دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پیدا کردن مشخصات مادربرد با روش های مختلف

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ دی ۱۴۰۱
  • ۰

به دلایل مختلفی از جمله ارتقای سیستم، تعویض سی پی یو و … نیاز است که مشخصات مادربرد سیستم خود را بدانید. در این مطلب روش های پیدا کردن مشخصات مادربرد ارائه می شود.

مادربرد یکی از اجزای اصلی سخت افزاری دستگاه های پی سی می باشد که به دلایل متعددی از جمله ارتقای سیستم و نیاز به تعویض سی پی یو، افزودن کارت گرافیک و … لازم است تا مشخصات آن را بدانید. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا روش های پیدا کردن مشخصات مادربرد سیستم را فرا بگیرید.

روش های پیدا کردن مشخصات مادربرد

مادربرد یکی از اجزای اصلی سخت افزاری دستگاه های پی سی می باشد و همه قطعات رایانه به صورت مستقیم نصب شده یا به قطعات مادربرد وصل می شوند و همه اطلاعات توسط مادربرد انتقال می یابد. کیفیت سیستم های پی سی به مشخصات مادربرد ارتباط دارد. حال به دلایلی از جمله ارتقای سیستم و نیاز به افزودن کارت گرافیک و … لازم است تا مدل مادربرد سیستم خود را بدانید. در ادامه با روش های پیدا کردن مشخصات مادربرد آشنا می شوید.

مادربرد چیست؟

مادربرد به معنی برد اصلی یا برد مادر رایانه است. به بیان دیگر اصلی ترین بخش رایانه مادربرد می باشد. مهمترین کاربرد این بخش، کنترل پردازشگر مرکزی و ایجاد ارتباط بین پردازشگر مرکزی با دیگر بخش ها است. این قطعه الکترونیکی درون انواع لپ تاپ، کیس، گوشی همراه و حتی ساعت های هوشمند نیز وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر کیس رایانه را باز کنید، بزرگترین قطعه ای که مشاهده می کنید و روی آن اجزایی مثل سی پی یو، هارددیسک، رم، کارت گرافیک و … قرار دارند، مادربرد است. می توان گفت مادربرد یک تخته مدار الکتریکی است که قطعات سخت افزاری مختلف مانند رم، پردازنده و قطعه های کاربردی دیگر از جمله بایوس روی آن جای دارند.

از این رو ساختار ظاهری مادربرد شامل قطعات الکترونیکی نظیر خازن، دیود، مقاومت، آی سی و ورودی هایی است که روی یک برد الکترونیکی واقع هستند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علت نیاز به دانستن مشخصات مادربرد

از جمله مواقعی که لازم است تا بدانید مدل مادربرد سیستم شما چیست؟ هنگامی است که می خواهید سیستم خود را ارتقا بدهید یا قصد تعویض سی پی یو، افزودن رم، کارت گرافیک، حافظه و … را داشته باشید. برای تمام این امور نیاز است که مشخصات مادربرد سیستم خود را بدانید تا قطعات سازگار با آن را تهیه نمایید.

به این ترتیب اگر سیستم عامل رایانه خود را دوباره نصب کرده اید، بایستی درایورهای مادربرد را نصب نمایید. در صورتی که مدل مادربرد را ندانید، این کار امکان پذیر نیست. همچنین اگر بخواهید مادربرد را ارتقا بدهید بایستی بررسی کنید آیا مادربرد مذکور می تواند از ارتقای سخت افزاری پشتیبانی نماید یا نه.

در صورتی که مادربرد به علت مشکلات سخت افزاری کار نکرد، بایستی مورد تعویض قرار گیرد ولی پیش از تعویض باید شماره و مدل مادربرد را بدانید.

چطور مشخصات مادربرد سیستم را پیدا کنیم؟

ابزارهای مختلفی وجود دارند که به کمک آن ها می توانید مشخصات و مدل مادربرد سیستم خود را بیابید. یکی از ساده ترین روش ها کمک گرفتن از ابزارهای موجود در ویندوز است. همچنین نرم افزارهای جداگانه ای نیز هستند که به شما در پیدا کردن مشخصات مادربرد کمک می کنند. در ادامه با این روش ها آشنا می شوید.

۱. استفاده از برنامه command prompt

ساده ترین راه برای اجرای کاری در ویندوز استفاده از برنامه ها یا ابزارهایی می باشد که در خود ویندوز تعبیه شده اند. یعنی برای استفاده از روش به دانلود و اجرای برنامه و ابزارهای مختلف از اینترنت احتیاج نیست. یکی از این روش ها برای پیدا کردن مشخصات مادربرد استفاده از command prompt می باشد.

۲. برنامه cpu-z

روش دیگر برای یافتن مشخصات مادربرد استفاده از برنامه می باشد. این نرم افزار همه اطلاعات سیستم را در اختیار شما قرار می دهد. بعد ز نصب برنامه cpu-z و اجرای آن یک پنجره باز می شود که در پنجره گشوده شده به سربرگ مین بورد رفته و روی آن کلیک کنید. در ادامه صفحه جدیدی باز می شود که در آن اطلاعات مادربرد سیستم نشان داده شده است. در این صفحه کمپانی سازنده مادربرد و مدل آن را خواهید دید.

۳. استفاده از ابزار system informatin

با استفاده از ابزار system informatin که در ویندوز موجود است می توانید مشخصات مادربرد رایانه یا نوت بوک را پیدا کنید. این ابزار از ویندوز ۹۸ تا حالا در دسترس است و به جز اطلاعات مربوط به مادربرد می توانید جزئیات بیشتری درباره قطعات سخت افزاری و سیستم عامل را نیز با این روش به دست آورید.

۴. بررسی بصری

در بررسی بصری لازم است که کیس رایانه یا نوت بوک را باز نمایید. همانطور که اشاره شد ساده ترین راه برای پیدا کردن مدل مادربرد این است که به کمک نرم افزار یا برخی ابزارها آن را انجام بدهید. ولی اگر سیستم شما کار نمی کند و نمی توان هیچ یک از این برنامه و ابزارها را به کار بندید بایستی کیس سیستم را باز کرده تا شماره مادربرد را بررسی نمایید.

به این ترتیب کیس رایانه را باز کرده و مورد بررسی قرار دهید. می توانید مدل مادربرد و شماره مدل را در کنار قطعات فیزیکی تعبیه شده روی آن مشاهده کنید. البته ابتدا مطمئن شوید که سیستم به برق وصل نیست و همه کابل ها را از مادربرد جدا کرده اید. برای پیشگیری از آسیب های احتمالی ناشی از لمس، بهتر است از لمس قطعات روی مادربرد خودداری کنید.

پیشنهاد می شود سیستم را روی یک سطح صاف کاری قرار دهید. با استفاده از پیچ گوشتی مناسب پیچ های کیس را باز کنید. شماره مدل مادربرد معمولا روی خود مادربرد درج شده است. البته بسته به مادربرد مکانی که این اطلاعات چاپ شده، متفاوت است.

از این رو حتما نزدیکی اسلات های رم، سوکت پردازنده یا میان اسلات های پی سی آی را مورد بررسی قرار دهید. امکان یافتن شماره مدل بدون آرم برند تولید کننده و برعکس هم وجود دارد. مادربردهای مدرن معمولا هر دو مورد را دارند. شماره مدل معمولا با بزرگترین فونت نوشتاری درج شده و شامل اعداد و حروف است.

در صورتی که نمی توانید مدل مادربرد را پیدا کنید می توانید تراشه مادربرد را مورد بررسی قرار دهید که یک کد ۴ رقمی دارد و با یک حرف آغاز شده و به دنبال آن سه رقم درج شده است. اگر مشخصه چاپ شده ای روی مادربرد مشاهده نمی کنید از شماره مدل برای یافتن سازنده استفاده کنید. این موضوع فقط با تایپ شماره مدل و سپس تایپ کلمه مادربرد در موتور جستجو به راحتی قابل انجام است.

در پایان به منظور آشنایی با دلیل داغ شدن cpu و ساختار هارد دیسک می توانید به سراغ این مطالب بروید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *