دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بیماری های درخت ازگیل و آشنایی با نحوه کاشت و قلمه زدن آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع درختان ازگیل نیز روند رشد خود دچار بیماری های مختلفی می شوند که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با آفات و بیماری های درخت ازگیل آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی ازگیل نوعی درخت بومی مناطق ژاپن و چین می باشد که به دلیل خواص میوه و برگ در بیشتر نقاط جهان کشت می شود. درخت ازگیل ممکن است در طول فرآیند رشد خود دچار آفات و بیماری های مختلفی شود که با شناسایی آن ها می توانید برای درمان اقدام نمایید.

آشنایی با بیماری های درخت ازگیل

بهتر است بدانید درخت ازگیل یکی از گونه های درختی است که بومی مناطقی از کشور ژاپن و چین خواهد بود و امروزه نیز در بسیاری از مناطق چهان کشت می شود. این گیاه معمولا به صورت بوته ای و درختچه کوتاه رشد می کند و ارتفاع آن نیز اغلب به ۸ متر خواهد رسید.

آفات و بیماری های درخت ازگیل

طول عمر درختان ازگیل معمولا بین ۳۰ تا ۵۰ ال بوده که باردهی مطلوبی داشته و از گیاهان زینتی فضای سبز و مناطق جنگلی به شمار می آید. ازگیل را می توان یک گیاه بیرونی دانست که قابلیت کشت در خانه را ندارد. هرس این گیاه معمولا به صورت محدود و محسوس انجام می گیرد.

به صراحت می توان گفت که میوه ها و برگ های این گیاه سرشار از ویتامین های مختلفی هستند به گونه ای که از برگ این گیاه امروز استفاده های دارویی و درمانی خواهد شد. از میوه گیاه نیز علاوه بر مصارف خوراکی به مظنور تهیه مربا، رب و ژله استفاده می شود. این گیاه رشد آسان و سریعی داشته و همچنین در برابر آفات و بیماری های مقاوم خواهد بود.

روش های کاشت و تکثیر ازگیل:

توجه داشته باشید که درخت ازگیل از طریق روش های گوناگونی کشت می شود که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • کاشت بذر:

کشت بذری درخت ازگیل مانند سایر درختان است. دانه یا هسته این گیاه سفت و کمی سخت بوده و به همین خاطر بایستی یک دوره سرمادهی مرطوب را طی نمایید. برای این منظور پس جداسازی دانه از قسمت گوشتی هسته یا بذر را درون آب به خوبی بشویید و سپس به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت درون آب ولرم قرار دهید.

  •  آرون گروپس

روش های کاشت درخت ازکیل

پس از گذشت این مدت زمان بایستی بذر ها را از آب حارج کنید و با مقداری خاک غنی و مرطوب ترکیب نمایید. سپس درون یک نایلون بگذارید و درب آن را محکم ببندید و در دمای مناسب یخچال قرار دهید تا دوره یک تا دو ماهه سرمادهی خود را طی نماید.

در طول این مدت به گیاه سر بزنید و اگر بذر ها جوانه زده بودند آن ها را یخچال خارج نمایید. در این مرحله زمان کاشت بذری گیاه در گلدان است که در ابتدا بایستی یک گلدان یا سینی نشاء با زهکشی مناسب تهیه نمایید. سپس با خاک مناسب داخل آن را پر کنید و بذر را در عمق مناسبی از خاک بکارید و تا زمان جوانه زنی آبیاری را به درستی انجام دهید.

پس از گذشت مدتی بذر های ازگیل جوانه می زنند و شروع به رشد می کنند. زمانی که گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد خود رسید می توانید طی مراحی و به آرامی نهال به دست آمده را به بستر کشت انتقال دهید.

  • قلمه زنی ساقه:

یکی دیگر از روش ها کاشت ازگیل استفاده از قلمه های ساقه است که برای تکثیر گیاه بسیار رایج خواهد بود. در این روش بایستی یک شاخه ۲۰ ال ۳۰ سانتی متری از شاخه درخت ازگیل که بردهی خوبی دارد، تهیه نمایید. این روش با وجود اینکه چندان معمول نیست اما در برخی موارد به خوبی جواب می دهد و قلمه ریشه دار شده و رشد می کند.

چگونگی قلمه زنی ساقه ازگیل

پس از اینکه قله را از شاخه جدا کردید می توانید از هرومون ریشه زایی استفاده نمایید و سپس قله ها را در بستر مناسبی از خاک تا نصف بکارید. سپس آن را آبیاری نمایید و تا زمان ریشه زایی مرطوب نگه دارید. اگر شرایط رشد مهیا باشد پس از گذشت مدتی قلمه ها ریشه دار می شوند و شما در این زمان می توانید در صورت نیاز قلمه ها را جابه جا و به زمین اصلی انتقال دهید.

  • پیوند زدن:

از انجایی که درخت ازگیل با درختانی مانند گلابی و زالزالک هم خانواده است به همین خاطر به راحتی می توانید به این درختان پیوند بزنید. برای پیوند زدن از درخت ازگیلی استفاده کنید که باردهی بالایی دارد و میوه آن از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

توصیه می شود که پیوند را در سال اول یا دوم بر روی پایه مادری درخت گلابی، درخت زالزالک و یا درخت ازگیلی که از طریق هسته رشد کرده است در فاصله ۵ تا ۱۰ سانتی متری درخت از سطح خاک انجام دهید.

تمام آفات و بیماری های رایج در درختان ازگیل:

به طور کلی از آفات و بیماری های رایج درخت ازگیل می توان به موارد فوق اشاره کرد:

هجوم آفات مختلف به درخت ازگیل

  • شته ها:

شته نام حشره کوچک سیه و سبز رنگی است که خسارت زیادی به درختان میوه وارد می کند. در واقع سوسک ها با جمع شدن در پشت بر های گیاه شروع به مکیدن شیره برگ ها خواهند کرد که موجب ضعیف شدن شاخه ها و ریزش گل ها می شود. این آفت ها با استفاده از حشره کش های شیمیایی مانند پریمور از بین می روند و مقدار و نحوه مصرف روی محصول درج شده است.

  • لاروها:

لاروها ها در واقع بچه حیوانات کاملا دگرگون شده هستند که به گیاهان آسیب می رسانند. از لاروهایی که به درختان ازگیل آسیب می رسانند می توان به خانواده شب پره، سوسک و زنبور عسل اشاره کرد.

بیماری های درختان ازگیل

  • کرم صد پا:

صدپا گونه ای از حشرات است که به گیاه ازگیل حمله می کند و به آن آسیب می رساند. به همین خاطر می توانید با استفاده از سموم شیمیایی از شر این حشرات به راحتی خلاص شوید.

  • بیماری سفیدک برگ:

این نوع بیماری موجب ایجاد لکه های سفید روی برگ های گیاه خواهد شد که در نهایت تغییر رنگ و سپس ضعیف شدن و ریزش برگ ها را به همراه خواهد داشت.

  • بیماری زنگ:

بیماری زنگ نیز یکی دیگر از بیماری های درخت ازگیل می باشد که در این بیماری اغلب لکه های زرد بر روی برگ ها و میوه های گیاه ظاهر خواهند شد و می توانید با مراقبت های لازم و استفاده از سموم مختلف برای درمان آن اقدام نمایید.

زنگ از بیماری های رایج در درخت ازگیل

  • پوسیدگی ضعیف شدن ریشه:

این بیماری معمولا موجب پوسیدگی ریشه گیاه می شود و در نهایت ضعیف شدن پایه درخت، کوچک شده و از بین خواهد رفت. برای از بینبردن این بیماری می توانی از آفت کش های شیمیایی مناسب استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *