دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی سرفیس لپ تاپ ۴ با قدرت عملکرد بالا و عمر باتری زیاد

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

شرکت مایکروسافت با ارائه سرفیس لپ تاپ ۴ در یک محصول با طراحی آشنا، عمر باتری بیشتر و عملکرد بهتر را نوید داد. در این مطلب برای صحت موضوع به بررسی سرفیس لپ تاپ ۴ می پردازیم.

یافته ها حاکی از آن است که سرفیس لپ تاپ ۴ شرکت مایکروسافت، عملکرد قدرتمند، عمر باتری زیاد و صدای چشمگیر را ارائه می دهد. در این مطلب بر آن هستیم تا با بررسی سرفیس لپ تاپ ۴ با امکانات و قابلیت های این دستگاه بیشتر آشنا شوید.

نقد و بررسی سرفیس لپ تاپ ۴

باید اشاره کرد سری لپ تاپ های سرفیس از سال ۲۰۱۷ به بازار وارد شدند و از همان ابتدا مورد استقبال قرار گرفتند. این لپ تاپ ها بسیار سبک بوده و می توانند جایگزین مناسبی برای تبلت های سرفیس محسوب شوند. در اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۹ محصول دیگر این شرکت یعنی سرفیس لپ تاپ ۳ به روز رسانی شده و اکنون شاهد سرفیس لپ تاپ ۴ هستیم.

سرفیس لپ تاپ ۴ یک دستگاه کامل بوده و اجزای بهبود یافته را در شاسی باریک و سبکی که خط تولید لپ تاپ سرفیس با آن شناخته می شود، بسته بندی می نماید. به گفته شرکت مایکروسافت، آخرین لپ تاپ سرفیس عمر طولانی تری ارائه می دهد، همانگونه که توان پردازشی بیشتری نسبت به نسل های پیشین دارد.

داشتن لپ تاپی مانند سرفیس لپ تاپ ۴ که هم سبک و قابل حمل بوده و هم به آسانی ۳۶۰ درجه می چرخد، انتخاب ایده آلی برای افرادی است که مجبور هستند مدام در رفت و آمد بوده و یا دور کاری دارند. این لپ ناپ دارای امکانات ویژه ای از جمله نمایشگر لمسی مجهز به فناوری مولتی تاچ و کیبوردی با نور پس زمینه می باشد.

بررسی ها حاکی از آن است مهم ترین قابلیت سرفیس لپ تاپ ۴ این است که با وجود سبک و قابل حمل بودن، به معنی واقعی سریع و قدرتمند بوده و سبکی و ظرافت چیزی از کارایی آن نکاسته است. به این ترتیب می توان گفت سرفیس لپ تاپ ۴ یک لپ تاپ ایده آل است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بعد از طی دو سال از معرفی سرفیس لپ تاپ ۳ در این مدت سازندگان رقیب همچون اپل و دل محدودیت های باریک و قدرتمند بودن را طی کرده اند. از تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ در ایالات متحده و ۲۷ آوریل در بریتانیا سرفیس لپ تاپ ۴ سفارش داده شده توسط مایکروسافت در اختیار کاربران قرار گرفت. در ادامه به بررسی کامل سرفیس لپ تاپ ۴ خواهیم پرداخت.

طراحی مینیمال

در بررسی طراحی ظاهر سرفیس لپ تاپ ۴ باید اذعان داشت که این محصول به سرفیس لپ تاپ ۳ بسیار شبیه است. از سوی دیگر با یک نوت بوک مینیمالیستی زیبا و درخشان مواجه هستیم که یک صفحه کلید راحت و همه اصول اولیه را ارائه می دهد. با این توصیف حاشیه های آن کاهش نیافته است.

مایکروسافت مدعی است سرفیس لپ تاپ ۴ حدود ۷۰ درصد نسبت به مدل قبلی سریعتر است و می تواند تا ۱۹ ساعت شارژ برای نسخه AMD و ۱۷ ساعت برای نسخه اینتل را ارائه دهد. بررسی ظاهر سرفیس لپ تاپ ۴ نشان می دهد که تغییرات ظاهری زیادی صورت نگرفته و همچنان شاهد حاشیه های نسبتا ضخیم آن هستیم.

در حالی که حاشیه های لپ تاپ دل XPS 13 به صورت قابل توجهی کاهش یافته است. هنگامی که از قاب اطراف نمایشگر صحبت می شود، همچنان مایکروسافت در انتها قرار دارد. به این ترتیب اگر یکی از لپ تاپ های سری سرفیس لپ تاپ را دارید، هیچ تغییری در سرفیس لپ تاپ ۴ از نظر ظاهری نمی بینید.

البته این دستگاه از همه ویژگی های لپ تاپ باریک و سبک برخوردار بوده ولی مشابه هر محصول دیگری با انتقاد و نقاط قوتی همراه است. به طور مثال طراحی ساده آن سبب شده کاربر پسند باشد و از دیدن لپ تاپ احساس خستگی نکنند. باید اشاره کرد لپ تاپ های شرکت مایکروسافت همواره ظاهر زیبا، شکیل و ظریفی دارند.

و سرفیس لپ تاپ ۴ نیز از این موضوع بهره می برد. به عبارتی به معنای واقعی کلمه ظریف و زیبا و قابل حمل می باشد و ظاهر جذابش همواره نظر کاربران زیادی را به سمت خود جلب می کند. این شرکت سرفیس لپ تاپ ۴ را در رنگ های برنزی، مشکی، نقره ای و خاکستری عرضه می کند.

تمام بدنه و درب سرفیس لپ تاپ ۴ از لحاظ رنگ کاملا یکدست بوده و نشان مایکروسافت نیز در پشت درب تعبیه شده است. البته رنگ کیبورد کمی تیره تر از باقی قسمت های بدنه می باشد. ضخامت این لپ تاپ وقتی درب آن بسته باشد تنها ۱۴.۴ میلی متر در نسخه ۱۳ اینچی بوده و وزن آن نیز حدود ۱.۳ کیلوگرم می باشد.

از این رو به راحتی می توان آن را داخل کیف یا کوله جای داد؛ بدون این که حمل آن شما را به رنج اندازد. درب سرفیس لپ تاپ ۴ از جنس آلومینیومی است که نسبت به فشار دست مقاوم می باشد. درب و لولای دستگاه دارای مقاومت و ایستایی کافی هستند و دیگر مجبور نیستید دائما آن را با دست نگه داشته یا تنظیم کنید.

این قابلیت سرفیس لپ تاپ ۴ را از سایر اولترابوک های سبک و ظریف متمایز ساخته و می توان الگویی برای سایر سازندگان محسوب شود. تنها انتقاد وارد به بدنه لپ تاپ این است که به راحتی آثار لک و اثر انگشت را می پذیرد و تمیز کردن آن دشوار است. ناگفته نماند پوشش پارچه ای آلکانترا روی کیبورد مانند همیشه لوکس به نظر می رسد.

این پوشش در بیشتر مدل های ۱۳.۵ اینچی سرفیس لپ تاپ دیده می شود. نقره ای پلاتینی و آبی یخی دو گزینه رنگی برای آلکانترا می باشند. در حالی که مدل تمام آلومینیوم ۱۳.۵ اینچی سرفیس لپ تاپ ۴ از رنگ های مشکی مات و ماسه سنگ بهره می برد. شایان ذکر است سرفیس لپ تاپ ۴ در نسخه ۱۵ اینچی فاقد پوشش آلکانترا بوده و تنها آلومینیوم است. این لپ تاپ با ابعاد ۰.۶*۸.۸*۱۲.۱ اینچ هم اندازه با مدل قبلی است.

در مجموع می توان گفت طراحی مینیمال سرفیس لپ تاپ ۴ می تواند نظر مخاطب را جلب کند اما اگر طراحی جذابتری مدنظر شماست این دستگاه از آن بی بهره بوده و به جز نشان مایکروسافت در پنل پشتی فاقد المان متمایز کننده ای از سایر لپ تاپ های ویندوزی است. به ویژه نسخه خاکستری متالیک آن به دیگر لپ تاپ ها شباهت دارد. هر چند نمونه های خاکی ماسه ای، مشکی مات و آبی یخی جلب توجه می کنند.

نمایشگر با کیفیت

بررسی ها نشان می دهد نمایشگر سرفیس لپ تاپ ۴ با دو سایز ۱۳.۵ و ۱۵ اینچ عرضه می شود. در پایین صفحه نمایش، کیبوردی تعبیه شده که فاقد پد جداگانه برای اعداد می باشد. شاید این صفحه کلید بهترین نبوده ولی تایپ با کلیدهای مکانیکی آن صدای زیادی به همراه ندارد.نمایشگر ۱۳.۵ اینچی این لپ تاپ رزولوشن ۲۲۵۶ *۱۵۰۴ پیکسل را ارائه می دهد در حالی که در نسخه ۱۵ اینچی شاهد رزولوشن ۲۴۹۶*۱۶۶۴ پیکسل هستیم.

در نمایشگر سرفیس لپ تاپ ۴ رنگ ها قوی و زنده به نظر می رسند و جزئیات بسیار عالی نمایش داده می شود. دقت رنگی نیز از نقاط قوت نمایشگر محسوب می شود.شایان ذکر است میزان روشنایی ۳۸۹ نیت حاکی از آن است که استفاده از سرفیس لپ تاپ ۴ در محیط داخل خوب بوده ولی در بیرون کمی آزاردهنده می شود. ضمنا مایکروسافت با ارائه نسبت نمایش ۳:۲ که اکثر هدفش بهره وری است به این صفحه بزرگتر دست پیدا کرده است.

این نمایشگر با کیفیت از بزرگترین مزیت های سرفیس لپ تاپ ۴ به شمار می رود. پنل دستگاه از نوع پیکسل سنس می باشد و میزان رزولوشن بالای نمایشگر نشان از کیفیت بالای آن دارد. در ضمن حاشیه های نمایشگر باریک نبوده و لپ تاپ دل XPS 13 را یادآوری می کند.

پورت های کم

تنوع پورت در سرفیس لپ تاپ ۴ زیاد نبوده که علت آن باریک و ظریف بودن دستگاه است. با این حال خوشبختانه یکی از پورت های مهم از جمله USB-A را دارد. آنچه که اغلب در بیشتر لپ تاپ ها پیدا نمی شود. اگر به تعداد پورت های بیشتری نیاز است می توانید به کمک یک داک این موضوع را رفع کنید. به طور کلی پورت های این لپ تاپ شامل پورت های USB-C, USB-A و جک هدفون می باشد.

سخت افزار و نرم افزار

در این قسمت ابتدا سخت افزار دستگاه را مورد بررسی قرار می دهیم. مایکروسافت این انتخاب را فراهم نموده از دو گزینه اینتل جدید یا AMD قدیمی تر بهره بگیرید. دومی به ظاهر سرفیس ادیشن بوده ولی مشخص نیست چرا مایکروسافت آخرین سری ریزن ۵۰۰۰ را به کار نبرده است.

این لپ تاپ به عنوان دستگاه گیمینگ شناخته نمی شود ولی بازی های ساده را تقریبا راحت اجرا می کند. سرفیس لپ تاپ ۴ از قابلیت وای فای ۶ استاندارد و بلوتوث ۵ پشتیبانی دارد. حافظه داخلی دستگاه هم از ۲۵۶ گیگابایت شروع می شود که قابلیت ارتقا به ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت را دارد.

این لپ تاپ با ویژگی های مذکور از پس اجرای هر برنامه ای بر می آید. حتی اگر چندین تب گوگل باز باشد و همزمان به موسیقی گوش داده یا از یوتیوب بهره بگیرید، به هیچ وجه سرعت دستگاه کاهش پیدا نمی کند. البته امروزه تمام لپ تاپ ها باید قادر به انجام چنین کارهایی به طور همزمان باشند، ولی سرفیس لپ تاپ ۴ با سرعت بیشتری اجرا می کند.

در مجموع اگر به دنبال لپ تاپی هستید که سبک و قابل حمل بوده و سرعت و عملکرد خوبی هم ارائه دهد سرفیس لپ تاپ ۴ بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود و برای بهره گیری بیشتر از سرعت و قدرت این لپ تاپ، نسخه با پردازنده ۷ هسته ای ، رم ۳۲ گیگا بایت و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت پیشنهاد می شود که دارای ویندوز ۱۰ بوده و قابلیت ارتقا به آپدیت ویندوز ۱۱ را نیز دارد.

از نظر نرم افزاری سرفیس لپ تاپ ۴ ویژگی مولتی تسکینگ، پشتیبانی از اپلیکشن های اندروید توسط اپ استور آمازون با آن همراه است و دارای تمام شرایط سخت افزاری برای دریافت بروز رسانی ویندوز ۱۱ می باشد.

کیبورد

سرفیس لپ تاپ ۴ دارای ترک پد بزرگی بوده که از تمام جسچرهای ویندوز نیز پشتیبانی می نماید. با این وجود حضور یک موس بلوتوثی برای تجربه پیمایش بهتر پیشنهاد می گردد. موس شرکت مایکروسافت خوب بوده ولی جایگزین های دیگری هم هستند. آنچه در این لپ تاپ دیده نمی شود سنسور اثر انگشت می باشد.

دوربین ۷۲۰ پیکسل نیز فاقد بروز رسانی بوده ولی دقت رنگی خوبی دارد. همچنین دو میکروفون آن را همراهی می کند که تجربه تماس تصویری خوبی ارائه می دهد.

به جرات می توان اذعان نمود که سرفیس لپ تاپ ۴ بهترین نوع کیبورد را تاکنون با خود همراه دارد. تایپ با آن کار آسان و لذت بخشی می باشد و با این که لپ تاپ نازک است اما ارتفاع کلیدها مناسب می باشد. حتی کیبوردهای مک بوک اپل نیز قابل مقایسه با آن نیستند.

اسپیکر دالبی

اسپیکرهای سرفیس لپ تاپ ۴ دقیقا زیر کیبورد تعبیه شده و این یکی از سیاست های این شرکت است که نباید هیچ حفره ای قابل مشاهده موجود باشد. لپ تاپ مذکور به سیستم اسپیکر دالبی اتمز مجهز است بنابراین صدای دستگاه بسیار واضح بوده حتی هنگامی که صدا زیاد است. ولی در حالت باس اندکی مشکل دیده می شود.

از سویی فن های دستگاه گاه خیلی پر سر و صدا عمل می کنند که جزو نقاط ضعف سرفیس لپ تاپ ۴ به شمار می رود. در مجموع سرفیس لپ تاپ ۴ در عین سبک بودن، اسپیکرهایی با صدای بلند و با کیفیت مناسب ارائه می دهد.

باتری بادوام

بررسی ها نشان می دهد سرفیس لپ تاپ ۴ دارای باتری با عمر طولانی بوده ولی شارژ آن سریع ترین نمی باشد. می توان گفت عمر باتری یکی از پیشرفت های قابل توجه این لپ تاپ محسوب می شود. مایکروسافت مدعی است که شارژ باتری با کمی اغراق حدودا ۱۹ ساعت دوام می آورد. با این وجود در بهترین حالت عمر باتری تا ۱۷ ساعت خواهد رسید.

این رقم در مقایسه با سرفیس لپ تاپ ۳ که عمر باتری آن ۶ ساعت است ، عدد بالایی است. و نشان از این دارد که باتری سرفیس لپ تاپ ۴ می تواند بدون نیاز به حمل شارژر در محیط بیرون به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.

شارژ باتری در نسخه i7 تست شده با روشنایی تنظیم شده ۱۲۰ نیت دقیقا ۱۶ ساعت برای ضبط ویدیو دوام داشت. در ضمن باتری لپ تاپ با ۲۰۰ نیت روشنایی و پخش ویدیوی ۴k حدود یازده ساعت و ۳۸ دقیقه زمان نشان داد. متاسفانه وضعیت شارژ باتری چندان درخور توجه نیست.

شارژ سرفیس لپ تاپ ۴ با پورت سرفیس کانکت عمل می کند و پورت یو اس بی سی تنها برای انتقال داده ها کاربرد دارد. ناگفته نماند شارژ باتری نیز کند صورت می گیرد. به طور مثال در تست صورت گرفته هر نیم ساعت تنها ۳۱ دقیقه شارژ شد. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر محصولات شرکت مایکروسافت از جمله لپ تاپ سرفیس ۹ پرو  و تبلت سرفیس پرو ۷ روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *