دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه تنیس و پیشینه تشکیل فدراسیون بین المللی این بازی پرطرفدار

  • شقایق ایران دوست
  • ۹ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با تاریخچه تنیس آشنا کنیم و اطلاعات بسیار خوبی در رابطه با این ورزش و رکورد دار آن به شما خواهیم داد تا بتوانید با پیشینه این ورزش آشنا شوید.

تاریخچه تنیس قدمت بسیاری دارد و این بازی برای اولین بار در قرن ۱۲ میلادی ابداع شده است. البته برخی از افراد گمان می کنند که تاریخ ابداع این ورزش حدودا به قرن  ۱۳ بر می گردد. در ادامه اطلاعات بسیار خوب و مفیدی از این ورزش در اختیارتان می گذاریم.

تنیس در ایران و جهان

تاریخچه تنیس در جهان

این بازی برای اولین بار در سال ۱۸۷۲ توسط فردی به نام هاری جم در شهر لمینگتن به مردم معرفی شد و این شهر در انگلستان می باشد و برای اولین بار مورد استقبال افراد اشرف زاده بریتانیا قرار گرفت. این ورزش مسابقات بسیاری داشته است و از اصلی ترین مسابقات این رشته می توان به مسابقات زیر اشاره کرد:

  • Wimbledon
  •  US Open
  •  Davis Cup
  • Australia Open
  • Roland Garros

جالب است بدانید که این مسابقات چند سال بعد از این که این بازی به مردم معرفی شد در انگلستان انجام شد و هر کدام از آن ها از یک سال خاصی به بعد فعالیت خود را آغاز کرد. Wimbledon از سال ۱۸۷۷، US Open از سال ۱۸۸۱، Davis Cup از سال ۱۸۹۹، Australia Open از سال ۱۹۰۵ و Roland Garros از سال ۱۹۱۸ آغاز به کار کرد.

قوانین تنیس

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قوانین تنیس از گذشته تا کنون  تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است. اولین مسابقه ای که برای این بازی صورت گرفت در باشگاه تنیس و کروکت ال انگلند ویمبلدون انگلیس بود که الان یکی از بزرگ ترین مسابقات تنیس به حساب می آید و در سطح جهانی می باشد.

از دیگر نام های تنیس می توان به تنیس میدانی اشاره کرد و علل این نام گذاری این است که ورزش دیگری به نام تنیس شاهی نیز وجود دارد و در زمین هایی با ابعاد متفاوتی شکل می گیرد.

  •  آرون گروپس

تاریخچه تنیس

فدراسیون تنیس

بر اساس تاریخچه تنیس, زمانی که این ورزش در سطح جهانی شناخته شد در سال ۱۹۱۱ فدراسیون بین المللی برای آن تشکیل شد و این ورزش در سطح جهانی شروع به برگزاری مسابقات نمود. امتیاز این فدراسیون در ابتدا به دست فردی بود که در کشتی تایتانیک غرق شد و نام او دوان ویلیامز بود و بعد از او به افراد دیگری به نام چارلز بارد دبیر اتحادیه تنیس و هنری والت رئیس این فدراسیون رسید. در سال ۱۹۱۱ حدود ۱۳ کشور دور یک دیگر جمع شدند و فدراسیون بین المللی را تشکیل دادند و این ۱۳ کشور عبارتند از :

  1. استرالیا
  2. اسپانیا
  3. اتریش
  4. بلژیک
  5. آلمان
  6. آفریقای جنوبی
  7. دانمارک
  8. فرانسه
  9. بریتانیا
  10. هلند
  11. روسیه
  12. سوئیس
  13. سوئد

در این جلسه که ۱۳ کشور حضور داشتند تصمیم بر این شد که زبان رسمی فدراسیون فرانسوی و با ترجمه انگلیسی باشد و حق برگزاری مسابقات جهانی و قهرمانی روی چمن تنیس برای همیشه به انگلیس داده شود. بعد از این جلسه حدودا ۱۷ ماه بعد جنگ جهانی اول رخ داد و در این جنگ کار های فدراسیون نیز تعلیق شد و در سال ۱۹۱۹ دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و در این زمان دیگر حدودا ۱۰ کشور عضو این فدراسیون بودند.

تنیس از گذشته تا کنون

تنیس در ایران

طبق تاریخچه تنیس در ایران، در بین سال های ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۸ باشگاه بوستان ورزش به مدیریت شکوهی رو به روی ورزشگاه شهید شیرودی با چند زمین تنیس احداث شد و بعد از آن، زمین تنیس در ورزشگاه رو به رویی نیز ساخته شد و اولین مسابقات کشوری در سال  ۱۳۱۸ انجام شد. تا بعد از جنگ جهانی دوم یعنی سال ۱۳۲۲ مسابقات تنیس جریان داشت و هانری نعمانی و ژوزف نعمانی دو برادری بودند که در راس این بازی قرار داشتند.  در سال های ۱۳۲۲ الی ۱۳۳۲ این جایگاه در اختیار ژرژ آفتاندلیان بود.

در سال ۱۹۵۹ اولین بار بود که ایران در جام دیویس شرکت کرد و در بازی ها که تا ۳۱ سال ادامه داشت رکورد دار این بازی ها فردی ایرانی به نام منصور بهرامی بود و او حدودا ۲۴ برد در این بازی ها از آن خود کرد.

راکت تنیس و بخش های متفاوت آن

راکت تنیس از بخش هایی تشکیل شده است که آن ها را برای شما معرفی خواهیم کرد. این بخش ها عبارتند از :

  • صفحه
  • زه
  • دسته

معیار انتخاب راکت تنیس

برای این که بتوانید یک راکت خوب برای این بازی را تهیه کنید باید معیارهای اصلی انتخاب آن را بدانید. این معیارها عبارتند از :

  • اندازه صفحه
  • سایز دسته
  • وزن راکت
  • طول راکت
  • عرض Beam
  • میزان کشش زه

تنیس و نحوه امتیاز دهی به معیار های بازیکنان

امتیاز دهی در این بازی

همانطور که در تاریخچه تنیس گفته شده است این بازی دارای یک سری قوانینی می باشد و هر بازیکن این قوانین را می داند و به راحتی می تواند آن ها را انجام دهد تا امتیاز های بالا تری دریافت نماید. امتیاز دهی در این بازی را برای شما بررسی خواهیم کرد. امتیاز اول بازیکن برابر ۱۵ می باشد و امتیاز دوم را اگر همین بازیکن بگیرد جمع امتیاز های او برابر ۳۰ خواهد شد و اگر این فرد بتواند امتیاز سوم را نیز بگیرد ۴۰ امتیاز به بازیکن داده می شود و اگر امتیاز چهارم را نیز به این بازیکن بدهند  امتیازها به صورت گیم مشخص می شود. البته این امکان وجود دارد که هر دو بازیکن تنها سه امتیاز گرفته باشند و در این صورت امتیازها برابر اعلام می شود و امتیاز گرفته شده توسط یک بازیکن به صورت آوانتاژ در نظر گرفته خواهد شد و یک امتیاز مثبت حساب می شود. در حالی که اگر حریف بعدی باز هم امتیاز بگیرد امتیازات برابر می شود و این کار تا جایی ادامه پیدا می کند که یکی از دو بازیکن بعد از این که امتیاز ها برابر اعلام شد دوباره امتیاز بگیرد و نتیجه را به نفع خود تمام نماید.

معیار مهارت ها در این بازی

در مریکا و کشور های دیگر مهارت های هر بازیکن بر اساس معیارهای خاصی اندازه گیری خواهد شد. در این معیارها مهارت هر بازیکن با عددی بین یک الی ۷ بیان می شود. در واقع برای این اندازه گیری ها حدودا عدد ۰.۵ نیز مورد استفاده قرار می گیرد و این اعداد نشانه ای از این می باشند که به اندازه همان ۰.۵ از عدد پیشین بیشتر می باشد و بدین صورت می توان گفت حدودا ۱۳ رده در این بازی وجود دارد و هر کسی که معیار او ۷ باشد یعنی بالاترین مهارت را در این بازی دارد.

تاریخچه تنیس

اعداد و رده هر بازیکن

  • عدد یک به یک فردی نسبت داده می شود که با تازگی می خواهد این بازی را شروع نماید.
  • عدد یک و نیم به فردی داده می شود که سعی دارد در هر حالتی توپ تنیس را در بازی نگه دارد و برای این کار تمام تلاش خود را خواهد کرد.
  • عدد دو به فردی نسبت داده می شود که نیاز دارد تا در این بازی تجربه بسیار بیشتری کسب نماید ولی این بازیکن می داند که در بازی های تک نفره و یا دو نفره باید کجا بایستد و چگونه بازی نماید.
  • عدد دو نیم به فردی نسبت داده می شود که می داند توپ به کجا خواهد رفت ولی در رسیدن به آن مشکل دارد و این بازیکن می تواند چندین ضربه را پشت سر هم مبادله نماید.
  • عدد سه برای افرادی می باشد که می توانند ضربه های متوسط را پشت سر هم پاسخ داده و ان کار را به صورت یک دستی انجام دهد. در واقع این فرد نمی تواند تمامی ضربه ها را به درستی پاسخ بدهد و ضربه هایی که به توپ وارد می کند از نظر عمق و جهت و تنوع توانی ندارند.
  • ۳.۵ این بازیکن در زدن ضربه های متوسط به حد اطمینان پذیری رسیده است ولی باز هم ضربه هایی که به توپ می زند از نظر عمق تنوعی ندارد و می تواند به عنوان دفاع در جلوی تور بازی نماید و در بازی های دو نفره بسیار خوب بوده و می تواند برای بازی های جمعی وارد عمل شود و تمرین های خود را آغاز نماید.
  • عدد چهار به بازیکنی داده می شود که در فور هند، بک هند، کنترل جهت ها و عمق ها بسیار خوب می باشد و می تواند ضربه های پشت سر هم را به خوبی مدیریت نماید. البته این بازیکن ممکن است در زدن سرویس ها دچار خطا گردد.
  • عدد هفت و رده آخر مربوط به افرادی می باد که در این بازی به بالاترین سطح ممکن رسیده اند و می توانند در سطح جهانی در این مسابقات شرکت نمایند.

تنیس و فوانین آن

حال که با تاریخچه تنیس و اطلاعاتی در مورد این بازی آشنا شدید در آخر می توانید با تاریخچه بسکتبال و تاریخچه فوتبال نیز آشنا شده و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید و برای این کار کافی است تا بر روی لینک های داده شده کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *