دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رفع شوره مژه با ۹ روش خانگی فوق العاده

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

شوره مژه هم ظاهر ناخوشایندی دارد و هم خارش های آزاردهنده ای به دنبال دارد. اگر از این مشکل رنج می برید با این مطلب همراه ما باشید تا با ۹ روش رفع شوره مژه آشنا شوید.

بروز شوره مژه اگر چه عارضه آزاردهنده ای است ولی جای نگرانی وجود ندارد زیرا با روش های خانگی هم می توان آن را درمان کرد. در این مطلب قصد داریم شما با ۹ روش رفع شوره مژه آشنا نماییم.

۹ روش رفع شوره مژه

شوره مژه علیرغم این که خارش های آزاردهنده ای به همراه دارد از نظر ظاهری نیز ناخوشایند بوده و مشکلاتی را در روابط اجتماعی و معاشرت با دیگران ایجاد می کند. از جمله این که اعتماد به نفس شخص پایین آمده یا از حضور در جمع خجالت می کشد بنابراین از ارتباط با دیگران دوری می کند.

خبر خوب این که این عارضه قابل درمان بوده و با روش های خانگی نیز می توان شوره مژه را رفع کرد. قابل ذکر است که شوره تنها مربوط به پوست سر نبوده و روی ابرو و مژه ها نیز ظاهر می شود. این موضوع همانطور که اشاره شد ناراحت کننده بوده و حتی اگر یک بار مژه ها شوره بزند، احتمال بروز مجدد آن نیز زیاد است. در ادامه با روش رفع شوره مژه آشنا می شوید.

علت بروز شوره مژه

به طور کلی دو عارضه بلفاریت (آماس پلک) و درماتیت سبوره ای روی بروز شوره مژه و ابروها تاثیر دارند. بلفاریت به شکل التهاب لبه های پلک نمایان شده که با سوزش، تحریک و احساس زبری در چشم همراه می شود و درماتیت سبوره ای نیز نوعی التهاب مزمن پوستی می باشد.

البته شوره مژه مشابه شوره سر ممکن است جنبه ژنتیکی داشته و در صورت وجود این ژن، احتمالا شوره مژه یک عارضه مزمن بوده که باید درمان بلند مدت صورت گرفته تا شوره مژه ها در فاز خاموش واقع شود. ضمنا خشکی پوست هم از عوامل شایع بروز شوره مژه محسوب می شود که طی آن پوست قرمز و ملتهب شده و خارش های زیادی در ناحیه پلک و درو چشم به وجود می آید.

  •  آرون گروپس

با خشکی شدید پوست ، پوست دور چشم به طور ورقه ورقه و ریز ریز از پوست ملتهب جدا شده و سبب ایجاد شوره مژه می شود. در حقیقت این شوره ها لایه های مره پوستی بوده که به دلیل خشکی زیاد پوست از سطح آن جدا می شوند. شاید این موارد ترسناک به نظر برسد اما همانطور که ذکر شد جای نگرانی نیست و می توان با روش ها و راهکارهای خانگی شوره مژه را برطرف کرد.

روش های خانگی و طبیعی در بهبود شوره مژه

در این بخش با روش های خانگی و طبیعی برای بهبود و رفع شوره مژه آشنا می شوید.

۱. روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص زیادی داشته و خاصیت ضد میکروبی و آبرسانی آن بسیار حائز اهمیت می باشد. در طب سنتی از روغن نارگیل و کافور برای درمان شوره مژه استفاده می شود. همچنین این کار سبب کاهش التهاب و مرطوب سازی پوست نیز خواهد شد و بعد از طی یک دوره درمانی تاثیر فوق العاده آن مشهود است.

به این ترتیب روغن نارگیل را کمی حرارت داده و بعد کافور را به آن اضافه نمایید. این ترکیب را خوب مخلوط کنید. سپس سر انگشت را با آن آغشته کرده و پلک و ابروها را به آرامی ماساژ دهید. صبر کنید این ترکیب یک شب تا صبح روی پوست باقی بماند تا کاملا جذب پوست شده و علیرغم تاثیرگذاری بهتر تا صبح هم پوست شما مرطوب بماند. در نهایت صبح صورت خود را با آب ولرم بشویید.

۲. صابون زینک

صابون زینک در درمان طولانی مدت شوره مژه استفاده می شود. انواع بسیاری از صابون های حاوی زینک در بازار موجود است. زینک ماده ای معدنی بوده که خاصیت تسکین دهندگی و تمیزکنندگی دارد و غالبا در لوسیون های مناسب پوست های حساس مستعد به آکنه و کهیرهای پوستی و درماتیت سبوره ای استفاده می شود.

به این ترتیب برای درمان شوره مژه صابون زینک حداقل روزی دوبار استفاده کرده که می تواند علائم و خارش ایجاد شده را تسکین دهد. البته مراقب باشید صابون وارد چشم ها نشود. بعد از استفاده پلک ها را محکم فشرده و اجازه دهید کف صابون دو دقیقه ای روی مژه ها باقی مانده بعد آبکشی کنید.

۳. آلوئه ورا

آلوئیه ورا خاصیت تسکین دهندگی و آبرسانی داشته و برای انواع سوختگی، کهیر و خارش های پوستی مفید می باشد. بعد از یافتن علت شوره مژه باید به فکر مرطوب کردن آن بود. آلوئه ورا بهترین محصول خواهد بود. این گیاه ارزشمند سبب مرطوب سازی و حفظ رطوبت پوست خواهد شد و می توان یک درمان موثر برای التهاب و خشکی شدید دور چشم، پلک و ابرو محسوب شود.

ضمنا آلوئه ورا به رشد مو و ابرو و مژه ها نیز کمک کرده و به علت ترکیباتی که در ژل آن وجود دارد تسکین دهنده قوی و سریع برای انواع التهابات پوستی به شمار می رود. از این رو نه تنها برای دور چشم بلکه برای همه نقاط بدن که پوست حساسی دارند سودمند واقع می شود.

برای استفاده از این روش به کمک یک چاقو مقداری از آلوئه ورا را برش زده تا ژل داخل آن بیرون آید. بعد کمی از آن را هر شب قبل خواب روی پلک و ابرو به طور دورانی ماساژ دهید. و پس از گذشت ده دقیقه محل مورد نظر  را با آب ولرم شستشو دهید. دقت کنید که ماساژ باید به طور مستمر و با فشار معین و کم صورت گیرد تا به چشم آسیب وارد نشود.

۴. شامپو بچه

این روش برای مواقعی است که به طور ناگهانی دچار شوره مژه شده اید، مناسب خواهد بود. ترکیب آب و شامپو بچه نیز می تواند چربی های اضافی، سلول های مرده پوست و عواملی که می توانند منافذ خط مژه را مسدود نمایند و التهاب را تحریک کنند، برطرف نماید. این راهکار ساده به راحتی خارش و پف چشم را برطرف کرده و قارچ هایی که منجر به بروز شوره می شوند را از بین می برد.

بنابراین اگر ناگهان روی مژه های خود شوره مشاهده کردید یکی از روش های موثر استفاده از ترکیب شامپو بچه و آب است. به این ترتیب در یک ظرف کوچک مقداری شامپو بچه ریخته و به آن آب اضافه کرده و خوب هم بزنید. سپس چشم را بسته و با انگشت پلک را بکشید. سپس با یک گوش پاک کن از این ترکیب یکی دو مرتبه روی خط مژه اعمال کنید.

با سر دیگر گوش پاک کن این کار را برای چشم دیگر نیز انجام دهید. بعد از یک دقیقه چشم ها را با آب گرم خوب شستشو دهید. بهتر است این روش را سریعا بعد از دوش گرفتن یا بعد از این که ۵ دقیقه ای روی چشم ها پارچه مرطوب و گرم قرار داده اید انجام دهید. ترکیب شامپو بچه و آب باید حتما به خطوط بالا و پایین خط مژه اعمال شده و روزی یک یا دو مرتبه استفاده شود.

۵. روغن درخت چای

از خواص روغن چای می توان به خاصیت ضد قارچی آن اشاره کرد که قادر است قارچ های عامل شوره مژه و ابرو را از بین ببرد. به این ترتیب یک قاشق غذا خوری روغن درخت چای را کمی حرارت داده و بعد با استفاده از یک پنبه به مژه و ابروها بزنید. در ادامه ده دقیقه ای صبر کرده و بعد با آب ولرم شستشو دهید. این کار را سه بار در روز اجرا کنید.

۶. آبلیمو

آبلیمو نیز یک راهکار خانگی خوب برای رفع شوره مژه و ابرو محسوب می شود. این ماده با داشتن میزان زیادی اسید سیتریک ، اطراف چشم را کاملا ضد عفونی می کند. در حقیقت باکتری ها و قارچ و چربی های مضری که سبب ایجاد حساسیت شده با آب لیمو از بین می رود و به تدریج مشکل بروز شوره مژه نیز برطرف می شود.

در این روش کمی آب لیمو تازه را با آب مخلوط نموده و به کمک پنبه ترکیب حاصله را روی پلک و اطراف چشم به ویژه روی ابروها اعمال کنید. بعد از ۵-۱۰ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. این کار را روزانه تکرار کنید تا هم پوست پاکسازی شده و هم مشکل مژه ها به صورت طبیعی طی یک دوره برطرف شود.

۷. کمپرس یا حوله گرم

خشکی و التهاب نواحی اطراف مژه و ابروها می تواند سبب شوره شود. می توانید برای رهایی از شوره ها روی چشم ها کمپرس گرم قرار دهید. دلیل شوره زدن مژه خشکی پوست است از این رو باید تلاش کرد که پوست بدن مرطوب و گرم باشد. این روش ساده و در دسترس بوده به این ترتیب به کمک یک حوله گرم می توان التهابات ایجاد شده در سطح پوست را رفع کرد.

از این رو با استفاده از اتو حوله را مرتب گرم نموده و روی چشم قرار دهید. همچنین می توانید حوله یا پارچه نرمی را درون آب گرم فرو برده و روی چشم ها قرار دهید. این کا را به مدت ۵ دقیقه چند بار تکرار کرده تا خارش، درد و التهابات ناشی از شوره مژه به حداقل برسد.

همچنین می توانید پارچه تمیزی را درون آب گرم قرار داده و بعد آب آنرا گرفته و روی چشم ها به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. این کار را هر روز تکرار نمایید.

۸. وازلین

وازلین نیز یک روش خوب برای بهبود شوره مژه و ابروها محسوب می شود. همانطور که می دانید شوره به خاطر خشکی پوست ایجاد می شود. از این رو وازلین سبب آبرسانی به پوست شده و خشکی آنرا کاهش می دهد. به این ترتیب هر شب پیش از خواب کمی وازلین روی مژه ها و ابروها اعمال کنید و روز بعد با آب ولرم شستشو دهید.

۹. روغن بادام

یکی از خواص روغن بادام تلخ خاصیت مرطوب سازی یا اصطلاحا آبرسانی آن می باشد که سبب حفظ رطوبت دور چشم شده و با نرم و مرطوب کردن پوست هم التهاب و قرمزی را کاهش داده و هم شوره مژه را رفع می کند. ضمنا به بازسازی و بازگرداندن زیبایی از دست رفته بافت آسیب دیده پوست کمک می کند.

به این ترتیب کمی روغن بادام را کمتر از یک دقیقه حرارت داده و به کمک انگشتان آغشته به این روغن دور چشم و روی پلک و ابروها را ماساژ دهید. این کار را  ۵ دقیقه انجام داده و دقت کنید که به پلک ها فشار زیادی وارد نشود. بهتر است شب این کار را اجرا کرده و صبر کنید تا صبح روی پوست قرار داشته باشد.

روغن بادام جذب پوست شده و در طی شب تا صبح رطوبت پوست پلک و دور چشم ها را نیز حفظ می کند. این کار را روزانه انجام دهید. و عوارضی هم به همراه ندارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *