دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چطور دوستان ناباب را از فرزندمان دور کنیم؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از عواملی که در شکل گرفتن شخصیت افراد بخصوص در دوران نوجوانی تاثیر گذار می باشد مسئله دوست یابی است که برقراری نوع ارتباطات اجتماعی نیز بستگی به این امر دارد، به همین دلیل رابطه داشتن با دوستان ناباب سبب دور شدن فرد از اهداف و ارزش های خود شده و باعث هنجار شکنی در او می شود.

از جمله مسائل مهم در زندگی هر فردی انتخاب دوست می باشد که با توجه به تاثیراتی که این نوع روابط و تعاملات بر روی افراد می گذارند و همچنین آسیب ها و انحرافات ناشی از آن باید در این نوع تصمیم گیری نهایت دقت را بکار گرفت. این نوع ارتباطات تاثیرات زیادی در تعیین مسیر آینده فرد داشته و در پیشرفت و سقوط او نقش مهمی دارد. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به بررسی انواع تاثیرات و آسیب های دوستان ناباب و راهکارهایی در جهت مقابله و کنترل این امر بپردازیم.

تاثیرات دوستان ناباب

به طور کلی مهارت پیدا کردن دوست امری مهم و تاثیرگذار در سیر زندگی هر فردی به شمار می آید چرا که افراد با توجه به الگو قرار دادن دوستان خود و تبعیت از رفتارها و اعمال آن ها در صورت انتخاب دوستان ناباب روند تکامل شخصیتی آن ها با مشکلات مختلفی رو به رو شده و سلامت روانی آن ها دچار آسیب خواهد شد و حتی گاهی اوقات امکان دارد در دام اعتیاد گرفتار شوند به همین خاطر والدین باید با رفتار و نظارت صحیح و آموزش درست دوست یابی به آن ها مانع از بروز این ناهنجاری ها شوند.
دوستان ناباب

عوامل اصلی در انتخاب دوستان ناسالم

اغلب کسانی که در دام دوستان ناباب گرفتار شده اند هیچ نوع معیار و ملاکی برای انتخاب دوست در نظر نگرفته اند که در ادامه اصلی ترین عوامل آن را معرفی کرده ایم.

  • نداشتن آینده نگری و ناآگاه بودن
  • نبود امکانات رفاهی، تفریحات و فعالیت های سرگرم کننده در خانواده
  • نداشتن الگوی درست و مناسب
  • فرار از درد و رنج تنهایی
  • نداشتن عقاید مذهبی
  • داشتن خانواده بی ثبات و طرد کننده
  • اعتماد به نفس پایین

خطرات دوست شدن با افراد ناسالم

آسیب های ناشی از انتخاب دوستان بد

دوستی با افراد ناباب باعث بروز یک سری پیامدها و ناهنجاری ها خواهد شد که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

دوری از هدف :

معاشرت با دوستان و دورهمی با آن ها لذت بخش می باشد ولی اگر این اعمال و رفتارها دائما تکرار شود و رفت و آمد مداوم با آن ها شما را از کارهایتان بازدارند سرانجام تعادل در زندگی شما از بین خواهد رفت و روز به روز از اهداف تعیین شده خود دور خواهید ماند. در صورتی که برای زندگی خود هدفی مشخص کرده اید دوستانتان باید به جای از بین بردن وقتتان حامی شما باشند و شما را راهنمایی کنند و تجربیات باارزش خود را در اختیار شما قرار دهند. در صورتی که دوستانتان در رابطه با برنامه و هدف های شما برخورد درستی ندارند و به گونه ای می خواهند این برنامه را خراب کرده و به تاخیر بیندازند باید بدانید که برای دوستی مناسب نمی باشند.

تاثیرات ناشی از انتخاب دوستان بد

دوشخصیتی شدن فرد :

برخی مواقع زمانی که در کنار دوستان بد و نامناسب هستید امکان دارد مجبور به بروز رفتاری جدای از شخصیت واقعی خود شوید. به طور مثال زمانی که تمایل دارید با آن ها بیرون بروید حس می کنید مجبور هستید به گونه ای که آن ها میل دارند لباس بپوشید یا با لحن دیگری به صحبت کردن بپردازید و به عبارت کلی رفتاری جدای از شخصیت واقعی خود بروز دهید. افرادی که موجب می شوند شما از شخصیت واقعی خود فاصله بگیرید به هیچ عنوان برای دوستی مناسب نمی باشند چرا که دو شخصیتی شدن احساس و عاطفه فرد را از بین برده و او را از اهدافش دور می سازد.

  •  آرون گروپس

آسیب های انتخاب دوستان ناباب

بروز حسادت های مخرب و دردسر ساز :

با وجود این که داشتن کمی حسادت اشکالی ندارد و می تواند انگیزه مناسبی برای حرکت به جلو و در نتیجه موفقیت فرد باشد ولی بعضی از افراد حسادت های نادرست و بیش از حد دارند و به دارایی های دیگران حسادت می ورزند. بنابراین دوستان حسود همواره در پی استفاده از زمانی برای به دست آوردن داشته های شما هستند و یا با حیله هایی قصد دارند زندگی شما را نابود کنند و اغلب با بی ارزش نشان دارد هدف هایتان و یا به طریقی شما را دچار دردسر می کنند تا بدین گونه باعث تباهی تان گردند. بدین ترتیب به  محض شناخت چنین فردی از ادامه دوستی با او خودداری نمایید.

آسیب های دوستی با افراد ناسالم

در دام گرفتار شدن :

رابطه داشتن با دوستان سالم و مناسب همچون درب و پنجره های باز می باشند که باعث وارد شدن هوای تازه به خانه می شود و افراد به هیچ عنوان حس خفه شدن و در دام افتادن ندارند. می توانید رفت و آمد راحت و آزادی داشته باشید و هیچکس باعث محبوس شدن شما نخواهد شد. ولی در صورتی که حس کردید دوستانتان مانع حرکت شما شده و به طور مداوم اعمال و رفتار شما را تحت نظر دارند و بر روی شما مسلط هستند این نوع دوستی عاقبت ناخوشایندی دارد. به طور معمول کسانی که زیر فشار چنین دوستانی می باشند امکان دارد که از روی اجبار اعمال ناشایست و جبران ناپذیری انجام دهند.

آسیب های ناشی از انتخاب دوست ناباب

ترغیب به انجام رفتارهای بد :

در صورتی که حس می کنید قادر نیستید رابطه خود را با این دوستان قطع کنید و برخی اوقات به این فکر می کنید که آن ها باعث هیجان در زندگی تان می شوند باید بدانید که شما نیز در حال آسیب رساندن به آن ها می باشید. در واقع زمانی که با چنین افرادی همراه می شوید و رفتار ناشایست آن ها را قبول می کنید به گونه ای به آن ها آسیب می رسانید. شما همواره در دسترس آن ها قرار دارید و به رفتارهای آنان واکنش نشان می دهید و همین توجه آن ها را به ادامه رفتار نامناسبشان ترغیب خواهد کرد. در حقیقت اگر چنین افرادی قادر به همراه کردن دیگران با خود نباشند به خاطر ترس از تنهایی از رفتارهای بد خود دست می کشند اما همراه شدن شما باعث از بین رفتن این فرصت خواهد شد.

پیامدهای دوست شدن با افراد ناسالم

راهکارها و توصیه های مناسب به والدین

تا جایی که امکان دارد با دوستان جدید فرزند خود رابطه دوستی برقرار نمایید و تظاهر کنید که زندگی آن ها برای شما هیجان انگیز می باشد. با به راه انداختن مهمانی، تولد و … آن ها را دور یکدیگر جمع کرده چرا که این کار با وجود این که باعث آسودگی خیال شما نسبت به فرزندتان خواهد شد موجب می شود به شناخت بهتری از دوستان او برسید.

سعی کنید قوانین خود را به فرزندتان بگویید به منظور ممانعت از نفوذ افراد در او برای او قانون های معینی را مشخص کنید و مطمئن شوید که همه آن ها را رعایت می کند. این نوع قوانین را به گونه ای تعیین نکنید که مستقیما با دوستان مخالف باشد. همیشه در نظر داشته باشید که دوستان خوب می توانند خوشبختی فرد را در هر دو جهان تامین کنند و دوستان بد بدبختی و بیچارگی را برای فرد به همراه خواهند آورد.

او را به صورت نامحسوس تحت نظر بگیرید. زمانی که فرزندتان با دوستان بد معاشرت دارد به طور کامل حواستان به او باشد. به طور مثال در صورتی که رفتار یا عمل ناشایستی از او سر زد باید بدانید که دوستان ناباب اثر خود را گذاشته و شما باید هر کاری که قادر به انجام آن بوده را انجام دهید تا بدین گونه باعث قطع رابطه او با آن ها شوید.

موثرترین ترفند برای محدودیت، وقتی می باشد که فرزندتان با افراد نامناسب دوستی دارد چیدن یک برنامه درست برای مشغول کردن او است.  تا جایی که امکان دارد تلاش کنید والدین دوستان فرزندتان را کاملا بشناسید. دیدار حضوری مناسب تر است ولی در صورتی که این کار سخت است می توانید به صورت تلفنی با آن ها در ارتباط باشید.

پیامدهای رابطه با دوستان ناباب

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با خطرات و آسیب های ناشی از ارتباط با دوستان ناباب آشنا کردیم که امیدواریم از آن نهایت استفاده را برده باشید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *