باید محیطی که در آن کار و زندگی داشته و اطرافیان شما هم یاری رسان و کمک کننده باشند. در حقیقت دوستان و اطرافیان می توانند بر موفقیت یا شکست تاثیر فوق العاده ای داشته باشند. یک دوست خوب به رشد و تعالی شما کمک می کند در حالی که دوست بد ممکن است حتی اگر شما در اوج باشید نیز سبب سقوط تان گردد.

انسان چه آگاهانه یا ناآگاهانه به راحتی تحت تاثیر دوستان خود قرار می گیرد و اگر این دوستان ناباب باشند که همانند وصله ناجوری خواهد شد. در حقیقت این افراد همواره به نوعی در حال وقت تلف کردن بوده و تفریحات شان دردسر ایجاد می کند. به طور کلی بحران زده بوده و مدام باید خرابکاری دوستان ناباب را درست کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

گاه می توان آن ها را نادیده گرفت ولی بیشتر اوقات فرد درگیر رفتارهای نامناسب آن ها شده و به دردسر و گرفتاری می افتد. هرگز از این افراد پیروی نکنید و با آن ها همراه نشوید. حتی اگر دوستی از این نوع افراد دارید سریعا ارتباط خود را با وی قطع کنید. در ادامه مطلب با تاثیر دوستان ناباب بر رفتار و آینده افراد بیشتر آشنا می شوید.

دوستان چه تاثیری بر روحیه و رفتار یکدیگر دارند؟

تحقیقات بسیاری نشان می دهد همانگونه که بیماری های ویروسی نظیر سرماخوردگی می توانند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شوند، اموری مانند پارک رفتن، ورزش کردن و … نیز می تواند گسترش پیدا کند. مطالعه ای نشان داد یک اثر موجی با سرایت اجتماعی یا رفتاری وجود دارد.

به این ترتیب همانگونه شادی یا عادات خوب سلامتی همچون یک ویروس عمل می کنند و بر اطرافیان و دوستان شما تاثیر گسترده ای می گذارد، رفتارهای منفی نیز به این اندازه می تواند تاثیر گذار باشد. مطابق یافته های علمی در حصار هر مدل فرد باشید، شانس شما برای تاثیر پذیری از وی بیشتر می شود.

همچنین گسترش تاثیرات می تواند تا سه درجه از دایره ارتباطی مشاهده شود. به این معنا که می توان بر روی دوستان دوستان دوستان خود تاثیرگذار باشید. این پژوهش ها نشانگر قدرت وابستگی سرایت رفتارها به میزان نزدیکی شما به شخص شاد و ناراحت و مناسب و ناباب و رابطه شما با آن ها است.

بهتر است برای دوری از تاثیرات منفی دوستان ناباب، افراد با سیستم ارزشی مشابه انتخاب نمایید. انسان ها معمولا شبیه افرادی که در اطراف آن ها زندگی می کنند و بیشتر اوقات با آن ها می گذرانند می شوند. در واقع جهان بینی هر فرد توسط مشاهدات و تجربه هایش از زندگی شکل می گیرد.

نوع سرمایه گذاری در استفاده از وقت با ارزش خود برای بودن در کنار افراد و انجام فعالیت ها وجود و شخصیت شما را شکل می دهد. از این رو افراد سفر می کنند تا با موضوعات جدید و نو آشنا شده و افق دید خود را گسترش بدهند. بنابراین اگر تاثیر محیط زندگی و سوژه های موجود در ان را بپذیرید می توانید قبول کنید که اطرافیان و دوستان نیز بر شخصیت انسان تاثیرگذار هستند.

فرضا اگر بیشتر اوقات خود را با دوستان افسرده و شکست خورده بگذرانید که سیگار به لب داشته و مدام از روزگار گله می کنند که نه شغل به دردبخوری دارند یا زندگی کسل کننده ای دارند، بعد از مدتی این احساسات منفی را شما هم تجربه می کنید. بودن در چنین محیطی و گذراندن وقت با دوستان منفی، خواسته یا ناخواسته انرژی منفی زیادی به سمت شما روانه می کند.

و شما به جای رفتار مناسب در برابر مشکلات، به جنگ با دنیا و هر چه در آن است می پردازید. یا تصور می کنید یک قربانی بوده و تسلیم و افسرده می شوید. در حقیقت دوستان ناباب و نامناسب می توانند طرز تفکر شما را به منفی گرایی سوق دهند. بیشتر افرادی که در دام اعتیاد گرفتار می شوند یا با قانون مشکل پیدا می کنند نتیجه همین همراهی با دوستان ناباب و نامناسب است.

تاثیر رفقای ناباب

همانطور که اشاره شد داشتن دوست قسمت مهمی از زندگی است. دوستان خوب با حمایت عاطفی و اجتماعی می توانند بهبود خلق و خو را سبب شده و در مقابل دوستان ناباب مدام سبب استرس و خستگی فرد می شوند. حضور دوست نااهل در زندگی موجب تصمیم گیری های اشتباه، سبک زندگی پرریسک، انتخاب های بدون فکر و گرفتاری های غیر قابل جبران می شود.

دوست ناباب رفتارهای بد را تشویق کرده و با تحقیر و سرزنش شما را مجبور به تسلیم در برابر خواست های نامعقلوش می نماید. این افراد غیر قابل اعتماد هستند و دائما نزاع های کوچک و بزرگ ایجاد کرده و ممکن است شما را با قانون و مسائل حقوقی مواجه کنند.

رفتارهای خشن و ستیزه جویانه، قلدری، هنجارشکنی های اجتماعی از الگوهای ثابت شخصیتی دوستان ناباب شناخته می شوند. در ادامه به تاثیر دوستان ناباب بر زندگی و آینده افراد می پردازیم.

۱. دور شدن از هدفی که برای خود در نظر گرفته اید.

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که از محل کار به سمت خانه در حرکت هستید و در ذهن برنامه ریزی کنید با رسیدن به خانه چه کارهایی انجام دهید. شما در افکار رسیدگی به منزل هستید که دوستان تماس گرفته و شما را به مهمانی دعوت می کنند.

شما ناخوادآگاه وسوسه شده و برنامه ریزی و انجام کارها را به روز بعد موکول می کنید و به دعوت دوستان پاسخ مثبت می دهید. در واقع شما بهترین ویژگی هر انسان که احساس مسئولیت در برابر تصمیم گیری ها است را به راحتی نادیده می گیرید. البته هرزگاهی بودن کنار دوستان لذت بخش باشد ولی اگر بارها این مورد تکرار شود.

به طوری که شما از انجام کارهای خود باز بمانید، تعادل زندگی به هم می خورد و روز بروز از رسیدن به اهداف خود دور می شوید. اگر اهدافی تعیین کرده اید باید دوستان به جای تلف کردن وقت شما، از شما حمایت کنند. به طور مثال اگر به خاطر کاری دعوت دوستان را رد نمودید شما را به تمسخر نگیرند. یا اهداف شما را ناچیز نشمارند.

دوست خوب خواهان موفقیت شما است و حتی ممکن است تجارب ارزشمند خود را نیز در اختیار شما قرار دهد. اگر دوستان شما درباره برنامه ها و اهداف شما رفتار محترمانه ای ندارند و به نوعی قصد خراب کردن برنامه های شما را دارند مناسب دوستی نبوده حتی این افراد برای آینده خود هم ارزشی قائل نیستند و برای زندگی برنامه ای ندارند.

۲. رفتاری غیر از شخصیت واقعی پیدا کنید.

گاهی مواقع ممکن است با بودن در کنار دوستان بد و ناباب، مجبور باشید رفتاری غیر از شخصیت واقعی خود بروز دهید. به طور مثال هنگامی که با آن ها بیرون می روید مجبور هستید مطابق سلیقه آن ها لباس پوشیده یا با لحن دیگری صحبت کنید. به طور کلی رفتاری غیر از شخصیت واقعی خود پیدا می کنید.

افرادی که سبب می شوند شما از خود واقعی تان دور گردید، هرگز برای دوستی مناسب نیستند. دو شخصیتی شدن سبب لگدمال شدن احساسات شما شده و شما را از رسیدن به اهداف باز می دارد.

۳. وظایف خود را فراموش می کنید.

دوستان ناباب بر کیفیت زندگی روزمره و اجتماعی شما تاثیر می گذارند و سبب می شوند شما وظایف خود را فراموش کنید. این افراد نه تنها اهمیت انجام وظایف را یادآوری نمی کنند بلکه فقط برای دور هم جمع شدن شما را تحت فشار قرار می دهند و اثرات منفی بسیاری بر فعالیت های شما می گذارند.

دوست خوب شما را به برنامه ریزی برای انجام وظایف و مسئولیت پذیر بودن دعوت می کنند. و همواره یادآوری می کنند که اول وظایف بعد سر فرصت قرار مهمانی یا دور هم جمع شدن بگذارید. این اندازه غرق شدن در روابط دوستانه به ویژه گذران وقت با دوستان ناباب به امور کاری،شغلی، تحصیلی و زناشویی لطمه بسیاری وارد می کند.

۴. آداب اجتماعی را رعایت نمی کنید.

گاهی مواقع در گروه دوستان موقع شوخی یا بروز عصبانیت از زبان توهین آمیز با الفاظ رکیک و نامناسب استفاده می شود. اگر در جمع دوستانی قرار بگیرید که بابت این رفتارها یکدیگر را سرزنش نمی کنند، به مرور این امر تشدید می شود و زبان توهین آمیز شیوه رایج گفتمان با افراد گروه و حتی خارج از گروه می شود.

این رفتارهای خارج از ادب بر روابط اجتماعی شما نیز تاثیر می گذارد. دوستان ناباب می توانند شما را به هتاکی و عدم رعایت آداب اجتماعی عادت بدهند.

۵. در دام مصرف مواد مخدر گرفتار می شوید.

اکثر مصرف کنندگان مواد مخدر نوجوانان و جوانان هستند که نشان می دهد دوستان همسال در گسترش و عادی شدن مصرف این مواد بین هم گروهی ها نقش دارند. گرایش به این مواد برای متقاعد کردن دوستان همسال در بین نوجوانان ابتدا روشی مبارزه جویانه بوده ولی ناگهان در دام اعتیاد شدید گرفتار می شوند.

مواد مخدر غالبا جهت منافع شخصی مورد سواستفاده قرار می گیرند به این علت که به عنوان یک تفریح دسته جمعی، جالب به نظر می آید. دوستان ناباب مسلما شما را متقاعد کرده که برای پذیرفته شدن و تایید گرفتن بایستی مواد مصرف کنید. این افراد به آینده شما اهمیت نمی دهند. فقط قصدشان کشاندن شما به مسیر اشتباه است. دوست ناباب می خواهد شما را از مسیر درست منحرف تا آینده شما را مانند آینده خود سیاه و تار نماید.

۶. درگیر نزاع های فردی و گروهی می شوید.

نزاع های دسته جمعی معمولا به خاطر عرقی که افراد به گروه دارند شکل گرفته و برای اثبات وفاداری به دوستان صورت می گیرد. به علت عشق بیش از حد به گروهی که متعلق آن هستند، گروه های دیگر با دیدگاه های مختلف را دشمن انگاشته و این دیدگاه که برنده در نزاع، بزرگترین امتیاز گروه را می گیرد، به دعوا اقدام می کند.

به طوری که گروه های بسیاری برای برنده شدن با هم به رقابت و نزاع پرداخته تا عظمت خود را به اطرافیان بشناسانند. تاثیر یک نزاع در پیروی از دوستان ناباب خطرات زیادی به دنبال دارد. از جمله آسیب جسمی و روحی شدید و حتی از دست دادن جان تان.

۷. به قانون شکنی و نقض هنجارهای اجتماعی گرایش می یابید.

از دیگر عوامل آسیب زای وجود دوستان ناباب این است که شوق و اشتیاق به یادگیری را از دست داده و به تنبلی، قانون شکنی و لذت بردن از نقض هنجارهای اجتماعی گرایش می یابید. آینده افراد را عاداتی که در طول زندگی و رشد پیدا کرده اند، می سازد. اگر به یادگیری اهمیت ندهید، آینده شما به خوبی افرادی نمی شود که سخت درس خوانده یا در کارها تلاش دارند.

بی انگیزگی برای یادگیری و تمایل به نقض قوانین حاکم بر محیط آموزشی از آثار سوء ارتباط با دوستان ناباب است. فردی که نفوذ بد دارد به صورت غیر مستقیم مغز شما را در کنترل گرفته و شما را تحریک می کند که مثلا با سرعت بالا حرکت کنید یا سبقت غیرمجاز داشته باشید.

به طور کلی اگر تصور می کنید روحیه خیلی قوی دارید و می توانید در حضور دوستان ناباب طوری رفتار کنید که از اعمال نامناسب خود دست بردارند می توانید به این ارتباط ادامه دهید ولی اگر به راحتی تحت تاثیر این افراد قرار می گیرید، سریعا از این ارتباط خارج شده و هرگز دوستی با این افراد را نپذیرید.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با راهکارهای دور کردن فرزندان از دوستان ناباب و تاثیر دوست بر شخصیت افراد  روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *