دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش دوخت چشم بند با پارچه نخی و حوله ای

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

نحوه دوخت چشم بند یکی از آموزش های ساده خیاطی بوده که به راحتی می توانید با در دسترس داشتن چند وسیله ساده و پارچه دلخواه با صرف کمی دقت و حوصله در صورت نیاز مدل زیبایی از چشم بند را برای خود در منزل درست کنید و از آن استفاده نمایید.

یکی از وسایل کاربردی که افراد برای داشتن خوابی عمیق و راحت از آن بهره مند شده چشم بند بوده که در مدل ها و سبک های متنوعی در بازار موجود می باشند و شما می توانید سایز و طرح دلخواه خود را به راحتی از بازار تهیه کنید و یا این که در صورت تمایل مدل جذابی از آن را در منزل درست کرده و مورد استفاده قرار دهید. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان دو روش متفاوت از دوخت چشم بند را آموزش دهیم.

آموزش دوخت چشم بند با طرحی زیبا

برخی از افراد همواره عادت دارند که در زمان خواب از چشم بند استفاده نمایند و هیچ نوری به چشمشان نرسد تا خوابی بهتر داشته باشند. با یاد گرفتن نحوه دوخت چشم بند می توانید طبق سلیقه خود در هر طرح و مدلی که دوست دارید چشم بند دلخواه خود را بدوزید و استفاده نمایید.

آموزش درست کردن چشم بند

چشم بند خواب در واقع به صورت یک ماسکی بوده که بر روی چشم ها گذاشته شده و از رسیدن نور به چشم ها جلوگیری می کند در نتیجه فرد می تواند با استفاده از آن خواب خوبی داشته باشد. مزایای استفاده از این محصول بسیار زیاد بوده و انواع مزاحمت هایی که باعث مختل شدن پروسه خواب شما می شود را از بین برده و با ایجاد یک فضای تاریک کمک می کند هر چه سریعتر به خواب بروید.

شما می توانید این وسیله کاربردی را به راحتی با استفاده از یک الگوی ساده در سایز دلخواه خود در منزل درست کنید. پارچه بکار رفته در دوختن چشم بند خیلی زیاد نبوده و به همین علت می توانید از قطعه پارچه های اضافی که در منزل دارید برای این کار بهره ببرید. این وسیله را می توانید هم با استفاده از چرخ خیاطی و هم با کمک دست بدوزید و استفاده نمایید. در ادامه نحوه درست کردن دو مدل چشم بند زیبا را شرح داده ایم.

نحوه دوخت چشم بند فانتزی

وسایل مورد احتیاج

  • پارچه در جنس و طرح دلخواه
  • لایی چسب یا لایه نمدی برای آستر
  • ابزار خیاطی
  • الگوی موردنظر
  • کش یک سانتی متری

مراحل و نحوه دوخت

بهتر است تا جای امکان از پارچه نخی لطیف برای این کار بهره ببرید. در ابتدا الگوی موردنظر را مطابق با اندازه هایی که دارد رسم کنید. می توانید در آغاز کار یک مستطیل به طول ۲۲ سانتی متر و عرض ۸ سانتی متر رسم کنید. بعد تصویر را بزرگ کرده و بر روی مستطیل گذاشته و اطراف آن را فرم بدهید. به میزان یک سانتی متر در اطراف الگوی زاپاس برای دوخت در نظر بگیرید.

  •  آرون گروپس

نحوه دوختن چشم بند

در گام بعدی بایستی الگو را بر روی پارچه بگذارید و دور آن را خط بکشید. برای قسمت لایی کار می توانید از لایی چسب یا لایی نمدی بهره مند شوید. دقت داشته باشید که لایی باید مقداری کوچکتر از الگو برش داده شود و احتیاج به زاپاس یا محل اضافی برای دوخت ندارد.

در ادامه کار سه لایه را که شامل پارچه اصلی، آستر و لایی می باشد را بر روی هم گذاشته و بدوزید. بعد از آن از روی خط رسم شده برش بزنید. می توانید وسط کار را با چرخ خیاطی مطلسه دوزی نمایید. بدین ترتیب سه لایه به یکدیگر دوخته می شوند.

زمانی که دوخت شطرنجی را انجام دادید بایستی دور اطراف کار را با استفاده از نوار اریب دوخت بزنید. به منظور این کار می توانید از نوار اریب حاضری بهره ببرید یا با کمک پارچه نوار اریب تهیه کنید. ولی پیش از دوختن نوار اریب بایستی کش را دوخت بزنید. می توانید کش را به شکل ساده دوخته یا آن را با پارچه روکش نمایید. به منظور این کار یک نوار پارچه ای دوخته و به طرف رو بچرخانید و کش را مقداری کوچکتر از آن برش بزنید و بعد کش را از درون نوار پارچه ای رد کرده و بکشید و پس از آن دو سر کش را به نوار پارچه ای دوخت بزنید.

آموزش دوختن چشم بند

باید کش را بر روی ماسک دوخته شده بگذارید و بعد بدوزید. اکنون پارچه ای را که به جای نوار اریب انتخاب کرده اید دور کار قرار داده و به طور کامل دوخت بزنید، بعد حاشیه آن را تا زده و بدوزید. ولی در صورتی که دوست ندارید از نوار اریب استفاده نمایید بدین گونه عمل نمایید.

در ابتدا پارچه را برش زده و کش را روکش کرده و بر روی کار دوخت بزنید. دو قطعه پارچه ماسک و لایی را بر روی یکدیگر بگذارید به گونه ای که لایی بر روی پارچه قرار گرفته شود. دور ماسک را با چرخ خیاطی دوخت بزنید. یک بخش کوچک را در قسمت پایین ماسک باز نگه داشته و بعد از این که به طرف رو برگرداندید آن بخش را با کمک دست پس دوزی نمایید.

توجه داشته باشید که از یاد نبرید که دور کار به ویژه بخش هایی که حالت فرورفتگی یا انحنا دارند چرت بزنید تا به آسانی به طرف رو منتقل شود. در اینجا کار به پایان رسیده است و می توانید از چشم بند زیبای خود استفاده کنید.

آموزش دوخت چشم بند

روش دوم دوختن چشم بند

در ابتدای کار بر روی یک کاغذ طرح چشم بند را کشید و بعد برش بزنید. به منظور درست کردن این مدل چشم بند به پارچه های حوله ای احتیاج دارید. دو لایه تا زده و بخش حوله ای را به طرف داخلی کار قرار بدهید. دور تا دور کار بایستی حداقل حدود نیم سانتی متر بزرگتر از الگوی ابتدایی باشد.

آموزش دوختن چشم بند

اکنون به کمی کش احتیاج دارید که به میزان گوش تا گوش از قسمت پشت سرتان بایستی اندازه گیری نمایید و در بخش داخلی کار بگذارید و با کمک دو عدد سوزن ثابت نمایید. برای بخش گوش های چشم بند به ۴ عدد الگوی گوش احتیاج دارید. می توانید به میزان دلخواه قیچی بزنید.

دور تا دور کار را بدوزید و بعد از قسمت وسط تا زده و در بخش بالایی چشم بند بگذارید. در ادامه حدود ۳ تا ۴ سانتی متر بدون دوخت باز نگه دارید تا بتوانید چشم بند را برگردانید و درونش را با الیاف پر کرده تا شکلی پفی مانند به خود بگیرد. سپس سه چهار سانتی متر باقی مانده را کوک های ریز بزنید. پس از آن با استفاده از نمد برای چشم بند چشم و دهان بسازید.

نحوه درست کردن چشم بند در خانه

در مطلب ارائه شده با نحوه و مراحل دوخت چشم بند به دو شیوه مختلف آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته شود و نهایت استفاده را از آن برده باشید. در صورت تمایل برای دوخت هدبند و دوخت توربان می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *