دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره استفاده از اسپری برنزه کننده پوست

  • حکیمه فهیمی
  • ۷ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

اگر علاقمندید تا پوست برنزه ای داشته باشید با استفاده از اسپری برنزه کننده می توانید این کار را انجام دهید که نسبت به آفتاب گرفتن روش جدیدتری هم محسوب می شود.

برخی افراد دوست دارند رنگ پوست خود را تیره تر نمایند که در این راستا برنزه کردن می تواند کمک کننده باشد. در این مطلب قصد داریم به روش استفاده از اسپری برنزه کننده و مراقبت های بعد از آن اشاره نماییم. با ما همراه باشید.

بایدها و نبایدهای استفاده از اسپری برنزه کننده

همه انسان ها با رنگ پوست خاصی به دنیا می آیند. پوست برخی افراد سفید، برخی گندمی و بعضی هم تیره می باشد. هر یک از انواع رنگ پوست زیبایی خود را دارد و هیچ یک برتر یا زیباتر از دیگری نیست. با این وجود افراد بسیاری دوست دارند رنگ پوست خود را تغییر دهند. بعضی تلاش دارند که پوست آن ها سفید تر شود و برخی تمایل دارند که پوست شان تیره تر گردد.

برنزه کردن یکی از روش های رایج تغییر رنگ پوست می باشد. این کار به روش های مختلفی مانند آفتاب گرفتن در ساحل یا استفاده از اسپری برنزه کننده انجام می شود. اسپری برنزه کننده در مقایسه با آفتاب گرفتن روشی جدیدتر محسوب شده و دردسر بیرون رفتن و زیر گرمای داغ خورشید قرار گرفتن را ندارد.

البته این اسپری نیز عوارض خاص خود را داشته ولی بهتر از سایر گزینه ها می باشد. بهتر است قبل از استفاده از اسپری برنزه کننده این مطلب را مطالعه نمایید تا با برخی باید ها و نبایدهای انجام این کار بیشتر آشنا شوید.

اسپری برنزه کننده

انسان همیشه به دنبال روش های آسان، ایمن و سریعتر جهت رسیدن به اهدافش می باشد. به این ترتیب برای برنزه شدن دیگر ضرورتی نیست که ساعت ها زیر نور خورشید قرار بگیرید و تایم زیادی را صرف این کار کنید. در عوض می توان از یک روش که دارای ایمنی بالاتری نسبت به آفتاب گرفتن بوده ، بهره بگیرید. این روش استفاده از اسپری برنزه کننده پوست بوده تا رنگ آن را تیره تر کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

این روش نسبت به ماندن زیر نور آفتاب محبوبیت بیشتری دارد. در این روش ماده موجود در اسپری روی بدن اسپری می شود. ولی باید بدانید که این اسپری حاوی رنگ نبوده و به عبارتی با اسپری برنزه پوست شما رنگ نمی شود بلکه اساس کار این اسپری ایجاد واکنش شیمایی روی سطح پوست و تغییر رنگ آن است.

اسپری برنزه حاوی چه ترکیباتی است؟

ماده یا همان غباری که از اسپری برنزه خارج می شود دی هیدروکسی استون نام دارد. این ماده با ترکیبات شیمیایی موجود در سطح پوست واکنش نشان داده و سبب تغییر رنگ پوست می شود. واکنشی که روی پوست فرد صورت می گیرد مانند واکنشی است که هنگام برشته شدن نان یا سیب زمینی روی می دهد.

دی هیدروکسی استون یک کربوهیدرات ساده بوده که از روش های مختلفی تولید می شود. از جمله منابع گیاهی مانند نیشکر یا چغندر قند یا تخمیر گلیسرول. همچنین هنگام استفاده از اسپری برنزه کننده ممکن است ماده دیگری هم به پوست اسپری نمایید. این امکان هست که در بعضی اسپری های برنزه اریترولوز (ماده ای که از تمشک قرمز استخراج) وجود داشته باشد.

قابل ذکر است استفاده همزمان از اریترولوز و دی هیدروکسی استون فواید بسیاری دارد. وجود این دو ماده با هم سبب می شود که پوست برای تایم بیشتری برنزه باقی بماند. همچنین حضور اریترولوز نه فقط رنگ پوست را زیباتر می کند بلکه سبب می شود رنگ پوست برنزه حالت محوی پیدا کند. ضمنا این ماده سبب فعال سازی بیشتر دی هیدروکسی استون می گردد.

ماندگاری اسپری برنزه روی پوست

اسپری برنزه کننده موجب شده که اسیدهای آمینه روی سطح پوست با دی هیدروکسی استون واکنش نشان داده و در نهایت پوست برنزه شود. این واکنش میلارد نام دارد. لازم به ذکر است ماندگاری این روش به عوامل متعددی مانند طرز استفاده از اسپری بستگی دارد. همچنین ماندگاری برنزه ای که توسط اسپری ایجاد می شود به میزان تیره شدن پوست فرد بسیار وابسته است.

بعد از این که پوست با دی هیدروکسی استون برنزه شد، در بهترین حالت ۱۰ روز دوام خواهد آورد. ولی ممکن است سایه های متوسط برنزه ۷-۸ روز و سایه های روشن آن فقط تا ۵ روز دوام آورد. کمترین میزان ماندگاری برنزه روی پوست حدود سه روز است. علاوه بر این ماندگاری رنگ برنزه به میزان ماده دی هیدروکسی استون و میزان استفاده از اسپری هم بستگی دارد.

هر اندازه دی هیدروکسی استون زیاد باشد و ماده برنزه کننده بیشتری روی پوست اسپری شود، می توان بیشتر امیدوار بود که تا ۱۰ روز ماندگاری داشته باشد.

عوارض اسپری برنزه کننده

افرادی زیادی مشتاق هستند که بدانند اسپری برنزه کننده مضر بوده یا نه. استفاده از این اسپری خطری را به دنبال ندارد. و اشاره شده که به هیچ وجه سمی و سرطان زا نبوده و سازمان غذا و دارو به کار بردن آن در ساخت لوازم آرایشی را بدون مانع اعلام نموده است. ولی در خصوص بی عوارض بودن استنشاق این ماده بیانیه ای داده نشده است.

ناگفته نماند که مضر بودن تنفس آن هم اعلام نشده از این رو بهتر است تا هنگامی که سازمان غذا و دارو مضر یا بی خطر بودن تنفس دی هیدروکسی استون را بررسی و نتیجه اش را اعلام نماید، از تنفس اسپری برنزه اجتناب کنید. اگرچه این کار ساده نیست به ویژه که برخی اسپری را روی صورت نیز استفاده می کنند.

روش استفاده از اسپری برنزه کننده

قابل ذکر است که برای برنزه نمودن پوست می توان از روش هایی مانند اتاقک های اسپری برنزه کننده خودکار یا تفنگ بادی استفاده نمایید. در اتاقک های اسپری برنزه خودکار دوش هایی تعبیه شده که ماده برنزه کننده را به پوست بدن اسپری می می کنند. داخل این اتاقک ها پر از غبار اسپری برنزه بوده به این ترتیب میزان زیادی از آن وارد دستگاه تنفسی خواهد شد.

به این ترتیب می توانید از تفنگ بادی استفاده نمایید. این دستگاه برنزه کننده نسبت به اتاقک های اسپری خودکار ، ماده برنزه را به میزان زیادی از دهان و سر شما دور نگاه می دارد. همچنین حین استفاده از این اسپری از گوش گیر و دماغ گیر استفاده نمایید تا میزان استنشاق کمتری داشته باشد.

ضمنا به خاطر داشته باشید که لب های خود را به یک بالم لب مناسب آغشته کرده تا ماده برنزه کننده رنگ پوست لب شما را تغییری ندهد. زمان انجام این کار بخصوص وقتی می خواهید روی صورت اسپری شود، چشم ها را بسته و لب ها را تا حد ممکن روی هم بفشارید. ضمنا نفس خود را هم حبس کنید.

مواردی که باید قبل از اسپری برنزه رعایت کنید.

همانطور که اشاره شد اطلاعات مورد اطمینانی درباره مضر یا بی خطر بودن استنشاق اسپری برنزه کننده در واقع وجود ندارد. به این ترتیب لازم است هنگام استفاده از این اسپری نکاتی را رعایت نمایید تا میزان کمتری از این ماده به دستگاه تنفسی شما وارد شود.

اگر می خواهید برنزه کردن را دیگران برای شما اجرا نمایند، به مرکز معتبری مراجعه کنید و گول تبلیغات برنزه کردن با هزینه اندک را نخورید. زیرا به احتمال قوی از نتیجه کار راضی نمی شوید و در مراکز ناشناخته ممکن است برنزه کردن با اسپری با اثرپذیری کمتری صورت گیرد. بنابراین قبل از رزرو نوبت در مورد مرکز مدنظر خود خوب تحقیق کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که از لایه برداری مداوم پوست قبل از برنزه کردن خودداری نمایید. زیرا اگرچه این کار سلول های مرده را از بین می برد ولی ایجاد رگه روی پوست و پوسته پوسته شدن آن را به دنبال دارد. از این رو ممکن است لایه برداری منظم پوست مانع از دستیابی به نتیجه دلخواه شما شود.

در عوض برای این که پوست به بهترین صورت برنزه شود، قبل از استفاده از اسپری اپیلاسیون نمایید. این کار به حفظ برنزه شدن برای طولانی مدت کمک کرده و قبل از اقدام به برنزه نمودن اکیدا از اصلاح خودداری نمایید. اصلاح پوست سبب تحریک پذیری آن شده و درخشندگی برنزه را کدر نموده و از بین می برد.

دقیقا قبل از اسپری دوش نداشته باشید. به این دلیل که پس از استحمام منافذ پوستی باز شده و استفاده از اسپری سبب شده رنگ به درون پوست نفوذ و لکه های تیره ایجاد گردد. هنگامی که منافذ پوست بسته است مواد رنگی درون آن ها حبس شده و ظاهری شبیه آفتاب سوختگی ایجاد می شود. البته دوش در همان روزی که قصد اسپری دارید ، مانعی نداشته ولی باید حداقل ۴ ساعت قبل از اسپری دوش گرفته باشید..

لازم به ذکر است قبل از استفاده از اسپری مذکور از پوست خود تست حساسیت هم بگیرید. افرادی که دارای پوست حساس باشند ، احتمالا می توانند از درماتیت تماسی خود برنزه کننده بهره بگیرند. البته قبل از استفاده از این اسپری یا درماتیت تماسی خود برنزه کننده، اول آن ها را تست نمایید. به این ترتیب مقداری از آن را روی پوست اسپری کرده و در صورت عدم بروز واکنش غیر معمول با خیال آسوده از آن بهره ببرید. وگرنه آن را متوقف کنید.

مواردی که باید حین اسپری برنزه رعایت کنید.

وقتی می خواهید کار با اسپری برنزه کننده را شروع نمایید باید از نحوه درست انجام این کار آگاهی داشته باشید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. قابل ذکر است حین استفاده از این اسپری باید هر چیزی که مانع از آغشته شدن پوست به اسپری می شود را از خود دور نمایید. ضمنا اطمینان یابید که ماده برنزه به صورت یکنواخت روی پوست اسپری می شود.

به این ترتیب برای این که اسپری برنزه کننده پوشش کاملی داشته باشد؛ بهتر است لباس هایی که مانع از رسیدن ماده برنزه روی پوست می شود را در آورده وگرنه آن بخش برنزه نمی شود. همچنین می توانید هر بخش از بدن که می خواهید برنزه نشود را با لباس بپوشانید. ولی به یاد داشته باشید که لباس شما یکبار مصرف باشد. زیرا هر چه که به تن داشته باشید به ماده برنزه آغشته خواهد شد.

در ضمن باید موهای خود را هم کاملا بپوشانید. این کار را با کلاه یک بار مصرف انجام بدهید. البته لازم نیست گوش ها را زیر آن پنهان کنید. فقط کافی است از گوش گیر استفاده نمایید. همچنین فراموش نکنید که همه جواهرات خود را قبل از برنزه کردن در آورید. بعد اسپری را روی پوست اسپری نمایید. استفاده از این اسپری باید با دقت تمام و به طور یکنواخت صورت گیرد تا پوست برنزه و یک دستی حاصل شود. اگر از تفنگ اسپری کمک می گیرد این اطمینان وجود دارد که اسپری به طور یکنواخت پخش می شود.

مواردی که باید بعد اسپری برنزه رعایت کنید.

آگاهی از مواردی که باید بعد از اسپری برنزه رعایت کنید، هم سبب سلامت پوست شما شده و هم ماندگاری آن را افزایش می دهد. پوست در ۲۴ ساعت ابتدایی بعد از برنزه کردن با اسپری شدیدا آسیب پذیر می باشد. بنابراین بعد از این کار تا حد امکان در معرض نور خورشید و رادیکال های آزاد قرار نگرفته و در منزل بمانید و روی پوست pf بمالید.

بعد از برنزه به هیچ وجه از عینک محافظ استفاده نشود. زیرا امکان دارد خطوط عینک روی صورت باقی بماند و زیبایی شما را کاهش دهد. همچنین برخی عقیده دارند پوست برنزه شده دربرابر آفتاب صدمه نمی بیند، در حالی که این موضوع علمی نبوده و استفاده از این اسپری هیچ محافظتی در مقابل اشعه ماورای بنفش ارائه نمی دهد. بنابراین از کرم ضد آفتاب جهت محافظت از پوست استفاده نمایید.

حتی با وجود بهترین اسپری های برنزه کننده باید مراقب باشید که تا ۸ ساعت پوست شما با جایی تماس پیدا نکند. زیرا سبب می شود خط یا رگه های روی آن ایجاد شود. همچنین سعی کنید اسپری برای این کار انتخاب شود که دو درجه تیره تر از رنگ پوست شما باشد.

لازم به ذکر است که بعد از برنزه هنگام خواب دستکش به دست کرده و یک لباس مناسب و گشاد هم به تن کنید. و هنگامی که رنگ برنزه شروع به محو شدن نمود حمام نموده یا مدت طولانی در آب قرار بگیرید. بعد از یک حمام طولانی خود را با یک حوله محکم خشک کنید. با این کار تکه های خشک شده روی بدن افتاده و سطح پوست صاف و یکدست می گردد.

بهتر است از این اسپری بیش از حد استفاده نشود زیرا برای پوست ضرر دارد. همچنین اگر می خواهید اسپری روی صورت اعمال شود از آرایش کردن خودداری نمایید. در حقیقت کرم پودر مانع جذب رنگ اسپری می شود. بعد از اسپری برنزه باید ۶-۸ ساعت از حمام رفتن خودداری کرده بعد استحمام داشته باشید.

باید اشاره داشت رنگ اصلی اسپری بعد از حمام رفتن و شستشوی اولیه نمایان می شود. ولی زمان حمام رفتن اهمیت داشته و نباید بلافاصله بعد از اسپری حمام نمود. در پایان از همراهی شما با این مطلب از آرگا کمال تشکر را داریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی برای آشنایی با نحوه رفع کدری پوست و ساخت برنزه کننده پوست در خانه روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *