دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان سوختگی گلو با فوت و فن های خانگی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع درمان سوختگی گلو چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با کاربردی ترین و بهترین راهکار های درمان این اتفاق آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور معمل سوختگی گلو و دهان یکی از مسائل نگران به شمار نمی آید و نیازی نیست شما دغدغه بسیار زیادی در این زمینه داشته باشید. امروزه عفونت های بسیار ساده مانند گلو درد و سرماخوردگی باعث این سوختگی خواهند شد که می توانید با ساده ترین روش ها اقدام به درمان کنید.

آشنایی با روش های درمان سوختگی گلو

بهتر است بدانید که علاوه بر سوختگی واقعی گلو، بیماری به نام سندرم سوزش دهان وجود دارد که فرد بی دلیل و به صورت مداوم احساس سوزش در زبان خود می کند که با سوختگی واقعی گلو کاملا متفاوت خواهد بود. در واقع فرقی نمی کند سوختگی گلو به چه دلیل رخ داده باشد زیرا در هر صورت نیاز به درمان خواهد داشت.

چگونگی درمان سوختگی گلو

توجه داشته باشید که بافت گلو تنها چندین میلی متر ضخامت دارد و به همین خاطر نسبت غذاهای داغ حساسیت زیادی خواهد داشت. سوختگی گلو در اغلب اوقات در اثر نوشیدن مایعات خیلی داغ، بلعیدن حلال های شیمیایی و یا استنشاق خیلی داغ اتفاق می افتد. که برای درمان این سوختگی بابستی فورا اقدام نمایید زیرا بافت گلو به سرعت ورم کرده و باعث بسته شدن راه های تنفسی خواهد شد.

در ادامه کاربردی ترین و بهترین راهکار ها برای درمان سوختگی گلو و دهان پرداخته ایم که در مواقع بروز سوختگی می توانید از آن ها استفاده نمایید:

برای درمان سوختگی گلو یتان با دهان تنفس کنید:

توصیه می شود به محض اینکه غذای داغی را داخل دهانتان گذاشتید و سوختید بلافاصله غذا را از دهان بیرون اورده و زبان را خارج نمایید و تند تند با دهان نفس بکشید. در این مواقع زمانی که با دهان نفس می کشید هوای خنک روی سطح زبان جاری می شود و سوزش و دردتان را تسکین می دهد.

بهتر است حجم زیادی از هوا را در حالی که زبان تان بیرون از دهان است تنفس کنید و تا کمتر شدن شدت سوزش به تکرار آن ادامه دهید.

  •  آرون گروپس

روش های بهبود سوختگی گلو

آب گرم را دهان تان نگه دارید:

یکی دیگر از راه های موثر در التیام و درمان سو.ختگی گلو نگه داشتن آب گرم در دهان است. در واقع مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شده نشان داد که برای کاهش آسیب پس از سوختگی زبان، آب گرم درون دهان می تواند جلوی پیشرفت سوختگی را بگیرد.

همچنین انجام این کار باعث افزایش ریز جریان خود در بافت های زبان شده و در نهایت تحویل مواد غذایی از سرخرگ ها به بستر مویرگی در بافت های زنده که پرفیوژن نام دارد، بهتر صورت خواهد گرفت. برای انجام این راهکار می توانید نصف قاشق چایخوری نمک را درون یک لیوان آب گرم حل نمایید و ۳۰ ثانیه درون دهان بچرخانید و سپس تف کنید. این کار را با چندین بار در روز انجام دهید تا زبان تان التیام پیدا کند.

یک خوراکی سرد و خنک بخورید:

بهتر است در مواقع سوختگی گلو سریعا یک چیز سرد و خنک بخورید تا دمای زبانتان پایین بیاید، التهاب زبان تان کمتر شده و در نهایت از آسیب بافت ها جلوگیری شود. برای انجام این راهکار می توانید یک تکه یخ را میک بزنید و یا بستنی بخورید. آب سرد یا آب میوه خنک نیز انتخاب خوبی خواهند بود که می توانید آن ها را جرعه جرعه بنوشید.

توصیه می شود هر چیزی را درون دهان می گذارید تا حد امکان پیش از قورت دادن درون دهان نگه دارید تا تاثیرگذاری خوبی داشته باشد.

تاثیر آب خنک بر بهبود وضعیت گلو

عسل بخورید:

عسل نیز یک راه حل ایده آل برای درمان سوختگی گلو است زیرا خاصیت آنتی باکتریال عسل مانع عفونت های باکتریایی پوست اسیب دیده شده و به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می کند و می تواند شدت درد و تورم را کاهش دهد.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد ویژگی ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی عسل برای ترمیم زخم، فوق العاده خواهد بود. برای استفاده از این راه حل می توانید یک قاشق چایخوری عسل را روی زبان تان پخش کنید و اجازه دهید تا حد امکان روز زبان باقی بماند. توصیه می شود که برای رسیدن به نتیجه ایده آل روزی ۲ الی ۳ مرتبه این کار را تکرار نمایید.

از ماست استفاده کنید:

توجه داشته باشید که ماست نیز می تواند یک تسکین دهنده فوری برای سوزش زبان باشد. ماست دارای خاصیت آرام بخشی است که می تواند گرما و حرارت سوختگی را از زبان کم کند و از حساسیت و سوزش آن بکاهد. برای استفاده از این راهکار نصف فنجان ماست ساده و سرد را کم کم میل کنید. البته برای تاثیر بهتر بایستی چندین ثانیه درون دهان نگه دارید و سپس قورت دهید.

مزیت ماست برای درمان سوزش گلو

از آلوئه ورا برای درمان سوختگی گلو استفاده نمایید:

آلوئه ورا نیز یک درمان فوق العاده برای سوختگی گلو زبان خواهد بود که نه تنها سلول های آسیب دیده را تسکین می دهد بلکه به فرآیند التیام نیز کمک کرده و از درد و التهاب آن می کاهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شد نشان داده که آلوئه ورا می تواند تاثیر زیادی در بهبود سوختگی های درجه یک تا درجه دو داشته باشد.

برای استفاده از آن بایستی ژل آلوئه ورا را خارج نمایید و سپس بر روی تمام سطوح زبان بمالید و برای رسیدن به نتیجه ایده آل چندین مرتبه تکرار نمایید. همچنین می توانید ژل آن را به صورت تکه های یخ دربیاورید و مرتبا میک بزنید.

از شکر استفاده کنید:

شکر نیز تاثیر خوبی در درمان سوختگی گلو دارد و می توانید از ان به عنوان تسکین دهنده و بهبود وضعیت چشایی تان استفاده نمایید. در ابتدا یک قاشق چایخوری شکر را روی زبان بگذارید. سپس زبان را به سقف دهان بچسبانید و اجازه دهید تا شکر ذوب شود. برای بهبود یافتن سریع چندین مرتبه تکرار نمایید.

راهکار های ایده ال برای درمان سوختگی گلو

ویتامین E مصرف کنید:

به صراحت می توان گفت که کپسول ویتامین E برای بهبود سوختگی گلو بسیار موثر است و طبیعت آرامبخش روغن ویتامین E می تواند تسکین دهنده فوری باشد. در واقع این روغن دوره التیام را تسریع کرده و به بازسازی بافت آسیب دیدهنیز کمک شایانی خواهد کرد.

توصیه می شود که یک عدد کپسول ویتامین E را باز کنید و محتویات درون آن را روی زبان تان بگذارید. سپس با استفاده از انگشت آن را روی تمام قسمت های سوخته پخش کنید. می توانید برای بهبود سریع تر چندین مرتبه در طول روز انجام دهید.

از گلیسیرین گیاهی استفاده کنید:

گلیسیرین گیاهی که بدان گلیسرول نیز گفته می شود ماده ای شفاف و بدون بو می باشد که از روغن های گیاه تولید شده است. این ماده به کاهش التهاب بافت های آسیب دیده کمک شایانی می کند و زبان را مرطوب نگه می دارد که برای التیام فوری زبان و گلو نیز بسیار مفید خواهد بود.

موثر بودن گلیسیرین در بهبود وضعیت گلو

برای استفاده از این روش گلیسیرین را به زبان تان بمالید و تا حد امکان اجازه دهید روی زبان باقی بماند و سپس تف کنید و دهان را با آب سرد شستشو دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *