دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سیستم کروز کنترل تطبیقی و نقاط ضعف و قوت آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

به کمک سیستم پیشرفته کروز کنترل تطبیقی در خودرو، رفتار متغیرهای روبروی راننده آنالیز شده تا مطابق آن سرعت خودرو را کم یا زیاد نماید. این مطلب به سیستم کروز کنترل تطبیقی می پردازد.

یکی از سیستم های پیشرفته استفاده شده در خودروهای امروزی؛ سیستم کروز کنترل تطبیقی است که  توسعه یافته نسل قبلی یعنی کروز کنترل سرعتی هستند. در این مطلب با نحوه کار سیستم کروز کنترل تطبیقی آشنا می شوید.

نحوه کار سیستم کروز کنترل تطبیقی

سیستم کروز کنترل تطبیقی یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین تکنولوژی هایی است که در خودروهای امروزی به کار گرفته می شد. به کمک این آپشن خودرو با استفاده از سیستم های تشخیص دهنده و در صورت لزوم، فاصله ای مشخص با خودروی روبرویی حفظ شده و بر اساس آن سرعت خودرو تنظیم خواهد شد.

معمولا این سیستم در خودروها به صورت کوتاه شده یا مختصر ACC یا cruise نوشته می شود که توسعه یافته نسل قبلی اش یعنی کروز کنترل های سرعتی می باشد. کروز کنترل سرعتی تنها وظیفه تثبیت سرعت را در خودرو بر عهده داشت و فاقد قدرت شناسایی و اسکن المان های متغیر اطراف خودرو بودند.

به این علت، افزایش و کاهش سرعت در زمان استفاده از سیستم کروز کنترل سرعتی بر عهده راننده بود ولی نسل جدید کروز کنترل، یک سیستم بسیار کارامد و البته پیچیده تر از نسل قبلی بر عهده دارد. سیستم کروز کنترل تطبیقی در حقیقت فناوری بوده که به کمک سنسورهای حرکتی و البته رادارهای اسکن جاده، المان ها و متغیرهای اطراف خودرو را سنجش نموده و از طریق هوش مصنوعی به کار رفته در کامپیوتر اتومبیل، سرعت خودرو را نسبت به وضعیت جاده عوض می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در حقیقت این سیستم طوری طراحی شده که به طور مداوم و به کمک رادارهای تعبیه شده در جلوی ماشین، رفتار متغیرهای روبروی راننده را آنالیز کرده و مطابق رفتار این متغیرها، واکنش بروز داده و سرعت اتومبیل را زیاد یا کم می کند. راننده با استفاده از سیستم مذکور می تواند سرعت و رفتار خودروی خود را با ماشین مقابلش تنظیم کرده تا در صورت کاهش سرعت آن ماشین، خودرو اش به طور اتوماتیک ترمز نموده و سرعت کاهش یابد.

باید اشاره کرد این سامانه یکی از فناوری هایی است که امروزه در صنعت خودروسازی، بسیار پر طرفدار شده است و از لحاظ بیشتر متخصصان این سیستم می تواند در جهت دست یابی به خودروهای خودران کمک زیادی نماید. در سیستم مذکور می توان با تنظیم سرعت دلخواه از طریق دکمه های کروز کنترل، بدون این که پدال گاز فشار داده شود، خودرو در همان سرعت مانده و فقط کنترل فرمان را در دست بگیرید.

به این ترتیب به کمک این سیستم بدون نیاز به فشار پدال گاز، خودرو با سرعت ثابتی حرکت می کند ولی اگر مانع یا خودرویی در مسیر قرار بگیرد، باید با ترمز کردن از برخورد با خودروی مقابل پیشگیری می شد. بعد از گذشت سال ها و پیشرفت تکنولوژی ، این نسل نیز ارتقا پیدا کرد و امکانات زیاد کارامدی به آن اضافه شد.

در سال ۱۹۹۲ شرکت میتسوبیشی برای نخستین بار کروز کنترل ویژه ای را در خودروهایش استاده کرد. سیستم های به کار رفته در آن سال ها، خودرو یا اجسامی که در نزدیکی اتومبیل مدنظر قرار می گرفت را شناسایی می کرد و به راننده هشدار می داد. راننده هم مطابق هشدار دریافتی ، پدال ترمز را فشار داده تا از بروز حادثه جلوگیری نماید.

تفاوت کروز کنترل پیشرفته با نسخه های قدیمی در نوع ترمزی گیری بود، در نسخه های اولیه یا قدیمی ، ترمز توسط راننده درگیر می شد ولی در نسخه های جدید و پیشرفته عمل ترمزگیری بر عهده سیستم کروز کنترل می باشد.

شایان ذکر است این شرکت در سال ۱۹۹۵ روی مدل دیامانته کروز کنترلی که با لیزر عمل می کرد را به کار برد. در این خودرو بعد از تشخیص فاصله با مانع، کاهش سرعت توسط کاهش دنده و در ضمن کنترل دور موتور (کنترل دریچه گاز) وظیفه خودرو بوده ولی ترمزگیری را راننده انجام می داد.

طرز کار کروز کنترل پیشرفته یا ACC

استفاده از کروز کنترل پیشرفته یا ACC خیلی ساده بوده و رابط کاربری آن خیلی به کروز کنترل های قدیمی شباهت دارد. این سیستم هم برای استفاده در جاده های فاقد پیچ و خم یا اتوبان کارامد می باشد و قطعا مناسب سفرهای درون شهری نیست. فعالیت کروز کنترل تطبیقی کاملا دستی بوده و راننده باید با استفاده از کلید ACC تعبیه شده در درون کابین خودرو آن را فعال نماید.

بعد از فعال شدن این سیستم، بین ۳-۷ ثانیه زمان می برد که رادارهای جلو خودرو حجم ترافیک و جزئیات آن را آنالیز نمایند. این مدت زمان مطابق تعداد متغیرهای روبروی خودرو متفاوت خواهد بود. بعد از اسکن کامل جاده توسط رادارها و حسگرهای حرکتی، راننده با خیال آسوده می تواند کنترل خودرو را به دست این سیستم بسپارد.

چرا که سیستم ACC به سامانه پیشگیری از تصادف مجهز است و می تواند با اسکن و آنالیز ترافیک مقابل خود، در سریعترین تایم ممکن، بهترین واکنش را نشان بدهد. اگر هنگام استفاده از سیستم ACC خودرویی مقابل خودروی شما قرار گیرد، این سیستم با استفاده از ترمزهای کوتاه، سرعت ماشین را کاهش داده و ضمنا وقتی که خودرو مذکور از مسیر مقابل اتومبیل شما خارج گردد، سیستم ACC ماشین شما را به شتاب مدنظر رسانده تا به حالت تنظیم شده بازگردد.

نقاط قوت و ضعف سیستم ACC

از مهمترین نقاط قوت سیستم ACC می توان به افزایش سطح ایمنی در خودرو اشاره نمود چرا که خودروهای مجهز به این سیستم همواره فاصله مشخصی را با خودروی جلویی خود حفظ کرده و این حفظ فاصله سبب کاهش شدید بروز تصادف می شود. یک نقطه قوت دیگر سیستم ACC  این است که سبب روان شدن جریان ترافیک می گردد که در اثر فعال بودن این سیستم ایجاد می شود.

مهمترین نقطه ضعف سیستم مذکور نیز در شرایط بد آب و هوایی آشکار می شود. زیرا سامانه های تشخیص دهنده در باران شدید، برف یا مه دچار سردرگمی شده و اطلاعات دقیقی در اختیار رایانه خودرو قرار نمی دهند. این مشکل هنگام عبور از تونل هم ممکن است اتفاق بیفتد و تشخیص دهنده ها اطلاعات صحیحی ارسال نکنند.

در پایان از همراهی شما تا پایان این مطلب بسیار سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی برای آشنایی با سایر سیستم های پیشرفته خودرو از جمله سیستم شیب سنج خودرو، سیستم رادار نقطه کور روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *