دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش ساخت شورتکات در لینوکس

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

در سیستم عامل لینوکس ابونتو همانند ویندوز می توان شورتکات یا میانبر برنامه های پر کاربرد را روی دستکتاپ قرار داد تا دسترسی ساده و سریع داشته باشید. این مطلب به ساخت شورتکات در لینوکس می پردازد.

اگر از کاربران ویندوز هستید که اکنون از لینوکس بهره می گیرد، حتما به حضور شورتکات(میانبر) برنامه ها روی دسکتاپ عادت دارید. ولی در لینوکس ایجاد شورت کات به سادگی ویندوز نیست. در این مطلب با ساخت شورتکات در لینوکس آشنا می شوید.

طریقه ساخت شورتکات در لینوکس

آن دسته از افرادی که کاربر ویندوز بوده و حالا به سمت لینوکس کوچ کرده اند، حتما عادت دارند یک شورتکات یا میانبر از برنامه ها روی دسکتاپ داشته باشند. در سیستم عامل لینوکس ابونتو هم مانند ویندوز می توان شورتکات برنامه های پر کاربرد را روی دسکتاپ قرار دهید تا دسترسی به برنامه ها راحت و سریع تر شود. ولی این کار در محیط های مختلف متفاوت می باشد.

به این ترتیب اگر کاربر ویندوز بوده اید احتمالا با توجه به عادت متداول برای ساخت شورتکات برنامه ای با درگ و دراپ آیکون آن برنامه روی دستکتاپ اقدام می کنید ولی در لینوکس روال کار به این راحتی نیست. و نیاز است برنامه Tweaks را نصب و سپس مراحلی را طی کرده تا شورتکات برنامه مدنظر ایجاد شود.

۱. فرضا می خواهید شورتکات برنامه Liberoffice writer (نرم افزاری شبیه برنامه ورد مایکروسافت) را روی دسکتاپ بیاورید تا دسترسی به این اپ سریع و ساده شود. همانطور که اشاره شد قبل از هر کاری اول باید Tweaks را نصب و سپس نمایش آیکون روی دسکتاپ فعال شود.

۲. مرحله بعد درگ نمودن فایل خاصی است. باید فایلی با پسوند دسکتاپ را بیابید. در این نوع فایل های که ساختار متنی دارند، اطلاعات و مشخصاتی در مورد برنامه به ویژه محل فایل باینری که برنامه را اجرا می کند، وجود دارد. با دبل کلیک روی این فایل، برنامه مرتبط اجرا می شود.

فایل دسکتاپ برنامه هایی که قسمتی از توزیع لینوکس هستند یا توسط یک مخزن نرم افزاری دانلود و نصب شده اند، در مسیر usr/share/applications قرار می گیرد. درباره مجموعه اپ های آفیس Liberoffice که برای همه کاربران نصب شده، نیز همین مسیر خواهد بود. به این ترتیب برنامه مدیریت فایل یا Files را اجرا و در ستون کناری آن روی other locations کلیک نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بعد به مسیر computer>usr>share>applications بروید. در این مسیر فایلی با اسم Liberoffice writer را بیابید.

جهت بررسی این که فایل دقیقا به برنامه مدنظر شما مربوط است، روی آن راست کلیک کرده و prroperties را انتخاب نمایید. در پنجره گشوده شده به آن چه در فیلد Type ذکر شده دقت کنید. باید نوع فایل دستکتاپ باشد. دستور اجرا هم در کادر command بیان می شود. اگر همه چیز صحیح بود، پنجره مذکور را ببندید.

در ادامه نوبت به درگ و دراپ می رسد. بر روی فایل مدنظر چپ کلیک نموده و بدون برداشتن انگشت از روی کلید چپ ماوس، ماوس را حرکت داده و نشانگر ماوس را روی دسکتاپ قرار دهید و بعد کلید چپ ماوس را رها نمایید. دقیقا مانند ویندوز و مک.

با این روش معمولا فایل جابجا می شود ولی درباره فایل های دسکتاپ، کاری که صورت می گیرد، کپی کردن است. بعد از این کار، ممکن است ظاهر فایل مانند تصویر مشخص کننده برنامه مربوطه نباشد.

ولی با دبل کلیک روی شورتکات، برنامه اجرا خواهد شد. در صورتی که پیغام هشداری مشاهده شد روی Trust and launch کلیک نمایید.

به این ترتیب هم برنامه اجرا می شود و هم آیکون برنامه از نظر ظاهر و اسم تغییر می یابد. دقت داشته باشید پیغام هشدار صرفا در اولین بار اجرای برنامه به نمایش در می آید.

در این مطلب با طریقه ساخت شورتکات در لینوکس آشنا شدید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی برای آشنایی با طریقه پارتیشن بندی در لینوکس و حذف برنامه در لینوکس از این مقالات آرگا نیز بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *