دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن ترک های پوستی با روش های طبیعی و پزشکی

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع از بین بردن ترک های پوستی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با راهکار های موثر پزشکی و طب سنتی برای درمان ترک های پوستی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی زمانی که مواد مغذی به پوست نرسیده و راهشان در رگ های خونی زیر پوست مسدود شود ترک های پوستی در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود. این ترک های پوستی اغلب در نواحی مانند لبف دست، شکم و یا پا مشاهده می شوند که اگر به سرعت برای درمان و از بین بردن آن اقدام نکنید احتمال ابتلای سایر قسمت های بدن به این عارضه نیز وجود خواهد داشت.

از بین بردن ترک های پوستی

بهتر است بدانید ترک پوستی که با نام استریا نیز شناخته می شود معمولا ترک های پوستی قرمز و یا مایل به سفید هستند که بر روی نقاط خاصی از بدن ایجاد می شوند. برخی تغییرات ناگهانی در بدن مانند افزایش وزن موجب کشیدگی پوست خواهند شد. کلاژن پروتئینی است که به ایجاد حالب کشسانی پوست کمک می کند و چنانچه پوست به میزان کافی این پروتئین را نداشته باشد به دلیل تغییرات به وجود امده دچار ترک خوردگی خواهد شد.

چگونگی از بین بردن ترک های پوستی

علاوه بر افزایش وزن عوامل دیگری مانند بارداری، جراحی کاشت سینه، بدنسازی، میزان بالای آستروئید و سندروم مارفان نیز موجب ایجاد ترک های پوستی خواهند شد. ترک های پوستی که ضایعاتی قرمز یا صورتی هستند در هر نقطه از بدن ممکن است ایجاد شوند اما بیشتر در جاهایی وجوددارند که مقادیر زیاد چربی ذخیره شده است. شایع ترین محل آن ها شکم تخت، پستان ها، بازوها، زیر بازوها، کمر، هم داخل و هم خارج ران، لگن، باسن خواهد بود.

نشانه های ترک پوستی:

توجه داشته باشید که معمولا ترک های پوستی با نشانه های مختلفی بر روی بدن ایجاد خواهند شد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • نازک شدن پوست
  • احساس تحریک یا خارش پوست
  • ظاهر شدن رگه هایی به رنگ قرمز، بنفش، صورتی و یا قرمز مایل به قهوه ای بر روی پوست
  • چروک شدن پوست

نشانه های اصلی ترک پوستی

علل ترک‌های پوستی:

به طور کلی ترک های پوستی معمولا در نواحی مختلفی از بدن مانند دست، لب، پا و شکم مشاهده می شوند که اگر به سرعت درمان نشوند احتمال ابتلای سایر قسمت های بدن نیز به عارضه وجود خواهد داشت. بنابراین دلایل اصلی ایجاد ترک های پوستی را می توان در سه گروه فوق دسته بندی نمود:

  • پوست خشک:

داشتن پوستی خشک شایع ترین دلیل ایجاد ترک در قسمت های مختلف پوست است. پوست در حالت طبیعی و سالم خود دارای مقداری رطوبت و روغن است اما در صورتی که به دلیلی مقدار این دو ماده طبیعی در بدن تغییر کند، پوست خشک و در آخر روی آن ترک های مختلفی ایجاد خواهد شد. دلایل خشکی پوست را می توان عوامل مختلفی مانند مواد شیمیایی، هوای سرد، داروها و رطوبت بیش از حد دانست.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • اگزما:

اگزما در واقع یک بیماری پوستی است که موجب قرمزی و خارش پوست می شود. اگرچه این بیماری در قسمت های مختلف بدن دیده می شود اما در نواحی مانند صورت، دست، بازو و پشت زانو شایع تر خواهد بود. در این شرایط خشکی پوست به اندازه ای شدت می یابد که ترک خوردگی به وضوح روی سطح پوست قابل مشاهده خواهد بود. برخی از نشانه های شایع اگزمای پوستی شامل پوسته پوسته شدن، تاول و خارش شدید هستند.

اگزما از علت های ترک های پوستی

  • دیابت نوروپاتی:

پاشنه های ترک خورده یک عارضه شایع در دیابت نوع ۱ و نوع ۲ می باشد. این بیماری می تواند منجر به نوروپاتی دیابتی و یا آسیب عصبیناشی از دیابت شود. در این بیماری اعصاب بدن قادر به کنترل رطوبت پوست نیستند و خشکی و ترک خوردگی را به ویژه روی پاها ایجاد می کنند. از علائم دیگر بیماری نوروپاتی دیابتی می توان به بی حسی در پا یا دست، درد در پا یا دست و ضعف در مچ پاها اشاره کرد.

  • پسوریازیس:

پسوریازیس را می توان نوعی اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن دانست که موجب می شود تا سلول های پوست خیلی سریع رشد کنند اما با تشکیل سلول های اضافی فرآیند پوسته پوسته نیز آغاز خواهد شد.

  • تغییرات هورمونی یا تغییر وزن ناگهانی:

به صراحت می توان گفت که برخی از ترک های پوستی به دلیل خشکی و از بین بردن رطوبت پوست نیستند. این نوع ترک ها که اغلب به دلیل کشیده شدن پوست و تغییرات هورمونی ایجاد می شوند. به دلیل تفاوت در نوع ساختار و علل شکل گیری این نوع ترک نام استریا و یا استرچ مارک برای آن ها انتخاب شده است.

علل شایع بروز ترک های پوستی

روش های پزشکی برای درمان ترک پوستی:

به طور کلی راهکار های درمان ترک پوستی به روش پزشکی شامل ۶ راهکار اصولی است که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • لایه برداری پوست:

یک راه ساده برای درمان ترک پوستی به روش پزشکی توسط تراشیدن یا لایه برداری پوست است. در این روش سلول های مرده پوست جدا می شوند و رشد سلول های جدید رخ می دهد. لایه برداری های شیمیایی نیز اثر مشابهی دارند و با جدا نمودن لایه مرده سطح پوست رشد و ترمیم پوست جدید را سرعت می بخشند.

البته که استفاده زیاد از این موارد ممکن است موجب خشکی پوست شود بنابراین کرم مرطوب کننده مناسب را به صورت مستمر استفاده نمایید.

  • درمان های موضعی:

استفاده از کرم های موضعی و پماد ها نیز از راه های ارزان کاهش ظاهر ترک های پوستی است. این روش درمانی بایستی به صورت منظم و پیاپی و طولانی مدت انجام گیرد تا اثرگذار واقع شود. در درمان با کرم ها کاملا ترک ها از بین نمی روند اما تا حد زیادی از ظاهر آن ها کاسته خواهد شد. توصی می شود که پیش از استفاده از کرم ها و پماد ها با دکترتان مشورت نمایید.

راهکار های درمان ترک پوستی

  • میکرودرمی:

میکرودرمی را می توان یک درمان کم تهاجمی برای کاهش ظاهر ترک پوستی دانست که نیاز به بیش از یک جلسه مراجعه به پزشک دارد تا با توجه به نوع ترک پوستی و عمر و گستردگی آن تعداد نوبت ها توسط پزشک تعیین گردد. در این روش لایه اپیدرم و رویی پوست هدف قرار داده می شود و در نتیجه آن پوست کلازن ترشح می کند و پوست سفت و کشیده خواهد شد.

معمولا در میکرودرمی سلول های مرده از پوست جدا می شوند و پس از چند جلسه کاهش ظاهر ترک پوستی به وضوح قابل رویت خواهد بود. در حین این درمان ممکن است پوست تان خشک شود و به علت تراشیده شدن، پوست دچار قرمزی شود اما در طول ۲۴ ساعت پوست شروع به ترمیم می کند و این علائم از بین خواهند رفت.

  • میکرونیدلینگ:

در روش میکرونیدلینگ معمولا لایه درمیش پوست هدف قرار داده می شود که لایه میانی پوست و محل ایجاد ترک های پوستی خواهد بود. در طی این درمان با سوزن های ریزی که در سر یک دستگاه متصل شده اند سطح پوست را سوراخ می کنند تا کلازن ترشح شود.

این سوزن ها کاملا میکروسکوپی هستند و موجب خونریزی نمی شوند و تنها باعث قرمزی پوست خواهند شد. این درمان ظاهر پوست را بهتر و ترک های پوستی را به شدت کاهش خواهد داد. توجه داشته باشید که برای درمان بهتر و کامل به بیش از یک جلسه با فاصله های یک ماهه نیاز خواهید داشت.

تاثیر لیزر بر درمان ترک پوستی

  • لیزر درمانی:

لیزر درمانی را می توان یک درمان معمول برای ترک های پوستی دانست که در آن لیزر به پوست نفوذ می کند و موجب بازسازی می شود. این روش با تحریک بافت های اطراف ترک های پوستی موجب افزایش سرعت بهبود آن ها می شود.

لیزرتراپی موجب تحریک ملانین که رنگدانه پوست نیز است در محل لیزر درمانی می شوند و سلول های رنگدانه در ترک پوست موجب همرنگ سازی آن با دیگر نقاط پوست می شوند. با وجود اینکه لیزر درمانی مفید اما به بیش از یک جلسه نیاز دارد تا نتایج مثبت آن ایجاد شود.

  • جراحی زیبایی:

اگر درمان های دیگر برای از بین بردن ترک های پوستی ناموفق باشند می توان از جراحی زیبایی بهره گرفت که این روش به نسبت گران خواهد بود. جراحی ممکن است موجب ایجاد ترک شود اما ترک های پوستی را به صورت کامل از بین ببرد. روش ابدومینوبلاستی یک روش جراحی است که تنها برای از بین بردن ترک پوستی نیست بلکه پوست اضافی و چربی اضافی را نیز حذف می کند. به موجب این روش پوست کشیده تر شده و مستحکم تر به نظر خواهد آمد.

درمان ترک پوستی در طب سنتی

درمان ترک پوستی در طب سنتی:

به طور کلی علاوه بر درمان ترک پوستی با روش پزشکی می توان از راهکار های موثر در طب سنتی نیز استفاده نمود که در ادامه به بیان این راهکار ها پرداخته ایم:

  • ویتامین A:

رتینوئید یا ویتامین A معمولا موجب صاف کردن و جوانسازی پوست می شود. در بسیاری از کرم های پوستی از این ماده استفاده شده است. همچنین می توان از قرص های این ویتامین به صورت خوراکی استفاده نمود. رژیم لاغری و رژیم غذایی غنی از مواد غذایی مانند هویچ و سیب زمینی شیرین نیز میزان این پروتئین را بدن افزایش خواهد داد.

  • شکر:

بری از افراد از شکر به منظور تراش دادن پوست و میکرودرم استفاده می کنند. در این روش مقداری شکر را با یک مایع لطیف کننده مانند روغن بادام یا نارگیل ترکیب کنید تا حالت شن مرطوب مرطوب بگیرد و سپس کمی آب لیمو به آن اضافه نمایید. این ماده را روی پوست بمالید و چندین مرتبه در هفته از روش پیش از حمام استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

راهکار های خانگی برای از بین بردن ترک های پوستی

  • آلوئه ورا:

آلوئه ورا طبیعی خاصیت ترمیم دارد که موجب بهبود ظاهر و درمان ترک پوستی می شود و همچنین لطافت و نرمی پوست را نیز به همراه خواهد داشت. می توانید به صورت روزانه پس از دوش گرفتن از آلوئه ورا استفاده نمایید.

  • هیالورونیک اسید:

هیالورونیک اسید موجب آبرسانی پوست و افزایش کلازن در پوست می شود و شکل و استحکام پوست را پس از کاهش کلاژن بر اثر افزایش سن حفظ می کند. هیالورونیک اسید در برخی از محصولات نیز دیده خواهد شد.

  • روغن نارگیل:

روغن نارگیل موجب بهبود ترک ها و بازسازی پوست می شود. اگر آلرژی نداشته باشید این ماده کاملا ایمن در نظر گرفته شده است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *