دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

عوامل ترسیدن کودک در خواب و نحوه مقابله با کابوس های شبانه

  • سعیده ستاری
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

ترسیدن کودک در خواب یکی از نگرانی ها و چالش های والدین می باشد که دلایل گوناگونی دارد که ترس از تاریکی و فوبیای خواب این دلایل را شامل می شود. علاوه بر بیان دلایل در این مطلب ما راهکارهایی برای حل این مشکل نیز ارائه دادیم.

برای کودکان زیادی علت اصلی نگرانی و ترس شبانه این است که آن ها می توانند بخوابند و اکثرا زمانی که به ساعت خوابیدن نزدیک می شوند واهمه دارند. برای بعضی از کودکان دلیل نخوابیدن این است که انرژی آن ها در طول روز تخلیه نشده است و می خواهند سرگرم باشند. ما در این مطلب همه چیز را درباره ترسیدن کودک در خواب می گوییم.

دلیل ترسیدن کودک در خواب

دلایل ترسیدن کودک در خواب

بعضی از کودکان در نیمه های شب از خواب می پرند و دوباره خوابیدن برای آن ها سخت و دشوار است. برای بعضی دیگر علت اصلی نگرانی درباره این است که آن ها از تنها ماندن واهمه دارند. خیلی از کودکان و نوجوانان با خوابیدن در کنار والدین احساس امنیت می کنند. کودکان و نوجوانان زیادی به ویژه اگر به اضطراب جدایی دچار شده باشند برای خوابیدن در کنار والدین برخی مواقع گریه می کنند و یا حتی التماس می کنند. این مسئله ممکن است مشکلات زیادی را نه تنها برای کودکان بلکه برای والدین نیز به وجود بیاورد. هنگامی که کودک به علت ترس از تنهایی خوابیدن کنار والدین می خوابند، موجب می شود کودک نتواند با ترس خود مواجه بشود و در نهایت بسیاری از عادات بد در کودک شکل می گیرد. به صورت کلی این کودکان روبرو شدن با ترس و کنار آمدن با ترس را آموزش نمی بینند و فکر می کنند اگر تنها بخوابند خطری آن ها را تهدید نمی کند. در ساعات شبانه قاعدتا ترس کودکان در مورد چیز های مختلف آغاز می شود. عوامل گوناگونی در ایجاد ترس در کودکان موثر می باشد. در زیر به اصلی ترین عوامل ترس کودکان در زمان خواب می پردازیم:

علل ترس کودک در خوابیدن

بیش از اندازه فکر کردن در شب

زندگی حتی برای کودکان نیز می تواند سرشار از استرس و اضطراب باشد و امکان دارد کودکان زیادی در زمان خوابیدن به روزی که گذشت فکر کنند. برخی مواقع امکان دارد کودکان با این مشکل مواجه شوند. اگر این اتفاق به یک چرخه مداوم برای کودک مبدل شود می تواند علامت اختلال اضطراب در کودک باشد.

ترس از تاریکی

همه ما در کودکی از تاریکی و تخیلات و توهماتی که در این باره داشتیم، واهمه داشتیم. به همین علت تا حدودی تقریبا ترس کودکان از تاریکی را می توانیم درک نماییم. ترس از تاریکی مشکل شایع و بزرگی می باشد و نصب یک چراغ خواب در اتاق کودک می تواند این مشکل را به سادگی حل نماید.

ترس شبانه کودک

کودکان قوه تخیل بسیار فعالی دارند و متاسفانه این قوه تخیل در طول شب فعال تر می شود. حدود نیمی از کودکان ۳ تا ۶ ساله از دیدن کابوس عذاب می شکند. این کابوس ها با تغییر زندگی کودک مثل تغییر در مهدکودک یا خانواده و یا حتی داشتن دعوا با خواهر و بردار می تواند بدتر شوند.

  •  آرون گروپس

بررسی علل ترسیدن کودک در خواب

فوبیای خواب

به خواب رفتن برخی مواقع می تواند برای کودکان ترسناک و وحشتناک باشد و بعضی از کودکان فکر می کنند که اگر بخوابند دیگر بیدار نمی شوند. این فوبیا می تواند موجب ترس کودکان از خواب بشود و کودکان زیادی حتی در خسته ترین حالت ممکن سعی می کنند بیدار بمانند. این امر فقط به شب اختصاص ندارد. کودکانی که در طول روز نیز می خوابند می توانند این فوبیا را تجربه نمایند. این مشکل می تواند موجب تحریک پذیری کودکان و بدعنقی آن ها بشود. بیشتر کودکان برای دوری از خواب امکان دارد از حقه هایی برای نخوابیدن استفاده کنند. مانند اینکه می گویند که تشنه هستم و یا باید به دستشویی بروم.

کابوس در کودکان

کابوس در کودکان رویاهایی ترسناک می باشد که عموما آن ها را از خواب بیدار می کند. این خواب ها به طور معمول در یک سوم آخر شب رخ می دهد. کابوس در کودکان می توانند ترس و استرس و دیگر احساسات کودکان مثل خجالت، انزجار، خشم و غم را شامل شود. برای کودکان، کابوس دیدن کودکان در خواب می توانند بسیار واقعی باشد و برگشت آن ها را به خواب دشوار نماید. حتی بعضی از کودکان برای ترسی که از کابوس ها دارند امکان دارد برای رفتن به تخت خواب مقاومت نشان دهند.

بررسی وحشت کودک در خواب

در حقیقت دلیل خواب ترسناک کودکان هنوز واضح و روشن نیست. ولی کودکان بیشتر مواقعی که خسته هستند و یا در طول روز استرس و اضطراب دارند کابوس می بینند. کودکانی که تروا و حوادث آسیب زا را تجربه می کنند امکان دارد کابوس های تکراری را ببینند. استفاده از بعضی از داروها امکان دارد دلیل وحشت شبانه در کودکان باشد.

نحوه برخورد با کابوس کودکان

نحوه برخورد با کابوس در کودکان می تواند برای والدین دغدغه ایجاد کند. در حقیقت اقداماتی وجود دارد که می تواند کابوس دیدن را در کودکان کاهش بدهد. در زیر بعضی از اقدامات و نحوه برخورد صحیح با کابوس کودکان را بیان می کنیم.

لذت بخش کردن خواب برای کودکان

یکی از راه هایی که مشکل ترسیدن کودک در خواب را حل می کند این است که خواب را برای کودک لذت بخش کنیم. ۳۰ الی ۶۰ دقیقه قبل از خواب نگذارید کودک شما تلویزیون نگاه کند. به خصوص تماشای فیلم های ترسناک می تواند برای آن ها مثل سم باشد. البته از خواندن داستان های کودکانه ترسناک برای کودکان پرهیز کنید.

توضیح در مورد ترسیدن کودک در خواب

مطمئن شوید کودک شما به اندازه کافی می خوابد

یکی از راه هایی که می توان مشکل ترسیدن کودک از خواب را حل کرد این است که کودک به مقدار کافی بخوابد. کودکان عموما بیشتر از اندازه ای که در طول روز می خوابند به خوابیدن محتاج هستند. خواب کافی قادر است کابوس و پریشان خوابی کودکان را پایین بیاورد.

به کودک خود احساس آرامش و امنیت بدهید

یکی از راه هایی که می تواند مشکل ترسیدن کودک از خواب را حل کند این است که به احساس آرامش و امنیت را منتقل کنید. تلاش کنید زمانی که کودک کابوس می بیند مقداری کودک خود را در آغوش بگیرید. برای مدت زمان کوتاهی با کودک خود در تختخواب بمانید. بیشتر کودکان به علت خواب آلودگی به خواب بر می گردند.

  • از روشن نگه داشتن چراغ های روشن در اتاق خواب خودداری نمایید، ولی چراغ خواب می تواند برای آرامش کودک بسیار مناسب باشد.
  • در اتاق خود را باز بگذارید تا احساس امنیت نماید.
  • کودک خود را تشویق نمایید تا دوباره در رختخواب خود بخوابد.

علت وحشت کودک در خواب

در مورد روزی که گذرانده با او بیشتر صحبت کنید

از کودک خود بپرسید که آیا چیزی وجود دارد که او را ناراحت و پریشان کرده است. به ویژه اگر به صورت مداوم کابوس می بیند. کابوس ها می توانند در باره اتفاقات مدرسه، مشکلات خانوادگی و مسائلی باشد که آن ها را آزار می دهد. موارد استرس زا در زندگی کودک شناسایی نمایید و در مورد آن ها با کودک خود صحبت کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *