دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی سوناتا هیبرید و طراحی زیبای این خودرو

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

سوناتا هیبرید نسخه ۲۰۱۸ توسط شرکت پاکرو به ایران وارد شد و موجب شد برند هیوندای در بازار خودروهای هیبرید حرف بسیاری برای گفتن داشته باشد. با بررسی سوناتا هیبرید نسخه ۲۰۱۸ همراه آرگا باشید.

سوناتا هیبرید یکی از خودروهای موفق در بازار کشور محسوب می شود که مصرف سوخت بهینه و استهلاک پایین از ویژگی های شاخص آن شمرده می شود. در این مطلب به بررسی سوناتا هیبرید نسخه ۲۰۱۸ می پردازیم.

بررسی سدان پاک سوناتا هیبرید نسخه ۲۰۱۸

می توان لکسوس سی تی ۲۰۰h را اولین خودروی هیبریدی دانست که به ایران وارد شد و به علت عدم شناخت کافی خریداران با استقبال خوبی روبرو نشد. ولی به تدریج با افزایش دانش فنی مردم و ضمنا افزایش تقاضا برای خرید خودروهای هیبریدی، نمونه های دیگری از برندهای مختلف روانه بازار کشور شدند.

سونتا هیبرید را می توان از جنجالی ترین هیبریدهای وارد شده به ایران برشمرد که شمایلی دیگر از صنعت خودرو کره جنوبی را به نمایش نهاد. در حقیقت این سدان پاک و اقتصادی توانست به خودرویی موفق در بازار کشورمان تبدیل شود. در رده سدان های متوسط شهری یکی از محصولات پرطرفدار و محبوب هیوندای، سدان سوناتا می باشد که نخستین بار در سال ۱۹۸۵ بر روی پلتفرم میتسوبیشی ساترن پا به عرصه رقابت نهاد.

هیوندای سوناتا تا حالا بالغ بر هشت نسل را به خود دیده که با معرفی نسل ششم که با کد YF شناخته می شد، موفقیتی دو چندان به دست آورد. نسل هفتم این خودرو در سال ۲۰۱۵ با کد LF به بازار معرفی شد. همچنین برای مدل ۲۰۱۸ با فیس لیفت تمام عیاری مواجه شد و از نگاه بیشتر مردم به اندازه یک نسل جدید تحول یافت.

در ضمن عرضه نسخه هیبرید سوناتا از برگ برنده های هیوندای به شمار می رود که موجب شد این برند در بازار خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید هم حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد. در ایران هیوندای سوناتا توسط شرکت پاکرو به بازار ارائه شد. نسخه فیس لیفت آن نیز در نمایشگاه خودرو سال ۹۶ برای اولین بار مورد معرفی و رونمایی قرار گرفت.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شرکت پاکرو نخستین فیس لیفت سوناتا LF را در نسخه هیبریدی ۲۰۱۸ به ایران عرضه کرد. این خودرو هم مانند قبل، در سه تیپ مختلف ارائه شد که تفاوت تجهیزاتی آن ها تقریبا شبیه مدل ۲۰۱۷ بود. تیپ پایه این سدان با عنوان GL دارای مانیتور کوچک و رینگ ۱۶ اینچی است و تجهیزات مهمی مثل پانوراما، سنسور جلو و نقطه کور در آن حذف شده است.

دو تیپ دیگر این سدان تنها در تریم چرم و چوب کابین، تهویه صندلی های جلو و شارژر وایرلس با هم تفاوت دارند که هر سه ویژگی آن تنها در تیپ GLS پلاس موجود می باشد. این هیبریدی به همراه پیشرانه بنزینی خود، یک موتور الکتریکی ۵۱ اسبی نیز دارد که با باتری های لیتیوم یونی ۲۷۰ ولت تغذیه می گردد. در ادامه به بررسی سوناتا هیبرید نسخه ۲۰۱۸ می پردازیم.

طراحی چشم نواز

بررسی ها نشان می دهد هیوندای با ارائه مدل هیبرید سوناتا شانش درخشش مجدد را برای این خودرو در بازار سدان های کشورمان فراهم نمود به ویژه که طراحی این نسخه اندکی متفاوت تر از نسخه معمولی و بنزینی هیوندای سوناتا LF صورت گرفته است و با انتخاب المان های متفاوت، رینگ های چرخ آیرودینامیک، اضافه شدن اسپویلر روی درب صندوق و حذف لوله های اگزوز چهره ای مدرن و آیرودینامیک را به سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ بخشیده است.

در ضمن درج عبارت بلودرایو روی گلگیرهای جلو تردید شما را از هیبریدی بودن این خودرو برطرف می نماید. از سویی حالا تویوتا کمری هیبرید و تویوتا پریوس به عنوان اصلی ترین رقبای سوناتا هیبرید از نظر ظاهری زیاد عامه پسند نبوده و احتمالا برای اکثر مشتریانی که طرفدار یک خودرو مدرن و لوکس و در عین حال شکیل هستند، سوناتا هیبرید چشم نواز تر از محصولات تویوتا ظاهر گردد.

در نمای روبروی این سدان لبه چراغ های اصلی کاملا منطبق بر راستای کاپوت طراحی شده اند تا به همراه فرم قطره ای و یکپارچه، انسجام و هماهنگی در ادوات سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ را نمایان سازند. با این هدف، در حاشیه چراغ و کاپوت نوار باریکی از فلز براق نقره ای به کار رفته که تا فریم پنجره ها امتداد دارد.

در دو طرف جلوپنجره چراغ هایی کشیده و بزرگ حضور دارند و ظاهر آن ها بسیار پخته تر و بهتر از چراغ های مدل قبل از فیس لیفت می باشد. دو قسمت مشکی رنگ اطراف سپر جلو نیز با نوارهای ال ای دی همراه شده که این چراغ ها موقع روشن بودن، گرافیکی زیبا را ایجاد می کنند.

همچنین به کار رفتن نوار کرومی در پایین سپر سعی داشته اندکی چاشنی لوکس بودن را به سوناتا هیبرید اضافه کند و به این ترتیب این سدان هر سلیقه ای را به سمت خود بکشاند. در بررسی نمای کناری خودرو باید گفت اندکی از ویژگی های لوکس سوناتا هیبرید کم شده و به جلوه اسپرت خودرو اضافه شده است.

طرح رینگ های سوناتا در نسخه های استاندارد، لیمیتد، اسپرت و هیبرید متفاوت بوده و دارای سایزهای ۱۶/۱۷ و ۱۸ اینچ هستند. همه نسخه ها با فریم فلزی در پنجره ها و زیر رکاب همراه شده و آینه های کناری سیاه رنگ به چراغ راهنما مجهز می باشند. از نکات مهم در طراحی این نما می توان به خطوط حجم دهنده اشاره نمود که تعداد زیادی نبوده و صرفا با دو خط از انتهای چراغ عقب تا گلگیر جلو و زیر رکاب عرضه می شوند.

نمای عقب هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ جایی است که خلاقیت طراحان این سدان به اوج رسیده و شاهد نمایی پخته و قابل تحسین هستیم. بررسی ها حاکی از آن است طراحی نمای عقب این سدان از هنگام ارائه نسل اول تا این نسل در نوع خود بهترین بوده و در بین هم رده ای هایش برتر است.

نکات مثبت در طراحی نمای عقب، شامل حجم دهی سپر و درپوش صندوق است که با لبه ای شبیه به اسپویلر در انتهای درپوش صندوق ظاهری کاملا اسپرت و جوان پسند را ارائه می دهد. لوگوی شرکت و نام مدل در مرکز و هماهنگ با تقارن ادوات مختلف مشاهده می شود.

چراغ های خطر با گرافیک منحصر به فرد خود جایگاه خلاقانه و خیلی خوبی داشته که بر زیبایی نمای عقب سوناتا هیبرید تاثیر شایانی دارند. همچنین از ابتکارات جالب در طراحی این خودرو بایستی به کلید فشار بازکننده صندوق اشاره نمود که درون لوگوی هیوندای مخفی شده است.

فضای داخلی بزرگ و جادار

در چندین سال اخیر کره ای ها از نظر توجه به نیازهای مشتری با ذکاوت عمل کرده و با مطالعه دقیق وضعیت، مُد بازار و نقاط قوت و ضعف رقبا سعی کرده اند محصولاتی کم نقص به بازار ارائه بدهند. در اولین نگاه به فضای داخلی سوناتا هیبرید سریعا متوجه می شوید که این محصول برای شکست تویوتا کمری از نظر کیفیت و تجهیزات کابین طراحی شده است.

در بررسی فضای داخلی سوناتا هیبرید می توان گفت حقیقتا طراحی خوبی دارد و سرنشینان آزادی عمل کافی برای لذت بردن از سفر را دارند. سقف پانوراما، متریال خوب داخلی و حتی تریم چوب نیز احساسی از لوکس بودن را منتقل می کند که تحت هیچ شرایطی در تویوتا کمری مشاهده نمی شود.

البته فرم کلی کنسول مرکزی تغییر پیدا نکرده ولی در قسمت بالایی آن و دریچه های تهویه تغییراتی صورت گرفته که شاید در نگاه اول زیاد مورد توجه واقع نشود. بیشترین تغییر فضای داخلی این سدان به غربیلک فرمان باز می گردد. هیوندای غربیلک ۴ شاخه قبلی را رها کرده و از غربیلک اسپرت سه شاخه استفاده نموده است.

این موضوع سبب شده علاوه بر افزایش زیبایی، کارایی و استفاده آن هم راحت تر گردد. داشبورد و تودری های سوناتا ادواتی با طرح چوبی دارند که کیفیت قابل قبولی دارند. استفاده از تریم طرح چوب به همراه تودوزی چرمی، ترکیبی دلنشین را ایجاد کرده که در عین اسپرت بودن، سدان نیمه لوکسی را نیز تداعی می کند.

بیشتر کلیدهای فشاری و گردان مرتبط با کنترل امکانات رفاهی از فلز و مواد مرغوب ساخته شده اند و ماده اصلی به کار رفته در داشبورد، پلاستیک بوده ولی کیفیت خوبی دارد و اندکی نرم عمل می کند. این متریال درون درب و ستون ها هم مشاهده می شود. در بخش دسته دنده پلاستیک پیانویی و شفاف به کار رفته که همگی یک مجموعه با کیفیت را ایجاد کرده اند و به خوبی حس لوکس بودن را به مخاطب القا می کنند.

نکته مهم کابین هیوندای سوناتا هیبرید وجود فضای مناسب برای سرنشین در هر دو ردیف است به طوری که بررسی ها نشان می دهد به خوبی با کاربری و نوع استفاده آن هماهنگ گشته است. در حقیقت این خودرو بیشتر مورد توجه خانواده ها واقع شده و از آن برای مسافرت های برون شهری و استفاده های درون شهری بهره می گیرند.

به این ترتیب فضای جادار و مناسب کابین و در ضمن گنجایش قابل قبول صندوق عقب هم می تواند از موارد تاثیر گذار در موفقیت سوناتا هیبرید به شمار رود. ممکن است کمی اغراق آمیز دیده شود ولی کیفیت پلاستیک، چرم و طرح چوب قطعات را اگر با خودروهای المانی مانند بی ام و سری ۵ مقایسه نمایید با اطمینان می توان بیان کرد که سوناتا هیبرید تفاوت محسوس چندانی از این نظر با محصولات بی ام و ندارد.

تجهیزات و امکانات رفاهی

از مهمترین تجهیزات و امکانات رفاهی سوناتا هیبرید می توان به فرمان برقی حساس به سرعت، ۴ شیشه برقی، گرم کن صندلی های جلو و عقب، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، تودوزی چرم مصنوعی، تهویه صندلی های جلو، غربیلک فرمان چرمی، سیستم تهویه مطبوع اتومات دو گانه، سقف پانوراما، خروجی تهویه عقب، حافظه صندلی راننده، سانروف برقی سه حالته، سیستم هشدار نقطه کور، ورود واستارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز ضد قفل، پرده عقب برقی، سیستم کنترل پایداری، اتوهلد، شیشه های اتومات جلو، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل هوشمند، سیستم صندوق پران برقی، آینه های تاشوی برقی، دوربین دید عقب، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، شارژ بدون سیم تلفن همراه، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کنترل های سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم کنترل کشش و … اشاره نمود.

می توان گفت سوناتا با بهره مندی از امکانات رفاهی و کاربردی تلاش دارد تا رفاه بیشتری را برای سرنشینان خودرو به ارمغان آورد. در ضمن این سدان کره ای در تست ایمنی موسسه NHTSA موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شده است. همچنین سوناتا هیبرید از دوربین دید عقب با قابلیت دید در شب، دی لایت، بلوتوث، سیستم صوتی ۴۰۰ واتی با ۶ بلندگو، گرمکن و سرد کن صندلی با تنظیم ۸ جهته، سندلی برقی راننده، کنترل اتومات چراغ نور بالا، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۶ سو، استارت دکمه ای نیز برخوردار است.

ناگفته نماند یکی از آپشن های جالب توجه سوناتا هیبریدی تنظیمات خاص سیستم تهویه مطبوع آن می باشد به این صورت که راننده با انتخاب حالت «تنها راننده»، سیستم تهویه را فقط برای خود فعال نموده و این موضوع می تواند سبب صرفه جویی در انرژی شود.

پیشرانه  دو لیتری

همانطور که اشاره شد شرکت هیوندا برای نسخه فیس لیفت سوناتا LF طیف گسترده ای از انواع پیشرانه و قوای محرکه را لحاظ نموده است که شامل نسخه بنزینی، هیبرید و پلاگین هیبرید می باشد. در این بخش به بررسی مشخصات فنی و پیشرانه سوناتا هیبرید که موضوع این مطلب است می پردازیم.

این سدان به یک پیشرانه بنزینی ۴ سیلندر دو لیتری مجهز است که قدرتی معادل ۱۵۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر را تولید می کند. انتقال نیرو در سوناتا هیبرید بر خلاف بیشتر خودروهای هیبریدی  بازار که به جعبه دنده سی وی تی مجهز هستند از طریق یک گیربکس ۶ دنده اتومات صورت می گیرد.

همچنین بررسی ها نشان می دهد گیربکس ۶ دنده اتومات در هیوندا سوناتا هیبرید عملکرد مناسبی از خود نشان داده و در تعویض دنده ها شدیدا گوش به فرمان راننده است. البته در این بین، یک موتور برقی نیز بین پیشرانه بنزینی و گیربکس حضور دارد که ۵۱ اسب بخار قدرت ارائه می دهد و گشتاور حداکثری آن ۲۰۴ نیوتن متر می باشد.

باتری استفاده شده در این سدان از نوع لیتیوم پلیمر با ظرفیت ۱.۷۶ کیلووات ساعت است که نصب آن در صندوق عقب موجب شده ظرفیت صندوق به ۳۷۶ لیتر کاهش یابد. بر اساس اطلاعات ثبت شده در کاتالوگ خودرو، مصرف سوخت شهری سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده و مصرف جاده ای و ترکیبی آن به ترتیب ۵.۲ و ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد.

 در ضمن یکی از مواردی که در این سدان اندکی دور از انتظار است؛ نفوذ صدا به کابین در سرعت های بیشتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت می باشد. ولی نرمی و راحتی سواری سرنشینان از مواردی است که نسبت به بعضی رقبا مانند رنو تالیسمان قابل توجه است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *