دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سم زدایی کیسه صفرا با راهکارهای مفید و اثربخش

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع سم زدایی کیسه صفرا امروزه علاوه بر راهکار های پزشکی از طریق راهکار های خانگی نیز قابل انجام بوده و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با این راهکارهای موثر و مفید آشنا شوید.

به طور کلی کیسه صفرا یکی از مهم ترین اعضای بدن به شمار می آید که کمک به هضم غذا، ذخیره ی انرژی بدن، جلوگیری از لخته شدن خون، تجزیه داروها و الکل برای پردازش بهتر از بدن از وظایف اصلی آن خواهد بود. کیسه صفرا از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد و شما بایستی برای مراقبت و حفظ سلامی این عضو بدن، سم زدایی کیسه صفرا را جدی بگیرید.

چگونگی سم زدایی کیسه صفرا

بهتر است بدانید که کبد در واقع ۲۴ ساعت در طول روز کار می کند و کارهای مهمی را انجام می دهد تا شما زنده بمانید. ساختن صفرا که درون کیسه صفرا ذخیره می کند تنها بخشی از اهمیت این عضو را نشان خواهد داد. امولوسسیون چربی مصرفی بدن به کمک کیسه صفرا انجام می شود یعنی اگر صفرا نباشد بدن شما در تجزیه چربی که یک مولکول درشت و سرسخت است به شدت دچار مشکل خواهد کرد.اگر هر کدام از این اعضا مشکلی در عملکرد شان به وجود بیاید بدن شما به شدت دچار آسیب خواهد شد.

چگونگی سم زدایی کیسه صفرا

با وجود اینکه امروزه سم زداهای فراوانی برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا مطرح شده اند اما برای افرادی که بازی سم زدایی را به تازگی شروع کرده اند مصرف میوه و سبزیجات یک انتخاب عالی خواهند بود. توجه داشته باشید که برای پاکسازی کیسه صفرا یکی از مهم ترین نکات زمان انجام آن است به همین خاطر توصیه می شود پاکسازی را به صورت سالیانه و یا به صورت ماهانه انجام دهید زیرا در غیر اینصورت می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

برای مثال استفاده از رژیم های پاک کننده کبد و کیسه صفرا می تواند به بروز سوء تغذیه به ویژه در میان کودکان و زنان باردار و افراد دیابتی شود. لازم به ذکر است که پیروی از این رژیم ها به صورت دائم می تواند به روده ی شما آسیب جدی وارد نماید.

با وجود اینکه معمولا در سم زدایی کیسه صفرا روش های پزشکی تاثیرگذار تر هستند اما شما می توانید در ادامه با برخی از راهکارهای مفید برای سم زدایی آشنا شوید و از آن ها بهره ببرید:

مصرف آب لیموترش:

به طور کلی نفخ، رفلاکس معده و سر و صدای شکم جزو مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد همواره از آن ها شکایت دارند. اگر پس از هر وعده غذایی دچار این مشکلات می شوید و با هضم غذا به شدت مشکل دارید قطعا راه حل شما مصرف لیموترش خواهد بود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مصرف لیموترش برای پاکسازی کیسه صفرا

توصیه می شود که آب لیموترش را در نصف فنجان آب ولرم بریزید و هر روز صبح به صورت ناشتا میل نمایید. برای تمیز کردن کبد، ترشح صفرا و دفع مواد زائد از بدن می توانید سه عدد لیموترش را درون نیم لیتر آب سرد بیندازید و اجازه دهید کاملا جوش بیاید.

سپس آن لیموترش ها را بگیرید و به همان آب اضافه نمایید. نوشیدنی آماده شده را در فضای یخچال نگهداری نمایید و هر روز صبح ناشتا مقداری از آن را بنوشید. افرادی که داروها ضد اسید مصرف می کنند باید پیش از مصرف میزان زیادی آب لیموترش نظر پزشک خود را در این زمینه جویا شوند.

مصرف تمیز هندی:

مصرف این میوه پس از صرف غذا به هضم و جذب مواد غذایی کمک شایانی خواهد کرد. همچنین که رگه های فیبری یا آوند های چوبی این میوه حاوی ملین بوده و برای درمان خانگی یبوست و بهبود بواسیر بسیار موثر خواهد بود. در واقع این میوه سرشار از ویتامین C می باشد که به همین خاطر مصرف آن برای افرادی که اختلالات کبدی دارند مناسب است. همچنین از دیگر خواص این میوه می توان به خاصیت اشتها آوری آن اشاره کرد که برای این منظور بایستی پیش از غذا کمی میل شود.

چگونگی پاکسازی کیسه صفرا

مصرف چای زردچوبه:

چای زردچوبه نیز یکی از مهم ترین راهکارها برای سم زدایی کیسه صفرا به شمار می آید که کیسه صفرا را تحریک کرده و موجب تولید صفرا می شود. کبد از مایع صفرا برای سم زدایی استفاده می کند. زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل می باشد که در برخی از کشورها مانند هند بیشترین کاربرد را دارد.

رنگ زرد زردچوبه به دلیل ماده ای به نام کورکومین است که موجب تحریک صفرا می شود. معمولا برای تهیه این چای از زردچوبه، زنجبیل تازه، فلفل سیاه، دارچین، شیر نارگیل و عسل استفاده می شود که هر یک از این مواد خواص فوق العاده ای خواهند داشت.

مصرف مواد غذایی حاوی گوگرد:

مواد غذایی سرشار از گوگرد جزو مواد غذایی مفیدی هستند که به روند سم زدایی از بدن که در کبد انجام می شود کمک زیادی خواهد کرد. کبد و کیسه صفرا معمولا از مولکول های گوگردی برای مقابله با آفت کش ها و سمومی استفاده می کند که از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن می شوند. از میان تمام مواد غذایی حاوی گوگرد می تواند به سیر، پیاز، کلم، کلم بروکلی و گل کلم اشاره کرد.

معمولا توصیه می شود که این مواد غذایی به صورت خام مصرف شوند زیرا فرآیند گرمایشی میزان مواد و عناصر مغذی این مواد غذایی را به شدت کاهش خواهد داد.

مصرف انواع کلم برای پاکسازی کبد

مصرف انواع کلم:

انواع کلم ها مانند بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیج و کلم بروکسل برای سم زدایی کبد و کیسه صفرا بسیار قوی هستند و همچنین موادی درون خود دارند که برخی سموم مانند نیتروزامین های موجود در دود سیگار و آفلاتوکسین موجود در بادام زمینی را در بدن خنثی می کنند.

همچنین کلم ها حاوی موادی به نام گلوکوزینولات هستند که موجب می شوند کبد آنزیم هایی را تولید کند که برای انجام فرآیند سم زدایی لازم خواهند بود.

مصرف دارچین:

بهتر است بدانید که دارچین نیز یکی از ادویه هایی است که می تواند به عملکرد خوب کبد و کیسه صفرا در بدن کمک شایانی بکند. به همین خاطر توصیه می شود که این ادویه مفید را به غذاهایتان اضافه نمایید و از خواص آن بهره مند شوید.

مصرف عسل:

به صراحت می توان گفت هر آنچه که از تلاش زنبور های عسل به دست می آید کبد و کیسه صفرا را در سلامت نگه می دارد. معمولا توصیه می شود هر روز چند قاشق چایخوری عسل میل کنید زیرا مصرف روزانه عسل یک عادت خوب است که به سلامتی بدن کمک شایانی خواهد کرد.

راهکار های سم زدایی کیسه صفرا

مصرف میوه های غنی از آنتی اکسیدان:

به طور کلی میوه هایی مانند آلو، کشمش، زغال اخته، شاتوت، توت فرنگی، تمشک، پرتقال، گریپ فروت سرخ، سیب، طالبی و گلابی غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی می باشند. معمولا در طی فرآیند سم زدایی یا تصفیه کبد تعداد زیادی رادیکال آزاد تولید می شود که برای سلامت کبد مضر خواهند بود. در این مواقع آنتی اکسیدان ها از کبد و کیسه صفرا در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

مصرف سیب:

همانطور که می دانید میوه سیب سرشار از پکتین است که می تواند به فلزات سنگین موجود در بدن متصل شود و موجب دفع آن ها از بدن گردد. این کار بار کبدی را تا حد زیادی کاهش می دهد و همچنین ظرفیت سم زدایی آن را نیز افزایش می دهد.

مصرف کنگر فرنگی:

معمولا مصرف کنگر فرنگی تولید صفرا را تا حد زیادی افزایش می دهد. یکی از وظایف اصلی صفرا این است که سموم بدن را از طریق روده پاکسازی نماید. معمولا ۳۰ دقیقه پس از خوردن مقداری کنکر فرنگی ترشح صفرا تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

تاثیر سیب بر سم زدایی کبد

توصیه می شود که برای استفاده از گیاه تقریبا ۱۰ تا ۲۰ عدد برگ کنگر فرنگی را در نیم تا یک لیتر آب و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و سپس در طول روز بعد از غذا از این محلول میل نمایید.

مصرف کاکائوی تلخ:

کاکائوی تلخ نیز یکی دیگر از خوراکی های مفید در پاکسازی کیسه صفرا محسوب می شود که بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری های کبدی مانند یک مرهم عمل می کند و می تواند موجب بهبود بیماری در افراد شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *