دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

عملکرد رادار نقطه کور و خودروهای مجهز به این سیستم

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
  • ۱

سیستم رادار نقطه کور یکی از آپشن های خودرو می باشد که سبب ارتقا امنیت رانندگی به میزان قابل توجهی می شود. در این مطلب با عملکرد این سیستم و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا می شوید.

یکی از آپشن های کاربردی و مهم در خودروها سیستم رادار نقطه کور می باشد که بکار رفتن آن در خودرو، سبب افزایش امنیت رانندگی به میزان قابل توجهی می شود. اگر مایلید تا درباره این سیستم بیشتر بدانید با این مطلب همراه آرگا باشید.

آشنایی با سیستم رادار نقطه کور

با ابداع خودرو در تمدن بشری تحول بزرگی ایجاد شد و زندگی انسان تغییرات چشمگیری پیدا کرد. در حقیقت می توان گفت از زمان تولید نخستین خودرو تا کنون، زندگی بیشتر به سرعت دچار تغییر و تکامل شد. طی این سال ها یکی از مواردی که همه شرکت های خودروسازی بر آن تاکید زیادی داشتند، امنیت خودروها بوده است.

چرا که حین رانندگی بزرگترین خطر تهدید کننده سرنشینان؛ بروز تصادف می باشد. چنین حوادثی ممکن است خسارت مالی و جانی جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در طول دو دهه اخیر یکی از تاثیرگذارترین روش هایی که خودروسازان برای افزایش امنیت محصولاتشان از آن استفاده کرده اند، بکار گرفتن تکنولوژی اولتراسونیک یا به اصطلاح رادارهای هوشمند می باشد.

که ای بین آن ها می توان به رادار نقطه کور، رادار تصادف از جلو و رادار تشخیص عابر پیاده اشاره نمود. هرچند استفاده از رادار نقطه کور یا رادار تصادف از جلو در خودروهای جدید شرکت های خارجی بیشتر رایج شده است ولی این ویژگی متاسفانه در خودروهای داخلی یک آپشن نادر محسوب شده و فقط در خودروهای گران قیمت دیده می شود.

در این مطلب می خواهیم شما را با سیستم رادار نقطه کور بیشتر آشنا نماییم تا از نحوه عملکرد و مزایا و معایب آن اطلاعات کافی کسب کنید. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

  •  آرون گروپس

اولین سیستم هشدار نقطه کور

سیستم رادار نقطه کور یا سیستم هشدار دهنده نقاط کور یکی از آپشن هایی است که استفاده آن در خودرو، سبب افزایش امنیت ایمنی راننده به میزان قابل توجهی می شود. به این سیستم اصطلاحا BSD نیز اطلاق می شود. این تکنولوژی نخستین بار توسط شرکت ولوو در سدان خانوادگی لوکس ولو اس ۸۰ به کار گرفته شد.

در اطراف ولوو اس ۸۰ دو سنسور تعبیه شده بود که بعد از سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت فعال شده و وارد شدن هر نوع شی ء خارجی به محدوده خودرو را به راننده گزارش می داد. بعد از این شرکت، کمپانی مزدا هم موفق شد با تجهیز مزدا سی ایکس ۹ به این سیستم، اسم  خود را به عنوان دومین کمپانی استفاده کننده از سیستم هشدار نقطه کور در تاریخ ثبت نماید.

بعد از این دو شرکت شناخته شده، خودروسازان دیگری نیز به تدریج استفاده از سیستم BSD یا همان هشدار نقطه کور را در دستور کار خود نهادند. وجود این سیستم داخل خودرو، به راننده کمک می کند تا در حین رانندگی از وجود سایر اتومبیل ها در نقاط کور دید خود اطلاع یابد.

همانگونه که می دانید یکی از بیشترین دلایل تصادفات، تعویض ناگهانی خط در بزرگراه ها بدون توجه به موانع اطراف خودرو می باشد و این اتفاق بخصوص در سرعت های بالا می تواند منجر به حوادث ناگواری شود. به کمک سیستم هشدار نقطه کور، راننده می تواند بدون چرخاندن سرش، با نگاه به جهت های مختلف از وضعیت محیط اطراف اتومبیل اطلاع یابد.

به این ترتیب هم تمرکز راننده روی مسیر بیشتر می شود و هم  از احتمال بروز تصادف ناشی از محدودیت زاویه دید کاسته می شود.

عملکرد سیستم هشدار دهنده نقطه کور

سیستم هشدار دهنده نقطه کور برای تشخیص اتومبیل هایی که در طرفین آن در حال حرکت هستند از مجموعه سنسورهای اولتراسونیکی استفاده می کند که به صورت معمول در سپرهای جلو و عقب نصب می شوند. این سنسورها بعد از اطلاع از وجود خودروهای دیگر در نقطه کور دید راننده، پیغامی به صورت هشدار ارسال نموده که معمولا روی آینه جانبی اتومبیل نمایش داده می شود.

به این ترتیب هنگام تعویض لاین یا سبقت گرفتن می توان با نگاه کردن به هر یک از آینه ها از عدم وجود ماشین یا موتورسیکلت در نقاط کور همان سمت خودرو اطمینان یافت. بنابراین سیستم هشدار نقطه کور می تواند تا حدود زیادی مانع از بروز حوادث رانندگی و تصادفات جاده ای شود.

شایان ذکر است هنگامی که خودرو یا هر مانع دیگری وارد محدوده تعریف شده با ابعاد ۳*۹.۵ متر شود ، سیستم مذکور وجود مانع را تشخیص خواهد داد. به این شکل که با قرار گرفتن خودرویی در محدوده تعریفی نقطه کور راننده، این رادار توسط چراغ زرد رنگ مثلثی روی آینه های کناری به راننده هشدار می دهد.

اگر راننده به سمت نقطه کور حرکت نماید، این هشدار با عوض شدن به رنگ قرمز به راننده هشدار می دهد. علیرغم هشدارهای بالا از ویبراتور صندلی یا بوق هشدار نیز می توان استفاده کرد که به سلیقه شما بستگی دارد. می توانید با خرید و نصب این سیستم هشدار دهنده میزان خطرات احتمالی ناشی از تصادفات را کاهش داده و به ایمنی خودرو اضافه کنید.

فرق سیستم هشدار نقطه کور در خودروهای مختلف

سیستم هشدار نقطه کور در کمپانی های مختلف دارای اسامی مختلفی است از جمله BSM, RCTA, BSA. ولی در نهایت همه این سیستم ها عملکرد یکسانی ارائه می دهند و می توانند روی نقاط کوری که در عقب خودرو و اطراف آن وجود دارد، نظارت نمایند.

البته شیوه هشدار در سیستم مذکور در خودروهای مختلف کمی تفاوت دارد. در بیشتر خودروهای مجهز به رادار نقاط کور، بعد از تشخیص وجود خودرو در هر سمت اتومبیل، یک چراغ زرد رنگ روی شیشه آینه یا قاب آینه همان سمت شروع به چشمک زدن کرده و یک هشدار صوتی هم داخل کابین پخش خواهد شد.

در بعضی از خودروهای مجهز به سیستم هداپ دیسپلی، هشدار های سیستم نقطه کور علاوه بر آینه ها روی شیشه جلویی هم نمایش داده می شود. سیستم هشدار نقاط کور در برخی خودروهای پیشرفته تر برای اطمینان از هر چه بیشتر مطلع شدن راننده، هشداری لرزشی هم روی فرمان ماشین اعمال می کند.

یا در نمونه های پیشرفته تر که فقط در خودروهای لوکس مشاهده می شود، سیستم هشدار نقطه کور دارای قابلیت پیشگیری از تصادف است. به ای معنی که اگر راننده بدون توجه به هشدارهای نمایش داده شده، به تغییر لاین اقدام کند، مسیر سیستم BSD حرکت ماشین را به کمک فرمان اصلاح کرده تا مانع از برخورد شود.

علاوه به روش های متنوع برای اطلاع رسانی راننده، فرق های دیگری هم بین سیستم هشدار نقطه کور در خودروهای مختلف وجود دارد. بعضی شرکت ها با افزایش تعداد سنسورهای تعبیه شده در بدنه ماشین، وسعت میدان دید سیستم را به طور قابل توجهی بالا برده اند.

به این معنا که وجود ماشین یا هر وسیله نقلیه دیگری در نقاط کور دید راننده را از فاصله های دورتر تشخیص داده و راننده را از وجود آن ها مطلع می سازند. همچنین این ویژگی امکان محاسبه فاصله خودروهای دیگر را هم فراهم نموده و زمان تقریبی رسیدن آن ها را به راننده گزارش می دهد.

چه خودروهایی در بازار ایران به سیستم هشدار نقطه کور مجهزند؟

از جمله خودروهایی که در بازار کشور به این سیستم تجهیز شده اند می توان به هیوندای سانتافه نیوفیس، نیسان جوک اسپرت، کیا اپتیما جی اف، تویوتا سی اچ آر، رنو کولیوس، بی ام و ۵۲۸ اشاره نمود. شایان ذکر است امکان نصب این سیستم روی خودروهای دیگر نیز وجود دارد.

مزایا و معایب سیستم هشدار نقطه کور

از جمله مزایای این سیستم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از رادار نقاط کور آگاهی بیشتری از محیط اطراف خودرو را در اختیار راننده قرار می دهد و خطران ناشی از پیچیدن به راست و چپ را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.
  • به علت عدنم نیاز به برقراری دید مستقیم جهت اطلاع از وجود هر وسیله نقلیه ای در طرفین خودرو، راننده روی مسیر روبرو تمرکز بیشتری خواهد داشت.

  • این سیستم در رانندگی های طولانی در جلوگیری از خستگی راننده تاثیر شایانی دارد زیرا راننده کمتر به چک کردن مداوم فضای اطراف خودرو نیاز پیدا می کند.
  • به کمک این سیستم راننده با خیال آسوده می توانند در حین رانندگی تغییر مسیر دهد و بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.

شایان ذکر است هر سیستمی به همراه مزایایی که ارائه می دهد با معایبی نیز همراه است. از جمله معایب سیستم هشدار نقاط کور نیز می توان موارد زیر را نام برد:

  • برای عملیاتی شدن این سیستم لازم است خودرو سرعتی حداقل ۳۰-۵۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد. از این رو این فناوری بیشتر در بزرگراه ها و جاده ها کاربرد دارد.
  • سیستم هشدار نقطه کور در مسیرهای با ترافیک سنگین عمل نمی کند.
  • در بعضی خودروها سیستم مذکور برای عملکرد درست به تشخیص خطوط جاده نیاز دارد. از این رو در صورتی که بین خطوط رانندگی نکنید یا مسیر مدنظر خط کشی واضحی نداشته باشد، ممکن است به درستی عمل نکند.
  • سیستم هشدار نقطه کور در سر پیچ ها عملکرد مناسبی ارائه نمی دهد.

  • مکانیزم تشخیص خودرو سیستم مذکور، در جاده هایی که لاین های آن اختلاف ارتفاع دارند؛ به خوبی عمل نمی کند.
  • اگر محل قرار گیری سنسور هشدار نقطه کور روی سپر خودرو با گل و لای یا برف پوشانده شود، عملکرد سیستم مختل می شود. از این رو سپرهای ماشین به ویژه قسمت های قرارگیری سنسورهای اولتراسونیک را تمیز نگه دارید.

از همراهی شما تا پایان این مطلب متشکریم. در صورت تمایل برای آشنایی با سیستم های امنیتی دیگر خودرو از جمله سیستم دید در شب و سیستم شیب سنج خودرو روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *