دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی تویوتا پریوس و آشنایی با تیپ های مختلف این هیبریدی محبوب

  • رسول پنق
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

تویوتا پریوس یک خودروی هیبریدی ساخت شرکت بزرگ خودروسازی تویوتا است که از جشنواره ها و موسسات مختلف جوایز متعددی دریافت کرده است. این خودروی هیبریدی از پرفروشترین خودروهای هیبریدی جهان و همچنین اولین خودروی هیبری تولید شده است. ما در این مطلب می خواهیم به بررسی تویوتا پریوس این خودروی محبوب هیبریدی و ژاپنی بپردازیم.

وقتی اسم خودروی تویوتا پریوس به زبان می آید باید متوجه آن بشویم که این خودرو از پر فروش ترین خودرو های هیبریدی جهان از پر فروش ترین برند خودروسازی جهان یعنی شرکت ژاپنی تویوتا است. ما در این مقاله به بررسی تویوتا پریوس نسل چهارم و خصوصیات این خودروی خشن ژاپنی و همچنین معرفی تیپ ها و نسل های مختلف این خودرو می پردازیم.

بررسی ظاهری خودروی تویوتا پریوس

در بررسی تویوتا پریوس ظاهر این خودرو به روش خلاقانه ای خاص و متفاوت نسبت به دیگر خودرو های موجود طراحی شده است و نمی توان به طور دقیق واژه زیبا را برای آن استفاده کرد. وجود چراغ های جلوی چیز و کشیده با طرحی خاصی که برخوردارند در کنار جلو پنجره باریک این خودرو حالتی خفاشی به آن داده است. در نمای کنار نیز از خطوط برجسته ی بسیار جذابی استفاده شده است که نمای بسیار خاص و زیبایی به نمای کناری این خودرو داده است. این خط های زیبا از چرخ های جلو تا چرخ های عقب کشیده شده اند و این دو تا چرخ را به یکدیگر پیوند داده اند. در بررسی تویوتا پریوس از نمای عقب معلوم است که این خودرو پهن و پرحجم طراحی شده است. در این بخش چراغ ها مانند بخش جلویی به شکل دراز و همچنین عمودی طراحی شده است. در بخش بالایی صندوق این خودرو نیز قطعه سیاه رنگ و پهنی به کار برده شده است که از جنس پلاستیک ساخته شده است و نمای منحصر به فرد و جذابی به بخش عقبی این خودرو داده است.

مدل های مختلف تویوتا پریوس

بررسی بخش داخلی تویوتا پریوس

اگر برای بررسی تویوتا پریوس وارد خودرو تویوتا پریوس شوید خواهید دید که طراحی بخش داخلی این خودرو تفاوت چشمگیری با طراحی داخلی خودرو های دیگر دارد. طراحی منحصر به فرد داخل این خودرو نیز مانند طراحی نماای بیرونی آن توجه شما را جلب خواهد کرد. شرکت تویوتا در طراحی داخل پریوس سعی کرده است دسترسی سریعتر راننده به تمامی بخش های داخلی خودرو را آسان و راحت کند. همچنین در مونتاژ بخش داخلی تویوتا پریوس از مواد عالی و درجه یک استفاده شده است. صندلی راننده این خودرو قابلیت تنظیم در ۸ جهت و برای صندلی های سرنشینان قابلیت تنظیم در ۴ جهت را دارا می باشند. در کنسول میانی تویوتا پریوس از یک نماییشگر ۸ اینچی استفاده شده است که راننده به راحتی می تواند به آن دسترسی داشته باشد و اطلاعات مربوط به بخش های مختلف خودرو را مشاهده نماید.

ویژگی های نمای داخلی تویوتا پریوس

بخش فنی تویوتا پریوس

در بررسی تویوتا پریوس هیبریدی همانطور که از نام آن هم پیداست دارای موتور بنزینی و هم موتور الکتریکی است. موتور بنزینی این خودرو یک موتور ۱۸۰۰ سی سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه است که قدرتی برابر ۹۵ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون بر متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه در این خودرو تولید میکند. این موتور بنزینی علاوه به کار اصلی خود یعنی حرکت خودرو وظیفه شارژ کردن باتری های موتور الکتریکی این خوودرو را نیز بر عهده دارد. موتور الکتریکی تویوتا پریوس نیز از یک موتور ۵۳ کیلو واتی است که می تواند حداکثر توان ۷۱ اسب بخار را تولید کند.

مشخصات فنی تویوتا پریوس

  •  آرون گروپس

در این موتور الکتریکی از دو نوع باتری استفاده شده است که یکی از نوع فلز نیکل است که می تواند ۲۰۱ ولت  برق را تولید کند و دیگری از نوع لیتیوم یونی است که می تواند ۲۰۷ ولت برق را تولید کند. خودروی تویوتا پریوس با این دو موتور در حالت هیبریدی می تواند حداکثر توان ۱۲۱ اسب بخار را تولید نماید. همچنین در بررسی تویوتا پریوس حداکثر سرعت این هیبریدی محبوب ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت صفر تا صد آن ۹.۶ ثانیه است. سیستم انتقال قدرت این خودرو از سیستم کنترل الکترونیکی انتقال قدرت استفاده می کند که از پیشرفته ترین انواع سیستم انتقال قدرت است. مصرف سوخت تویوتا پریوس در هر صد کیلومتر تنها ۳.۵ لیتر است که کم مصرف بودن این خودرو را ثابت می کند. همچنین ظرفیت باک این خودرو نیز ۴۳ لیتر است که با توجه به مصرف کم این خودرو این حجم باک مناسب به نظر می رسد.

بررسی تویوتا پریوس از لحاظ ایمنی

در بررسی تویوتا پریوس بر روی ایمنی در تصادفات این خودرو که توسط موسسه بزرگ EuroNCAP انجام شده است، این خودرو امتیاز پنج ستاره را از این موسسه در یافت کرده است که ایمنی این خودرو را در حد عالی می توان توصیف کرد. از جمله سیستم های ایمنی نصب شده در این خودرو می توان به کیسه های هوا ایمنی برای راننده و تمامی سرنشینان و همچنین کیسه های هوای ایمنی جانبی سرنشینان و راننده و کیسه هوای زانویی و پرده ای برای راننده و سیستم هشدار دهنده سیستم باد لاستیک اشاره کرد.

انواع نسل ها و تیپ های خودرو تویوتا پریوس

شرکت تویوتا یکی از بزرگترین خودروسازان جهان است که اولین سری از تویوتا پریوس خود را با موتور هیبریدی را در سال ۱۹۹۷ به بازار معرفی کرد که ما در این بخش به معرفی تیپ های مختلف آن می پردازیم.

نسل اول تویوتا پریوس

نسل اول تویوتا پریوس سال ۱۹۹۷ عرضه شد. پریوس پرفروش ترین خودرو هیبریدی جهان است. این خودرو در کلاس خودروی هاچبک سایز متوسط دسته بندی می شود. این خودرو اولین وسیله نقلیه‌ هیبریدی با تولید انبوه در تاریخ خودروسازی جهان است. پریوس اولیه با پیشرانه ای به قدرت ۷۲ اسب بخار، مصرف سوختی در حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشت. در مجموع ۱۲۳ هزار دستگاه پریوس نسل اول در کارخانه تویوتای ژاپن تولید شد که علاوه بر موفقیت تجاری، جوایز متنوعی در بحث طراحی و فن‌ آوری های مدرن از بنیادهای مهم جهانی دریافت کرد.

بررسی نسل اول پریوس

نسل دوم از خودرو تویوتا پریوس

نسل دوم پریوس موفقیت بزرگی برای تویوتا بود و طی تولید در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ در ژاپن و ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ در چین، با پیشرانه ۷۵ و ۱۰۰ اسب بخار، نزدیک به ۱.۲ میلیون دستگاه فروش جهانی داشت.

بررسی تویوتا پریوس و نسل دوم آن

نسل سوم تویوتا پریوس

تویوتا موفقیت پریوس را در نسل سوم، بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با تولید بیش از ۲ میلیون دستگاه ادامه داد که پیشرانه هایی به قدرت ۱۰۰ اسب بخار با مصرف ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود.

نسل سوم از تویوتا پریوس

نسل چهارم از خودرو تویوتا پریوس

این مدل دارای مشخصاتی مانند موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه، حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی است و حداکثر قدرت ۱۲۱ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه را دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۳.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. همچنین میزان تولید Co2 تنها ۷۶ گرم در هر کیلومتر است که میزان مناسبی است.

بررسی تویوتا پریوس و طراحی نسل چهارم آن

تیپ و مدل های تویوتا پریوس

انواع مدل از خودروی تویوتا پریوس عبارتند از: پریوس C، پریوس V و پریوس پرایم. مدل C یک هاچبک کوچک و جمع و جور در سایز تویوتا یاریس، مدل V یک ون کاربردی در سایز متوسط و مدل پرایم یک سدان در سایز کرولا با دانش پیشرفته تویوتا در ارائه خودروهای هیبرید است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *