دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی سرفیس پرو ۷ تبلت هیبریدی مایکروسافت

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

سرفیس پرو ۷ که جدیدترین نسخه سری تبلت های ویندوزی شرکت مایکروسافت می باشد از زمان معرفی تاکنون توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده است. از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی سرفیس پرو ۷ بپردازیم تا با قابلیت ها و ارزش خرید این تبلت بیشتر آشنا شوید.

جدیدترین مدل سری تبلت های ویندوزی سرفیس کمپانی مایکروسافت با نام سرفیس پرو ۷ پس از عرضه به بازار با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. این تبلت فوق سبک با تجهیز به پردازنده نسل دهم اینتل، کاملا از پس پردازش های حرفه ای و روزمره برمی آید. در ادامه مطلب به بررسی سرفیس پرو ۷ می پردازیم.

بررسی سرفیس پرو ۷ با کیفیت ترین تبلت دومنظوره

با پیشرفت روز به روز تکنولوژی و راحت طلبی بیشتر انسان ها، امروزه استفاده از لپ تاپ های بزرگ و سنگین کمتر شده و همه به محصولات کوچک و جمع و جوری در این حوزه روی می آورند از این رو تبلت ها محبوبیت بالایی پیدا کرده اند. این دستگاه ها علاوه بر اندازه کوچک و راحتی حمل، نمایشگری لمسی دارند که استفاده از آن را آسان تر نموده است.

امروزه شرکت های بزرگی مانند اپل و مایکروسافت با مشاهده محبوبیت تبلت ها در این محصول تغییرات زیادی اعمال کرده اند که یکی از مهمترین آن ها ادغام تبلت با لپ تاپ است. این محصول در سایز تبلت با نمایشگر لمسی به بازار عرضه می شود و تفاوت اصلی آن با تبلت معمولی در قابلیت اتصال کیبورد و مداد لمسی آن می باشد. مایکروسافت این محصول را سرفیس(surface) نامگذاری کرده است. البته وزن سبک، پردازنده قوی، سیستم عامل ویندوز ۱۰ اورجینال و نمایشگر لمسی نیز آن را از دیگر تبلت های موجود در بازار متمایز می سازد.

در این راستا جدیدترین سری تبلت های ویندوزی سرفیس کمپانی مایکروسافت با اسم اختصاصی سرفیس پرو ۷ روانه بازار شد که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت. این تبلت فوق سبک می تواند نیاز کاربر را از لپ تاپ و رایانه رومیزی برطرف کند و با تجهیز به پردازنده نسل دهم اینتل قادر است پردازش های روزمره و حرفه ای را به طور کامل انجام دهد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

این تبلت دو منظوره یا هیبریدی نور چشمی شرکت مایکروسافت بوده و به جرات می توان گفت جزو قدرتمندترین، با کیفیت ترین و البته گران قیمت ترین تبلت های ویندوزی دو منظوره بازار محسوب می شود. از این رو اگر مایلید تبلت هیبریدی را خریداری کنید که هم در نقش تبلت ویندوزی و هم لپ تاپ ظاهر شود سرفیس پرو ۷ بهترین گزینه خواهد بود. چنانچه مشتاق هستید تا از قابلیت های این تبلت دو منظوره بیشتر بدانید در ادامه به بررسی کامل سرفیس پرو ۷ می پردازیم.

طراحی جذاب و چشم نواز

از آنجا که ظاهر هر محصولی در انتخاب آن تاثیر زیادی دارد بررسیها نشان می دهد سبک طراحی و چهره تبلت سرفیس پرو ۷ جذاب و چشم نواز بوده به ویژه ترکیب رنگ های جدیدی که مایکروسافت برای صفحه کلید آن در نظر گرفته این جذابیت و زیبایی را دوچندان می سازد. ولی با کمی دقت بیشتر متوجه می شوید که تقریبا هیچ تفاوتی بین این تبلت و نسخه قبلی(سرفیس پرو ۶) از نظر طراحی ظاهری وجود ندارد و این موضوع کمی ناخوشایند به نظر می رسد.

تنها تفاوتی که در طراحی ظاهر تبلت سرفیس پرو ۷ با نسخه سال قبل مشاهده می شود مربوط به پورت USB-C آن می باشد که جایگزین پورت Minidisplay  شده است. حال با صرف نظر از شباهت این تبلت با نسخه قبلی می خواهیم به سرفیس پرو ۷ به عنوان یک محصول جدید نگاه کنیم و طراحی آن را مورد بررسی قرار دهیم. سری تبلت های سرفیس مایکروسافت در رده تبلت های هیبریدی یا دو منظوره قرار می گیرند.

به این معنی که در حالت وصل بودن کیبورد به تبلت می توان از آن مانند یک لپ تاپ مجهز به صفحه نمایش لمسی بهره برد و اگر کیبورد به آن وصل نباشد همانند یک تبلت ویندوزی با نمایشگر لمسی مورد استفاده قرار می گیرد. بالطبع در بررسی سرفیس پرو ۷ نیز چیزی جز این موضوع را شاهد نبودیم و اتصال بین صفحه کلید و بدنه اصلی به طور مغناطیسی و خیلی دقیق صورت می گیرد و در حقیقت دقت بالایی در طراحی محصول لحاظ شده است.

ابعاد تبلت ۸.۵* ۲۰۱* ۲۹۲ میلی متر می باشد و با توجه به طول و عرض محصول بسیار ظریف به نظر می رسد و دارای بدنه باریکی است. در حالتی که کیبورد به تبلت وصل نباشد وزنی حدود ۷۷۵- ۷۹۰ گرم (با توجه به نسخه های مختلف پردازنده) دارد. از این رو تبلت هیبریدی مذکور نسبت به کارایی و اندازه دارای وزن تقریبا سبکی بوده که این امر راحتی حمل و نقل را به دنبال دارد.

پورت های اتصالی در بدنه تبلت سرفیس پرو ۷ شامل یک عدد پورت یو اس بی تایپ سی، یک عدد پورت USB A و جک هدفون ۳.۵ میلی متری می باشد. ضمنا سنسورهای تشخیص نور محیط، ژیروسکوپ، شتاب سنج و مغناطیس سنج نیز در تبلت حضور دارند. کاور پشت تبلت نیز دو قسمتی بوده و قسمت زیرین آن می تواند با فاصله گیری از قاب پشت تبلت ایستاده خدمت کند.

خوش دست بودن و راحتی تایپ با تبلت حس خوشایندی دارد ولی ممکن است در ابتدا فاصله کم بین کلیدهای کیبورد و ظرافت خاص طراحی آن خیلی حس راحتی را منتقل نکند اما خب خیلی زود به آن عادت می کنید و به همراه یک ماوس حس بکارگیری یک لپ تاپ از تبلت کاملا القا می شود. از قابلیت های خوبی که باید در بررسی طراحی سرفیس پرو ۷ به آن اشاره شود مداد لمسی اختصاصی آن است.

این مداد نسبت به نسل قبل تغییر زیادی پیدا نکرده و کیفیت مشابهی دارد. کار با تبلت توسط این قلم در مواقعی به خصوص هنگام ادیت و ویرایش کارهای گرافیکی یا کار با برنامه هایی مانند فتوشاپ بسیار لذت بخش است. در ضمن قلم اختصاصی سرفیس پرو ۷ به شکل مغناطیسی به طرف راست بدنه تبلت متصل می شود از این رو حمل و نقل آن ساده تر خواهد شد.

بررسیها نشان می دهد تبلت سرفیس پرو ۷ از قابلیت های بلوتوث ۵ و وای فای ۶:۸۰۲.۱۱AX نیز پشتیبانی دارد که در نوع خود جزو جدیدترین تکنولوژی های موجود می باشند. در مجموع می توان گفت تبلت سرفیس پرو ۷ مایکروسافت از لحاظ سبک طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت، زیبا، شیک و کم نظیر دیده می شود.

نمایشگر ۱۲.۳ اینچی

سرفیس پرو ۷ به نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با رزولوشن ۲۷۳۶*۱۸۲۴ پیکسلی و نسبت تصویر ۳ به ۲ مجهز است که تراکم پیکسلی آن به حدود ۲۶۷ پیکسل در هر اینچ می رسد. از این رو نمایشگر تبلت، رزولوشن و تراکم پیکسلی خوبی داشته و این صفحه نمایش مولتی تاچ قادر است تا ۱۰ لمس همزمان را پشتیبانی نماید و یک لایه شیشه گوریلاگلس ۴ آن را محافظت می کند.

در بررسی نمایشگر تبلت سرفیس پرو ۷ مشخص شد که شیشه روی نمایشگر مقاومت تقریبا خوبی در مقابل تماس با اشیا نوک تیز و خراشیده شدن دارد ولی بهتر است حتما از یک لایه گلس محافظ ال سی دی بهره بگیرید تا خیال خود را از بابت آسیب و ایجاد خط و خش روی نمایشگر راحت کنید. با توجه به سایز نمایشگر می توان گفت انجام کارهایی مانند وبگردی ، تماشای فیلم یا حتی استفاده از برنامه های ویرایش تصویر و ویدیو و … با تبلت سرفیس پرو ۷ بسیار لذت بخش بوده و واقعا تجربه ای مشابه و حتی بهتر از بکارگیری لپ تاپ را به همراه دارد.

با بررسیهای صورت گرفته از نمایشگر سرفیس پرو ۷ مشخص شد که عملکرد خوبی در شادابی تصویر، شارپنس و کنتراست داشته و در نوع خود کم نظیر است. ضمنا از لحاظ روشنایی نیز نمایشگر کیفیت خوبی ارائه می دهد و با قرار گرفتن روشنایی روی ۱۰۰ درصد می توان از تبلت در محیط های کاملا باز و زیر نور مستقیم خورشید به مشاهده محتوا پرداخت و با دستگاه در تعامل بود.

نرم افزار و سخت افزار

در این بخش ابتدا به بررسی نرم افزاری تبلت دو منظوره سرفیس پرو ۷ می پردازیم. سیستم عامل این تبلت ویندوز ۱۰ هوم بوده که به صورت پیش فرض روی همه نسخه های سرفیس پرو ۷ نصب است و نسخه اورجینال یا اصلی این سیستم عامل نیز می باشد که به فعالسازی نیاز نداشته و برای همیشه روی دستگاه فعال خواهد بود. این سیستم عامل ویندوز تجربه کاربری خوبی ارائه می دهد ولی ممکن است برای طرفداران نسخه های قدیمی تر ویندزو بخصوص ویندوز ۷ خیلی جالب به نظر نرسد.

از قابلیت هایی که توسط این بستر نرم افزاری پشتیبانی می شود قابلیت ویندوز Hello خواهد بود که به لطف حضور آن می توان توسط اسکن چهره کاربر با دوربین سلفی به تایید هویت و بازگشایی قفل ورود به ویندوز اقدام کرد. نکته جالب این که نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، اتوکد و … در نسخه با پردازنده اینتل core i3 هم بدون مشکلی به اجرای وظیفه خود می پردازند. به این ترتیب بازده خوبی از بستر نرم افزاری مشاهده می شود.

استفاده از مداد اختصاصی تبلت یا سرفیس پن نیز در هنگام کار با نرم افزارهای ویرایش تجربه ای کم نظیر را رقم می زند و تعامل با ویژگی های مختلف نرم افزار روی صفحه لمسی تبلت را آسانتر می کند. فقط تنها مشکل در این بخش ، پر شدن حافظه تبلت(بخصوص در نسخه پایه) و نصب نرم افزارهای زیاد روی آن است. البته با نصب بودن نسخه اصلی ویندوز ۱۰ روی تبلت همه آپدیت های امنیتی و مرتبط با دیگر حوزه ها را به رایگان و برای همیشه دریافت می کنید.

در ادامه به بررسی سخت افزاری سرفیس پرو ۷ می پردازیم. مایکروسافت همواره سری تبلت های سرفیس پرو را در این زمینه با نسخه های مختلفی به بازار روانه می کند. سرفیس پرو ۷ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این تبلت با کانفیگ های مختلفی عرضه می شود. در این تبلت نسل دهم سری پردازنده های اینتل به کار رفته که طی فرایند ۱۰ نانومتری تولید و در سبک خود رقیبی ندارند.

سه نسخه مختلف از پردازنده های نسل دهم اینتل برای تبلت سرفیس پرو ۷ در نظر گرفته شده است. نسخه پایه به پردازنده دو هسته ای Intel core i3، نسخه میانی به پردازنده چهار هسته ای Intel core i5 و نسخه برتر به پردازنده چهار هسته ای Intel core i7 مجهز است. بالطبع از لحاظ قدرت عملکرد و بازده پردازشی بین نسخه های مختلف این تبلت تفاوت محسوسی وجود دارد و انتخاب نوع تراشه در بازدهی محصول انتخابی شما تاثیر مستقیمی دارد.

قابل ذکر است این تبلت با رم های ۴/۸/۱۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸/۲۶۵/۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت ارائه می شود. ضمنا نسخه با پردازنده Intel core i3 از پردازنده گرافیکی اینتل برخوردار است و دو نسخه دیگر دارای پردازنده گرافیکی هستند.

دوربین معمولی

برخلاف دیگر بخش های مورد بررسی در تبلت دو منظوره سرفیس پرو ۷، بخش دوربین حرف زیادی برای گفتن ندارد، چرا که ساختار و هدف طراحی تبلت های هیبریدی طوری است که به کیفیت دوربین اهمیت زیادی داده نمی شود. از این رو انتظار ثبت عکس های عالی و فوق العاده از سرفیس پرو ۷ نداشته باشید. لنز دوربین سلفی در این تبلت ۵ مگا پیکسلی است که از قابلیت ضبط ویدیوی فول اچ دی پشتیبانی دارد.

دوربین سلفی کیفی قابل قبولی دارد و می توان جهت مکالمات تصویری و جلسات اینترنتی از آن بهره برد ولی برای به اشتراک گذاری عکس های پرتره مناسب نیست. در ضمن دوربین سلفی از قابلیت تشخیص چهره هم پشتیبانی می کند. در پشت تبلت یک لنز دوربین ۸ مگا پیکسلی تعبیه شده که از قابلیت فوکوس خودکار و ضمنا ضبط ویدیوهای فول اچ دی پشتیبانی می کند. دوربین اصلی کیفی خوبی داشته و کمی فراتر از انتظار عمل می کند. در مجموع دوربین های سرفیس پرو ۷ برای رفع نیازهای ضروری کاربر مناسب هستند و قابل قبول ارزیابی می شوند.

باتری و شارژدهی

تبلت دو منظوره سرفیس پرو ۷ از یک باتری ۴۳.۲ واتی بهره می برد که به نظر می رسد قدرت شارژدهی مناسبی داشته باشد و به خوبی انرژی دستگاه را تامین کند. از آنجا که بازده باتری تبلت به عوامل متعددی بستگی دارد به طور قطع نمی توان گفت که با یک بار شارژ چه میزان دوام می آورد ولی در بررسیها مشخص شد یک کاربر معمولی با یک استفاده نرمال از تبلت، می تواند با یک بار شارژ باتری تا یک روز ار آن بهره ببرد. به این ترتیب مهمترین عامل در میزان شارژدهی دستگاه به نوع استفاده کاربر باز می گردد.

در پایان برای بررسی تبلت t515 و تبلت مدیاپد t5 می توانید سری به این مطالب بزنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *