دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آیا انجام لیزر در بارداری توصیه می شود؟

  • سعیده ستاری
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

تاثیرات لیزر در بارداری ممکن است شامل تاول، اسکار، تغییر رنگ پوست، رشد مجدد موها و ناراحتی پوستی باشد. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی درباره این موضوع به دست بیاورید.

لیزر در بارداری ممکن است دارای عوارضی باشد و تحقیقات کافی در مورد ایمن بودن لیزر در دوران بارداری وجود ندارد، به همین دلیل پیشنهاد می شود لیزر را به بعد از دوران بارداری موکول کنید. هم اکنون همه چیز را در مورد لیزر در بارداری برای شما بیان می کنیم.

عوارض لیزر در بارداری

اطلاعات کافی در مورد لیزر در بارداری

لیزر موهای زائد یک روش دائمی در رفع موهای زائد می باشد و از آن جایی که یک روش غیر تهاجمی به شمار می رود، یکی از روش های محبوب در میان مردم باشد. در این روش، پرتوی نور به قسمتی که موهای زائد دارد، تابیده می شود. هدف اشعه لیزر، رنگدانه های تیره موجود در مو می باشد و حرارت به وسیله ساقه مو به فولیکول می رسد. در صورتی که فولیکول کاملا  تخریب بشود، دیگر تولید و رشد مو مجددا صورت نمی گیرد. ولی اگر به فولیکول صدمه ای وارد بشود، مو در آینده رشد می کند ولی ضخامت و تراکم آن به مراتب کمتر از گذشته خواهد بود.

لیزر موهای زائد باعث کند شدن جریان رشد موها می شود ولی تضمینی برای این مورد نمی باشد که رشد موها برای همیشه متوقف می شود. به شما پیشنهاد می شود برای اینکه به نتیجه ایده آل خود را دست پیدا کنید، در جلسات درمان را به صورت کامل شرکت کنید و فاصله زمانی میان هر جلسه درمان طولانی شود. معمولا لیزر درمانی در شش جلسه با فاصله یک ماه ونیم تا دو ماه صورت می گیرد.

سیکل رشد مو سه مرحله دارد:

  1. فاز رشد، فولیکول ها موهای تازه تولید می کنند.
  2. فاز انتقالی، موها هم چنان به رشد خود ادامه می دهند.
  3. فاز استراحت، موها در این فاز ریزش پیدا می کنند.

تاثیر لیزر در حاملگی

هورمون های بارداری، فاز استراحت را به تاخیر می اندازند، به این معناست که روند ریزش مو به کندی انجام می شود و حتی بعضی از خانم های باردار، متوجه تیره و ضخیم شدن موها یا رشد موهای جدید در بعضی از قسمت های بدن مثل سینه یا شکم می شوند. ولی اگر چنین موردی را دیدید اصلا نگران نباشید چون افزایش هورمون های استروژن و آندروژن در بدن، یکی از دلایل به وجود آمدن موهای ناخواسته و زائد در دوران بارداری می باشد. سه تا شش ماه بعد از بارداری، سطح هورمون ها به حالت نرمال برمی گردد و موهای زائد ریزش پیدا می کنند.

  •  آرون گروپس

ایمن بودن لیزر موهای زائد در دوران بارداری

با وجود اینکه لیزر موهای زائد روش ایمنی است ولی از آن جایی که تحقیقات کافی در خصوص ایمن بودن انجام آن در دوران  حاملگی وجود ندارد، پیشنهاد می شود لیزر را به بعد از حاملگی موکول کنید. از روش هایی مثل اپیلاسیون، وکس و کرم ها استفاده کنید. خانم هایی که نگران رشد موهای زائد خود هستند، پیشنهاد می شود در خصوص لیزر موهای زائد با پزشک خود مشورت کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که خانم های باردار باید بدانند، حفظ سلامت خودشان و جنین می باشد. دوباره مطالعات کافی به ویژه لیزر بر سلامت جنین وجود ندارد و به همین دلیل به صورت قطعی نمی توانیم بگوییم که لیزر بر روی جنین تاثیر گذار است یا خیر.

زمان مناسب لیزر در بارداری

علل تاخیر لیزر موهای زائد به بعد از حاملگی

یکی از اساسی ترین اتفاقاتی که در دوران بارداری رخ می دهد، تیره شدن رنگ پوست می باشد. شرایطی که به  نام هایپرپیگمانتاسیون شناخته می شود. لیزر موهای زائد هنگامی بیشترین تاثیر می گذارد که تفاوت رنگ میان رنگ پوست و مو وجود داشته باشد. ولی هنگامی که پوست تیره می شود و به رنگ مو نزدیکی پیدا می کند، اثر بخشی لیزر کاهش پیدا می کند.

علاوه بر این، بارداری در سیکل رشد طبیعی موها اختلال ایجاد می کند. نکته ای که وجود دارد این است که برای این که به نتیجه دلخواه و مورد نظر خود دست پیدا کنید، توصیه می شود لیزر موهای زائد در شش جلسه و هنگامی که موها در فاز رشد می باشند، انجام شود. ولی از آن جایی که هورمون های حاملگی، تغییراتی را در مدت زمان هر مرحله از سیکل رشد موها ایجاد می کنند، احتمال این وجود دارد که تعداد جلسات لیزر، هنگامی به پایان می رسد که مو در فاز استراحت قرار دارد و نتایج خوبی حاصل نمی شود.

یکی دیگر از مواردی که خانم های باردار باید توجه داشته باشند، حساس شدن پوست می باشد. بارداری موجب می شود خونرسانی در تمامی قسمت های بدن بالا رود و معمولا پوست قسمت هایی مثل شکم و سینه ها دچار کشیدگی می شوند. انجام لیزر بر روی پوست حساس می تواند به ناراحتی هایی منجر بشود.

ضروریت لیزر در حاملگی

عوارض لیزر موهای زائد در بارداری

با اینکه ایمن بودن یا نبودن لیزر موهای زائد در دوران حاملگی به صورت قطعی ثابت نشده است، ولی انجام آن در این دوران قادر است با برخی از عوارض همراه باشد. احتمال بروز عوارضی مثل سوختگی پوست در روند لیزر وجود دارد و تغییرات هورمونی دوران حاملگی می تواند باعث شود سوختگی پوست بیشتر شود. اگر پوست دچار سوختگی شد، روند بهبود در طول حاملگی کند است و احتمال بروز هایپرپیگمانتاسیون بالا می رود و امکان دارد لکه های تیره رنگ یا بی رنگ بر روی پوست به وجود بیاید. حساسیت پوست در دوران بارداری قادر است نشانه هایی مثل درد، قرمزی یا تحریکات پوستی بروز پیدا کند. تغییر تولید ملانین به علت تغییرات هورمونی در دوران حاملگی می تواند اثر لیزر را کاهش دهد.

مناسبترین زمان لیزر موهای زائد پس از حاملگی

اگر قبل از دوران حاملگی لیزر موهای زائد را انجام داده اید یا این که بعد از حاملگی می خواهید این کار را انجام بدهید، توصیه می شود زمانی برای انجام لیزر اقدام کنید که سطح هورمون ها به حالت طبیعی و اولیه برگشته باشد. به طور معمول سه ماه بعد از حاملگی، وضعیت هورمون ها متعادل می شود و لیزر موهای زائد به صورت کامل ایمن خواهد بود. به این مورد توجه داشته باشید که پزشک تنها فردی می باشد که قادر است مشاوره دقیق در خصوص زمان بازگشت هورمون ها به سطح طبیعی و آمادگی پوست برای انجام لیزر ارائه بدهد.

آیا لیزر در بارداری تاثیر می گذارد

تاثیر لیزر در دوران حاملگی

همانگونه که قبلا اشاره شد، کاهش موفقیت آمیز رشد موها مستلزم این می باشد که لیزر موهای زائد در چند جلسه و به طور معمول در بازه زمانی نه ماه انجام می شود. ولی برخی مواقع پیش آمده است که خانمی که لیزر را آغاز کرده است و بعد از انجام لیزر متوجه شده است که حامله می باشد. در چنین مواردی، پیشنهاد می شود جلسات لیزر ادامه دار نشود، چون که احتمال بروز عوارض زیر وجود دارد:

  • تاول
  • ناراحتی های پوستی
  • رشد مجدد موها
  • تغییر رنگ پوست
  • اسکار

البته پیشنهاد می شود خانم هایی که در تلاش برای حاملگی می باشند، قطعا در خصوص انجام لیزر در این دوران با پزشک مشورت کنند.

در آخر در صورت آشنایی با آرایش در بارداری و روش های جلوگیری از ترک شکم در بارداری می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *