دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با اینترنت ماهواره ای و نحوه عملکرد آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

اینترنت ماهواره ای اکثرا در مواردی استفاده می شود که دسترسی عادی به سایر انواع اینترنت امکان پذیر نباشد. در این مطلب با اینترنت ماهواره ای آشنا می شوید.

در مناطقی که کیفیت اینترنت پایین بوده یا نواحی دور افتاده اینترنت ماهواره ای کمک کننده خواهد بود. در این مطلب به اینترنت ماهواره ای می پردازیم و این که برای داشتن آن به چه تجهیزاتی نیاز است.

آشنایی با اینترنت ماهواره ای و تجهیزات لازم آن

یکی از روش های دسترسی به اینترنت از طریق ماهواره می باشد. اینترنت ماهواره ای اکثرا در مواردی استفاده می شود که دسترسی عادی به اینترنت های (کابلی، فیبر نوری، دایال آپ، بی سیم و …) امکان پذیر نباشد مانند مناطق دور افتاده یا نواحی که کیفیت اینترنت پایین است.

این سرویس به طور معمول در مدار زمین ایستا داده شده و در برخی نواحی مانند قطب به علت کاهش زاویه دید ماهواره از روی زمین، کیفیت خوبی ارائه نمی دهد. اینترنت ماهواره ای به علت سرعت پایین و تاخیر و هزینه زیاد سابق بر این کمتر مورد استفاده واقع می شد و فقط در مناطق دور افتاده ایالات متحده کاربرد داشت.

در سال های اخیر با استفاده از فناوری های جدید در ماهواره تاحدی این مشکل رفع شده و اینترنت ماهواره ای حالا این توان را دارد که با سرعت های بالای اینترنت های فیبر نوری به رقابت بپردازد. در ادامه با اینترنت ماهواره ای بیشتر آشنا می شوید.

مفهوم اینترنت ماهواره ای

به صورت کلی در بیان مفهوم اینترنت مذکور باید گفت که امواج آن از طریق ماهواره ارسال شده و کاربر برای دریافت آن باید از تجهیزات خاص یعنی دیش و دریافت کننده امواج استفاده نماید. در صورت فراگیر شدن اینترنت ماهواره احتمال تولید تجهیزات آن با قیمت پایین هم وجود دارد. یا حتی سیمکارت هایی مانند آنچه در تلفن ماهواره ای به کار گرفته می شود، تولید گردد.

  •  آرون گروپس

دو نوع سرویس جدا در این نوع اینترنت عرضه می شود. نخست آپلود و دیگری دانلود می باشد. سرعت اینترنت ماهواره با افزایش تعداد ماهواره ها افزایش یافته و مطابق آزمایشات اخیر سرعت قابل توجهی هست. بانک ها در جهان از این نوع سیستم برای ارتباط با مرکز داده بهره می گیرند. این فناوری جدید نبوده و تعدادی ماهواره در نواحی از جهان خدمات دیتا ارائه می دارند.

در چند سال اخیر، پیشنهاد استفاده کشورهایی که دسترسی اندکی به اینترنت دارند مانند نواحی از افریقا و … یا مناطقی که امکان نصب آنتن های تلفن همراه وجود ندارد، اقداماتی مانند پروژه استارلینک در حال انجام است و با اتمام این پروژه همه می توانند به اینترنت دسترسی یابند.

شایان ذکر است استارلینک در فازهای مختلفی در حال اجراست و هدف نهایی آن تعبیه حدود ۸ هزار ماهواره در ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین و ۴ هزار ماهواره در ۱۲۰۰ کیلومتری سطح زمین می باشد. یکی از اهداف استارلینک این بوده که سرعت اینترنت را تا ده گیگا بیت بر ثانیه برساند.

تجهیزات مورد نیاز

تجهیزات مورد نیاز برای این اینترنت شامل سه جزء اصلی است:

  • ماهواره فضایی با سرعت چرخش زمین یا ماهواره زمین ثابت
  • روتر
  • یک دیش ماهواره مستقر در منزل

با وجود این تجهیزات، کافی است از یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت مذکور استفاده نمایید تا به آن دسترسی یابید. مانند دیگر خدمات اینترنتی، این نوع اینترنت هم با سرعت ها و حجم های مختلفی عرضه می گردد. البته نوع استارلینک به صورت بسته بندی عرضه نمی شود.

مفهوم ماهواره زمین ثابت

 پیشتر اشاره شد که یکی از تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره محور حضور ماهواره فضایی است که سرعت چرخش آن با سرعت چرخش زمین هماهنگ است. به عبارت ساده تر، مکانی در فضا هست که با قرار گیری ماهواره در مدار، این ماهواره نسبت به زمین به شکل ثابت جای گرفته باشد. در این حالت آنچه روی می دهد این است که ماهواره با سرعت مساوی با سرعت چرخش زمین به دور زمین خواهد چرخید.

نحوه عملکرد

اینترنت ماهواره ای به ویژگی دریافت و انتقال داده ها از یک دیش ماهواره ای کوچک در سطح زمین و ارتباط با ماهواره های خاص موجود در فضا گفته می شود. ماهواره فضایی هم داده ها را در محلی روی زمین به اسم مرکز عملیات شبکه مبادله می نماید. خود این مرکز هم به اینترنت متصل است. از این رو همه ارتباطات ایجاد شده از دیش ماهواره با ماهواره فضایی ، قبل از این که به اینترنت برسد، از بین مرکز عملیات شبکه یا همان ناک جریان پیدا می کند.

قابل ذکر است که محل ماهواره ای که در فضا تحت استفاده واقع می شود به شکل ثابت بوده و سرعت چرخش آن با سرعت چرخش زمین در مدار خود برابر می باشد. در مورد چیستی اینترنت ماهواره باید گفت ارتباط میان داده ها توسط ماهواره تفاوت زیادی با نوع زمینی آن نداشته و وقتی ماهواره به درستی تنظیم شد، این نوع اینترنت هم مانند سایر اشکال اینترنت قابل استفاده می شود.

از این رو به اکنون می توان عملکرد اینترنت ماهواره را به طور ساده تر تشریح کرد که به چند بخش تقسیم می شود. بخش اول به دستگاهی که از آن استفاده می شود، مرتبط بوده و این دستگاه می تواند کنسول بازی، گوشی، لپ تاپ و … باشد. بخش دوم روتر و مودم است که داده ها را طوری تنظیم نموده تا قابلیت ارسال و دریافت یابند.

بخش سوم دیش ماهواره می باشد که معمولا روی پشت بام منزل و ساختمان نصب می شود و با بخش چهارم ارتباط دارد. در گذشته شرکت ها دارای یک یا چند ماهواره بودند تا بتوانند کل یک کشور را پوشش بدهند. ماهواره هم تبادل اطلاعات را با ناک در روی زمین انجام می دهد.

از این رو اطلاعات به صورت پیوسته از دستگاه به ناک در حال تبادل می باشد. کل این موارد در کمتر از یک ثانیه روی می دهد. این مقدار تاخیر شاید در ابتدا خیلی ناچیز به نظر رسد چرا که با این تاخیر می توان به آسانی از برنامه هایی مانند کلاب هاوس یا اینستاگرام بهره ببرید. ولی همین تاخیر باعث مشکل در روند اجرای بازی های اینترنتی می گردد.

سرویس اینترنت ماهواره دو طرفه

سرویس اینترنت ماهواره دو طرفه شامل ارسال و دریافت داده ها توسط کنترل کننده وی ست که به کمک ماهواره به ایستگاه های زمینی اتصال می یابد، است که خود این ایستگاه ها نیز به اینترنت زمینی وصل هستند. هر دو دیش های ماهواره ای در نزد کاربر و ایستگاه زمینی باید به صورت دقیق به ماهواره واسطه تنظیم بوده تا با سیگنال های سایر ماهواره ها اختلال نیابند.

اصلی ترین تجهیزات سخت افزاری این سیستم از یک مودم ماهواره ای و پایانه وی ست شکل می گیرد. از کاربردهای سیستم مذکور می توان به مدیریت بحران یا کارایی آن در شبکه های بانکی اشاره کرد که در سطح شهرها و در پایانه های atm متحرک سوار بر خودرو، کانکس ها یا کامیون ها وجود دارند و تقریبا همه شبکه بانکی ایران از این سرویس ماهواره ای استفاده می نمایند.

راه اندازی و گرانی سیستم وی ست می توان چند برابر سیستم های ای دی اس ال بوده و این موضوع سبب می شود تا این سرویس بیشتر در شرکت ها، بانک ها و سازمان های بزرگ مورد استفاده واقع شود. در کشور ما هم این سرویس تحت استفاده فراوان کسب و کارها، بانک ها و سازمان ها می باشد.

سرعت اینترنت ماهواره

قبلا سرعت اینترنت ماهواره خیلی کم بود و افراد هم علاقه زیادی به استفاده از آن نداشتند. ولی به تدریج شرکت های عرضه کننده این خدمات به کمک ماهواره های پیشرفته تر، سرعت را تا ۱۵۰ مگابیت هم ارتقا دادند. این شرکت ها اعلام داشتند که در آینده ای نه چندان دور، ماهواره های زیادی را در مدارهای پایین تر قرار می دهند تا سرعت افزایش و تاخیر کاهش یابد.

در حال حاضر دو شرکت اصلی عرضه دهنده خدمات نت ماهواره ای شرکت های هیوزنت و ویسات می باشند ولی استارلینک و پروژه کایپر آمازون هم در پروژه های جداگانه می خواهند اینترنت ماهواره ارائه دهند. خدمات استارلینک در حالت آزمایشی ارائه شده به طوری که هنوز تنها ۱۰ هزار کاربر از آن بهره می گیرند. به این ترتیب در حال حاضر سه شرکت در این راستا پیشرو هستند.

سرعت اینترنت ماهواره محور شرکت های هیوزنت و ویاست مطابق بسته های مختلف ارائه شده، تفاوت دارد. ویاست از سرعت های دانلود تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی دارد و هیوزنت نیز در بیشتر بسته های اینترنتش، سرعت دانلود تا ۲۵ مگابیت بر ثانیه را عرضه می نماید. استارلینک نیز به طور میانگین، سرعت تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه ارائه داده که ایلان ماسک مدعی است این سرعت تا ۳۰۰ مگ بر ثانیه نیز ارتقا پیدا می کند.

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با کارایی اینترنت نسل پنجم و کوکی اینترنت روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *