دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت و پرورش نخل مسافر و شرایط مورد نیاز آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش نخل مسافر چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کشت، تکثیر، پرورش و مراقبت از این نخل آشنا شوید.

به طور کلی نخل مسافر از دسته گیاهان گرمسیری و جزو خانواده پرندگان بهشتی می باشد که یکی از خاص ترین و خارق العاده ترین گیاهان طبیعت بوده و به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با اصول پرورش نخل مسافر

بهتر است بدانید گیاه نخل مسافر که با نام علمی Ravenala Madagascariensis نیز شناخته می شود از دسته گیاهان بومی ماداگاسکار خواهد بود. این گیاه در زیستگاه طبیعی خود می تواند تا ارتفاع ۲۷ متر و برگ های آن نیز تا ارتفاع ۵.۴ متر رشد کند اما در حالت عادی در مناطق غیر بومی به ارتفاع ۹ متر خواهد رسید.

چگونگی پرورش نخل مسافر

این نخل دارای برگ هایی بسیار زیبا می باشد که به شکل یک بادبزن بزرگ بر رو ساقه قرار دارند و قسمت انتهایی هر برگ به رنگ زرد و نارنجی می باشد. نخل مسافر شباهت بسیار زیادی به گیاه پرنده بهشتی دارد البته با این تفاوت که دارای گل های زیبای پرنده بهشتی نیست.

درخت نخل مسافر معمولا در مناطقی که دمای هوا در فصل زمستان بین منفی ۵ تا ۴ درجه سانتی گراد قابل کاشت خواهد بود. نخل مسافر را می توان یکی از بهترین گیاهانی دانست که در فضای گلدان و همچنین خانه قابل پرورش است.

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:

اگر قصد کاشت بذر های نخل مسافر را دارید در ابتدا بایستی بذرهای این گیاه را به مدت ۲ روز درون آبی با دمای بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد بخیسانید. پس از گذشت این مدت زمان می توانید بذور را در یک گلدان حاوی خاک غنی و دارای زهکشی ایده آل کشت نمایید.

دقت داشته باشید که معمولا خاک های لومی شنی غنی یا خاک های رسی غنی برای کاشت بذر های این گیاه مناسب خواهند بود. همچنین می توانید از یک کمپوست با کیفیت با زهکشی خوب نیز برای کشت استفاده نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت و تکثیر نخل مسافر

برای کاشت بایستی بذرها را روی سطح خاک قرار دهید البته که نازی به پوشاندن بذرها با خاک نیست. سپس روی گلدان را یک پلاستیک شفاف بکشید. بذرهای مسافر برای جوانه زنی نیاز به نور دارند. همچنین خاک بستر را نیز بهتر است مرطوب نگه دارید اما خیس نکنید.

همچنین بهتر است بدانید که بازه دمایی مناسب برای جوانه زنی بذرهای نخل مسافر بین ۲۵ تا ۳۰ دره سانتیگراد در طول روز و بازه بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد در طول شب خواهد بود.

معمولا فرآیند جوانه زنی بذر مسافر حدود یک الی سه ماه طول خواهد کشید اما در مواردی نیز ممکن است این فرآیند تا یک سال نیز به طول بیانجامد پس ناامید نشوید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری نخل مسافر:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان مهم ترین شرایط برای پرورش و نگهداری نخل مسافر پرداخته ایم.

روش های کاشت بذر مسافر

  • تامین نور و دمای کافی:

بهتر است بدانید که بهترین منبع نور برای رشد و جوانه زنی بذرهای نخل مسافر پشت پنجره در فاصله ۳۰ سانتی متری می رسد. پس از اینکه نهال ها به اندازه کافی بزرگ شدند و توانستید آن ها را در دست بگیرید می توانید آن ها را به زمین یا گلدان بزرگ تر انتقال دهید.

دقت داشته باشید که گیاهان جوان باید در یک مکان سایه آفتاب قرار بگیرند اما گیاهان بالغ بایستی در آفتاب کامل باشند تا به خوبی رشد و تکامل یابند. همچنین در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که بازه دمایی ایده آل بری جوانه زنی بذرها بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد در طول روز و بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد در طول شب خواهد بود.

  • خاک و کوددهی منظم:

معمولا توصیه می شود که برای بستر نخل مسافر از خاک های کوکوپیت و پیت ماس استفاده نمایید البه اگر کوکوپیت خالص هم بباشد مشکلی پیش نمی آید و تنها بایستی دقت کنید که بستر تمیز و قارچ کشی شده باشد. برای این کار می توانید از کاربندازیوم ۶۰ درصد استفاده نمایید.

شرایط لازم برای مراقب از گیاه مسافر

بسیاری از پرورش دهندگان خبره گل و گیاه توصیه می کنند که در طول فصول رشد گیاه هر دو ماه یک مرتبه از کود کامل استفاده نمایید و آن را مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده مورد مصرف قرار دهید. همچنین لازم به ذکر است که کودهای همه منظوره به ویژه کودهای مناسب گیاهان گرمسیری برای نخل مسافر بسیار مناسب هستند.

  • آبیاری به موقع:

بهتر است گیاه نخل مسافر را به صورت مرتب آبیاری نمایید و سطوح خاک را مرطوب نگه دارید. البته به هیچ وجه نباید خاک را خیس کنید زیرا با پوسیدگی ریشه ها مواجه خواهید شد.

در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نماید. در صورتی که گیاه آب و مواد مغذی کافی دریافت نماید به سرعت رشد خواهد کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *