دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تشخیص و راه های درمان کیست هموراژیک

  • سعیده ستاری
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

برای درمان کیست هموراژیک می توان قرص هایی که در این متن برای شما بیان می کنیم را بخورید . برای پیشگثیری از ایجاد این کیست به توصیه متخصصان می توان قرص های ضد بارداری را مصرف کرد.

کیست هموراژیک یکی از انواع کیست های تخمدانی محسوب می شود. کیست های تخمدانی خونریزی دهنده را به اختصار تحت عنوان HOCs می شناسند. کیست های هموراژیک با شروع خونریزی در کیست فولیکولی ظاهر می شوند. بیشتر اشخاصی که به این نوع کیست مبتلا هستند به خونریزی و درد های شدید در قسمت شکم و لگن دچار می شوند. ما در این مطلب در مورد درمان کیست هموراژیک صحبت می کنیم.

معرفی راه های درمان کیست هموراژیک

راه های درمان کیست هموراژیک و علائم آن

کیست های هموراژیک در بانوان با علائم متفاوتی ظاهر می شوند، بنابراین نمی توان دقیقا چند نشانه را به کیست های خونریزی دهنده تخمدان نسبت داد. گروهی از خانم ها مبتلا به این نوع کیست هیچ نشانه ای ندارند، حال آنکه بعضی از مبتلایان نشانه های شدید شکمی را تجربه می کنند. بعضی از نشانه ها به شرح زیر است:

  • درد در زمان مقاربت جنسی
  • احساس پری و سنگینی شکم
  • ظهور درد های لگنی مداوم یا تکرار شونده
  • احساس درد در لگن
  • احساس پری در لگن
  • درد در زمان اجبت مزاج
  • تغییر غیر عادی سیکل قاعدگی

درمان خانگی

از آنجایی که این نوع کیست نیز یکی از انواع کیست تخمدان می باشد، بیشتر متخصصان بعد از تشخیص کیست تلاش می کند بدون جراحی این مشکل را رفع کند. عموما با ارائه دستورالعمل های مراقبتی مدتی به کیست زمان داده می شود و بعد از چند ماه مجددا سونوگرافی تکرار می شود تا از وضعیت پیشرفت یا پسرفت کیست آگاهی به دست آورد.

در صورتی که این کیست شرایط خوبی نداشته باشد و بیمار نیز نشانه های شدیدی را تجربه نماید، شیوه های درمانی دیگر توصیه می شود. با سونوگرافی و اطلاع از کوچک شدن یا نابودی کیست دیگر بیمار به جراحی نیازی نخواهد داشت. اگر کیست در حال بزرگ شدن باشد یا نشانه ها و عوارض ناشی از آن حاد شوند، جراحی انجام می شود.

راه های مداوای کیست هموراژیک

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

زمان درمان با جراحی

  • عدم رفع خود به خود کیست
  • احساس درد زیاد در قسمت شکم که به هیچ وجه قطع نمی شود
  • کیست هایی که با معیار های سونوگرافی خوش خیم بودن آن ها مورد تایید قرار نمی گیرد.
  • اگر که تخمدان به علت حضور کیست به پیچخوردگی دچار شود
  • اگر کیست پاره و دچار خونریزی شود
  • کیست های هموراژیک قطر بیشتر از ۵ سانتی متر داشته باشد.

میزان جدی بودن این بیماری

در بسیاری از موراد ابتلا به این کیست یا رشد این نوع کیست در تخمدان به معنی مشکل نیست. چون که کیست های تخمدانی شیوع بسیار بالایی دارند و در بیشتر موراد خود به خود رفع می شوند. بیشتر مواقع شخص مبتلا به این نوع کیست حتی متوجه رشد کیست در تخمدان نمی شود، چون که هیچ یک از نشانه های رایج کیست خونریزی دهنده را تجربه نمی کند.

به طور معمول زمانی که خانم های مبتلا به این نوع کیست از این مسئله اطلاع پیدا می کنند، که به علل دیگری تحت معاینه لگنی قرار می گیرند. اگر کیست خیلی کوچک یا متوسط باشد به احتمال زیاد بیمار دچار علائم رایج آن نمی شود. در این وضعیت بیمار دردی ندارد، احساس گرفتگی شکم ندارد و احتمالا خونریزی شدید هم تجربه ننماید. بنابراین در اکثر مواقعی که پزشک متخصص به صورت تصادفی این نوع کیست را تشخیص می دهد، تنها به مراقبت توصیه می کند. بعد از مدتی امکان دارد مجددا پیشنهاد شود که فرد سونوگرافی را تکرار نماید. نظارت بر وضعیت کیست، تصمیم گیری درباره اینکه کیست خودش نابود می شود یا باید تحت درمان قرار بگیرد را راحت تر می کند.

بررسی راه های درمان کیست هموراژیک

زمان تخلیه تخمدان

این مورد بسیار نادر و کمیاب است و خیلی کم پیش می آید که تخمدان به علت حضور این نوع کیست تخلیه نمایند. اگر کیست بزرگتر از ۱۰ سانتی متر باشد، متخصص جراح تلاش می کند با جراحی توده را از بدن بیمار بیرون بیاورد. ولی در مواردی که کیست به صورت کامل تخمدان را درگیر کرده باشد یا بیمار مرتبا به کیست های تخدانی دچار باشد، شاید تخلیه تخمدان تصمیم بهتری باشد. برخی مواقع این کیست ها به اندازه ای آسیب رسان هستند که هر دو تخمدان را درگیر می کنند و هیچ بافت سالمی در دو تخمدان باقی نمی گذارند. در این شرایط متخصص حفظ سلامت بیمار را ترجیح می دهد و تشخیص می دهد کل تخمدان بیمار به شیوه جراحی حذف شود.

نحوه تشخیص کیست

کیست های هموراژیک یا خونریزی دهنده بیشتر با انجام سونوگرافی ئر مقیاس خاکستری در بیمار قابل تشخیص می باشند. اما به دلیل ظاهر متفاوت سونوگرافی خیلی وقت ها این نوع کیست ها توسط پزشک اشتباه تشخیص داده می شوند.

تشخیص با سونوگرافی

همانگونه که در بالا اشاره کردیم کیست های هموراژیک یا خونریزی دهنده در بیشتر موارد با سونوگرافی به شکل کاملا تصادفی تشخیص داده می شوند. همچنین امکان دارد پزشک با هدف معاینه لگن به لحاظ وجود کیست خونریزی دهنده سونوگرافی صورت گیرد، چون که بعضی از زنان نشانه های این نوع کیست را دارا هستند.

بعد از تشخیص کیست چه روش درمانی تجویز شود و چه شخص توصیه به مراقبت شود، این احتمال زیاد است که سونوگراقفی مجددا تکرار شود. به طور معمول سونوگرافی دوم با فاصله چندماه صورت می گیرد. اگر کیست کوچک شود، در این فاصله به طور حتم نابود می شود. ولی در صورتی که باقی بماند، پزشک قادر است اندازه فعلی اش را بررسی نماید و تشخیص دهد که آیا نسبت به قبل تغییری کرده است. همچنین می تواند بگوید که آیا این کیست به درمان نیازی دارد یا نه.

بیان راه های مداوا کیست هموراژیک

راه های جلوگیری از ایجاد کیست

حدودا هیچ راهی در حال حاضر وجود ندارد که به کمک آن بتوانیم جلوی ایجاد و رشد کیست های خونریزی دهنده در تخمدان بگیریم. بعضی از متخصصین و محققین بر این باور هستند، خانم هایی که مصرف قرص ضد بارداری دارند، به مراتب کمتر از دیگر خانم ها قبل از یائسگی به کیست تخمدان خونریزی دهنده دچار می شوند.

دیگر روشی که خیلی به ندرت پیش می آید برای درمان و سرکوب قطعی کیست های هموراژیک پیشنهاد شود، جراحی و تخلیه یک تخمدان یا هر دو تخمدان درگیر به کیست است. این مورد فقط در مواردی پیشنهاد می شود که هیچ راهی برای کنتل این وضعیت وجود نداشته باشد و دو تخمدان تا اندازه زیادی از دست رفته یا شدیدا درگیر کیست باشند.

درمان قطعی

نمی توان بیان کرد که درمان قطعی برای این نوع کیست ها وجود دارد. این نوع کیست ها مانند انواع کیست های تخمدانی می باشند، فقط با این فرق که خونریزی دهنده هستند و می توانند با پارگی کیست موجب بروز علائم فوق العاده شدید و اورژانسی شوند. تغییراتی که به سبب تخمک گذاری ظهور پیدا می کند، موجب ایجاد چنین کیستی می شود. پس طبیعی می باشد که در بسیاری از موارد کیست های هموراژیک نیز مثل انواع کیست ها به مرور بدون درمانی خاص نابود شوند.

درمان این نوع کیست به فاکتور هایی مانند علائم بیمار و همچنین قطر توده وابسته می باشد. در ضروری ترین حالت پزشک برای تسکین علائم  نشانه ها و همچنین درمان بیمار از شیوه جراحی برای حذف کیست استفاده می کند.

نحوه درمان کیست هموراژیک

عالی ترین قرص برای درمان

هم اکنون بهترین دارو برای کنترل کیست، دارو های هورمونی می باشند که از تخمک گذاری پیشگیری می کنند. مانند قرص های هورمونی و ضد بارداری که قادر هستند در کنترل رشد و بروز مجدد این نوع کیست تاثیر گذار باشند، می توان موارد زیر را نام برد:

  • Yasmin
  • Aviane
  • Levlite
  • Ortho Tri-Cyclen
  • Lo/Orval
  • Ortho-Novum
  • Alesse
  • Enpresse
  • Yaz
  • Nordette
  • Estrostep
  • Natazia

احتمال ناباروری

این کیست ها تاثیری بد بر قدرت باروری ندارند. اگر شخص مبتلا به این نوع کیست تخمدانی فقط از یک تخمدان درگیر کیست باشد، قطعا تخمدان سمت مخالف که سلامت است قادر است در باردار شدن زن تاثیر زیادی داشته باشد. پس خیلی از زنانی که به این نوع کیست مبتلا هستند توانایی این را دارند که مادر شدن و بارداری را تجربه کنند.

توضیح در مورد معالجه کیست هموراژیک

زمان نازایی در صورت بروز این کیست

همانگونه که توضیح دادیم این نوع کیست عموما یک تخمدان را درگیر می کند و به ندرت اتفاق می افتد که شخص از دو تخمدان به این نوع کیست دچار شود و به اندازه ای برسد که درمان غیر معمول باشد. پس با فرض اینکه بیمار بدترین شرایط را دارد، اگر هر دو تخمدان درگیر این نوع کیست ها شوند و کیست های سالمی در تخمدان نگذارند، بله این مشکل ایجاد شده و بیمار توانایی باروری را نخواهد داشت. البته امکان دارد تخمدان ها تخلیه شوند و شانس بارداری به طور کامل به صفر برسد.

حال که این مطلب خاتمه یافت برای آشنایی بیشتر با مطالبی در زمینه بیماری ها بر لینک های درمان کیست نابوتین و درمان کیست تخمدان کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *