دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شیوه های طب سنتی برای درمان سوختگی با روغن

  • شقایق ایران دوست
  • ۴ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با درمان سوختگی با روغن آشنا کنیم و اطلاعاتی خاص در این رابطه به شما بدهیم تا بتوانید با این نوع سوختگی راحت تر کنار بیایید و از آسیب های شدید تر پوستی پیشگیری کنید.

درمان سوختگی با روغن سریع  باید صورت بگیرد در غیر این صورت امکان این که آسیب های پوستی افزایش یابد وجود دارد. معمولا سوختگی با روغن می تواند از بد ترین نوع سوختگی ها باشد بنابراین باید اطلاعاتی در این مورد داشته باشید تا بتوانید این مشکل را رفع کنید.

     درمان سوختگی با روغن

درمان سوختگی با روغن در خانه

بسیاری از خانم ها زمانی که آشپزی می کنند ممکن است سوختگی با روغن را تجربه کرده باشند. این نوع سوختگی ها می تواند مشکلات بسیار شدیدی برای آن ها ایجاد کرده و این سوختگی ها می تواند بیشتر در بالا تنه و دست ها و صورت رخ دهد. به صورت کلی سه نوع سوختگی وجود دارد که باید آن ها را بشناسید تا بتوانید سوختگی خود را تشخیص داده و در نهایت برای درمان اقدام نمایید. در ادامه انواع سوختگی با روغن را برایتان بررسی می کنیم و راه های شناخت نوع سوختگی در هر مرحله را برایتان خواهیم گفت.

سوختگی درجه یک

در این نوع سوختگی تنها لایه های بیرونی پوست آسیب می بیند و رنگ پوست قرمز خواهد شد و دیگر دچار تورم و درد نخواهید شد. این نوع مشکل را می توانید با پماد سوختگی درمان کنید و نیازی به استفاده از سایر داروها در این زمینه نمی باشد.

سوختگی درجه دو

این مدل از سوختگی ها می تواند بر روی لایه های زیرین بافت پوست تاثیر گذاشته و در این حالت رنگ بخش سوخته پوست سفید و براق خواهد شد و همچنین تاول هایی در سطح پوست ایجاد می گردد. این نوع از سوختگی نیز مانند نوع قبلی با پمادهای سوختگی قابل درمان می باشد و اگر در خانه مراقبت های لازم را انجام دهید بهبود خواهید یافت.

سوختگی درجه سه

در این مدل از سوختگی ها بافت های زیرین پوست آسیب می بیند و گاها این مدل از سوختگی ها تا استخوان ها نیز پیش می رود. این مدل از سوختگی ها به مراقبت پزشکی نیاز دارد در غیر این صورت فرد ممکن است دچار عفونت شدید شود.

  •  آرون گروپس

درمان سوختگی با روغن

به صورت کلی باید سعی کنید سوختگی هایی که با روغن ایجاد می شود را درمان نمایید و اگر این مدل از سوختگی های ما درجه یک و دو باشد به راحتی در خانه و با پماد های متفاوت سوختگی و ماسک های گیاهی درمان خواهد شد و در غیر این صورت ممکن است درد و سوزش شدیدید را متحمل شوید. یادتان باد که اگر سوختگی ها از نوع درجه سوم باشد باید حتما به یک متخصص مراجعه کنید و تحت درمان باشید زیرا این سوختگی ها که دارای عمق بالا تری هستند می توانند منجر به بروز عفونت های شدید شده و همین عفونت ها جانم فرد را به خطر خواهد انداخت.

روش های خانگی برای درمان سوختگی

روش های ساده ای وجود دارد که اگر بخواهید می توانید برای درمان سوختگی با روغن از آن ها استفاده کنید. این روش ها را در ادامه برایتان بررسی می کنیم و نکته ای که باید بدانید این است که هیچ کدام از این روش ها را نباید برای سوختگی درجه سه انجام دهید زیرا این نوع از سوختگی دارای حساسیت بالایی می باشد و ممکن است مشکلاتی برایتان ایجاد شود.

سرد نگه داشتن

اولین روشی که به شما پیشنهاد می شود این است که محل سوختگی را سرد و خنک نگهدارید. این کار می تواند به شما کمک کند تا بتوانید درد و سوزش را کنترل نمایید. برای این روش کافی است تا از کمپرس سرد استفاده نمایید و یا دست خود را به زیر آب سرد برده و این کار را هر ده دقیقه یک بار تکرار کنید تا درد شما کاهش یابد.

استفاده از وسایل خاص

برای این که بتوانید محل سوختگی را تمیز نگه دارید نیاز است تا از باند و استریل های نچسب استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا سریع تر مشکل خود را رفع کرده و از بروز عفونت ها پیشگیری می نماید. اگر پوست شما دچار تاول شده باشد باید حواستان باشد که به وسیله باند تاول ها را پاره نکنید و بگذارید روند بهبودی تاول ها به صورت طبیعی پیش برود.

درمان سوختگی پوست

پمادهای سوختگی

برای سوختگی های درجه یک و دو می توانید از پمادهای سوختگی استفاده کنید. پمادهایی که از دارو خانه ها تهیه می کنید معمولا کاربرد بالایی دارند و مانع از اسکار و زخم های شدید بر روی پوست می شوند و رد سوختگی را به مرور از بین خواهند برد. در حین استفاده از این پمادها باید احتیاط را رعایت کنید تا این دارو ها منجر به ایجاد زخم های شدید نشود.

آنتی بیوتیک و مسکن

اگر درد دارید می توانید از مسکن ها و آنتی بیوتیک هایی که نیازی به نسخه پزشک ندارند به صورت دوره ای مصرف کنید. این کار درد شما را تسکین داده و از بروز انواع عفونت ها در بدن شما پیشگیری خواهد کرد.

قرار نگرفتن در معرض نور خورشید

یکی دیگر از روش هایی که جزئی از درمان های خانگی محسوب می شود این است که دست خود را بعد از سوختگی با روغن و در حین درمان شدن نباید در معرض نور خورشید قرار بدهید. این کار منجر به قرمزی و سوزش بیشتر سوختگی خواهد شد و ممکن است لکه های تیره ای را روی پوست شما به جا بگذارد.

پمادها

  • ساده ترین پمادی که برای سوختگی ها کاربرد دارد پماد زینک می باشد. این پماد از گذشته های نه چندان دور برای درمان این مشکل تحت نظر پزشکان قرار گرفته است و می تواند تاثیرات بسیار خوبی بر روند بهبود سوختگی بگذارد.
  • پماد دیگری که معمولا افراد آن را برای درمان سوختگی می شناسند پماد آلفا می باشد. این پماد تاثیر بی نظیری بر روی درمان سوختگی ها دارد و می تواند منجر به رطوبت رسانی پوست شده و عوارض این مشکل را کاهش خواهد داد.
  • پماد کالاندولا نیز برای سوختگی می باشد و می تواند به رفع سوختگی با روغن کمک بسیار زیادی بکند.

رفع سوختگی در خانه

روغن کنجد

روغن کنجد دارای مقادیر بسیار زیادی از ویتامین F می باشد و دارای اسیدهای چرب ضروری می باشد که می توانند از پوست در برابر آسیب ها مراقبت کرده و آن را ترمیم کنند. این روغن می تواند از خشک شدن پوست پیشگیری گرده و لایه های جدیدی را روی پوست تشکیل دهد. ترکیبات این روغن به صورت کلی برای پوست آسیب دیده بسیار خوب می باشد و منجر به ترمیم سریع تر و ساخته شدن بافت های جدید تر می شود.

روغن زیتون

از دیگر روش های درمان خانگی سوختگی با روغن ها می توان به استفاده از روغن زیتون اشاره کرد.این روغن می تواند تاثیرات بسیار خوبی بر روی زخم ها داشته باشد و حاوی مقادیر بسیار زیادی از ویتامین E می باشد و می تواند به التیام پوست بعد از سوختگی کمک شایانی کند. این روغن دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها می باشد و با این خاصیتی که دارد می تواند محل سوختگی را ضد عفونی نماید. برای تاثیر گذاری بیشتر این روغن می توانید آن را با مواد دیگری مانند آلوئه ورا، عسل و زردچوبه و آب لیمو ترکیب کرده و بر روی زخم سوختگی بزنید تا بهبود یابید.

زمان مراجعه به پزشک

یکی از مسائلی که در این زمینه وجود دارد این است که افراد دیر به متخصص و پزشک مراجعه می کنند و مشکلات بد تری برایشان ایجاد می شود. با این که می توانید سوختگی های درجه یک و دو را در خانه درمان کنید ولی اگر یک سری از مشکلات خاص را که در ادامه برایتان بیان می کنیم را مشاهده کردید لازم است تا سوختگی خود را به یک متخصص نشان دهید.

سوختگی و درمان آن

سوختگی چشم

از خطرناک ترین مشکلاتی که ممکنم است در حین سوختگی با آن رو به رو شوید سوختگی چشم با روغن است. این نوع سوختگی بسیار خطرناک می باشد و امکان نابینا شدن وجود دارد. بنابراین بهتر الست قبل از این که چشم شما عفونت کند سریعا خود را به پزشک برسانید تا مورد معاینه و درمان قرار بگیرید.

زخم های درد ناک

اگر زخم های دردناک دارید و یا بوی بدی از این زخم ها که در اثر سوختگی ایجاد شده است استشمام می کنید باید سریعا خود را به پزشک برسانید زیرا امکان بروز عفونت در زخم وجود دارد.

تاول و ترشحات آن

در نظر داشته باشید که تاول زدن بعد از سوختگی امری عادی می باشد با این حال اگر بلافاصله بعد از تاول زدن ترشحات آن شروع شود باید برای درمان به پزشک مراجعه نمایید در غیر این صورت امکان بروز عفونت در زخم سوختگی شما وجود دارد.

سوختگی در نواحی خاص بدن

یک سری از نواحی بدن بسیار حساس تر می باشند از این رو اگر در این نواحی دچار سوختگی شدید باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. این نواحی خاص شامل کشاله ران، صورت، باسن و گوش ها می باشد.

ترمیم سوختگی با روغن

این مورد را به خاطر داشته باشید که سوختگی درجه سوم را باید پزشک درمان نماید و شما نمی توانید این مدل سوختگی ها را درمان کنید. با این حال یادتان باشد که اگر درجه حرارت روی زخم بسیار بالا باشد و درد و قرمزی و التهاب چند روزی طول بکشد بهتر است باز هم به یک متخصص سوختگی خود را نشان دهید شاید نیاز به درمان های پیشرفته تری داشته باشید. در واقع سفید و مومی شدن پوست در محل سوختگی نیز می تواند یک عامل هشداری باشد بنابراین این عوامل را جدی بگیرید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

در انتهای این مطلب نیز می توانید مطالبی در ارتباط با درمان سوختگی زبان و درمان سوختگی گلو را مشاهده کرده و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *